Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 aug 2025 20:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

hej det er sådan at jeg lider af angst og har jeg gjort de sidste 6-7 år men specielt efter mit første panik anfald tilbage i 2009. jeg har fået nok nu, lige startet i ny skole og det er uendeligt hårdt at være tvunget til at sidde proppet inde i en klasse med 25 andre, og pauserne er ikke nemmere. jeg overvejer hver eneste dag om jeg skal begynde min selvmedicinering med benzoer, men ender altid med at drikke angsten væk. har skubbet den i så mange år nu, og nægter at leve under de her vilkår, min sviger familie, og min egen familie tror jeg ikke kan fordrage dem, fordi de aldrig ser mig. jeg har virkelig prøvet at holde ud i sociale situationer i mange år men pulsen stiger jeg bliver helt stiv i ansigt og krop ligner virkelig ikke en der har det særlig godt. og kan da godt se hvorfor folk ikke gider at hænge ud med mig når jeg er på randen til at bryde sammen vis jeg ikke får noget alkohol

regner med jeg tager su-lån næste måned og får ringet til en psykolog
men kan bare ikke se hvordan jeg skal kunne holde bare næste uge ud

hvad vil i foreslå? :whogives:

Dedikeret medlem

Geografisk sted: NV
Kender selv problemet. Det er derfor jeg tager min uddannelse på internettet.

Måske ville det være en ide at få ringet til lægen, han kan evt. udskrive noget lyrica som virker rigtig godt mod angst.

Dedikeret medlem

Jeg vil foreslå at du skriver til "Fanny" herinde fra, hun har virkelig styr på angst, og jeg er næsten sikker på at hun gerne vil hjælpe dig.

Edit: Læs evt. den her: http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=18&t=6850&hilit=angst+udefinerbare

Medlem

crazym : hvilken slags uddannelse er du igang med om man må spørge, og hvor vanskeligt tænker du det er at få udskrevet lyrica ?

.TT. har skam læst tråden og meget af hvad fanny har skrevet og taget det til mig. men har ikke gjort tricket

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Hej Bolle.

Jeg kender selv problemet, og fik nærmest et gys da jeg læste tråden fordi jeg kan sætte mig 100% ind i det du skriver! Jeg kan heller ikke omgås folk. Bortset fra min mor og far, ellers ryster og sveder jeg helt vildt. Jeg drak også førhen for at få min angst væk, og det er noget nær det dummeste man kan gøre! Jeg ved godt det hjælper nu og her, men på sigt er det dumt. Alkoholen booster din angst og gør den værere, så gør dig den tjeneste at stop eller skær ned. Du skal snakke med din læge om det som det første, måske han kan henvise dig til nogle samtaler med en psykiater? Eller få udskrevet noget medicin som hjælper - du skal ihvertfald ikke selvmedicinere dig selv med benzo! Dem vil du vel ikke tage resten af livet? Du er nødt til at finde "kernen" i din angst og få det løst.

Held og lykke herfra ihvertfald! Og hvis du skulle få brug for det / have spørgmål er du velkommen til at sende en pb til mig. Jeg har været hele smøren igennem, og kæmper stadig den dag idag.
Go søndag =)

Dedikeret medlem

Geografisk sted: NV
Det er ikke særlig svært, dog er de rimelig dyre, så kan godt være lægen heller vil udskrive gabapentin men lyrica er meget bedre i min optik.

Medlem

i mandags var det sindssygt hårdt.. efter skole ringede en ven og spurgte om jeg ville være med til at stresse lidt af, jeg fik 35 mg diazepam. tirsdag i skolen var næsten uden angst og det var onsdag og især idag også men hvorfor er det man hører det er så forkert at indtage den slags medicin, når den hjælper mig så meget ?
jeg har nu valgt at bestille valium hjem og håbe på min læge vil hjælpe mig med dosering så det ikke ender galt. dog føler jeg at jeg har 100 % styr på mig selv. men alle de historier man hører. jeg nægter jo at ende sådan.

kan det lade sig gøre at behandle genaraliseret og stærk social angst med valium uden at ende som misbruger og afhængig af stoffet, vis man kører de rigtige doser og holder pauser?

samtidig vil jeg snakke med em psykolog.

Medlem
Brugeravatar

Du må acceptere din angst. Prøv at tænk tanken at du skal leve med din angst hele livet. Resten af dit liv skal du have det som du har nu, og som du har det i sociale situationer. Der er ikke noget at gøre. Du kan IKKE gøre noget ved det. Hvis du forstår og acceptere denne tanke vil du pludseligt se din angst udefra. Den er ikke så farlig mere. Muligvis føles den endda lidt rar. Få indsigt i, at dine følelser ikke er dig. Der er noget som oplever dine følelser. Det er dig. Og du har muligheden for at se og knytte dig til følelser som du har lyst til. De har ingen reel eksistens, du har ingen reel eksistens, alt er flygtigt og derfor er der ingen idë i at være bange. Du er bange for at miste dig selv,. Virke anderledes. Du kan ikke hvile sammen med andre fordi du er utilfreds med dit selv. Muligvis dit udseende muligvis din personlighed, din opførsel. Men det har ingen betydning, det eneste der betyder noget er din oplevelse af dit selv. Fokuser på hvad der er og hvad du føler lige NU. Ikke hvordan du kommer til at fremstå i fremtiden eller hvordan du er bange for at du fremstod i fortiden. Lad din angst være dig lad den fylde det hele, vær anderledes vær sindssyg, vær grim, vær alle dine grimme tanker og se så at det ikke er andet end tanker. De er ikke dig. Du er nuet og kun nuet.

