Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 00:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hejsa :)

Jeg har netop modtaget 2 breve med frø: 10 peyote & 20 san pedro :D

Er der nogen der kan hjælpe mig med en guide til hvordan jeg gør? Sammensætning og jord og hvor jeg kan få det samt om jeg kan plante frøene hver for sig eller i samme potte osv... Kan også se at jeg evt. skal bruge ultraviolet lys men er det nødvendigt?

Sidst men ikke mindst er der evt. forslag til andre kaktusser jeg også burde have nu, når jeg er i gang 8)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... 8&start=20

Der er noget omkring såning. Af hvad jeg lige ved på stående fod, skal peyoter have en mere "gruset" jord i forhold til Tri.

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Dedikeret medlem

Sandet kaktus jord dækket af grus på omkring 1-2mm størrelse i et lag der ikke er tykkere end 3mm. Væd jorden godt og sørg for at den kan dræne, altså en potte med underskål eller lign.
Spred frøene jævnt over gruset, giv et enkelt pust med en forstøver og dæk potten med klar plastic - fx husholdningsfilm.

Dine frø har nu fået et hjem for de næste 2-5 måneder, afhængigt af hvor hurtigt de vokser og dit temperament. Det er vigtig at de kun får sparsomt med lys og ingen direkte sollys. Når du har nogle kakti af en størrelse omkring 1-2cm for Trichocereus eller en diameter på 4-5mm for Lophophora er de klar til at blive tilvænnet kraftigere lys (direkte sol). Det er en process der tager flere uger og det er garanteret af dine kakti vil dø, hvis de går direkte fra skygge til fuld sol.

Hvis der er mange frø, kan flere potter også placeres i en plastickasse, fx en bedroller. Det er meget lettere at have med at gøre, men måske lige rigeligt når der kun er tale om 30 frø. :)

Mht andre kakti, er der hundredevis af lophophora varianter, så der er rigeligt at gå igang med. Det er interessante og utroligt hårdfør planter iøvrigt har nydelige blomster. Ellers er der utroligt mangt smukke kakti (og tusindvis af varianter), hvis det ikke er et krav at de producerer alkaloider af en psykedelisk natur.

Voksne Lophophorae vokser gerne i næringsfattig og gruset / stenet jord. Jeg blander normalt en pose kaktus jord med en håndfuld sand og to håndfulde sten omkring 1-3cm i diameter samt 3-4 store sten i bunden af potten. Der går dog flere år før du behøver at bekymre dig om det. Lophophorae er ekstremt langsomt voksende

Junior medlem

Tusind tak for jeres hjælp! :D
Med fare for, at lyde som om jeg er tabt foran en vogn og kørt over, har jeg lige et par ekstra spørgsmål (har aldrig før dyrket noget i mit liv)... ;)
Har læst mig frem til, at de 2 arter skulle bruge 2 forskellige typer jordsammensætninger, men kan ikke helt fatte hvad jeg skal bruge på dansk... Var det evt. noget med ler også? Eller kan jeg bare bruge den sammensætning som du har nævnt til begge?
Hvor tit skal jeg bestøve dem med vand efter jeg har plantet dem og hvornår begynder jeg evt. at vende mere?
God idé med bedrolleren! Tænker jeg vil stille dem i spisestuen uden for solens stråler, altså lyst men uden direkte lys. Er det ikke ok?
Det psykedeliske er ikke den primære faktor, det tager jo alligevel mindst 8 år eller noget i den stil, så anser dem som mine pensions kaktusser! :D Så må jeg tyvstarte på anden vis ;)

Lige for at være helt sikker... Sandet kaktusjord i hele potten dækket af 1-2 mm grus? Hvad med perlitete? Og skal jeg evt lægge sten nederst for dræn?
Synes man læser tusind forskellige ting alle steder, men det kan jo også være en god ting - det er vel hårdføre planter vi har med, at gøre :D

Junior medlem

Et andet bud på jordsammensætning i den postede guide jeg fandt var:
Pricklemuld suppleret med lecasten/perlite... Hmm :o) Og så noget med, at varme det i en microbølgeovn, men har ingen hehe
Kan man muligvis købe noget destiliseret jord?

