Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 21:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Hejsa
Jeg har et par spørgsmål jeg har gået og undret mig over, og som jeg overhovedet intet kan finde om på nettet.
Når man bruger urin som gødning, har det så nogen betydning hvad man spiser ? Jeg tænker bare, at æder man en pose vingummie bamser og drikker 2 bajere, og senere på aftenen æder et fad frikadeller kan der vel næppe være meget calcium, phosphor, nitrogen etc i ens urin? Jeg ved ikke helt hvordan det fungere' det kunne også være interessant at vide hvor lang tid der går efter man spiser/drikker noget til man skal forvente at det kan være i ens urin.

Jeg har nu gået og afprøvet det på random planter i haven' 1 liter urin til 10 liter vand og indtil videre ser de ud til at elske det.
(det er vigtigt at man blander det op med vand' andet ender med at brænde planterne)

http://www.howtogrowtobacco.com/forum/v ... =14&t=5295
Citat:
Human urine is one of the fastest-acting, most excellent sources of nitrogen, phosphorous, potassium and trace elements for plants, delivered in a form that’s perfect for assimilation. Not only that, we all have a constant, year-round supply of it - and it's free!
Dette står rigtig mange steder på nettet efterhånden, og det var hvad der fik mig til at vælge at eksperimentere med urin som gødning, men som de selv siger at vi en af de bedste kilder til alle disser stoffer men det kræver vel at vi også indetager dem ? personligt jeg har ædt en masse grønt og drukket en masse vand de dage jeg lavede urin gødning :D :D

Citat:
Antibiotics, vitamin supplements and other medications will end up in your urine, but in such minute quantities as to be negligible, especially when diluted in water.
well jeg tager astma medicin vær dag' der indeholder binyrebark hormon, fandme ikke noget jeg håber der går videre til planten.

Citat:
In 1975, Dr A. H. Free published his book Urinalysis in Clinical Laboratory Practice, presenting a few of the critical nutrients found in urine, including urea nitrogen, urea, creatinin nitrogen, creatinin, uric acid nitrogen, ammonia nitrogen, amino nitrogen, sodium, potassium, calcium, magnesium, chloride, inorganic sulphate and inorganic phosphate.

During a pee, a healthy adult will release 11g nitrogen/urea, 1g phosphorus/super-phosphate and 2.5g potassium. Patrick Makhosi, a soil scientist with Uganda's Kawanda Agricultural Research Organization, confirms the efficacy of human urine as a fertilizer. He says that applying urine to growing vegetables once every week for at least two months will more than double the yield.

Jeg har aldrig oplevet en så hurtig virkning fra en gødning før må jeg sige, jeg gav en syrisk rose noget for 2-3 dage siden som var ret gullig og tydeligt manglede nærrin, allerede nu betragteligt grønnere og flottere, med mørkegrønne struttende blade og nye skud der får sig et boost.

(det skal dog lige nævnes at jeg ved hver anden vanding også tilføre et koldpresset tang produkt, 3 til 5 ml pr liter) (alg-a-mic) Blandes urinen op i vand sammen med det koldpressede tang ektrakt kan det være en god ide at tilføre en anelse mindre urin da man skal huske på at f.eks alg-a-mig har en NPK værdi på 1.1.1' hvilket selvfølgelig ikke er meget.

Har i noget yderligere at tilføje, eller ved i noget om hvor meget det vi spiser påvirker stofferne i vores urin, vil jeg blive glad for at høre fra jer.
Mvh Rick.

Dedikeret medlem

Urin fra de fleste pattedyr har nok en nogenlunde ens sammensætning. Men klart er det antageligt lettest at opsamle sit eget..

Hvad du spiser ændre selvfølgelig sammensætningen af din urin, men der vil altid være makronæringsstoffer tilstede i nogenlunde ens forhold. Hvis du er rask. Så du behøver ikke at droppe vingummibamserne til fordel for tomatjuice.

Om det er bedre end en færdigkøbt flydende gødning ved jeg dog ikke. At de kommer sig over mangel på makronæringsstoffer på et par dage i højden af vækstperioden lyder da ret typisk også for en normal gødning. Men til gengæld er det gratis.

