Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 17:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej :)

Jeg har efter nogle måneder med stress og mange skift i tilværelsen, haft en hård periode at komme igennem. Som følge heraf har jeg fået søvnproblemer, som ofte står i vejen for jeg kan opretholde en normalfungerende hverdag og koncentrere mig om mit arbejde - simpelthen fordi jeg har svært ved at falde i søvn og starter min dag dårligt. Men når jeg først ER faldet i søvn, så sover jeg.

Mit største problem er, at jeg ikke bliver naturlig træt nok i TIDE, på en hverdag, hvor jeg skal tidligt op (er meget b menneske). Dog oplever jeg nogle gange at gå træt i seng, men så "lige pludselig" at få hjertebanken, fordi jeg hører en lyd eller fordi naboen kommer hjem, eller pga. andre udefrakommende faktorer, som irriterer mig, og sætter en eller anden reaktion i gang.
Andre gange kan jeg godt være rolig og afslappet, og stadig ikke falde i søvn, men jeg får ikke en decideret "panik" - så ligger jeg bare der....

Jeg har været sygemeldt fra mit arbejde i en måned, og jeg er generelt også blevet gladere og har en masse drivkraft og mange mål, jeg gerne vil realisere. Jeg er meget stædig og vil gerne gennemføre min uddannelse (jeg er elev på et kontor). Og på gode dage, så elsker jeg også mit liv og er taknemmelig for alt , hvad jeg har, så det er ikke fordi jeg er deprimeret, men jeg er det, man kalder "særlig sensitiv".

Min last er at jeg kan være ustabil i mine nætter, og det påvirker mig enormt, især fordi jeg har meget svært ved at tænke en positiv tanke, når jeg er træt.

Jeg er nu blevet henvist til en psykiater af min læge (fordi det er gratis frem for psykolog), og jeg har været der 3 gange nu. De mener ikke, jeg har nogen diagnose, men jeg skulle svare på et spørgeskema og skrive et brev om mine relationer til mine nærmeste mennesker, min opvækst og tidligere erfaringer med terapi (jeg har mistet for 4 år siden , og har været i et psykolog + sorggruppe forløb), så jeg har positiv erfaring med terapi... However - de vil gerne finde en gruppeterapi til mig.

Sidste gang jeg var der, foreslog min psykiater så at give mig noget at sove på, hvilket er: "Quetiapine Accord". Det er piller på 25 mg. og han sagde, jeg kunne tage dem efter behov, en time før sengetid.
Er der nogen, som kan fortælle mig mere om dem? Det eneste, jeg ved, er, at det er anti psykotisk medicin, men at personer i behandling mod en lidelse får op til 800 mg om dagen.
Hvis man tager en dosis på 25 mg. om dagen - lad os sige - 3 gange i ugen, er det dårligt? Usundt? Er det afhængighedsskabende?

En anden ting er at jeg ca. en gang hver 3. måned tager stimulanser til en fest. Hvor længe skal jeg holde pause med at tage Quetiapine (som er som sagt 2-3 gange om ugen), så det bliver forsvarligt? Jeg er lidt forvirret , da jeg har læst mig frem til at Quetiapine hverken er SSRI eller MAO-hæmmer, men jeg har en meget begrænset viden inden for kemi, og derfor bliver jeg ikke meget klogere af det...

En sidste ting er, at jeg har fået noget 5-HTP, og her er spørgsmålet igen om hvordan disse stoffer påvirker hinanden? (jeg tænkte bare at 5 HTP også kunne hjælpe på min situation, men undrer mig igen om det er forsvarlig i kombination med det andet).

På forhånd tak :)

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus
Heysan, jeg er selv HSP og læser lige pt. "Særligt sensitive mennesker" af Elaine N Aron og syns det hjælper meget med en blanding af forståelsen for min situation og de tips der nu er i bogen til os "supermænd uden sansekontrol".