Junior medlem

Tror jeg prøver mig frem med jordblandingen efter hvad jeg har læst :D

Kaktusgødning! Det har jeg købt, men hvornår skal jeg evt. bruge dette og hvor tit? Starter ud med Peyote, for at se hvad der sker ;o) Ellers må jeg bare få nogle nye frø hehe

Dedikeret medlem

For at holde det simpelt så lad vær med at bryde hovedet med alle mulige blandinger og forhold, det er meget lettere bare at købe en pose kaktusjord. Det er en god grundblanding som kan blandes med mere sand og lidt sten hvis til lophophorae, eller med noget pottemuld hvis til trichocereus.
Til frøene ville jeg bare bruge kaktusjorden som den er, der går alligevel måneder før de har nævneværdige rødder og årsagen til modifikationerne på jorden til de voksne planter er ikke gældende for de små (8-12 måneder). Da hver kaktus alligevel skal have sin egen potte til den tid, kan man give dem en mere passende jordblanding i samme proces. :)

Mht leca/perlite bruger jeg ingen af delene til kakti, jeg synes ikke der er brug for den fugtholdene effekt af perlite - og istedet for leca foretrækker jeg småsten. Til at lægge øverst på jorden skal du bestemt bruge grus istedet for perlite (hvis det var din tanke). Perlite er så let at vand får det til at klistre til alt, herunder de små spirende kakti. Derudover er det nu også relativt irriterende at det klæber til fingre osv.
Man kan sikkert købe en lille pose fint grus i en dyrehandel/akvarie-relateret butik til en overkommelig pris - sikkert også fint sand til at blande i jorden senere.

Mht gødning går der efter min mening flere år før det bliver nødvendigt, specielt for lophophora.

Mht dræn i potten er et par større sten, som du foreslår, en god løsning. Det er også hvad jeg selv bruger.

Mht at sterilisere jorden er det ikke noget jeg gør. Der kan muligvis være nogle fordele ved at dræbe organismer i jorden til kakti, da de kan være ret sårbare for bl.a. svamp (for meget fugt). Men mest er det måske bare en over-nervøs ting, en slags "better safe than sorry"-mentalitet der får det til at blive genfortalt. Jeg har ihvertfald endnu ikke oplevet problemer ved ikke at sterilisere jorden, hverken med voksne planter der ompottes eller frø der spires.

Junior medlem

Endte med at jeg blandede noget prikelmuld os noget sandkassesand (renset og tørret) sammen med lidt små sten :) Så må vi se hvordan det går. Lagde desuden leca sten i bunden og nogle sten for, at blokerer hullerne, da jeg ikke nåede at se dit indlæg :)
Har dog kun brugt halvdelen og mine frø og tænker jeg planter resten, når jeg har købt det sidste (små grus)

Nåede også at steralisere jorden.. Brugte en gasovn på 250 grader i 30 minutter (selvfølgelig vædede jeg jorden godt først), så nu må vi se :)

Det står nu i hver sin potter under husholdningsfilm og venter ved ca. 25-28 grader. Kommer med update om hvordan det gik om en uges tid til 10 dage, når jeg burde kunne se dem spire ellers må jeg forsøge forfra. Køber lige meget hvad en masse anden sjov jeg kan hygge mig med! :D

Dedikeret medlem

Det bliver spændende at se, det lyder ihvertfald som en fornuftig start. :)

Når du har varme på (går ikke ud fra at du har 25-28 grader som stuetemperatur), skal du nok passe på at der ikke er for meget kondens, nede i potten og måske prikke et par huller i husholdningsfilmen, for at afhjælpe et eventuelt problem. Høj luftfugtighed men helst ikke stillestående vand (risiko for mug).

Junior medlem

3 ud af 5 Peyote frø er begyndt, at spirre, så det vel udemærket :) San pedroerne er dog ikke begyndt, men her havde jeg mixet jorden med leca sten, så det er nok derfor.. Køber nogle nye potter i morgen og så følger planter jeg resten i henhold til denne guide ;)
Hvor tit skal jeg give dem vand? Jeg har kun vandet peyoten med vand spray, da jeg plantede den ellers ikke... Skal de så have vand igen nu?

Dedikeret medlem

Bare dæk potten til med husholdningsfilm, målet er at holde det hele fugtigt men ikke vådt. Dvs. intet må tørre ud, men der skal heller ikke være kraftig kondens.

Senere, når de små kakti skal akklimatiseres til din stue, kan du prikke et hul (med en nål) hver dag, og planten vil ligeså stille blive vænnet til luften i din stue, men der går let en måned før den process begynder.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]