Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 aug 2025 21:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 58 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

En god artikel om hash og medie hysteri. Og som samtidig fortæller lidt om skizofreni....

Klip fra artiklen:
A doubling in the risk of psychosis, Robin Murray’s rough estimate for the maximum increased risk of heavy cannabis smoking, lies somewhere in between; far from meaningless, but certainly not a major public health catastrophe. Based on a similar estimate of risk, it has been calculated that very roughly, the chance of a 20 to 24 year old man (the group at the very highest risk) developing schizophrenia this year will be raised from about 1 in 3,100 to 1 in 1,900 if he is a heavy cannabis smoker. This is not, in our view, even the most serious risk of cannabis. Roughly one in ten cannabis users are addicted; they have lost some degree of control over their use. Heavy cannabis use before adulthood can interfere with education and intellectual development, impacting on learning and employment opportunities.

Artiklen:
http://drugscience.org.uk/blog/2013/10/ ... -harmless/

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
let us know, når vi får den danske udgave.

Så er det den 12. november.. Kan nogen komme med et link til den danske udgave? Tak :D

Hilsen Fanny

Junior medlem

Undskyld. Vi har ikke skrivet noget ind fordi vi har udsat lanceringen en dag. DR ville helst have historien i morgen. Vi håber at kunne få opmærksomhed både i tv avisen, dr2 morgen, p3 mv.

MEN MEN MEN... linket er åbent. Og dem der vil være hurtigt ude med en besvarelse kan trykke her:

http://www.globaldrugsurvey.com/GDS2014/

Site Admin
Brugeravatar

Åh tak! Jeg fandt det selv mens du skrev ;)

Junior medlem

... du er for hurtig.

Spred rygtet om undersøgelsen så bredt I kan... men helst ikke før i morgen hvor den officielt går online. Så i dag er det en hemmelighed ;-)

Site Admin
Brugeravatar

Så vil jeg vente med at reklamerer for det på facebook til i morgen ;)

Junior medlem

Cool. Tak. Men gå tilgengæld helt amok med spam i morgen...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg sad netop og udfyldte den, og havde svaret på en million spørgsmål om hash og derefter kom jeg så til LSD , og så kunne jeg ikke markere valgmulighederne ved spørgsmålet ''Hvor mange gange har du taget LSD inden for de sidste 12 måneder?''.

Spørgsmål nr. 2 under LSD er så ''Tjekker du normalt, om det er de rigtige svampe før du spiser dem (fx ved at bruge tidligere erfaringer, få dem kontrolleret af en erfaren bruger eller få dem fra en pålidelig kilde)? ''

Things that makes you go hmmmm....

Tror du, at politiet ville kunne se om du var påvirket, hvis du blev stoppet indenfor 2 timer efter du havde røget en joint (ikke drukket alkohol)?
•Helt sikkert
•Sandsynligvis
•Ikke sikker
•Sandsynligvis ikke
•Slet ikke
•Jeg har ikke kørekort
•Jeg ville aldrig køre bil efter at have taget KOKAIN

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så er den besvaret. Jeg bemærkede et par småfejl, måske kan det ændres?:

"Baby Hawaiian Woodrose Seeds" hedder hawaiian baby woodrose
"Endelig i denne sektion vil vi gerne vide, om du ændrer den måde du ryger på afhængigt af hvad du ryger ?" svarmulighederne er forkerte.
"brugen af hash" skulle være brugen af cannabis
"bruger du normalt en damper eller Ecigaret" en "damper" kaldes almindeligvis en vaporizer på dansk
"Hvordan vil du vurdere, hvor nemt det er at få fat i kokain? (1= meget nemt, 10= næsten umuligt) og risikoen for at blive overfaldet??" sidste del efter parantesen må være en fejl, risikoen for vold berøres i næste spørgsmål.
"Hvor mange gange har du taget LSD inden for de sidste 12 måneder?" Er under spørgsmålene om svampe, burde selvf være svampe.