"Jeg" opdagede, at jeg var en HSP efter min læge oprindeligt havde konstateret depression, på grund af en lignende situation som du nu beskriver og derved gav mig 3 muligheder: antidepressiv medicin og/eller psykolog. Psykologen fandt så ud af jeg var HSP, uden jeg selv anede at det faktisk var en "ting". Det der skræmmer mig mest er hvor godt den bog er skrevet, det er som at have et kort til en selv.

Jeg er ked af, jeg ikke kan svare på dine spørgsmål, men vil gerne vide, hvordan de piller fungerer for dig? fik selv nogle sovepiller udleveret og så lige nogle andre, da de første ikke virkede. Til sidst droppede jeg pillerne, da jeg desværre ikke fandt nogen virkning overhovedet udover de gjorde mig forvirret som ind i pokker, kan ikke engang huske hvad de hed...

Men for at opsummere: Jeg kan anbefale bogen "Særligt sensitive mennesker" af Elaine N Aron, den koster ca 150-200 kr. Meditation er en ting jeg selv finder gavn ved, måske kan du også? Jeg vil gerne - hvis du ikke selv har set det - henvise dig til http://www.hsp-foreningen.dk/

Gruppeterapi er heller ikke mig, men en "sparringspartner" er måske en idé?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Der er SVJV ingen interaktioner mellem 5-HTP og Quetiapine(seroquel)...

Hvis jeg var dig, ville jeg prøvet at få udskrevet Circadin(melatonin) istedet. Prøv at læs lidt om det :)
Personligt har jeg rigtigt gode erfaringer med at bruge dem til at genoprette en ikke-optimal døgnrytme.

Citat:
Hvis man tager en dosis på 25 mg. om dagen - lad os sige - 3 gange i ugen, er det dårligt? Usundt? Er det afhængighedsskabende?
'

Det er ikke vanedannende i den forstand, ligesom benzo'er/opioider - men man kan bestemt blive afhængig af antipsykotisk medicin også..
Jeg er dog ret sikker på at det ikke er noget du er i farezonen for at blive med det skema :)

Usundt? Sundt er det i hvert fald ikke, men at undværre søvn er også usundt ;)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh.
Der er SVJV ingen interaktioner mellem 5-HTP og Quetiapine(seroquel)...

Hvis jeg var dig, ville jeg prøvet at få udskrevet Circadin(melatonin) istedet. Prøv at læs lidt om det :)
Personligt har jeg rigtigt gode erfaringer med at bruge dem til at genoprette en ikke-optimal døgnrytme.

Citat:
'

Det er ikke vanedannende i den forstand, ligesom benzo'er/opioider - men man kan bestemt blive afhængig af antipsykotisk medicin også..
Jeg er dog ret sikker på at det ikke er noget du er i farezonen for at blive med det skema :)

Usundt? Sundt er det i hvert fald ikke, men at undværre søvn er også usundt ;)

Undskyld, jeg lige hijacker tråden, men jeg har også problemer med at falde i søvn, og prøver i øjeblikket med melatonin. Jeg synes desværre ikke det virker, hverken 3 eller 6 mg. Hvor meget kan man egentlig tåle at tage, og hvordan virker en overdosis melatonin?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Undskyld, jeg lige hijacker tråden, men jeg har også problemer med at falde i søvn, og prøver i øjeblikket med melatonin. Jeg synes desværre ikke det virker, hverken 3 eller 6 mg. Hvor meget kan man egentlig tåle at tage, og hvordan virker en overdosis melatonin?

Det lader også til at der er rigtigt mange som ikke har gavn af melatonin desværre...

Er det circadin du tager eller et ikke-depot-præparat?
Det har meget at sige IME..

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke ved hvordan en melatonin OD udarter sig, men min mutti har taget dem i store portioner uden bivirkninger.
EDIT; Søgte lige lidt efter jeg fik postet og fandt dette; http://www.webmd.com/vitamins-supplemen ... =MELATONIN

Ligger du dig til at sove max 15 minutter efter du har indtaget din dosis?
Min egen erfaring siger mig nemlig at de ingen effekt har overhovedet, hvis man f.eks sidder og venter på at blive træt.

