<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af dankdawg:
JEL; grunden til at det er licens-financieret, er at dem der ikke har TV eller radio ikke skal betale for det. Er det mere rimeligt at dem der ikke har interesse i det skal betale for det også, bare så det kan blive en anelse billigere for dig?<HR></BLOCKQUOTE>
Jeg er ikke helt enig med dig. Skatten har vi for at dele regningen mellem mange, så udgiften for den enkelte ikke bli'r Uoverkommelig. Skatten er som sådan ikke retfærdig, forstået på den måde at man ikke får noget tilbage for alle sine penge. En person uden børn har feks ingen direkte glæde af pasnings-garanti'en (men måske inddirekte på længere sigt ved at det gavner samfundet som helhed, hvilket dog er en anden debat)
Så der er 'mange' ting man betaler for via skatten som man ikke selv får glæde af direkte, eller glæde af overhovedet.
Det er det solidariske princip, og det er det jeg er tilhænger af. Nemlig at dem med de store brede muskuløse skuldre, bærer mere end dem med mindre skuldre.
@aciddreamer; <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Jeg kan dog ikke helt følge dig når du ser TV som et mere objektivt medie end aviser. Man kan klippe et interview på TV sammen så det viser præcis hvad man vil have det til at vise, omvendt kan skrivende journalister jo heller ikke bare ændre vilkårligt i citater.
TV er mere objektivt, fordi jeg ka' _se_ statsministeren, hans ansigts-udtryk, hans krops-sprog, setting (altså den stemning der hersker der hvor personen bli'r interviewet)
Jeg ka' samtidig høre hans stemme, og den ambience der er omkring ham.
Det er en masse ekstra indtryk jeg ikke ka' få via andre medier, og som samlet set gi'r et bredere og mere fuldendt billede af helheden.
I en avis får jeg kun en genfortælling fra en journalist. TV er også et manipulerende medie, det er jeg ikke Uenig i, men jeg får _meget_ mere jeg ka' forholde mig til, end igennem en avis. Udfra det tror jeg bedre jeg ka' vurdere politikerne, end når jeg bare hører _genfortalt_ hvad de har sagt til en journalist. I tv er det jo trods alt ikke kun genfortalt, men kommer direkte fra hestens egen mund.
@dankdawg; <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Men nu hvor i taler for at folk ikke skal have et valg, hvorfor så ikke bare helt holde op med at give folk penge og så sørge for at de får det som man mener at de skal bruge? Mad, bolig, osv. Hvorfor stoppe ved TV'et?
Det handler om de ting som jeg ska' basere mit valg på når jeg ska' stemme på hvem der ska' lede landet. Altså om information fra magthavere må koste penge. For uden den information ville jeg jo kun ku' stemme i blinde. Sætte mit kryds et tilfældigt sted. For at ku' stemme efter hvad jeg mener, så må jeg jo kende så meget til magthaverne og samfundet som muligt, og den information mener jeg ska' være 'gratis'.
@nostalgic; <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
bare man ejere et tv så "skal" man betale licens
Ja, lige præcis dén ordning virker også ret absurd på mig. Præcis som den tåbelige afgift man betaler til TV3 og tvdanmark hvis man har kabeltv. Den er også Uafhængig af om man overhovedet ser deres programmer.
@ali; <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
"Så snart du hører sirenerne, så gå ind i dit hjem, luk vinduer og døre, og tænd for RADIOEN". Bemærk "radioen" ikke "TV'et".
Ja, den er også go' at nævne. Hvis man ikke betaler licens, så har man ikke ret til at høre de informationer der måske ka' vise sig at være livsvigtige (feks hvis man bor i en by med kemi-virksomhed og et eller andet Uheld sker, og man ska' gå indendøre for at undgå giftige dampe eller whatever. Betaler man ikke licens må man faktisk ikke høre den advarsel, og sådan ka' man da ikke ha' en stat der opfører sig? Det ville være noget i stil med; hvis jeg forlangte afgift af dem der kører bag mig, før de måtte få lov til at se mine bremse-lygter.)
@hankien; Tak for linket. Jeg kender det godt og bruger det skam flittigt allerede [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
@all; Grunden til jeg nævner DR, er fordi de jo har en public-service forpligtelse. Dvs de er på en måde et samlingssted for hele nationen, på en måde man ikke finder andre steder, og det bryder jeg mig ikke om at man opkræver en sær-afgift for at borgeren ka' deltage i, da sær-afgifter altid går udover dem der tilhører underklassen.
Hvor er det rimelige i at man ska' betale licens + kabeltv (og derigennem også afgifter til blaa TV3) + moms (ekstra skat), udover den normale skat, bare for at ku' følge med i nationen's samlede talerør; DR?
Jeg ka' godt li' DR som sådan, men jeg ka' ikke li' de forlanger en særskilt afgift for en _public-service_.
@dankdawg; Hvor mange findes der egentlig i landet, der ikke har tv? (udover hjemløse naturligvis) Jeg ka' ikke forestille mig det er ret mange, men dem der endelig er, ka' måske så få en særordning ligesom med kirkeskatten hvor man ka' framelde sig. Så er der ingen tvang, men alligevel mere solidaritet.