Junior medlem

Hej Mr.Cookie og Homo Superior! Kæmpe tak for input! Jeg vil prøve at se om vi kan få det ændret. Det ville jo være fedt om vi kunne undgå fejl helt. Tak tak tak!

Junior medlem

Så er fejlene rapporteret ind. jeg kryser fingre på at det kan nås at blive rette inden i morgen.

DR2 morgen og måske p1 morgen vil ha noget om undersøgelsen i morgen. Og DR nyhederne (tvavisen) vil nok have det om aftenen. Og så har de lavet en histore på tekst som kommer på deres hjemmeside... Håber det kan lave noget støj så der både er mange der vil være med i undersøgelse og nogle der begynder at tænke over vores stof og frebyggelsespolitik.

Jakob Demant

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Jeg har også påbegyndt jeres survey, da jeg synes initiativet klart skal støttes..
Jeg synes dog i bør kigge den i gennem for stavefejl og dårlige formuleringer - jeg synes der er en del, og det ødelægger for mig billedet af, at det ellers skulle være et seriøst studie.

Junior medlem

Tak for info. Der er desværre en del der har været kompliceret i kodningen af survey'en. Så der har sneget sig en del slåfejl ind fra den engelske gut der sidder på sagen. Er selv ikke glad for dette. Vi prøver at se om vi kan få rettet op på noget af det. Men det virker devære til at vi må leve med en del af det for nu (i år)...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Enig med Frugthat. Det ville være bedre om alle fejlene blev rettet. Har for resten også udfyldt skemaet nu :)

Junior medlem

Tak for deltagelsen @The Doctor. Vi arbejder på sagen med de sidste rettelser.

Site Admin
Brugeravatar

Så blev der snakket om GLobal Drug Survey i Go´Morgen p3 her til morges, og Doktor Demant blev interviewet :)
Også jeg blev ringet op af journalisterne, for at udtale mig på vegne af psychedelia og som en der bruger stoffer.

Her er hvad jeg skrev på min væg på facebook idag:
Jeg blev vækket kl 6 af en journalist der ville have mig til at udtale mig om det at tage stoffer, i anledning af at udersøgelsen. Det gjorde jeg da gerne, og kom også med i programmet - interviewet var stærkt klippet ned selvfølgelig, så man skal tænke mine udtalelser ud af en kontekst ;) Nå, men de lavede også en artikel, som kan ses her: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/11/13/085453.htm

Alt i alt en artikel jeg godt kan stå inde for, selvom der er nogen steder hvor meningen i det jeg sagde, går lidt tabt, og man kan godt mærke at det ikke er pro-narko-journalister der står bag :lol: Jeg citeres ofte for enkelte sætninger, der er taget ud af en større kontekst, som ikke bliver forklaret.

Nederst i artiklen må jeg dog protestere kraftigt:
"Stofferne kan være dødelige
Både LSD og svampe kan ifølge Netdoktor fremprovokere angst og kan i værste fald koste et menneske livet.
Stofferne kan nemlig give akutte skader som hjerneblødning, hjerterytmeforstyrrelser og blodprop i hjertet, som kan betyde pludselig død, skriver Netdoktor.dk. Stoffet kan også give de såkaldte danseskader - det vil sige udtørring og forhøjet legemstemperatur på grund af længerevarende fysisk aktivitet."

Det er decideret fejlinformation, og jeg tjekkede Netdoktor.dk for at se hvordan de dog kunne få sådan noget vrøvl ud af teksten: (http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/lsd.htm)

Netdoktor skriver:
"Hvad er skadevirkningerne ved LSD, svampe meskalin, ketamin med flere?

De hallucinogene stoffer (de stoffer som binder sig på 5-HT2A receptoren, red.) er stort set ugiftige og dødsfald på grund af forgiftninger forekommer uhyre sjældent. Mange af de nyere stoffer deler skadevirkninger med ecstasy. De akutte skader er enten ”amfetaminskader”, det vil sige hjerneblødning, hjerterytmeforstyrrelser, blodprop i hjertet, som kan betyde pludselig død, eller de såkaldte ”danseskader”; det vil sige udtørring og forhøjet legemstemperatur på grund af længerevarende fysisk aktivitet i varme lokaler. De hallucinogene stoffer hæmmer nemlig kroppens naturlige reguleringsmekanismer. Danseskader kan medføre døden på grund af organsvigt."