Når jeg selv bruger dem til at genoprette døgnrytme en sjælden gang imellem, tager jeg min dosis og ligger mig i sengen med dæmpet/slukket lys og med lukkede øjne. Og så selvfølgelig uden tv/pc der kører i baggrunden.

Medlem
Brugeravatar

Det lader også til at der er rigtigt mange som ikke har gavn af melatonin desværre...

Er det circadin du tager eller et ikke-depot-præparat?
Det har meget at sige IME..

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke ved hvordan en melatonin OD udarter sig, men min mutti har taget dem i store portioner uden bivirkninger.
EDIT; Søgte lige lidt efter jeg fik postet og fandt dette; http://www.webmd.com/vitamins-supplemen ... =MELATONIN

Ligger du dig til at sove max 15 minutter efter du har indtaget din dosis?
Min egen erfaring siger mig nemlig at de ingen effekt har overhovedet, hvis man f.eks sidder og venter på at blive træt.

Når jeg selv bruger dem til at genoprette døgnrytme en sjælden gang imellem, tager jeg min dosis og ligger mig i sengen med dæmpet/slukket lys og med lukkede øjne. Og så selvfølgelig uden tv/pc der kører i baggrunden.

Nå, jeg fik at vide, at jeg skulle tage dem ½ - 1 time før sengetid, så det er måske derfor, de ikke virker. Jeg ved ikke, om dem jeg får er et depotpræparat eller ej, men det kan jeg finde ud snart. Bare for sjov, hvor mange mg. kan din mutter finde på at gufle?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hun har i hvert fald været oppe på 15-20mg, garanteret også mere..

Hvis det er Circadin, er det et i depotformulering. Så vidt jeg har læst og forstået, er depotformuleringen lavet således at udskillelsen af melatonin mimerer det naturlige søvnmønster.

De gange jeg har taget dem som instant-release, vågner jeg som regel efter 3 timer pga. den korte halveringstid.
Tolerance opbygges også EKSTREMT hurtigt ved instant-release, hvilket ikke er tilfældet med Circadin.

Men prøv at tag din dosis lige inden eller eventuelt mens du ligger i din seng og læg dig til at sove umiddelbart efter - det er i hvert fald den måde jeg brugte/bruger med succes :)

Medlem
Brugeravatar

OK, det prøver jeg så, evt. med 9 mg.

Medlem
Brugeravatar

Heysan, jeg er selv HSP og læser lige pt. "Særligt sensitive mennesker" af Elaine N Aron og syns det hjælper meget med en blanding af forståelsen for min situation og de tips der nu er i bogen til os "supermænd uden sansekontrol".

"Jeg" opdagede, at jeg var en HSP efter min læge oprindeligt havde konstateret depression, på grund af en lignende situation som du nu beskriver og derved gav mig 3 muligheder: antidepressiv medicin og/eller psykolog. Psykologen fandt så ud af jeg var HSP, uden jeg selv anede at det faktisk var en "ting". Det der skræmmer mig mest er hvor godt den bog er skrevet, det er som at have et kort til en selv.

Ja, jeg er ganske rigtigt også HSP - det fik jeg at vide for lidt over et år siden af en alternativ behandler, som prøvede at sige til mig, at jeg skulle "beskytte mig selv med en bobbel" , da jeg suger indtryk til mig - både gode og dårlige . Jeg har bogen "Er du også særlig sensitiv?" og den beskriver mig også rigtig godt på MANGE punkter og jeg har siden da haft meget større forståelse for mig selv.

Og som HSP'er er man også mere disponeret over for stress, depression, angst og andre godter ;) og jeg ved også godt, at jeg blot er et menneske, og at jeg reagerer på ting og føler dem helt ud til fingerspidsene. Det er ikke det samme, som at sige, at man er psykisk syg , bare fordi man føler noget lidt stærkere end andre...

