Det kommer selvfølgelig an på hvilken type musik jeg laver, men generelt er det mest variationer af følgende metoder, jeg bruger:
(du ka' se mit udstyr her:
klik på mig! )
På amiga'en bruger jeg "Startrekker" som sequencer. Det er det bedste amiga tracker program med midi, synes jeg. Amiga lyden er dog kun 8-bit, men det er ligemeget, for jeg bruger kun amiga'ens outputs (der er 2) som control-voltage triggere, hehe. Amiga'ens outputs er voldsomt pumpede med volt, af en eller anden grund, hvilket jeg selvfølgelig kun er glad for, når nu det ka' bruges til noget kreativt [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Så de 2 outputs trigger henholdsvis; #1: en tromme-synth, som så genererer kick'en (det er en mén tromme-synth. Den ka' gå så lavt i frekvensen, at det bli'r til sub-soniske vibrationer, som med den rette PA ka' opløse beton [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] (jeg har aldrig haft brug for den effekt, men man ved jo aldrig))
Og #2: en minimoog (som så bli'r til et slags kæmpestort gate-filter (hvor moog's patenterede filter jo er cremen af cremen af alle cremede filtre [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] )) hvor jeg så la'r noget lyd (det ka' være hvad-som-helst, guitar, synth, sampler, whatever) køre igennem, som jeg så ka' filtrere LIVE (det er sådan jeg laver nogle af acid-riff'sne. Andre gange er det en ren Roland SH101 jeg bruger, den er mere 'fin' i lyden (ligesom TB303 og ned ad den vej), mens moog'en er mere sprød og kornet (og også mere tyk/fed i lyden). Det er lidt som forskellen på bilmotorer; en 4-cyl og en V8'er, hvor moog'en er v8'eren, hehe)
Alt det sampler jeg så til harddisk, hvor jeg så begynder med det digitale (den sang miss84 og jeg lavede, brugte jeg ikke amiga'en på. Der optog jeg direkte til harddisk). På pc'en bruger jeg alt hva' man ka' finde på nettet af sjove ting og sager. Feks fandt jeg engang et sejt lille tale-program "SayIt" på
www.analogx.com , som ka' sige alt hva' man taster ind (udtalen er på engelsk). Så indstiller man tone-lejet, hastighed, hvor robottet det ska' lyde, og nogle andre ting. Så trykker man på en knap, og bing så har man en wave-fil klar til brug [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Det har jeg brugt på flere melodier.
Jeg bruger 2 hoved-programmer på pc'en som harddisk-recorder og sequencer, men istedet for jeg bare si'r hvilke, så ku' det være sjovt at høre et par gæt [img]images/smiles/icon_cool.gif[/img]
(Faktisk bruger jeg kun det ene til denne melodi, så det er selvfølgelig Umuligt at gætte det andet, men hvilket synes du det lyder som om jeg bruger?)
[ 09 2003: Besked ændret af: JEL ]