Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 14:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Silkeborg, Jylland, Danmark
Hej kære med-psykenauter.
Jeg er på udkig efter en sundheds- og bio-videnskabeligt kompetente person, der ved en masse om medicinsk Cannabis. Du har fuld styr på Cannabinoiderne, både endo, phyto og de syntetiske - du ved hvordan det endocannabinoide system virker, og du har let ved at uddrage det essentielle fra en pubmed, og kan forklare det i et uformelt og "lige-til" sprog.

Du har indsigt og overordnet forståelse af de medicin-politiske mekanismer og kan samtidig rumme plantens botanik og det er indlysende hvorfor f.eks. hash fra de "klassiske" hash-producerende lande, har højere indhold af Cannabidiol end de sorter der har været forædlet op gennem de sidste 50 år i europa.

Du kan læse en analyse (måske foretage den selv) af cannabisolie, og har en holdning til hvilken chromatographi-type der bør vælges for at give det bedst mulige billede af olie eller plantemateriales indhold.

Kortsagt - både et overordnet men også et dybt indgående kendskab til Cannabis og Cannabinoiders relation til medicinske anvendelse.

Jeg søger dig, der brænder for medicinsk Cannabis, og har lyst til at være med til at løfte debatten og den viden der er tilgængelig i det offentlige, til et nyt niveau. Jeg er ved at sammensætte en redaktionelt hold, til at varetage en ny informations-platform om netop medicinsk Cannabis.

Jeg vil egentligt ikke fortælle mere nu, men rigtig gerne svare på spørgsmål, og give dig, der trigger på ovenstående, en virtuel tour, rundt i det produkt jeg har arbejdet på.

Jeg håber på at høre fra dig!

MVH

-PSY

PS: Af en eller anden grund har jeg ikke tilladelse til at læse min egen indbakke her på siden, så smid mig en mail på mail[snabel a]medicinskcannabis[dot]info

Medlem
Brugeravatar

Det lyder da godt nok som noget mærkeligt noget, er der knaster i det eller hvad?

Og hvordan mener du at dit projekt vil løfte debatten, og den viden der er tilgængelig i det offentlige rum til et nyt niveau? Al viden i kan tilbyde er jo tilgængelig for alle der kender google..

Junior medlem

Hej Anarkisten420
Tak for dine spørgsmål.
I min optik er der flere udfordringer i forhold til debatten og den information der er let tilgængelig herhjemme. Den første udfordring er fragmentering. Der er ikke et samlet sted, hvor viden på dansk om medicinsk Cannabis, er samlet. Denne store fragmentering, ser jeg videre bidrager til ugennemsigtighed - folk bruger wikipedia og lignede som "valide" kilder, når de f.eks. søger på google, og bruger det i deres argumentation i debatten.
Videre ser jeg fragmenteringen af information, bidrager til et lavere synergisk overbliksniveau.

I min model af verden, vil en samlende portal, der samler tilgængelig viden, med høj kildekritik, og præsenterer det i et lettilgængeligt sprog-format, bidrage til en general højning af den base-line information debatten tager udgangspunkt i. Debatten foregår på politisk niveau, sundhedsvidenskabeligt niveau og på "alment" niveau interessegrupper og mennesker imellem. Det er mit håb, at alle områder af debatten vil kunne drage nytte af et sted, hvor relevant og saglig information er samlet.
Samtidig er der også hele den gruppe af patienter og deres pårørende som allerede står overfor at bruge medicinsk Cannabis. De er måske presset på tid, fordi de har håb til at medicinsk Cannabis kan gøre noget i deres situation. Der mangler et sted for dem at gå til, hvor de kan få saglig viden, frem for at skulle tage til takke med den jungle det er at søge rundt på må og få.
En del af siden omhandler den "personlige beretning" hvor der gives indblik i de personlige anekdotiske evidens oplevelser. - denne subjektive beretning står i kontrast til det objektive, og sammen håber jeg at det giver bredt og nuanceret billede af medicinsk Cannabis.

Personligt gør jeg ikke det her for pengenes skyld - for der er ikke nogen forretningsmodel tænkt ind i det.
Jeg gør det fordi jeg brænder for at få den her information ud, på en let-fordøjelig og stueren måde, til "hr og fru" Danmark, til gavn for de græsrodsbevægelser der på hver deres front, kæmper for denne sag, og alle vil kunne bruge et sted som dette, som ballast for debatten.

Rigtig god søndag.

-PSY

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Håber at du ts, skriver til hr og fru Danmark i et uformelt og lige til-sprog.
Disse 2 indlæg er træls sat op/skrevet imo.
Fyldt med tillægsord og ord med dobbelt betydning.
Du har ellers en god point..
Pøj pøj mæ'et :)

-John Rooney.