Medlem
Brugeravatar

Og til jer andre - ja, jeg har også prøvet med melatonin (circadin) i efteråret, go det hjalp egentlig meget godt på mig - jeg kunne godt se potentialet i at det kunne ret op på min søvn rytme og gøre mig mere a-menneske, men desværre havde jeg det så dårligt i efteråret, var lige gået fra kæresten gennem 3 år og andre stressede ting, at melatonin var ikke nok til at "slå mig ned i søvn", selv om den ganske rigtig gjorde mig mere træt.

Og nu gider jeg ikke bede og den recept igen, selv om jeg kan. Pakken med 30 piller koster 230 kr. og jeg har en meget, meget kritisk økonomisk situation desværre. Og det der Quetiapine kostede trods alt 40 kr. for 100 stks......... og de er meget mere effektive ift at "slå mig ned" i søvn.

Så til dit spørgsmål vil jeg sige, at de er effektive, jeg har bare været lidt kritisk fordi man går og tænker over "åh nej, det er faktisk anti psykotisk medicin" ....
men det er selvfølgelig igen, endnu mere usundt ikke at sove , mit immunforsvar har heller ikke været det bedste på det sidste, og jeg antager, at det er værre at have ingen-søvn-bivirkninger end at have lav-dosis-medicin bivirkninger? Men jeg ved det ikke...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hmmm, altså det er jo et spørgsmål om pro's & con's nu og her - men det er vel også et spørgsmål om at komme ind i en naturlig og fornuftig døgnrytme?

Nu og her kan seroquel garanteret hjælpe dig med at få noget søvn, men jeg tvivler på at det på nogen måde er gavnligt til at stimulere et sundt søvnmønster.
At seroquel er et antipsykotikum på papiret, betyder ikke at det ikke kan anvendes på andre måder...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Lige et hurtigt indspark. Har du mulighed for at tage Quetiapinerne tidligere, således at du når at blive træt?

Og nej, at være særligt sensitiv er ingen psykisk sygdom, jeg tror vi er mange herinde der deler den "diagnose" :)

Medlem
Brugeravatar

Khazim: hvad mener du? (jeg synes Quetiapine virker på mig efter ca. tre kvarter... så går jeg i seng)...

Ellers nogen der kan fortælle lidt mere om topic: interaktion med 5-HTP og andre stoffer? :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ellers nogen der kan fortælle lidt mere om topic: interaktion med 5-HTP og andre stoffer? :)

http://www.drugs.com/drug_interactions.php

Insane psychedelia user!

Jeg synes kraftedeme det er svineri at din læge udskriver så seriøs psykofamaka pga lidt søvnproblemer.

Prøv lige at læs indlægssedlen på de piller og overvej så en ekstra gang om du ikke er bedre tjent med almindelige indslumringspiller.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg synes kraftedeme det er svineri at din læge udskriver så seriøs psykofamaka pga lidt søvnproblemer.

Prøv lige at læs indlægssedlen på de piller og overvej så en ekstra gang om du ikke er bedre tjent med almindelige indslumringspiller.

Enig.. Men der er langt mere fokus på benzodiazepiner og z-drugs fra sundhedsstyrelsens side. Derfor er det, svjv, alment brugt blandt mange læger at udskrive medicin for dets "bivirkninger"..

Insane psychedelia user!

Men det er da fuldstændigt hul i hovedet.
Der er en grund til at de udskriver disse piller i stedet for Benzoer og Z-drugs, og det er afhængighed. Det er vanvittigt!! Og hvis ikke jeg kunne forklare min læge dette, ville jeg skifte omgående.
Jo, afhængighed af benzoer er ikke just en dans på roser, men absolut heller ikke så umuligt at slippe som det gøres til. Og endnu bedre er det vist man ikke kommer så langt at afhængighed opstår.

Allerbedst er det selvfølgeligt at analysere sit eget liv, evt sammen med lægen, for at finde svar på hvad der ligger til grund for patientens insomnia. Det må man gå ud fra er forsøgt inden så drastiske midler som Quetiapine tages i brug. Det kan vi dog langt fra være sikre på er sandt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]