Måske binyrebarkhormon kan optages af planterne, måske ikke. Det betyder vel heller ikke noget? Selvom planter også har steroidhormoner, tror jeg ikke at kortison har nogen effekt på deres vækst, da det modulere immunforsvaret, hvilket planter ikke har.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Godt nok, jeg er glad for mit slik :D jeg har brugt en masse biobizz og allround gødning fra supermarkedet i mange år, jeg syntes bare ikke at have set et så lovende resultat før (det er svært at beskrive, jeg skulle nok ha taget nogle før og efter billeder) Nu tænkte jeg mere på om binyrebarkhormon ville gå videre til mennesket hvis de åd/røg planten men det går jeg ikke ud fra, og hvis er det nok i ret ubetydelige mængder må man håbe.

damn it ! jeg var helt sikker på jeg kunne lave en super urin ved at æde en masse sundt... well... det kan i hvert fald ikke skade :D så jeg bliver ved, men KUN for planterns skyld.
tak for svaret randomname, af høj kvalitet som altid.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen
jeg tvivler sku på at dit urin virker hurtigere eller bedre end biobizz, biobizz er noget af det bedste gødning, hvis urin var bedre eller bare i nærheden af samme kvalitet tror jeg at flere ville bruge urin og spare nogle penge/besvær

men jeg har aldrig set en seriøs grower bruge urin eller lort til sine planter

det er billigt og det er nemt, men det er ikke det bedste

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jamen det er der også flere og flere der begynder på ser det ud til, og siden flere melder ud at det er bedre end det man køber må der jo være noget om det.
Men lad os se, har et lille forsøg kørende herhjemme med planter der kun får biobizz og andre der kun får urin(well dem der fik urin fik en all round gødning i deres første måned - som alle planter fik, nu er et hold startet ud med biobizz og et andet med tisss) . okay men så må jeg være en useriøs grower' det har jeg det fint med, hvem skal jeg også imponere ? :D

well jeg kunne heller aldrig drømme om at gøde med det i potter, eller indedøre, men nu er det til planter jeg i forvejen ikke tager så seriøst, som jeg generelt ikke gør med pot der dyrkes uddendøre i dk' det er hyggeligt. Men jeg kan høre på det hele at du syntes det er lidt ulækkert, og fred være med det, men så skulle du måske tænke 2 gange næste gang du køber en pose ris :D det skal du trods alt putte i munden.

Crime skrev:
det er billigt og det er nemt, men det er ikke det bedste

har du nogle kilder, erfaringer - bare noget at bakke det op med' ud over din egen væmmelse naturligvis ?
Jeg har læst flere grower tråde nu med folk der fik det et betydeligt større udbytte, grøntager og hamp, ved at gøde med urin, samt et større boost i væksten, større skud og endda mere velsmagende, og velduftende skud, sig til hvis du vil have at jeg skal finde lidt frem' du kan self også selv søge, der er en del inde på rollup tror jeg det er.

har kørt med biobizz i mange år efterhånden, men er man ikke parat til at prøve noget nyt er man heller ikke parat til at forbedre sig.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

du ved altid præcis hvad og hvor meget der er i biobizz flaskerne

du ved ikke hvad der er i dit urin, og det vil skifte fra gang til gang

dit tis er ikke fremstillet specielt til at gøde planter, det er biobizz

du har meget mere kontrol når du ved præcis hvad du hælder i jorden

det kan da aldrig være en fordel at have en gødning man ikke aner hvad indeholder og som skifter i sammensætning og styrke hver gang, er det ikke logisk?

e: hvis folk får bedre udbytte af at bruge en random sammensat gødning frem for en nøje opmålt en må de da have gjort noget helt forkert

jeg bruger selv alle biobizz produkter, der er 7 forskellige flasker som jeg selv kan lave blandinger med og regulere ned til mindste dråbe alt efter hvad planten mangler, kan du matche det med en gødning du ingengang ved hvad indeholder?

hva nu hvis der er for meget af det ene eller andet i dit urin og din plante reagere negativt så du skal regulere din gødning, hvordan vil du gøre det?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Crime skrev:
du har meget mere kontrol når du ved præcis hvad du hælder i jorden

det kan da aldrig være en fordel at have en gødning man ikke aner hvad indeholder og som skifter i sammensætning og styrke hver gang, er det ikke logisk?
Crime skrev:
du ved ikke hvad der er i dit urin, og det vil skifte fra gang til gang
du har vist ikke læst ordenligt med her.
Randomname skrev:
Hvad du spiser ændre selvfølgelig sammensætningen af din urin, men der vil altid være makronæringsstoffer tilstede i nogenlunde ens forhold.
hvilket vel er det altafgørende.

