Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 15:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Relativistisk båthorn

JEL - "is anybody out there?" - 5:10

Nothing fancy, just hawdcore [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

PLAY LOUD!!!!! (eller højreklik for at downloade)

>>>ADVARSEL<<< >>>ADVARSEL<<< >>>ADVARSEL<<< >>>ADVARSEL<<< >>>ADVARSEL<<< >>>ADVARSEL<<< >>>ADVARSEL<<< >>>ADVARSEL<<< >>>ADVARSEL<<< >>>ADVARSEL<<<

Jeg har indlagt en hjerne-kode streng i melodien, ved hjælp af alien-teknologi, som vil programmere din hjerne til at gi' dig lyst til at ha' sex med mig altid. Du vil tigge og be mig om lov til at tilfredsstille mig hver gang vi mødes. Det ka' ikke fjernes fra din hukommelse igen, så det er på eget ansvar hvis du hører melodien.
Det virker dog kun hvis man hører _hele_ melodien, fra start til slut, i hovedtelefoner uden nogen pauser eller andet der ka' forhindre lyden i at omstrukturere din hjerne's nerve-celle forbindelser.

>>>ADVARSEL<<< >>>ADVARSEL<<< >>>ADVARSEL<<< >>>ADVARSEL<<< >>>ADVARSEL<<< >>>ADVARSEL<<< >>>ADVARSEL<<< >>>ADVARSEL<<< >>>ADVARSEL<<< >>>ADVARSEL<<<

Oh shut up!! It's hardcore. PLAY LOUD! (and freak out)

Ok, så ka' jeg vist heller ikke prime den melodi meget mere, hehe.
Enjoy [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
(det er ikke gabber, men det er heller ikke happy. Den er ikke super-hård, men til gengæld garanteret funk-fri (og nej, jeg har ikke indkodet hjernebølger i den, det var bare en joke [img]images/smiles/icon_razz.gif[/img] ))

Skru så op for lyden og tryk på play (så vi ka' komme igang Billede )

[ 20 2003: Besked ændret af: JEL ]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Dét er godt nok ikke lige min stil... ALT for hårdt! Men jeg synes det er fedt at du laver sådan noget [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Og så kan jeg godt lide din smiley til sidst, den(eller dem) der bevæger sig. Hvordan laver du det?

-Child

Relativistisk båthorn

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Child_Inside:
Dét er godt nok ikke lige min stil... ALT for hårdt! Men jeg synes det er fedt at du laver sådan noget [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]<HR></BLOCKQUOTE>

Tak [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Og så kan jeg godt lide din smiley til sidst, den(eller dem) der bevæger sig. Hvordan laver du det?

Uha, ja det er jo en længere snak om blomster og bier osv [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]
Ej, det er bare et almindeligt indsat billede [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] Ligesom med de almindelige billeder, men bare med en smiley istedet [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] (pure and simple magic)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

JEL :
hvad bruger du af software til at lave musik med?

Relativistisk båthorn

Det kommer selvfølgelig an på hvilken type musik jeg laver, men generelt er det mest variationer af følgende metoder, jeg bruger:

(du ka' se mit udstyr her: klik på mig! )

På amiga'en bruger jeg "Startrekker" som sequencer. Det er det bedste amiga tracker program med midi, synes jeg. Amiga lyden er dog kun 8-bit, men det er ligemeget, for jeg bruger kun amiga'ens outputs (der er 2) som control-voltage triggere, hehe. Amiga'ens outputs er voldsomt pumpede med volt, af en eller anden grund, hvilket jeg selvfølgelig kun er glad for, når nu det ka' bruges til noget kreativt [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Så de 2 outputs trigger henholdsvis; #1: en tromme-synth, som så genererer kick'en (det er en mén tromme-synth. Den ka' gå så lavt i frekvensen, at det bli'r til sub-soniske vibrationer, som med den rette PA ka' opløse beton [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] (jeg har aldrig haft brug for den effekt, men man ved jo aldrig))

