Hej

Jeg har efter nogle måneder med stress og mange skift i tilværelsen, haft en hård periode at komme igennem. Som følge heraf har jeg fået søvnproblemer, som ofte står i vejen for jeg kan opretholde en normalfungerende hverdag og koncentrere mig om mit arbejde - simpelthen fordi jeg har svært ved at falde i søvn og starter min dag dårligt. Men når jeg først ER faldet i søvn, så sover jeg.
Mit største problem er, at jeg ikke bliver naturlig træt nok i TIDE, på en hverdag, hvor jeg skal tidligt op (er meget b menneske). Dog oplever jeg nogle gange at gå træt i seng, men så "lige pludselig" at få hjertebanken, fordi jeg hører en lyd eller fordi naboen kommer hjem, eller pga. andre udefrakommende faktorer, som irriterer mig, og sætter en eller anden reaktion i gang.
Andre gange kan jeg godt være rolig og afslappet, og stadig ikke falde i søvn, men jeg får ikke en decideret "panik" - så ligger jeg bare der....
Jeg har været sygemeldt fra mit arbejde i en måned, og jeg er generelt også blevet gladere og har en masse drivkraft og mange mål, jeg gerne vil realisere. Jeg er meget stædig og vil gerne gennemføre min uddannelse (jeg er elev på et kontor). Og på gode dage, så elsker jeg også mit liv og er taknemmelig for alt , hvad jeg har, så det er ikke fordi jeg er deprimeret, men jeg er det, man kalder "særlig sensitiv".
Min last er at jeg kan være ustabil i mine nætter, og det påvirker mig enormt, især fordi jeg har meget svært ved at tænke en positiv tanke, når jeg er træt.
Jeg er nu blevet henvist til en psykiater af min læge (fordi det er gratis frem for psykolog), og jeg har været der 3 gange nu. De mener ikke, jeg har nogen diagnose, men jeg skulle svare på et spørgeskema og skrive et brev om mine relationer til mine nærmeste mennesker, min opvækst og tidligere erfaringer med terapi (jeg har mistet for 4 år siden , og har været i et psykolog + sorggruppe forløb), så jeg har positiv erfaring med terapi... However - de vil gerne finde en gruppeterapi til mig.
Sidste gang jeg var der, foreslog min psykiater så at give mig noget at sove på, hvilket er: "Quetiapine Accord". Det er piller på 25 mg. og han sagde, jeg kunne tage dem efter behov, en time før sengetid.
Er der nogen, som kan fortælle mig mere om dem? Det eneste, jeg ved, er, at det er anti psykotisk medicin, men at personer i behandling mod en lidelse får op til 800 mg om dagen.
Hvis man tager en dosis på 25 mg. om dagen - lad os sige - 3 gange i ugen, er det dårligt? Usundt? Er det afhængighedsskabende?
En anden ting er at jeg ca. en gang hver 3. måned tager stimulanser til en fest. Hvor længe skal jeg holde pause med at tage Quetiapine (som er som sagt 2-3 gange om ugen), så det bliver forsvarligt? Jeg er lidt forvirret , da jeg har læst mig frem til at Quetiapine hverken er SSRI eller MAO-hæmmer, men jeg har en meget begrænset viden inden for kemi, og derfor bliver jeg ikke meget klogere af det...
En sidste ting er, at jeg har fået noget 5-HTP, og her er spørgsmålet igen om hvordan disse stoffer påvirker hinanden? (jeg tænkte bare at 5 HTP også kunne hjælpe på min situation, men undrer mig igen om det er forsvarlig i kombination med det andet).
På forhånd tak