Crime skrev:
dit tis er ikke fremstillet specielt til at gøde planter, det er biobizz
jo det er det faktisk' og endda af min egen krop, og jo det er helt meningen af urin skal drikkes af planter - altså fra naturens side' det er derfor at der dufter så dejligt om foråret når landmænd spreder det på marker overalt, altså det er self en blanding af pis og lort. Lort og pis er lavet til at ryge i jorden' så vores planter kan nære på det. du tror måske det modsatte ?

Jeg tror faktisk man er mere klar over hvad den gennemsnitlige urin indeholder end diverse gødning da jeg tror man tester mere urin her i verden på labs rundt omkring, end gødning fra biobizz :lol:

Citat:
Urine
This has to be one of the cheapest but effective cannabis fertilizers of all time! The human urine contains a large amount of nitrogen and this nitrogen can be used as a booster to help with the production of the leaves and stem of your cannabis plant. Nitrogen can also be a big help to the growth of your marijuana plant during the summer months.

Nitrogen urea found in human urine has been used for growing a healthy cannabis plants for many, many years now. But don’t go peeing on your marijuana plant just yet! It does not work that way. Urinating directly to your plants or on the soil of your plants may kill it instead of helping it grow. What you have to do is dilute the urine in water first. By mixing the urine in water solution, the formation of harmful ammonia will be prevented.
http://www.growingmarijuanablog.com/bes ... rtilizers/

how.. den her er også interessant
http://www.scientificamerican.com/artic ... ertilizer/

btw må man ikke bruge urin der er mere end 24 timer gammelt, men man kan tilgængel bruger urin (over 24 timer og helst meget ældre) til at lave en sindsyg god kompost jord' simpelt ved at hælde et par liter ud i komposten og rodde godt rundt, det fremskynder også forådnelses processen gevaldigt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

dit urin er ikke mere stabilt end biobizz... "nogenlunde ens" er ikke godt nok hvis man vil have 100 % kontrol, urin vil stadig skifte sammensætning og styrke hver gang, det gør biobizz ikke

igen, hvordan vil du regulere mængden af de forskellige næringsstoffer i dit urin hvis din plante har brug for det?

gider ikke diskutere noget så dumt.. så hvis du ikke er overbevist så fair nok, så kan du skide og pisse på dine planter lige så tosset du vil :whogives:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Crime skrev:
jeg bruger selv alle biobizz produkter, der er 7 forskellige flasker som jeg selv kan lave blandinger med og regulere ned til mindste dråbe alt efter hvad planten mangler, kan du matche det med en gødning du ingengang ved hvad indeholder?

hva nu hvis der er for meget af det ene eller andet i dit urin og din plante reagere negativt så du skal regulere din gødning, hvordan vil du gøre det?

Alle sorter behøver forskellige mængder af nærringstoffer og det er slet ikke unormalt at se planter inde for samme sort der ikke kan tåle de samme mængder alle sammen' derfor er det generelt en udfordring at finjustere' om det så er med biobizz eller urin.

Planten burde ikke reagere negativt så længe jeg følger de råd der nu er om at gøde med urin, hvilket jeg gør, og indtil videre ser det lovende ud. Reagere den negativt ' altså viser tegn på overdosering så ved jeg jo hvad jeg skal gøre, og det samme hvis den viser det modsatte, ligesom du også gør når du dyrker en helt ny sort og skal til at finde vejen frem.

Crime skrev:
dit urin er ikke mere stabilt end biobizz... "nogenlunde ens" er ikke godt nok hvis man vil have 100 % kontrol, urin vil stadig skifte sammensætning og styrke hver gang, det gør biobizz ikke
du kan slet ikke forstå hvad randomname skriver ?

