Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 14:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Hil!
Ja, forleden blev det så til min jomfrutur med Salvia. Det blev ret voldsomt, men alt i alt var det en mere positiv end negativ oplevelse. Dog har jeg her i dagene efter, haft lidt svært ved at få fordøjet oplevelsen. Jeg føler ikke rigtig, at jeg kan få styr på de mange ting, der væltede ind over mig, og derfor søger jeg lidt hjælp her. Hvordan fordøjer I sådan et voldsomt trip? Hvad kan man gøre, for at få det lidt mere "på plads"?
Jeg har prøvet at finde frem til, om det er nogle bestemte ting i tripppet, der nager, men jeg tror mere, at det er hele oplevelsens omfang.. Hvis I forstår?

Triprapporten kan læses her:
http://www.psychedelia.dk/trips/trips.p ... iew&id=661

Og på forhånd tak for svar.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sydjylland
Meditation. Det har aldrig været specielt succesfuldt for mig, men prøv...

Titel:
Medlem

Når jeg har haft nogle intense oplevelser af den ene eller anden art, som er lidt svære at få styr på, synes jeg som regel, at det hjælper at få det hele lidt på afstand. Prøv om du kan tænke på noget andet, se en film, tag ud og spil fodbold eller noget. Når der er gået et par dage, er det efter min mening lettere at forholde sig til oplevelsen.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Lad tiden gå... du skal ikke forvente at du kan se resultater før dage, uger, måneder eller måske år.

Du har jo skrevet rapporten ned - men ellers ville jeg sige, at det er vigtigt at skrive rapporten ned, tage afstand fra trippet og så vende tilbage til rapporten og læse den igennem igen og igen og igen, når ens hoved er klar. Det hjælper tit.

At integrere oplevelserne er heller ikke altid så let... men det kommer som sagt også med tiden, bare man lige lader det flyde lidt og hiver det op engang imellem.

Og så skal du tage få ting ad gangen, istedet for at se på hele trippet på én gang. Det kan blive til en ret stor mundfuld - istedet, så prøv at tage enkelte "scener" op, som du mener hænger sammen. Tænk over hvad der egentlig skete, subjektivt og objektivt, og prøv at analysere det. Tænk over om der er noget i dit liv der rent faktisk HAR en relation til oplevelsen, eller om det bare var noget der kom ud sådan uden videre.

Når du mener du har fået styr på "scenen", så hiv en anden op. Når du mener du har fået dem alle på plads, så prøv at se på det hele som en helhed. Har de enkelte scener egentlig et sammenhæng? Alle konklussioner tilsammen, har de også relationer der?

Når du har løst det kæmpe puslespil, så har du mere eller mindre integreret oplevelsen så godt du kan.

Men vigtigste råd af alt: Væbn dig selv med tålmodighed.

Det er i hvertfald den metode jeg har brugt, efter jeg begyndte at tage stærke psykedelika. Og det virker.

Og så vil jeg sige, at det er et stort spring du har taget. Salvia er noget af det stærkeste du kan finde i naturen, og hverken hash eller MDMA kan sammenlignes med det. Hvis du havde lagt ud med svampe, LSD og lignende stoffer, så ville dit Salvia-trip nok ha virket lidt mere overkommelig. Men du tog et stort skridt, og oplevelsen overraskede dig, hvilket ikke kommer bag på mig.

Spørgsmålet er bare, om du ikke skal lægge trippet fra dig, danne dig lidt mere erfaring med svagere psykedelika og så bygge det op og tage et salvia-trip igen - så vil du virkelig begynde at se et mønster i dine trips og oplevelser. Mønstre som du kan analysere uden at det er så svært som det er nu.

Derfor vil jeg anbefale, inden du tager på trip nr 2, at prøve nogle andre "mildere" stoffer. De er lige til at overkomme, og du kan bruge en del af dine erfaringer til dit kommende salvia-trip. Glæden og oplevelsen vil derfor være større ;)

God rapport, forresten... men ret forvirrende, må jeg indrømme.

