<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af NOSTALGIC: det er jo ikke offerts skyld at personen er sindyg så den med at sige at når forbrydsel er sket er det forsent, det er at opgive<HR></BLOCKQUOTE>
Du misforstod mig. Jeg mente det var for sent at _forhindre_ den kriminelle handling, når den først _var_ blevet begået. Derfor er der ingen grund til at slå forbryderen i hovedet _bagefter_ for at straffe, men man ka' godt være nødt til at spærre dem inde af sikkerheds-hensyn. Men hævn er meningsløst (også selvom lysten til hævn sagtens ka' være forståelig nok)
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af NOSTALGIC: offeret har stadig sin ret til retferdig hed som skatte betalene borger i dette land<HR></BLOCKQUOTE>
Alle har vel ret til retfærdighed. Men hvem ska' afgøre hvad der er retfærdigt? Det ka' jo i sidste ende kun blive dem med størst magt.
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af NOSTALGIC: systemet fungere da fint der bare nogen der er et problim med og det kan ikke være samfundet skyld at en person ikke vil ind ordne sig efter reglerene<HR></BLOCKQUOTE>
Hvem er samfundet? Det er da os alle sammen, selv forbryderen.
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af NOSTALGIC: jeg thor entlig at venster fløjen blødsødne politik på dette område er en simpel u igennem tingt modsætning til den borlige model<HR></BLOCKQUOTE>
Mine meninger er skam mine egne, og de er hverken bygget op over venstre-fløj eller højre-fløj, men over hvad jeg synes er rigtigt og forkert.
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af NOSTALGIC: havd er der konkret galt med vorres fængsel politik i dette land,???<HR></BLOCKQUOTE>
Jeg har ikke sagt der var noget galt med det. Jeg si'r bare man ska' behandle kriminelle ordentligt selvom de er kriminelle.
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af NOSTALGIC: du har stadivæk ikke kommet med noget "BEDERE" alternativ og så er det da for ringe af dig at bare kritisere samfundet<HR></BLOCKQUOTE>
Jeg ved ikke lige hvilken kritik du hentyder til, så citér mig, så ska' jeg gerne svare på det.
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af NOSTALGIC: jeg er entlig også forrviet angåne din post, hvem vil du entlig straffe og hvem mener du det ikke nøtter at straffe som bare skulle have lov til at gå roundt<HR></BLOCKQUOTE>
Det har du altså misforstået. Jeg har aldrig sagt voldsmænd bare sku' 'gå rundt' og ikke straffes. Jeg har kun sagt jeg synes de ska' behandles anstændigt selvom de er voldsmænd. Jeg har aldrig sagt man ikke ku' spærre folk inde hvis det var nødvendigt, kun at man ska' behandle dem ordentligt til enhver tid, Uanset hvad de har lavet.
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af NOSTALGIC: nogen mennesker passer bare ikke ind i sådan en verden måske skulle man lave en straff der hed samfunds udstødele hvor folk fik et stykke papir i hånden hvor i der stod at du ikke fortjener at være sammen med os andre og så sæt dem ud på en øde ø og så kan de arbejde for med eller selv prøve kræfter med natuen<HR></BLOCKQUOTE>
Det ville jo så også ramme dem der blev Uskyldigt dømt. De er jo rigtige _Uskyldige_ ofre. Hvis man ikke interesserer sig for dem, så ka' man jo ligeså godt putte alle i fængsel med det samme, for så er alle jo sikret mod de kriminelle. Eller vi ka' lave kaos og skyde alle dem vi ikke selv ka' li', og så bare håbe at vi ikke selv bli'r upopulære og skudt af nogen der ikke ka' li' os. Eller vi ka' prøve at få folk til at behandle hinanden ordentligt, så flest muligt ka' leve de liv de selv ønsker.
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af NOSTALGIC: hvorfor fanden skal jeg betale skat til peter lundin<HR></BLOCKQUOTE>
Det ska' du ikke spørge mig om. Jeg tvinger dig ikke til at betale skat. Alt hvad jeg si'r er; at jeg synes man ska' behandle alle mennesker ordentligt. Selv de kriminelle.
Enhver kriminel handling er en slags politisk handling, i og med at moral ka' diskuteres. I et samfund hvor mord feks er lovligt, er der jo intet forkert i at være morder. Så om noget er kriminelt eller ej, er noget man afgør politisk. Og derfor synes jeg dybest set at alle fanger bør behandles som var de politiske fanger. Dvs de ska' behandles med mindst mulig brug af magt, og kun for at sikre sit eget samfund, men ikke for at straffe eller hævne sig på fangen.
Jeg si'r ikke man ikke må spærre folk inde, men kun at jeg synes det ville være smartest hvis man forsøgte at få bedre folk ud af de kriminelle (hvis voldsmanden var syg, ku' man jo prøve om man ku' helbrede personen feks), istedet for bare at smide dem i en sort gryde og stege dem fordi man hader dem. Hvis man selv en dag blev Uretmæssigt dømt for noget man ikke havde gjort, så ville alle vel gerne behandles humant? (og vi lever jo i en farlig tid hvor alle der skriver på psy-dk, snart ka' risikere at blive anklaget for støtte til terror og måske sendt på guantanamo [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] Det er jo i den retning det trækker med de strammere og strammere, og mere og mere ud-vandede, anti-terror love osv. Retssikkerheden er ved at blive degraderet til en by i rusland, hvor fanger feks ska' trækkes igennem pøblen til bespottelse (det hørte jeg policen havde gjort i sunayma mord-sagen [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img] ))
Vi ska' ikke dømme andre mennesker, men kun sikre os selv og vores fællesskab i nødværge. Hævn er jeg imod, men jeg ka' sagtens forstå hvis en der er blevet voldtaget gerne vil klippe pikken af ham der gjorde det. Men tænk nu hvis hun kommer til at udpege den forkerte, så begår man jo et _nyt_ overgreb på en Uskyldig person. Og så er man ikke meget bedre end peter lundin.
Vi ska' ikke bruge tid på at hævne forbrydelser der _er_ sket, men på at forhindre dem i at ske overhovedet. Så godt man nu kan, og uden at gå amok med fråde om munden. Og hvis det gør mig til en blødsøden venstre-orienteret at mene dét, ja så er jeg gerne en blødsøden venstre-orienteret [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] (det må partiet Venstre da være glade for at høre, hehe, eller har jeg misforstået noget der? [img]images/smiles/icon_razz.gif[/img] )
|