Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 20:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 852 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 ... 43  Næste
Forfatter besked
Medlem

Må man spørge hvorfor du bevidst vælger fødevarer med rent sukker fremfor fødevarer som indeholder kulhydrater af lidt bedre kvalitet? Bare for nydelsens skyld måske? :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Stanhope skrev:
Må man spørge hvorfor du bevidst vælger fødevarer med rent sukker fremfor fødevarer som indeholder kulhydrater af lidt bedre kvalitet? Bare for nydelsens skyld måske? :)

Selvfølgelig :)

Carb back loading går kort sagt ud på at forbrænde fedt første halvdelen af dagen, og opbygge musklerne om aftnen/natten.

Teorien går på, at kroppen om morgnen (når vi står op) er rigtig god til at forbrænde fedt, fordi vi lige har fastet i 8 timer og derfor ikke har nogle kulhydrater i blodet. Det prøver man så at udnytte ved kun at spise fedt og proteiner indtil man skal op og træne. Dette gør at kroppen forbrænder fedt, frem for at køre på kulhydrater som normalt.
Efter man så har trænet skriger musklerne på energi fordi man for det første ingen kulhydrater har spist hele dagen, og for det andet lige har udtømt glykogen depoterne igennem træningen.
John Kiefer (forfatteren) skriver så, at lige efter træning er der et to timers vindue hvor det næsten er umuligt at lagre fedt i fedt depoterne.
Dvs. at du kan køre alt det du mest har lyst til ned, pizza, is, burger, donuts osv. Faktisk gælder det bare om at få fyldt så meget på vognen som muligt her.
I teorien skulle dette gøre at musklerne suger alle nærings stofferne, og at du rent faktisk BÅDE kan smide feddet OG blive større og stærkere samtidig!

Det lyder måske for godt til at være sandt, og jeg vil ikke sige jeg er overbevidst. Men en del mennesker på nettet siger det virker. Derfor afprøver jeg det selv. :)

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Insane psychedelia user!

Jamen jeg ser frem til en opdatering om en måned eller to for når fiskesæsonen er ovre starter vinter træningen. Det lyder fornuftigt mht protein/fedt om morgen. Den med 2 timers vinduet er jeg lidt skeptisk over, især fordi jeg ikke er i stand til at træne hårdt nok pga ryggen og derved ikke får tømt musklernes energi depoter.

Mvh

Medlem

Geografisk sted: på toppen.
Citat:
Carb back loading

Hvorfor kakaomælk btw? der er næsten intet protein i?

Det der, lyder usandsynligt :) I det mindste synes jeg du skal vælge fødevare med nogle ordentlig macro niveauer.

du burde se denne video med en videnskabelig tilgang til tingene.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=ud7CnPJcK6U&list=PLYdkxp9hJ4i7KsYsAnNBrtRvEIop6fLlp[/youtube]

Generelt er der ingen "shortcuts" det nemmeste er allerede nu at sætte dig ind i kosten på en fornuftigt måde, det kan være en ide at holde carbs omkring træningen (både før og efter) specielt hvis man er igang med en cut periode. Gode kilder til kulhydrater er ting såsom: havregryn, ris(ikke Jasmin), søde kartofler, kartofler og grøntsager(selvom de generelt ikke indholder så mange kulhydrater)

mht til "window of opportunity" er der så vidt jeg ved ikke fået noget videnskabelig belæg for dette endnu, men personligt tager jeg altid en shake med 50gram protein pulver, 100gram havregryn og 2 bananer efter træning. Håber dit projekt går godt!

mvh.

Edit. mit youtube link virker ikke som link :(

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fso skrev:
Jamen jeg ser frem til en opdatering om en måned eller to for når fiskesæsonen er ovre starter vinter træningen. Det lyder fornuftigt mht protein/fedt om morgen. Den med 2 timers vinduet er jeg lidt skeptisk over, især fordi jeg ikke er i stand til at træne hårdt nok pga ryggen og derved ikke får tømt musklernes energi depoter.