Og #2: en minimoog (som så bli'r til et slags kæmpestort gate-filter (hvor moog's patenterede filter jo er cremen af cremen af alle cremede filtre [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] )) hvor jeg så la'r noget lyd (det ka' være hvad-som-helst, guitar, synth, sampler, whatever) køre igennem, som jeg så ka' filtrere LIVE (det er sådan jeg laver nogle af acid-riff'sne. Andre gange er det en ren Roland SH101 jeg bruger, den er mere 'fin' i lyden (ligesom TB303 og ned ad den vej), mens moog'en er mere sprød og kornet (og også mere tyk/fed i lyden). Det er lidt som forskellen på bilmotorer; en 4-cyl og en V8'er, hvor moog'en er v8'eren, hehe)

Alt det sampler jeg så til harddisk, hvor jeg så begynder med det digitale (den sang miss84 og jeg lavede, brugte jeg ikke amiga'en på. Der optog jeg direkte til harddisk). På pc'en bruger jeg alt hva' man ka' finde på nettet af sjove ting og sager. Feks fandt jeg engang et sejt lille tale-program "SayIt" på www.analogx.com , som ka' sige alt hva' man taster ind (udtalen er på engelsk). Så indstiller man tone-lejet, hastighed, hvor robottet det ska' lyde, og nogle andre ting. Så trykker man på en knap, og bing så har man en wave-fil klar til brug [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Det har jeg brugt på flere melodier.

Jeg bruger 2 hoved-programmer på pc'en som harddisk-recorder og sequencer, men istedet for jeg bare si'r hvilke, så ku' det være sjovt at høre et par gæt [img]images/smiles/icon_cool.gif[/img]
(Faktisk bruger jeg kun det ene til denne melodi, så det er selvfølgelig Umuligt at gætte det andet, men hvilket synes du det lyder som om jeg bruger?)

[ 09 2003: Besked ændret af: JEL ]

Relativistisk båthorn

Hvaaaaa child; gi'r du fortabt? [img]images/smiles/icon_razz.gif[/img] [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af JEL:
Hvaaaaa child; gi'r du fortabt? [img]images/smiles/icon_razz.gif[/img] [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]<HR></BLOCKQUOTE>

Helt klart, eftersom jeg ikke har en stand forskid på den slags software. Grunden til at jeg spurgte var at jeg selv fik helt lyst til at lave lidt elektronisk musik da jeg hørte hvad du havde lavet.

Og det burde jeg selvfølgelig have skrevet for længe siden, men jeg har haft andre ting i hovedet(=dårlig undskyldning for narkohjerne [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img])

-Child

Relativistisk båthorn

Ok, vil du så ringe til en ven eller spørge publikum? [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Ej pjat [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] Jeg ved ikke om du har nogle instrumenter eller udstyr i forvejen, men hvis ikke; så tror jeg du får mest ud af at kigge lidt på "Reason", ihvertfald til at begynde med. Jeg har godt nok ikke selv prøvet det, men jeg har hørt mange beskrive det, og det sku' være et glimrende all-in-one program, som sku' være relativt nemt at bruge.

Såvidt jeg har forstået, så svarer reason til at ha' alt sit musik-udstyr samlet i 1 program. Lidt i stil med et virtuelt set-up, eller noget i den retning. Altså trommer, bas, leads, og det hele, plus sequencer og effekter osv i 1 samlet digital pakke-løsning.
Det eneste der vistnok ikke er med, er en million ledninger til at kravle rundt mellem alt udstyret, hehe (go' gammeldags kabel-spaghetti [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] "hvor pokker kommer det her stik fra???" [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] )

Jeg har kun prøvet deres "ReBirth", som såvidt jeg har forstået minder meget om reason på hovedpunkterne, og det ka' man sagtens få nogle interessante ting ud af.
Men reason sku' vist være langt mere moderne og fuld af muligheder [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Hvis der er andre der kender programmet 'reason' bedre, og muligvis har prøvet det, så ka' de måske sige mere om det.
Her er ihvertfald en link til deres webside, hvor de har nogle demo'er af deres programmer:
http://www.propellerheads.se/

"Fruity loops" er også et navn jeg hører indimellem, men det er heller ikke et jeg har prøvet. Nogen si'r det er bedre en reason, mens andre si'r det modsatte. Men det sku' altså også være et udemærket all-in-one program.
Her er deres link, og de har også en demo står der:
http://www.fruityloops.com/