Det er altså de nyere stoffer som deler skadevirkninger med ecstasy - dvs MDMA cuttet op med en række ukendte stimulanser, samt designerdrugs der er nye på markedet, som kan have de grimme bivirkninger til følge, og ikke LSD, psilocybin-svampe, og meskalin. Det er dårligt skrevet af Netdoktor, men det kan jo heller ikke undre.. Tsk tsk!
Al den ukorrekte information er netop det jeg og folkende bag psychedelia kæmper imod, idet skræmme-kampagner aldrig har virket. Folk gennemskuer dem, og så tager de bare endnu højere doser i trods.
Be informed then choose - citat Alexander Shulgin.

Hilsen Fanny

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Gad vide hvad politikerne har at sige, til det faktum, at største delen af dem der har deltaget, betragter alkohol som værende det med mest negative virkninger?

Hvordan kan de argumentere i mod tusinde af menneskers, gamle som unge, fælles enighed om, at cannabis har flest fordele kontra ulemper?

Jeg glæder mig til at se hvad folk har svaret til spørgsmålene der drejer sig, om man vil tage flere stoffer hvis det blev lovliggjort.
Jeg er uenig at jeg ville gøre det og jeg er også uenig i at jeg vil tage flere forskellige stoffer oftere.

Det skal ikke undre mig, at politikerne vender den anden kind til. Når en psykiater laver en undersøgelse med 1200 psykisk syge, som skulle påvise at hash er mere skadeligt end hidtil antaget, så bliver den undersøgelse grundlaget for at cannabis ikke bliver lovliggjort de næste 10 år. IMO

Om denne undersøgelse bliver en øjeåbner for dem inde på borgen tvivler jeg sku på. De er gammeldags og alt for optaget i at få økonomien til at hænge sammen. Med skyklapper på kan de ikke se den milliard forretning, som ligger 1,5 km øst fra borgen.
De vil spare så mange penge på Taskforce dum og få så mange penge på at beskatte cannabis.

Nå ja, det den samme gamle violin jeg fik trykket af der og lidt gylde.

Jeg håber virkelig det kunne gøre noget. Det er vigtigt det her!

Medlem

Geografisk sted: Kbh
Der er stadig en hel del fejl. Svarmuligheder der bliver gentaget til forskellige spørgsmål, hvor de ikke passer til. Spørgsmål/svar der ikke er oversat fra engelsk. Osv. Har ikke lige noteret hvilke da testen tager ret lang tid i forvejen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der er stadig en hel del fejl. Svarmuligheder der bliver gentaget til forskellige spørgsmål, hvor de ikke passer til. Spørgsmål/svar der ikke er oversat fra engelsk. Osv. Har ikke lige noteret hvilke da testen tager ret lang tid i forvejen.

Også min oplevelse. Undskyld udtrykket, men I skulle sgu have fået det korrekturlæst bedre. Som det er nu, fremstår det som en omgang enormt uprofessionelt makværk.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a green suit
@Dr.Demant: Som nævnt er der en del fejl i (oversættelsen af?) undersøgelsen, her er nogle jeg faldt over:

Kolonnen yderst til højre: "har du taget stoffer [...]" -> "har du taget stoffet [...]"
Billede

I dropdown'en midt i skærmdump'et kan man ikke se hele teksten (i hvert fald ikke i Tor browseren):
Billede

I sektionen vedr. rygemetode er det de samme valgmuligheder man får ved alle tre spørgsmål, hvilket virker sært:
Billede

I spørgsmålene vedr. LSD dukker svampe pludselig op:
Billede

I dette skærmbillede gentages det samme spørgsmål:
Billede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 58 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]