Mvh

Jeg er også selv meget spændt, og jeg er optimistisk!

Jeg har før kørt nite carb diet, hvilket imo uden tvivl er den bedste måde at smide fedt på.

Du kan læse om det her:

http://www.bodybuilding.com/fun/eat-fat ... dding.html

Carb backloading kører faktisk på det princip den første halvdel af dagen. Derfor ved jeg at den del af diæten virker.

Må jeg spørge hvad ryggen fejler?

Du kan sagtens udtømme dine depoter selvom du ikke løfter tungt. Vi kan stimulere hypertrofi ved at forlænge muskelspændings tiden, dvs bruge mere tid på hvert sæt.

Jeg gør selv dette med ex. leg extension fordi den øvelse er hård for knæ leddet. Det vil i praksis sige at jeg tager en forholdsvis let/medium vægt, og kører den langsomt, både koncentrisk og excentrisk, og holder gerne spændet i toppen 1½ sek. Det gør at jeg undgår smerter i mine knæ, men samtidig virkelig får sat ild til mine lår. Jeg tæller ikke nødvendigvis gentagelserne her, men kører efter fornemmelsen i muskler/led.

Det skal dog siges, at denne teknik ikke egner sig til opbyggelse af styrke. Men som sagt er langt mere skånsom for ens led.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

psytaihai skrev:
Citat:
Carb back loading

Hvorfor kakaomælk btw? der er næsten intet protein i?

Det der, lyder usandsynligt :) I det mindste synes jeg du skal vælge fødevare med nogle ordentlig macro niveauer.

du burde se denne video med en videnskabelig tilgang til tingene.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=ud7CnPJcK6U&list=PLYdkxp9hJ4i7KsYsAnNBrtRvEIop6fLlp[/youtube]

Generelt er der ingen "shortcuts" det nemmeste er allerede nu at sætte dig ind i kosten på en fornuftigt måde, det kan være en ide at holde carbs omkring træningen (både før og efter) specielt hvis man er igang med en cut periode. Gode kilder til kulhydrater er ting såsom: havregryn, ris(ikke Jasmin), søde kartofler, kartofler og grøntsager(selvom de generelt ikke indholder så mange kulhydrater)

mht til "window of opportunity" er der så vidt jeg ved ikke fået noget videnskabelig belæg for dette endnu, men personligt tager jeg altid en shake med 50gram protein pulver, 100gram havregryn og 2 bananer efter træning. Håber dit projekt går godt!

mvh.

Edit. mit youtube link virker ikke som link :(

Der er 3,5g protein i skummetkakaomælk pr 100g det er ca 35g protein i en L.

Lidt værre er det dog, at lactose har så lav en GI. Jeg tror jeg vil gå over til en blanding af maltodextrin og dextrose 50/50 blanding og whey 80 i stedet efter træning, da det har en langt højere GI.

Hvis jeg var dig ville jeg indtage havregrynene før træningen, og en hurtigere optagelig kulhydrat eftertræning, så du kan spike dine insulin niveauer. Bananer har desværre også en lav GI profil, så de egner sig ikke specielt godt som post-shake. :)

EDIT: Research gerne glykæmisk index. Det gør det nemmere at finde ud af hvornår man skal spise de forskellige madvare.

Mvh.

Medlem

Nu spiser jeg det primært for at ramme mine kcal for en hel dag dvs ca. 800kcal per måltid som minimum. Jeg er klar over GI ville bare ikke mene man skal sætte alt for meget i det.
Desuden er havregryn komplekse kulhydrater så jeg ville mene det er bedre end både maltodextrin og dextrose, kan selvfølgelig være jeg tager fejl.

Hvorfor mener du det er godt at spike dit insulin niveau?.

Kom gerne med videnskabelige dokumentation på at både carb back loading og nite carb diet skulle være mere fordelagtig i forhold til både at bygge masse og tabe fedt?.