Hvis du derimod har en masse udstyr i forvejen, så er der en række andre programmer der er værd at nævne, men det afhænger så lidt af hvad udstyr du har og hvor du egentlig vil henad osv. De er som regel også en del mere tekniske og computer-nørdede at bruge (her er du ikke bare musiker, men også tekniker, og det er en hel videnskab for sig selv)

Laver du andet musik i forvejen?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
Jeg vil nu også mene at Cubase SX med en stak VST-instrumenter ville være værd at kigge på. VST-standarden, som omfatter alt fra effekter over samplere til synther, er efterhånden af så høj standard at folk er begyndt at sælge f.eks. hardware-samplere for at bruge soft-samplere i stedet for. Syntherne er stadig ikke helt så fede som hardware, men det nærmer sig, og kommer selvfølgelig også helt an på hvad man skal bruge dem til. Der findes ret seje VST-synther, som Novations V-station, Native Instruments Absynth, Pro53 og FM7, Spectrasonics Atmosphere, Stylus og Trilogy. Waves og TC laver fede VST-effekter, og f.eks. Native laver også VST-samplere. Med et udvalg af disse instrumenter har man også en all-in-one løsning, bare med Cubase som omdrejningspunkt. Medmindre man bruger Mac - så vil Logic nok være mere aktuel.

Medlem
Brugeravatar

I øvrigt et dejlig kompromisløst nummer, JEL...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hej JEL

Tak for dit informative svar! Jeg har ikke min egen computer online for tiden, men der går højst et par uger, og så vil jeg kigge på det!

Jeg har ikke rigtigt noget udstyr til elektronisk musik, så jeg tror bare jeg vil kigge på "reason" til at begynde med.

Jeg har jo spillet guitar i omkring 10-11 år efterhånden, så lidt musik laver jeg da en gang i mellem. Elektronisk musik er dog en helt ny interesse.

Syntese : Kan du ikke lige oversætte det du skriver ovenfor, det virker til at være interessant, men der er alt for mange fagudtryk til at jeg kan få noget ud af det.

-Child

Medlem
Brugeravatar

Jo, okay jeg kan prøve. Den centrale software i de fleste nyere, digitale studier er en sequencer. Hvis man er rigtig prof bruger man sandsynligvis ProTools som er sindssygt dyr, og kræver noget speciel hardware. Hvis man ser bort fra ProTools, er der de semi-proffe sequencere, hvor Cubase og Logic nok er de mest udbredte. Logic har for nylig droppet at opdatere deres PC-software, så nu er Cubase SX mest oplagt at vælge til en PC og Logic er mest oplagt til en Mac, eftersom koden oprindeligt er designet til Mac.
Sequenceren er den software hvor man kan optage og afspille MIDI og Audio på et antal spor. MIDI-sporene optager og afspiller MIDI-beskeder, dvs. information om hvilke noder, der bliver spillet på et keyboard eller hvilke noder der skal afspilles på et MIDI instrument. Det er ret enkelt i praksis, men lidt svært at forklare - det skal ses. Audio-sporene svarer til en båndoptager med mange spor, som bruger harddisken til at lagre lydfiler. Der findes også separate MIDI-sequencere og harddiskrecordere, men Cubase integrerer altså de to funktioner i den samme pakke. For nogle år siden begyndte der at dukke alt muligt lyd-software op, bla. små software-synthesizere, som hver især var meget sjove, men der var en del problemer med at få det hele til at arbejde sammen synkront. Derfor udviklede man VST-standarden, som et skridt hen imod at samle hele det virtuelle studie omkring sequenceren. Med VST-standarden kan forskellige lydsoftware-udviklere lave hver deres synthesizere, som så alle kan åbnes inde i sequenceren, fordi alle efterhånden kun laver software som er VST-kompatibel. Så et VST-instrument er et selvstændigt stykke software, der åbnes inde i sequenceren som en plugin. Efterhånden findes der VST-plugins, som varetager alle de funktioner, som man traditionelt har haft hardware til at varetage i et lydstudie. Der findes både samplere, synthesizere, effekter osv. Så man kan altså køre et helt lydstudie af bare VST-plugins, som alle kan åbnes inde i Cubase SX.
I praksis vil man så bruge et MIDI-spor i Cubase til at fortælle et VST-instrument hvornår det skal afspille hvilke toner. VST-effekter kan så bruges til at ændre lyden på forskellige måder, og man kan eventuelt optage lyden til et audio-spor, eller bruge Audio-sporene til at lægge forskellige lydfiler (reallyde, vokaler osv.) ind over musikken. Og endelig kan sequenceren også sende MIDI til hardware-instrumenter og optage lyd fra dem.
Bare spørg hvis der er noget, der stadig er uklart...