"This topic brings me to that worst outcrop of herd life, the military system, which I abhor... This plague-spot of civilization ought to be abolished with all possible speed. Heroism on command, senseless violence, and all the loathsome nonsense that goes by the name of patriotism -- how passionately I hate them! -

Albert Einstein

Medlem

kan det lade sig gøre at behandle genaraliseret og stærk social angst med valium uden at ende som misbruger og afhængig af stoffet, vis man kører de rigtige doser og holder pauser?

Det kan det jo i bund og grund godt, du skal bare huske at det er meget vanedannende medicin.

Medlem

OPDATERING :

jeg har nu fået en rigtig god dialog med min læge hun her henvist mig til en psykiater i nærmeste storby og der sku vist være kommet en ny lov omkring hurtig behandling vilket lyder rigtig godt. men desværre blev jeg smidt ud af min uddannelse idag.. blev opstartet på lyrica for 2 uger siden- ingen virkning ikke det mindste selvom jeg er blevet sat op i dosis- 300 mg.. hvad sker der.. troede lige jeg skulle til at have det bedre.. er valium virkelig det eneste vidunder-drug der ude

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
OPDATERING :

jeg har nu fået en rigtig god dialog med min læge hun her henvist mig til en psykiater i nærmeste storby og der sku vist være kommet en ny lov omkring hurtig behandling vilket lyder rigtig godt. men desværre blev jeg smidt ud af min uddannelse idag.. blev opstartet på lyrica for 2 uger siden- ingen virkning ikke det mindste selvom jeg er blevet sat op i dosis- 300 mg.. hvad sker der.. troede lige jeg skulle til at have det bedre.. er valium virkelig det eneste vidunder-drug der ude

Der findes ikke noget "vidunder drug" mod angst - eller jo måske Benzo NU OG HER men igen ikke på sigt. Medicin er for det meste ikke vejen ud af angst. Da min angst var allerværst gik jeg med tanken konstant om at jeg havde den vildeste angst af alle mennesker, og drak endnu mere. Ofte bilder man sig selv det ind, netop fordi man altid selvmedicinere sig selv med alkohol, piller and so on. Du når ganske enkelt ikke at mærke dig selv og dine tanker før du igen er påvirket. Og jeg understreger det lige igen - alkohol gør din angst værere. Da jeg stoppede med hovedsageligt speed og alkohol gik der 10 dages tid, hvor jeg rent ud sagt havde det af lort og flygtede fra alt ind i mit eget univers, men efter de dage begyndte min angst stille og roligt og gå væk. Den dag idag har jeg stadig svært ved at omgås folk, men har accepteret at det er sådan. Og det går MEGET bedre.

Du siger du lige er blevet smidt ud, måske du har tiden netop nu til at ligge alt fra dig. Prøv at mærk dig selv! Og se om det bliver bedre. Angst er psykisk, så det skal behandles alternativt. Prøv hver dag at sæt dig små mål og prøv alt hvad du kan at gennemføre. Det kunne evt være: dag 1: Idag går jeg 2-3 min rundt i byen omkring folk. Dag 2: 5min .. Dag 3: idag spørg jeg en fremmed om hvad klokken er. Ved godt det lyder latterligt og en smule tåbeligt, men tro mig det virker! Hele tiden udfordre din angst, så det ikke er DEN som udfordre dig. Held og lykke =)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Et af de største problemer, set herfra, er benzoernes uhyggelige abstinenssymptomer! Du risikerer at forværre din angst tifold + være afhængig af et stof resten af dit liv som kan være næsten livsfarligt at gå af fra dag til dag hvis man har høj tolerance. Lyder godt med terapi, synes du skal bruge valium efter behov, med en max grænse du sætter el. lign. Dunno!

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg er glad for den drejning denne tråd har taget. I starten foreslog trådstarter at tage kontakt til en psykolog, og antydede at der var problemer i familien, men det blev overhørt, og i stedet blev han overdynget med råd om at få sig en psykiater der kunne give ham medicin! Medicin er og bliver kun symptombehandling. Det kan aldrig "kurere" angst.
Jeg har efterhånden set rigtig mange mennesker som desværre røg ud i et årelangt misbrug af nervemedicin, fordi den velmenende psykiater udskrev så villigt, istedet for at opfordre personen til at gå i terapi. Det er spild af gode år, og det virker så overflødigt, at den person som døjer med personlige problemer, nu også skal have et misbrugsproblem!

bolle: Angst er død ubehageligt, det ved jeg alt om, men angsten er der fordi der er en grund til det. Det er din krops alarmklokker der ringer, og de holder ikke op bare fordi du stopper vat i ørene (medicin). Jeg synes du skal tage det som en opfordring til at tage dig selv seriøst, og finde ud af hvorfor klokkerne ringer. Måske ringer de pga. ting der er sket i din fortid- barndom, som du aldrig fik erkendt og taget dig af mens det skete? Den erkendelsesrejse det er at forstå og mærke gamle traumer, er aldrig for sen at tage. Medicin kan sløve din angst, men at forstå smerten bag angsten, kan få den til at holde op (sådan næsten :wink: ), eller i det mindste ændre din måde at reagerer på den på.

Hilsen Fanny

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]