Der er desværre ret meget bullshit på blandt andet bb.com så holder mig fra at gå derind at læse.

Her er nogle videnskabelige artikler omkring blandt andet forskellen mellem low carb og normal carb diæter:

http://en.wikipedia.org/wiki/Medical_research_related_to_low-carbohydrate_diets

Weight reduction is primarily caused by decreased caloric intake although decreased energy efficiency has also been found. A high-starch, high-carbohydrate diet excessively stimulates appetite and disturbs energy balance in patients with the metabolic syndrome and type 2 diabetes. A reduction of carbohydrates normalises the balance, reduces insulin concentrations and favours utilization of stored fat as fuel as well as significantly reducing insulin resistance. Weight loss in overweight persons is improved by a higher proportion of protein, presumably due to protein's effect on satiety and/or metabolic efficiency. A reduction in carbohydrates for patients with type 2 diabetes effectively reduces both fasting and postprandial glucose as well as HbA1c. These effects can be independent of weight loss.

dvs for almindelig mennesker ingen forskel.

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/3/1/9

Igen det kan være en fordel at holde kulhydrater nede under et cut men er ikke noget man nødvendigvis skal gøre, men kan være en fordel for nogle.

Hele teorien med at du kan tabe fedt om morgen og tage muskler på om aften får det til at lyde som om forfatteren ikke har sat sig ind i helt basis kost og under/overskud af kcal. Det er umuligt at gøre, og hvis det virkelig virkede hvorfor gør alle det så ikke?.

Jeg kan måske forstå at for nogle folk er det meget vigtig at finde noget de mener er den gyldne vej til en flot form men i bund og grund handler det om enten at ligge i overskud for at bygge på eller ligge i underskud for at tabe sig.

Alt held og lykke til dig forsøg med dette, og det er ikke for at lyde som en sur gammel mand, men håber virkelig du kigger kritisk på det her og bruger din sunde fornuft (og bruger videnskabelige artikler!).

En god kost igennem hele dagen vil højst sandsynlig give dig de samme gains som dette back load carb system.

btw er leg extension er rimelig god vej direkte til knæ skader jeg ville holde mig langt væk fra denne øvelse :)
http://supertraining.dk/the-pigeon-syndrome-part-2/ (se midten af siden)

Hvis du gør det; er det korrekt med lang TUT og hold dig fra at køre tungt samt hav altid 3-4 reps tilbage i dine ben. :D

mvh.

Insane psychedelia user!

Hypnos:"Må jeg spørge hvad ryggen fejler?"

Almindeligt slidt i lænden, rimelig knust ryghvivl i stabilt brud (bilulykke) og noget bøvl i nakkehvivlerne (anden bilulykke)..
Medføre at musklerne låser sig fast mest midt ryg og lænd ved overbelastning, skævt træk/løft eller bare fordi jeg får mig en lur på sofaen, hvis jeg er uheldig.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

"Desuden er havregryn komplekse kulhydrater så jeg ville mene det er bedre end både maltodextrin og dextrose, kan selvfølgelig være jeg tager fejl. "
- Ja havregryn er en super god kulhydrat kilde, samt alle fibrene holder en mæt. Men derfor egner de sig også bedre til at indtage om aftnen ingen man går i seng så man har en stabil tilførsel gennem natten, frem for lige efter træning. Grunden til at kulhydrater med en høj GI lige efter træning er at fortrække, er fordi det er der musklerne har mest brug for energien.
Groft sagt er kulhydrater kulhydrater, di- og polysakkarider bliver alligevel spaltet til monosakkarider i sidste ende. Kroppen kan kun køre på glukose, derfor er det bedst at indtage noget kroppen ikke skal bearbejde efter træningen.
Og så er det selvfølgelig ikke helt så enkelt alligevel.

