Er det mig der husker forkert, eller findes der ikke en "effekt" der siger at for hver 10. grad du sænker temperaturen halveres hastigheden hvorved stoffet nedbrydes??
Alle stoffer har forskellige reaktionshastigheder. Jeg tror også det er forskelligt hvor påvirkelige disse reaktionshastigheder er overfor temperatur ændringer. Men kulde har såvidt jeg ved altid en "inhibitor" effekt på reaktionshastigheden, altså får stofferne til at reagere langsomere/giver en længere halveringstid. Varme er derimod med til at øge reaktionshastigheden og det er der også andre parametre der kan. F.eks. vil fugtig luft også øge reaktionshastigheden, fordi er mere vand i og dermed er der mere af en af reaktanterne i reaktionen der foregår. Finfordelingsgraden har også noget at sige, altså hvor stor en overflade stoffet har. F.eks ville det tage længere tid at opløse 10 g sukker som sidder sammen i en krystal i et glas kogende vand, end det vil at opløse 10 gram sukker som er knust til flormelis i det samme glas kogende vand.
Dette er hvad jeg husker fra kemi på B niveau. Men ved ikke om jeg husker forkert.
P.S. nu gik jeg vidst i detajlen, er lidt skæv også blev det helt sjovt at genopfriske noget gammel viden.