Citat:
gider ikke diskutere noget så dumt.. så hvis du ikke er overbevist så fair nok, så kan du skide og pisse på dine planter lige så tosset du vil :whogives:

du taler som om du har prøvet det hele :lol: lad os nu se, jeg poster foto efterfølgende - og så må vi jo lade tiden vise hvad der er bedst. btw spare man også miljøet gevaldigt. biobizz har været brugt i hvad .. 50 år... 25 ? urin så længe mennesket har dyrket jorden, nok ikke fordi det var det forkerte at bruge. men penge du ved, det kan få folk til at lave en masse producter der måske i sidste ende slet ikke er nødvendige.

fuld dose urin er 1:10' det kan du vel regne med ligeså godt som en fuld dose biobizz er så og så mange ml' og som sagt er det ikke et seriøst grow, om det hele skulle nuteburn ville ikke betyde det store for mig' så fik jeg prøvet det.

Senest rettet af Mr.Pink 13 jul 2015 17:51, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Citat:
hey guys I know you are going to think this is weird but I had a plant in soil that was just eating up the nitrogen that I was giving it in normal ferts and the plant constantly stayed a pale yellowish light green color. I couldnt get this plant to unlock and start taking in Nitrogen into it. Well I started reflecting back on my grandfather who was one hell of a gardener and could grow Roses and veggies like you would never believe. He used to tell us that back in the days of the depression and before that about some of the gardening practices that they used to use on their gardens. They used to collect urine in a seperate bucket in the outhouse and they would use that in the garden after diluting it down they would water the plants with it once a week so there was always plants needing to be pissed on. :beer: Well I started to do some real research on the subject and found some amazing things when it came to Mammal urine. It is one of the best ferts you can use especially when it is fresh your urine is comprised of a few basic building block components that both plants and animals use.

Urine is made up of Carbon 11-17% Nitrogen 15-19% Calcium 4-6% Potassium 3-5% Phosphorus 2-5%

One advantage in using urine, as a fertilizer is that much of the urine is available in ideal chemical forms: nitrogen is in the form of urea (ammonia/ammonium which is present at concentrations of approximately 3.5 g/l), phosphorus as super phosphate and potassium as an ion. Urine is almost free from heavy metals - for example, cadmium - because even if we ingest them, they will tend to bind to the liver and kidneys, making the urine much lower in such contaminants than commercial fertilizers.

and it is in its most usable form and is very easlily uptaked into a plant much easier than chemical ferts.

Well to make a long story short the one plant that I treated with about a cup and a half of fresh urine to about 10 parts water and I checked it with my PPM meter and it said about 1100 ppm. Well since any of you that know me know that Im always the first one to try an interesting experement so I figured Ill take another risk.

Wow has it payed off!! within 2 days the plant is a very rich green color and really looks more healthy than it ever has since I got the plant and transplanted it. I think Im going to keep the experement going and using it on a few soil plants that I have going. It does not smell at all and well what can I say.... The plant seems to be loving it. I found a few articles on the web on the subject that you all should read it is very very informative to see that Urine is part of natures plan when it comes to ferts.

and I know Im going to get all the people saying YUK and ewww and all that. so whats the difference between human urine and any other animal? Well human urine is probably more pure than any thing coming out of a cow with all the pesticides it eats and steroids they feed the animals.

here are 2 different links

http://www.ecosanres...../ESR2 web.pdf

http://www.discount-...fertilizer.html

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Alle sorter behøver forskellige mængder af nærringstoffer og det er slet ikke unormalt at se planter inde for samme sort der ikke kan tåle de samme mængder alle sammen' derfor er det generelt en udfordring at finjustere' om det så er med biobizz eller urin.

ja det en udfordring, men hvordan faen er det så en fordel at have 1 gødning fremfor at have 7 at finjustere med? kan du komme med et fornuftigt svar på det?

selvom din urin plante skulle blive bedre end andet du har lavet beviser det jo ikke en skid, du famler i blinde lige pt og slut produktet bliver total random, der er alt for mange faktorer der spiller ind til at man kan lave et side by side og komme frem til en konklusion

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er i hvert fald meget nemmere bare at skulle hive den ene frem istedet for 7 det siger jeg dig :lol: især når det bare er et eksperiment' der netop skal vise mig hvilken metode jeg vil bruge til uddendøre i fremtiden jamen der er flere ting jeg tilføjer mine bede som basalt mel dolomit kalk, tangmel, samt biobizz (alg-a-mic) til vandet og til at sprøjte på blade i veggetiv fase. os.v -det har jeg brugt længe med glimrende resultater. Så det er skam ikke urinen alene der gør arbejdet. Hvorfor famler jeg i blinde ? af hvad jeg kan læse mig til er de indsholdsstoffer der svinger i urinen fra menneske til menneske ikke af den store betydning for planten, derimod er de nødvendige stoffer (NPK) stabile. så hvorfor er det jeg famler i mørket siger du ?

hvorfor skulle slut produktet blive totalt random :D ? det lyder mere som om du taler af fordomme end erfaring, og det er i det hele taget. Bare fordi du ikke syntes om ideen, betyder det ikke at den er dum og ikke til at regne med, og ikke virker.