"Hvorfor mener du det er godt at spike dit insulin niveau?. "
- Det mener jeg bl.a. af overstående. Men det afhænger også af hvad man har spist på dagen op til træningen. Grunden til at jeg vil spike mit insulin niveau lige efter træningen på en carb backload, er fordi kroppen er udtømt for kulhydrater, og har forbrændt fedt det meste af dagen. Derfor suger musklerne næringsstofferne til sig som en tør svamp. Men alle de næringsstoffer skal transporteres ind i musklen, og det er det insulinen gør for os, derfor vil jeg gerne spike niveauet efter træningen. Insulin er trodsalt det mest anabole hormon vi kender, så det skal vi udnytte - her kommer vores viden om GI's os til gode.

Følgene står inde på det wiki link du selv har postet:
"A 2012 systematic review studying the effects of low-carbohydrate diet on weight loss and cardiovascular risk factors showed the LCD to be associated with significant decreases in body weight, body mass index, abdominal circumference, blood pressure, triglycerides, fasting blood sugar, blood insulin and plasma C-reactive protein, as well as an increase in high-density lipoprotein cholesterol (HDL). Low-density lipoprotein cholesterol (LDL) and creatinine did not change significantly. The study found the LCD was shown to have favorable effects on body weight and major cardiovascular risk factors (but concluding the effects on long-term health are unknown). The study didn't compare health benefits of LCD to low-fat diets"

Det er fra et meta-studie 2012

Ketose er en veldokumenteret tilstand, hvor kroppen bruger fedt som den primære energikilde. Det er denne tilstand no carb diets udnytter og fremprovokere. Du kan læse om det her: http://www.bodybuilding.com/fun/eat-fat ... dding.html

Jeg har selv afprøvet det, og det virker helt som det skal, for mig i hvertfald.

"Hele teorien med at du kan tabe fedt om morgen og tage muskler på om aften får det til at lyde som om forfatteren ikke har sat sig ind i helt basis kost og under/overskud af kcal. Det er umuligt at gøre, og hvis det virkelig virkede hvorfor gør alle det så ikke?. "
- Jeg synes også selv at det virkede absurd, det modsiger alt hvad jeg ved og har lært om ernæring, men der er dog alligevel noget i mig, der siger jeg skal give den en chance. Jeg synes også jeg er kritisk. Det er netop derfor jeg afprøver det ;)
Enten er det fordi det ikke virker, eller også er det fordi folk ikke ved om det, eller også er det fordi folk ikke tror på det, og giver det en chance. Jeg kendte eksempelvis ikke til det før i forgårs, og har trænet i 12 år.

Leg extension er uden tvivl hård for knæet, men der er ingen grund til at holde sig helt fra øvelsen imo. Man skal blot træne med fornuften, frem for egoet. Når jeg laver den, kører jeg som sagt lav vægt, måske 30-50% 1rm, og mange langsomme gentagelser. Det gør ikke ondt, eller er ubehageligt i mine knæ på den måde, men rammer stadig mine quads :)

Anyway jeg vil prøve at holde jer opdateret løbende med processen.

Fso: Av for satan.. Ja så er omega 3 fedt syrer nok ikke helt nok desværre... Har du været til fysioterapeuter, det kan være de har nogle genoptrænings øvelser du kan lave?

Mvh.

Insane psychedelia user!

"Fso: Av for satan.. Ja så er omega 3 fedt syrer nok ikke helt nok desværre... Har du været til fysioterapeuter, det kan være de har nogle genoptrænings øvelser du kan lave?"

De øvelse som jeg køre standart - ryg og mave er lavet sammen med en fysioterapeut :)
Spiser omega 3 hver morgen og har over længere tid spist Glucosamin i nogle år, stoppede da jeg ikke sunes jeg mærkede den store effekt (skulle være bedst til hofter og knæ), tænker lidt jeg ville bruge dem til vinter når jeg skal øge min trænings mængde. Sidste vinter/forår bremsede det min træning at jeg fik ondt i knæene af motionscyklen som jeg brugte meget til fedtforbrænding.

