Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 20:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Citat:
At være skæv eller fuld er ikke behandling, men en uacceptabel bivirkning. Derfor accepterer myndighederne kun anvendelse af to cannabispræparater til en meget begrænset patientgruppe

»Når man ryger cannabis, får man også en euforiserende effekt, som aldrig vil være ønskværdig for et lægemiddel. Vi kan ikke drikke en patient fuld eller ryge ham skæv. For os er det uønskede bivirkninger,« siger chef for markedføringstilladelser og lægemiddelregulering i Sundhedsstyrelsen, Mette Aabo Hansen.

»Hvis man ønsker at bruge lægemidler med indhold af de aktive stoffer i cannabis, mener vi, at Marinol er en mulighed, ligesom Sativex for medicinsk cannabis,« forklarer hun og understreger, at Sundhedsstyrelsen ikke dermed har godkendt ’hash som medicin’: »Sundhedsstyrelsen er aldrig blevet bedt om at vurdere et lægemiddel med hash. Vi har Sativex som godkendt lægemiddel til sclerosepatienter, og så er der mulighed for at få Marinol på en såkaldt udleveringstilladelse, hvis lægen skønner det, primært til brug for svære smertetilstande.Vi har kun Marinol og Sativex. Og det er ikke hash som sådan, men andre aktive stoffer fra cannabis. Der findes ingen lægemidler i Danmark med hash.«

Sundhedsstyrelsen har godkendt Marinol og Sativex til en afgrænset patientgruppe, nemlig visse sclerose- og visse cancerpatienter. To sclerosepatienter har over for Information fortalt, at de får langt bedre lindring ved at ryge den ’rene’ vare. De kender hver især andre sclerosepatienter, der ligeledes selvmedicinerer sig med ulovlig cannabis.

»Både Marinol og Sativex skulle være gode nok. Der er ikke dokumentation for, at hash eller cannabis skulle have en bedre effekt end Marinol og Sativex, men derfor kan enkelte patienter godt have en anden oplevelse,« forklarer Mette Aaboe Hansen.

»Det er ikke meningen, at folk skal gå i en rus. Vi ville også have svært ved at sige ja til at ryge hash, fordi det giver den bivirkning.«

Mette Aaboe Hansen tilføjer, at rygning som sådan heller ikke kan være en ønskværdig lægemiddelform på grund af de kendte bivirkninger.
Ved at hash har god virkning

Troels Staehelin Jensen,professor ved neurologisk afdeling og Dansk Smerteforskningscenter på Aarhus Universitet, har også af og til brugt Marinol og Sativex til patienter, der er lammet i underlivet.

»Det kan f.eks. være en patient med en rygmarvsskade, hvor patienten har brækket ryggen og er blevet lam i benene. Der kan være nogle voldsomme smerter i de ben, som patienten ikke længere kan bruge,« forklarer han.

»Vi ved, der er nye midler på vej. I USA har der været undersøgelser, som viser, at det at ryge hash har en virkning på visse typer af patienter.Vi ved godt, der er en virkning,« tilføjer han.

Han har oplevet at få afslag fra Sundhedsstyrelsen på at bruge Marinol eller Sativex:

»Har jeg f.eks. en patient med mange smerter, men som tidligere har haft et misbrug, så må man regne med, at Sundhedsstyrelsen siger nej, hvis jeg søger om tilladelse til at bruge Marinol eller Sativex. Det vil sige, at tidligere misbrugere, som nu er fri af stoffet, dem får man nej til. Man mener sikkert, at der er for stor en risiko for, at en sådan patient ryger tilbage i sit misbrug. Vores lægemiddelsystem er ret rigidt, og det skal det også være.«

- Er der ikke en fare for selvmedicinering, hvor borgere på egen hånd skaffer sig cannabis mod deres lidelser?

»Jo, og det er heller ikke hensigtsmæssigt. Så er det bedre med et velafprøvet stof som Marinol eller Sativex, hvor man kender bivirkningerne,« siger Troels Staehelin Jensen og fortsætter:

»I den ulovlige vare er der forskellige cannabinoder, og der kan være stor individuel variation, hvor man ikke kender koncentrationerne på samme måde som i en tablet, hvor man ved, der er 2,5 mg.«

»Så længe brugen af cannabis ikke er legaliseret, åbner man for, at folk selvmedicinerer sig ulovligt. Men det er en politisk drøftelse. Ud fra et medicinsk synspunkt giver det fornuft med de velafprøvede midler, altså Marinol og Sativex, hvis alternativet er, at patienten selv går ud på det sorte marked, for det er ikke en hensigtsmæssig måde,« siger Troels Staehelin Jensen.

http://www.information.dk/466342

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er paradoksalt at bivirkninger som vand i lungerne, øget risiko for kræft, angst, depressioner osv. er typiske bivirkninger ved mangle godkendte lægemidler og accepteres (i et vist omfang); men så snart vi nærmer os eufori og beruselse så er det blankt NEJ!!!