Det er btw hyggeligt at tisse i flasker, hvis urinen giver gode resultater vil jeg til næste år prøve at optimere det med træaske, og måske noget hjemmelavet fishmix.

jeg kan sagtens forstå crime, at du ser dig skeptisk' men jeg kan ikke forstå at du idetmindste ikke som en grower, er interesseret i at se om det rent faktisk virker og er bedre' eller i detmindste bare for bekræftet over for dig selv at det du gør er bedst ved at se mig fejle ? Slap nu af din agrressive pessimist :lol:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

du vil bare ikke forstå det.. men fair nok, det skal nok komme helt af sig selv en dag :) held og lykke

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nej du giver nemlig ikke særlig meget mening syntes jeg, det er derfor jeg spørg ind til det' men du vil ikke svare på meget jeg spørg dig om' og det er jo fair nok, jeg syntes det er ærgeligt at se dig gøre hvad der i min optik er at ødeligge tråde der kunne være nyttige og informative gang på gang med agressive fremgangs metoder' og iøvrigt et grimt sprog. Jeg har taget mig selv i at vende om når jeg ser dit profil billed for (ååårgh... det der sjask orker jeg ikke lige nu) og det syntes jeg er rigtig syndt. Måske du skulle prøve at være lidt mere ydmyg ? Det er bare et råd. Det ville se pænt ud. Jeg har sagt det før og jeg siger det igen: det er ærgeligt at du forguder dine egne tanker da du derinde et sted, sikkert er en ok grower. men det der opblæste ego må da opleve en masse fejl, pga stædighed og stolthed... anyways

hvis der er nogle der har erfaringer med urin som gødning høre jeg meget gerne fra jer.

Moderator
Brugeravatar

Ikke mere person-fnidder i to. Mere tis-debat!

Jeg har prøvet at ryge grønt der angiveligt skulle være gødet med growerens urin, og selvom jeg da lige skulle vende mig til tanken, så fungerede det, smagte det og så ud som det meste andet grønt jeg har røget, så jeg tror hverken det gør fra eller til at man bruger urin som næringskilde, men det er nok en god ide at huske at flushe en rum tid før høst. :-)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

ja' beklager den grå sky.

ja det er nok en god ide at flushe lidt ekstra' og samt sørge for at gør det i god tid :D Noget jeg dog ikke kan lade hver med at tænke på er at urin burde være en glimrende vegge gødning med alt det N men hvad med blomsterings gødning ? er der ikke lidt for meget N i ? ville det evt være en god ide at halvere urindosen og tilføre biobizz bloom og ikke biobizz vegge ? Er godt klar over at det ikke er helt til at sige' hvor meget urin kontra bloom jeg så skulle blande op' men det må jeg jo føle mig lidt frem til.

Jeg læste om en gut på et forum (jeg desværre ikke kan poste til da det er fyldt med reklamer for alt muligt) der brugte urin til sine skunk planter i drivhuset, hvor han skrev at nogle få af dem blev hæmmet i blomst pga for meget N i urinen, er det ikke bare for meget urin idet hele taget tror i ?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Heh, jeg tror sgu ikke den idé er så dum. Det kunne godt være man bare lige skulle stikke tissetrolden i vandkanden hver morgen.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem

Jeg tror ikke, at der vil være meget forskel i smag o.lign fra planter gødet med urin og planter gødet med alm. gødning. Måske medmindre man fx spiser meget asparges.. Men jeg forstår at man gerne vil distancere sig lidt fra det alligevel. (Udendørs planter, ingen anelse hvordan historien er i en lille potte med begrænset mikrobielt liv!)
Crime skrev:
[...] så kan du skide og pisse på dine planter lige så tosset du vil :whogives:

Kun urin. Afføring er en dårlig idé. Urin er relativt fri for fx tungmetaller, som gennem afføring potentielt ville opkoncentreres, hvis det blev brugt som gødning.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Randomname skrev:
Jeg tror ikke, at der vil være meget forskel i smag o.lign fra planter gødet med urin og planter gødet med alm. gødning. Måske medmindre man fx spiser meget asparges.. Men jeg forstår at man gerne vil distancere sig lidt fra det alligevel. (Udendørs planter, ingen anelse hvordan historien er i en lille potte med begrænset mikrobielt liv!)

har aldrig prøvet at ryge noget der er lavet på menneske urin, men tror heller ikke der er nogen forskel på smag/duft osv, der er massere gødning der er både urin og afføring i, bla flere af dem fra biobizz, problemet er ikke at det er klamt, det vil jeg mene det meste gødning er :) hvis jeg åbner en flaske fish mix indendøre så stinker der er røv i flere timer

det er bare ikke stabilt nok

fra wiki

Citat:
On an elemental level, human urine contains 6.87 g/L carbon, 8.12 g/L nitrogen, 8.25 g/L oxygen, and 1.51 g/L hydrogen. The exact proportions vary with individuals and with factors such as diet and health.

Chemical analysis
Main article: Urinalysis
Urine is principally water. It also contains an assortment of inorganic salts and organic compounds, including proteins, hormones, and a wide range of metabolites, varying by what is introduced into the body.

uden en lab test kan man ikke være 100 % sikker på hvad og hvor meget der er i ens urin, hvis man alligevel skal have fat i 3 andre gødninger for at regulere og så samtidig skal gætte sig frem til hvad man har med og gøre så kan man lige så godt købe den fjerde stabile gødning og have 100 % kontrol

så i bund og grund handler det nok mest om hvilken type grower man er, skal planterne bare overleve indtil høst, eller vil man have 100 % kontrol og 110% udbytte

Citat:
Kun urin. Afføring er en dårlig idé. Urin er relativt fri for fx tungmetaller, som gennem afføring potentielt ville opkoncentreres, hvis det blev brugt som gødning.

det var bare et useriøst surt opstød, men nu bliver jeg nysgerrig, er der noget specielt ved menneskelort der gør at metallerne ophober sig? der er massere dyrelort og tungmetaller i mit gødning

hvis man holder sin jord ved lige som man altid bør gøre er der vel ikke noget problem i det? jeg har ikke oplevet noget ihvertfald

Dedikeret medlem

Selvfølgelig kan man det, sådan til husbehov. Urin erstatter jo ikke alle de 7 produkter du snakker om, det erstatter kvælstofkilden og afhængig af hvad du dyrker, vil du sikkert skulle tilføre andre ting på sigt. Jeg tror ikke at det skal forstås som om urin skulle dække alle plantebehov perfekt, det er jo bare en kvælstofgødning. :)
Ja, hvis du kigger på en total analyse, men langt de fleste af de stoffer er helt uinteressante rent næringsmæssigt. Når alt kommer til alt, er de interessante stoffer ret stabilt tilstede. Indholdet vil selvfølgelig svinge over en dag, men gerne i et regelmæssigt mønster.
Crime skrev:
det var bare et useriøst surt opstød, men nu bliver jeg nysgerrig, er der noget specielt ved menneskelort der gør at metallerne ophober sig? der er massere dyrelort og tungmetaller i mit gødning

hvis man holder sin jord ved lige som man altid bør gøre er der vel ikke noget problem i det? jeg har ikke oplevet noget ihvertfald

Det ved jeg godt, men nu du nævnte det, greb jeg chancen. ;)

Altså, hvis vi bruger definitionen at tungemetaller er metaller tungere end Jern, så ja. Men der skulle gerne ikke være fx bly eller kviksølv i din gødning, andet end i minimale spormængder.
Kviksølv og bly er tilstede i mange fødevare - kviksølv specielt i rovfisk, men generelt ting fra havet. Det koncentreres igennem fødekæden, hvor vi er det sidste led. Når man så bruger den gødning til at dyrker afgrøder, koncentreres de tungmetaller vi udskiller i jorden, hvor planterne uforvarent optager dem. Dette øger mængden af tungmetaller i kosten, som øger mængden i afføringen, som øger mængden i planten som... Osv.
Udover det, er der så det helt andet aspekt som er de koliforme baktier der også er forbundet med menneskeafføring.

Det er heller ikke et problem man vil opleve som et individ, men statistisk på en population. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]