Mener at længerevarende brug af centralstimulerende stoffer kan lave forholdsvis permanent skade på neurotransmitterne i hjernen. Specielt Dopamin receptorerne. Og selvom det nok giver udslag i psykiske tømmermænd, skyldes det vel et fysisk fænomen. Men mener at man kan genoprette/normalisere denne skade med eks. rette mængder L-dopa.
Udover selvfølgelig en god solid pause fra drogen.
Citat:
Sensitization or desensitization normally occur with drug exposure. However, addiction or mental illness can tamper with the reuptake system. This disrupts the normal levels of neurotransmitters in the brain and can lead to faulty desensitization or sensitization. If this happens in a region of the brain that serves emotion or motivation, the individual can suffer severe consequences.
Desensitization is better known as tolerance, where exposure to a drug causes less response than previously caused. Tolerance reflects the actions of the nervous system to maintain homeostasis -a constant degree of cell activity in spite of major changes in receptor stimulation. The nervous system maintains this constant level in an attempt to keep the body in a state of equilibrium, even when foreign chemicals are present.
Sensitization and desensitization do not take place only after long-term understimulation or overstimulation of dopamine receptors. Both sensitization and desensitization can occur after only a single exposure to a drug. In fact, they may develop within a few minutes.
Fra en meget informativ side om afhængighed, Understanding Addiction:
http://www.utexas.edu/research/asrec/dopamine.htmlInteressen skyldes ikke så meget psykiske tømmermænd, men mere at jeg tilsyneladende har en massiv tolerans for stoffer der kører på dopamin-transmittere. De virker ikke helt efter hensigten på mig mere, og det kan for amfetamines vedkommende, vel meget vel tænkes at skyldes at kroppen ikke har produceret nok dopamin at lege med. For så vidt jeg kunne læse på ovennævnte side, virker amfetamin indirekte, altså ikke i sig selv, men i kraft at det den ændrer ved andre stoffers virkemåde / opførsel i hjernen.
Så tænkte ikke så meget på det som en dagen derpå løsning, men mere som en langsigtet genopbygning af et lettere medtaget legeme.