Relativistisk båthorn

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Syntese:
I øvrigt et dejlig kompromisløst nummer, JEL...<HR></BLOCKQUOTE>

Tak ska' du ha' [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Cubase tænkte jeg også på at nævne (det er det ene af de 2 samlede program-pakker jeg har), men jeg synes bare den er lige lovlig avanceret hvis man ikke har brugt computer til musik før. Jeg kender dog ikke SX'eren, da jeg selv har en gammel VST version, så det ka' selvfælgelig ha' ændret sig. Men det er meget sjældent jeg selv bruger cubase.
Faktisk var mit første musik-program på pc, CUBASIS (en sparsom udgave af cubase, med max 8 audio-tracks, som fulgte med mit lydkort) og det var forholdsvis enkelt at gå til. Senere fik jeg så en VST udgave og det var noget af et kvante-spring synes jeg. Der er stadig tonsvis af avancerede funktioner jeg aldrig har fået sat mig ind i, selvom det absolut er et stærkt program, hvis man ta'r sig tiden til at lære at bruge det.

Selv bruger jeg for det meste kun Sonic Foundry's ACID, til det arbejde jeg laver på pc. Det brugte jeg feks til den melodi miss84 og jeg lavede.
Det er der både tekniske og personlige grunde til.
I Cubase har jeg feks problemer med latency (indspilning og afspilning er forskubbet lige meget hvad jeg gør), men af en eller anden grund ikke i acid (acid føles mere 'præcis' når jeg bruger den som multi-tracker (ka' nogen huske de go'e gamle 4-spors kassette-multitrackere, hehe?)). Jeg har brugt timer på at indstille og teste og indstille og teste i cubase, men alligevel ka' jeg ikke få timingen rigtig. I acid har jeg ikke indstillet noget som helst, det virkede bare fra day-one [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] (selvfølgelig ka' cubase indstilles til at virke ligeså præcist, men jeg gider bare ikke selv sku' bruge en masse tid på den slags)
Samtidig passer acid i det hele taget bedre til min logik og måde at lave musik på, end cubase, og det er jo også meget vigtigt. I cubase ska' jeg bruge mere tid på at lede efter ting, når jeg får en ide. I acid får jeg hurtigere min ide realiseret. Til gengæld er cubase bedre til efter-arbejde synes jeg. Til selve mastering-processen. Mens acid altså er til indspilning. Men alt det er jo selvfølgelig individuelt fra musiker til musiker, hvad der føles mest naturligt og logisk.
Nogen foretrækker klaver og andre guitar, sådan er det jo [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

@child; jeg burger skam også guitar i min musik. Jeg har sågar engang brugt en hylende jern-låge ind til en kirkegård, i en af mine numre, heh (når man åbnede den rigtig langsomt så skreg den bare som i en rigtig dracula film. Det lød fantastisk, så det optog jeg [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] )
For at lave elektronisk musik behøver man kun en mikrofon som instrument. Jeg ved Midge Ure feks engang indspillede et nummer, hvor rytmen var en optagelse af ham selv der stod og slog på hans garage-dør [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Og Thomas Knak har også brugt mikrofonen kreativt ved jeg.
Det er det der gør elektronisk musik så fedt; anything goes [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Medlem

Geografisk sted: Denmark
meget nice nummer du har lavet der!
måske lige lidt for vildt, men godt noget jeg ville kunne klare til en fest da der formentligt er lidt mere stemning end foran min com [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Relativistisk båthorn

@Dragon; Tak ska' du ha' [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Hvis der ikke er nok stemning foran din computer, så ska' du bare skrue lidt mere op for lyden, smide overtrøjen, og så nulre dine bryst-vorter lidt i takt med rytmen (det udløser oxytocin som nok sku' ku' oppe dit party-humør lidt), hehe. Enjoy [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]