Titel:
Medlem

Oi!
Det du skriver med kantetheden og koordinatsystemet kan jeg bestemt nikke genkendende til! Det var præcis sådan jeg havde det første gang jeg sugede salvia. Det var dog knapt så vildt som du beskriver det.
Mht bearbejdning af trippet har jeg ingen idéer, jeg mener at man som Ali siger bare skal give sig selv lidt tid.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Hey Lemmy
I modsætning til de andre synes jeg netop det er vigtigt at få tænkt det hele igennem nu mens erindringen stadig er frisk. Drik en øl eller to og prøv at høre noget af det musik i gennem som du hørte under trippet, og se om der ikke lige pludselig dukker nogle ting op som du havde glemt.
Det er også ret volsomt at starte sin psychedeliske karriere med Salvia, og så enda alene! Kan godt forstå hvis du er lidt overvældet. Det skal også lige siges at Salvia er noget helt for sig selv og meget anderledes fra de sædvanlige psychedeliske stoffer som svampe eller syre.

Senest rettet af NowhereMan 14 maj 2004 10:37, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Umiddelbart synes jeg du skulle fortsætte med at eksperimentere med Salvia. Det er dog en god idé at huske at meditere umidelbart efter trippet uden musik, lad dine tanker flyde indtil de er faldet til ro, slap af og tænk bagefter igennem hvad du oplevede.

Men det er en god idé at vente med det til du føler at du har fået styr på hvad du oplevede i sidste trip, eller at oplevelsen er faldet til ro.
Hav respekt for Salvia, tag det først når du føler dig parat.

Personligt foretrækker jeg at ryge alene. Men jeg har da hørt om folk, der har styrtet rundt uden at have kontrol over hvad de foretog sig. Så det er nok en god idé med en sitter, ihvertfald næste gang, så du kan se hvordan du reagere.
Men bed ham om at være stille, og gå igen uden ord, når du giver ham et tegn og selve trippet er ovre.
Bed ham e.v.t være klar ved mobilen eller komme igen et par timer efter. Men brug ihvertfald en times tid i stilhed, før du taler med nogen, selvom det er fristende.

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg tror også det er vigtigt, for at analysere et trip, at man overvejer hvad udgangspunktet for trippet var, altså hvad var grundlaget for trippet - hvad var det man ville? Og så dernæst tænke over hvad man har fået ud af trippet. Det er lidt ligesom at binde hale på det hele ved at sammenligne starten og slutningen - hvad havde jeg inden jeg trippede? Og hvad jeg har nu? Det kan godt være lidt svært, hvis du har oplevet så mange forskellige ting under dit trip, men det er ikke alle ting der sker på et trip der umiddelbart har en dybere mening. Det er kun de ting du, rent tankemæssigt, efter trippet, ikke kan vige fra, der har været vigtige. Og der kan det, som bl.a. aliaarhus skriver, være en god ide at have tålmodighed og vente et par dage eller måske længere tid, til støvet ligesom er faldet til jorden og så tage tingene en efter en. :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Tak for svarene, rart at få lidt andre inputs.
Jeg har valgt at lade det ligge et par dage, da jeg ikke kunne adskille det endnu. Det har også hjulpet på den ubestemmelige følelse, som gnavede i dagene efter. Jeg synes det lyder som en god idé med noget meditation også, for det bliver ikke muligt at trænge ind i trippet uden megen fordybelse.

Endnu engang tak for svarene, jeg bringer emnet op igen, når der er kommet lidt mere styr på tingene ;)

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Lemmy, jeg kom lige i tanke om noget jeg faktisk selv gjorde engang, da jeg var i din situation, hvor jeg ikke kunne integrere trippet særlig godt.

Prøv at ryge en lille joint (ikke meget, ellers glemmer du for ofte dine "scener" efter du har analyseret dem!) og læs din rapport igennem mens du er skæv. Og skriv evt. tanker og følelser ned, som du får i løbet af læsningen.

Så lægger du dig til at sove. Næste dag vender du tilbage til papiret og læser hvad du har skrevet og hvad du tænker NU efter du læser det igen. Så prøv at se om du kan huske tilbage til nogle nye ting i dit salvia-trip, ellers se om du kan bruge dine "analyser" til noget. Det hjalp mig faktisk ret meget.