Medlem

Jeg var ikke klar over du kunne tømme dine kulhydrat depoter på under et døgn?. Hvis man kan det hvorfor tager det så ca. 7 dage uden kulhydrater for at komme i ketose?. Så burde du da kunne ramme det meget tidligere?.

Har selv leget med LCHF / Low carb/ IF / og ketose men synes egentlig ikke det havde den store effekt bortset fra jeg blev ret dårlig af ketosen :D

Insane psychedelia user!

"men synes egentlig ikke det havde den store effekt bortset fra jeg blev ret dårlig af ketosen"

Plus en til det selvfølgelig var der vægt tab, men ikke betydeligt, så virkede langt bedre at tælle kalorie og gå i minus der.

Medlem

Fso skrev:
"men synes egentlig ikke det havde den store effekt bortset fra jeg blev ret dårlig af ketosen"

Plus en til det selvfølgelig var der vægt tab, men ikke betydeligt, så virkede langt bedre at tælle kalorie og gå i minus der.

ja det var svært at spise nok, så jeg ikke tabte mig. Det jo både godt og dårligt alt efter mål. Gik primært efter at recomp min krop men droppede det igen...

Men det er altid sjovt at prøve lidt anderledes ting. Har bare fundet ud af at en helt simpelt kostplan virker bedst for mig, specielt fordi der ikke er så mange restriktioner så :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

psytaihai skrev:
Jeg var ikke klar over du kunne tømme dine kulhydrat depoter på under et døgn?. Hvis man kan det hvorfor tager det så ca. 7 dage uden kulhydrater for at komme i ketose?. Så burde du da kunne ramme det meget tidligere?.

Har selv leget med LCHF / Low carb/ IF / og ketose men synes egentlig ikke det havde den store effekt bortset fra jeg blev ret dårlig af ketosen :D

Det er rigtig at det tager noget tid at komme i ketose med en almindelig diæt. Derfor bruger man kokosolie til at kickstarte ketosen, da kokosolien indeholder nogle MCT's kroppen kan optage og bruge med det samme. Normalt tager det nogle timer før kroppen kan få gavn af fedtsyrerne.

Jeg ved at jeg kommer til at lyde meget skråsikker, og jeg kan sagtens tage fejl. Jeg oplevede bare på min egen krop at diæten virkede. Måske i fik for mange kulhydrater drenge? Mange madvarer vi normalt ikke forbinder med kulhydrater vil ødelægge en low-carb kur fuldstændig. Der skal næsten ingen kulhydrater til så tilter hele forbrændingen desværre... Jeg mener at kulhydrats loftet for HELE dagen på en low-carb diæt er 30G(!)

psytaihai: Jeg får det også selv rimelig stramt af ketose, hvilket nok er den største hindring - jeg gir op! :D

Mvh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fso skrev:
"Fso: Av for satan.. Ja så er omega 3 fedt syrer nok ikke helt nok desværre... Har du været til fysioterapeuter, det kan være de har nogle genoptrænings øvelser du kan lave?"

De øvelse som jeg køre standart - ryg og mave er lavet sammen med en fysioterapeut :)
Spiser omega 3 hver morgen og har over længere tid spist Glucosamin i nogle år, stoppede da jeg ikke sunes jeg mærkede den store effekt (skulle være bedst til hofter og knæ), tænker lidt jeg ville bruge dem til vinter når jeg skal øge min trænings mængde. Sidste vinter/forår bremsede det min træning at jeg fik ondt i knæene af motionscyklen som jeg brugte meget til fedtforbrænding.

Ja okay.. Jeg har ikke umiddelbart nogle gode råd, udover en grundig opvarmning må være ekstra vigtig i dit tilfælde. Og så ellers køre med lave vægte og mange gentagelser. Så længe det ikke gør ondt i ledene, det er det vigtigste.