Jeg er ikke blind for misbrugspotentialet ved den type bivirkninger; men sådan helt objektivt, må det da være bedre for patienterne end mange af de nævnte bivirkninger - og så undgår jeg endda helt at forholde mig til ideen om at et andet individ overhovedet kan bestemme over hvad den enkelte gør med sin krop og sind (forudsat de ikke skader andre) :roll:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Steve Holt!..... land?
Citat:
»Har jeg f.eks. en patient med mange smerter, men som tidligere har haft et misbrug, så må man regne med, at Sundhedsstyrelsen siger nej, hvis jeg søger om tilladelse til at bruge Marinol eller Sativex. Det vil sige, at tidligere misbrugere, som nu er fri af stoffet, dem får man nej til. Man mener sikkert, at der er for stor en risiko for, at en sådan patient ryger tilbage i sit misbrug. Vores lægemiddelsystem er ret rigidt, og det skal det også være.«

Er der rus når man indtager Marinol / Sativex? hvis der ikke er det(hvilket det fremgår af artiklen), hvorfor er der så forhøjet risiko for at tidligere misbruger kan "ryge tilbage" ?

Hvorfor er det kun Cannabis hvor det uacceptabelt at der er en "bivirkning" der give rus, er det ikke også rus, f.eks med forskellig morfin præparater ?
mig bekendt er det ikke alfa omega at fjerne russen fra medicin generelt, åbenbart kun Cannabis.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Synes snart det må være på tide at oprette en ø, hvor alle helseapostlene kan bo og få lov til at hive hinanden i banditten.

Så kan vi andre normale mennesker få lov til at hygge os i fred...

Dedikeret medlem

"Er der rus når man indtager Marinol / Sativex? hvis der ikke er det(hvilket det fremgår af artiklen), hvorfor er der så forhøjet risiko for at tidligere misbruger kan "ryge tilbage" ?"

Jeg stejlede også da jeg læste selvmodsigelsen - rystende dumhed på højt niveau.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

I det hele taget er hele debatten om lovlig medicinsk cannabis frygtelig uinteressant for alle dem der vil bruge det rekreativt.
Det største problem er alle dem der blir kriminaliserede af forbudet.
Vi må have gjort det lovligt for alle, så kan der måske osse forskes med bredere pensel i medicinsk retning.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Har du ms, kræft, aids eller en anden uhelbredelig sygdom som giver dig smerter og ubehag, så er det sikkert og vidst, at du kan få mange forskellige mediciner, men er der nogen former for medicin som gør din tid lidt mere behagelig, samtidig med det har en positiv indvirkning på dit sygdomforløb, så kan du fandme tro nej!

Forbandet hippie!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordkysten
Da velbehag er en bivirkning ved styrketræning og anden fysisk anstrengelse bør dette ikke anvendes medicinsk, vi ønsker ikke at vores patienter rent faktisk har det godt, det kunne jo gå hen og blive en dårlig vane.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
Hvis ikke Cannabis kan bruges medicinsk hvordan fuck kan man så stå og hive Heroin i årene på junkier, det giver ingen mening, not at all!!!
det jo netop for at få en rus at de får det, ellers får de det dårligt. vi kunne være noget så ligeglade med dem og lade dem dø i fred, men så igen, vores skattepenge bliver brugt på gratis narko til junkier?

//Zh4d0w

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Hvis ikke Cannabis kan bruges medicinsk hvordan fuck kan man så stå og hive Heroin i årene på junkier, det giver ingen mening, not at all!!!
det jo netop for at få en rus at de får det, ellers får de det dårligt. vi kunne være noget så ligeglade med dem og lade dem dø i fred, men så igen, vores skattepenge bliver brugt på gratis narko til junkier?

//Zh4d0w

Det virker til at du har misforstået heroinpolitikken fuldstændig.

//Kh4z1m

Dedikeret medlem

En rus er vel en tilstand, ligesom angst, eller afhængighed for den sags skyld. Så at tale om at de bivirkninger vi har nu fra medicin, er at foretrække over en behagelig cannabis rus, er da direkte retarderet?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

En rus er vel en tilstand, ligesom angst, eller afhængighed for den sags skyld. Så at tale om at de bivirkninger vi har nu fra medicin, er at foretrække over en behagelig cannabis rus, er da direkte retarderet?

Helt og aldeles retarderet. Eller nærmere grusomt at man nægter mennesker en effektiv og billig medicin der kan hjælpe på deres tilstand, blot fordi man har en anti-rus-ideologi.

Insane psychedelia user!

anti-rus-ideologi.

Det er så.....hvad skal det gøre godt for. Hvad er det der er så ondt ved den der rus... Lad nu for helvede menneskene hygge sig medens de lever. Sgu da i høj grad hvis det er terminalt, som cancer jo ofte er.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er ting som dette der giver mig lyst til at oprette den interesseorganisation, som er nævnt i en anden tråd. Det er simpelthen ufatteligt at sundhedsstyrelsen kan slippe afsted med det, nogen burde køre kampagne imod dem på alle områder, og gøre det tydeligt for enhver hvilket ideologisk løgnagtigt korstog som i virkeligheden er deres agenda. Men det kræver nok en del arbejde og penge.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Det er ting som dette der giver mig lyst til at oprette den interesseorganisation, som er nævnt i en anden tråd. Det er simpelthen ufatteligt at sundhedsstyrelsen kan slippe afsted med det, nogen burde køre kampagne imod dem på alle områder, og gøre det tydeligt for enhver hvilket ideologisk løgnagtigt korstog som i virkeligheden er deres agenda. Men det kræver nok en del arbejde og penge.

Hvis jeg kommer til at tjene mange penge engang giver jeg gerne økonomisk støtte til et sådan foretagende :mrgreen:

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
http://www.kickstarter.com/

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]