Held og lykke.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Jeg har haft mange anderledes tanker i mine eksperimenter, også nogle som vil blive betegnet af nogen som sindsyge. Jeg har lært meget af trips og jeg har også fået mange idéer som jeg senere hen har måtte kaste fra mig igen. Jeg har f.eks engang haft den opfattelse at jeg var kommet på evighedstrip efter mit første trip og at jeg nu udelukkende levede i mit evighedstrip men at jeg i det øjeblik var lige ved at bryde det. Det skubbede jeg væk allerede dagen efter, men det har været med til at jeg har en opfattelse af at der ikke kun er en virkelighed, og det har været med til at minde mig om at vi alle ser på verden med vores øjne, som ofte ser noget som variere fra noget andre ser.
Det jeg vil frem til er at man et eller ande sted får nogle tanker som måske lyder åndsvage, men de har som regel også sandhed i sig. Jeg vil f.eks mene at der er noget sandt i ikke at dømme folk uretfærdigt, hvilket jeg mener folk gør ofte når de høre om folks trip tanker, men jeg vil også mene at det ofte er de folk der dømmer som mangler oplysning.
Håber det gav mening!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringkøbing amt.
jeg kan kun give dig ret. Jeg har også haft nogle "wird shit" tanker på LSA og psilocybin men da jeg så prøvede DMT fandt jeg ud af at jeg ikke skulle gemme tankerne og ideerne for nogen.
For vi er ikke ens og der er nogen der ikke kan tollerere det. For højt ego siger jeg. Og det er synd for dem for de oplever aldrig hvor snæver deres verden virkelig er. Jeg tror for eksempel ikke vi kan finde en eneste "snop" blandt psychonauterne herinde...
Lidt kringlet forklaret :?

-Cope

Titel:
Medlem

Det lyder som noget af en tur du har været på :) De enkelte gange jeg har prøvet salvia har ikke været nær så intense eller været lige så længe som dit. Men specielt sidste gang jeg prøvede det, var det et meget følelsesladet trip, og har gjort at jeg kom videre med mit liv på nogle vigtigte punkter, som tillid til andre mennesker, værdsættelse af dem der holder af mig og tilgivelse.

Men det jeg vil frem til, er nok at salvia et meget lumsk, og det er meget individuelt hvad man får ud af det. Men det er vigtigt at forsøge at forstå det eller de budskaber som man får smudt i hovedet under en omgang salvia. Og hvis det ikke umiddelbart er til at forstå, så lad være med at lade det fylde dit hovede og forvirre dig alt for meget, for du skal nok indse det en dag. Om ikke andet, så under et nyt trip.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringkøbing amt.
Ved ikke om jeg er den eneste men jeg tripper aldrig før jeg har fået "analyseret" mit forige trip.
På den måde gør jeg det ikke for ofte og så slipper jeg for konstant tanke mylder fordi jeg skal analysere to-tre trips mens jeg skal følge med i skolen. Det er for mit vedkommende umuligt.
Synes Lemmy skal give sig god tid til at samle sine tanker sammen.
Men hvis Lemmy kan styre mere end et trip af gangen så kan der også helt klart være nogle fordele i fx. at ryge lidt Hash og så finde ud af hvad der skete under Salvia trippet!

-Cope

Titel: Opfølgning
Medlem
Brugeravatar

Nu er der jo gået lidt tid siden Salvia-turen, og jeg føler, at det er kommet godt på plads. De første og mest intense minutter har jeg meget vanskeligt ved at kæde sammen med noget i min egen psyke. Jeg bunder dette i, at der ikke var tanker som sådan i det tidsrum, men mere forskrækkelse/fascination over hvordan tingene pludselig var. Det har dog givet mig en god forståelse af, at tingene måske kun er som de er, fordi vi opfatter/sanser dem som vi nu gør. Her ændrede opfattelsen sig markant, og det gjorde verden til et helt andet sted. Jeg har set det omtalt som en "parallel verden", men det mener jeg ikke er en særlig god betegnelse, selvom tanken da også har strejfet mig. Jeg ser det blot mere som om, at det "filter" alle indtryk normalt kommer igennem inden de når den egentlige bevidshed, ændrer sig radikalt.

Tankerne, som kom senere på turen, var meget diffuse, og jeg kunne egentlig slet ikke få holdt styr på dem - eller huske ordentligt tilbage på dem efterfølgende. Så i sidste weekend indtog jeg 2 g. mexicanske, og det gjorde udslag i en fantastisk afklaring, hvor jeg fik de tanker, som havde naget mig, tænkt igennem på en langt mere kontrolleret facon. De to trips hang på sin vis sammen, og jeg kunne komme lidt tilbage til Salviaens tankegang, men uden den forskrækkelse og frygt, som pressede sig på med Salviaen.

Så alt i alt føler jeg mig godt afklaret med det, og samlet set har det været en ekstremt givende oplevelse, som virkelig har forøget min viden om mig selv.

Og mange tak for svarene, det var virkeligt givende at få nogle andre synspunkter på mine oplevelser ind, især fra folk som har en forståelse for, hvad der egentlig sker i situationen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]