Du kan selvfølgelig også prøve at tage nogle væksthormoner, men det er dyrt som bare fanden xD

Jeg håber i hvertfald du finder fremgang i din træning/mobilitet. :)

Mvh.

Insane psychedelia user!

Krudt af en hver art er jeg færdig med, min opvarmning tager normalt 30-35 min så den er vist på plads :) jeg vil prøve og holde fast i det jeg er begyndt på nemlig lav vægt mange langsomme gentagelser.
Den del er bare pisse svær i og med jeg har været rimelig stærk både pga af lang tids træning uden krudt, men også 4-5 kurer. Så når adrenalinen pumper så vil jeg bare ha fat i noget tungt og jeg forglemmer mig selv.
Da jeg kørte low carb var vejede jeg alt og regnede på det for at holde mig under først 20 g kulhydrat så 30 g i døgnet, men jeg synes afgjort det virker bedre for mig at sænke mit kalorie indtag og gå efter at holde det i underskud alle 7 dage i ugen, måske med en enkelt fridag.
Det bliver i hvert fald vinter projektet når fiskesæsonen er ovre :)

Medlem

Hypnos: Hvordan ville en kosten se ud på en hel træningsdag for dig?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Stanhope skrev:
Hypnos: Hvordan ville en kosten se ud på en hel træningsdag for dig?

Det er forskelligt, da CBL stadig er meget nyt for mig. Men det kunne se således ud:

Står op: En kop kaffe med en spiseske kokosolie i + 20-30g whey 80 proteinpulver.

Måltid 2: 150G kylling + 35-40g mandler eller valnødder eller et mix 50/50

Måltid 3: 125g makrel i tomat + 25g mandler + 15g whey 80

TRÆNING :

Efter træningen har du enten 2 eller 4 timer til at spise i, alt efter om du går efter styrke/vedligeholdelse/fedt tab eller masseopbygning.

Post workoutshake: 50G kulhydrat bestående af maltodextrin eller dextrose eller et 50/50 mix her af + 30-50g protein + 5g kreatin monohydrat.

Måltid 4: ½L flødeis

Måltid 5: Et par store burgere, gerne både med ost og bacon på

Måltid 6: jasmin ris med 200-250g hakket oksekød

Jeg har ikke nogle tal på de sidste par måltider, fordi jeg stadig er igang med at justere dem. Måden jeg gør det på, er ved at kigge mig i spejlet om morgnen, jeg går efter et hårdt og tørt udseende. Hvis jeg synes jeg er for bloated har jeg fået for mange kulhydrater, men hvis jeg ser flad ud har jeg fået for lidt. Udover det vejer jeg mig selvfølgelig også.

Nu har jeg kun været igang i 4 dage med diæten, men umiddelbart virker det næsten umuligt at spise sig tyk, i hvertflad hvis man kun spiser i 2-3 timer efter træningen. I dag stod jeg en smule flad, selvom jeg igår fik 50g maltodextrin, ½L ben and jerry + ris og hakketoksekød til jeg var ved at brække mig. Idag vil jeg se om jeg kan klemme endnu flere hurtige nemme kulhydrater ned, med lidt kage ;)

Mit protein indtag ligger fast på omkring 200g om dagen

En lille side note er mit energiniveau under træningen ikke er faldet, næsten tværdigtmod. Min styrker er heller ikke faldet endnu.

Mvh.

Medlem

Det lyder virkelig interessant!! Hvad gør du så på hviledage? Kører fedt og protein hele dagen?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis du går efter fedttab, så spiser du fedt og proteiner hele dagen, plus 80g kulhydrat om aftnen. Hvis du går efter masse så spiser man ligesom hvis det var en trænings dag.

Hvis det er et vægttab du går efter så skal du på en hviledag have 1g fedt for hvert gram protein minus 50 gram.

Husk det er bedst at træne sen eftermiddag/tidlig aften da insulin sensitiviteten i musklerne stiger i løbet af dagen. :)

Mvh.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 852 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 ... 43  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]