Junior medlem

Hej G.G. :-)
Tak for dit indspark
Jeg regner (regnede) heller ikke med at mine indlæg her på Psychedelia blev læst af Hr. og Fru. DK :-P
-> Du er meget velkommen til at læse korrektur på det materiale der er produceret, ift. læsevenlighed! - al den hjælp vi kan få, er værdsat!
Let me know!

-PSY

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Det lyder da godt nok som noget mærkeligt noget, er der knaster i det eller hvad?

Og hvordan mener du at dit projekt vil løfte debatten, og den viden der er tilgængelig i det offentlige rum til et nyt niveau? Al viden i kan tilbyde er jo tilgængelig for alle der kender google..

Jeg forstår ikke hvordan du kan se det som et så stort et problem at dette intiativ bliver taget op, at du bliver nødt til kommentere på det?
Derudover tvivler jeg lidt på at du ved hvad chromatografi er og hvordan det skal aflæses, hvilket allerede gør dig irrelevant i forhold til topic.
Vi behøver ikke altid høre din mening, anarkist....

Til trådstarter. Spændende projekt, har du yderligere informationer omkring det? Jeg har erfaring med lidt af det hele og kan måske give en hjælpende hånd med.

Medlem
Brugeravatar

Jeg ser det ikke som et problem overhovedet, jeg kommenterede bare på de meget høje forventninger til projektets gavn for samfundet, undskyld hr Hansen..

Og ts syntedes tilsyneladende ikke mit spørgsmål var dumt siden han takkede mig for det, og det tog ham 18 linjer at svare mine 2.. Der er vidst en der har et horn i siden på the great anarkist? :roll:

Medlem
Brugeravatar

Det vil jeg faktisk ikke give dig ret i, jeg mener bestemt at cannabis er undervurderede, og mangler at blive studeret meget mere end det vi allerede ved.
Sagens kerne er at cannabis er illegal på (næsten) verdensplan, og netop derfor er planten og dens kræfter ikke blevet studeret ordentligt.

TS - Jeg synes at det lyder som et super projekt i har gang i, emnet mangler også fokus.
Jeg er desværre ikke nogen haj til de kemiske og medicinske forhold, så jeg er nok ikke lige manden du leder efter. Selvom det kunne være super fedt at blive en del af sådan et team. :rocking:

Ps. Håber i kan finde hoved og hale i mit indlæg, er godt banket lige nu. :mrgreen: :cheers:

Medlem
Brugeravatar

Det er klart at emnet mangler forskning, hvis ts foreksempel ville studere i hvilke cannaboider der virker på forskellige sygdomme ville jeg klappe i mine små hænder. Det kommer bare ikke til at ske fordi der ikke er penge i medicinsk cannabis, fordi man ikke kan tage patent på planten, og medicin fremstillere er bekendt nogle griske egoistiske svin.. Men her er der jo tale om en dansk oplysningsside, som i mine ører no offence lyder mere som et oversættelsesjob frem for et forskningsjob..

Medlem
Brugeravatar

Det er klart at emnet mangler forskning, hvis ts foreksempel ville studere i hvilke cannaboider der virker på forskellige sygdomme ville jeg klappe i mine små hænder. Det kommer bare ikke til at ske fordi der ikke er penge i medicinsk cannabis, fordi man ikke kan tage patent på planten, og medicin fremstillere er bekendt nogle griske egoistiske svin.. Men her er der jo tale om en dansk oplysningsside, som i mine ører no offence lyder mere som et oversættelsesjob frem for et forskningsjob..

Det har du nok ret i, det vil jeg ikke kloge mig på.

Men derfor synes jeg stadig ikke, at lidt positiv fokus på debatten skader, (Tværtimod!!!). :D

:peace:

Dedikeret medlem

Anarkisten420 skrev:

En kommentar ud af tågerne, der rammer hovedet på sømmet. Det kunne være interessant at hører et svar fra OP.

Medmindre i har analysemaskiner til rådighed (som fx hplc / glpc), virker det ikke realistisk at producere nogle brugbare egne analyser, hvorfor det mere bliver et spørgsmål om at tolke og ekstrapolere ud fra allerede eksisterende forskning.
Den største ubekendte (og det mest interessante) er vel egentligt den kliniske effekt af cannabinoider og div. terpener, som praktisk er umuligt at belyse ud fra andet end enkeltstående personer, uden reel viden om hvad der er den primære faktor er. Ihvertfald hvis det skal foregå indenfor etiske rammer.

Det virker derfor ikke som om, det vil være muligt at lave nævneværdig forskning på området. Det er på ingen måde min intention at prøve at skyde jeres projekt ned, det har skam fin relevans at samle, sortere og popularisere informationer. Det virker bare, som jeg læser hvad der skrives, mere som om i burde lede efter en videnskabsorienteret journalist og ikke en biokemiker/moleyklærbiolog.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]