Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 17 jun 2025 15:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 141 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Kamp=kam
Det er i hvert fald den formulering jeg kender - at man får kam til sit hår ;)

Din alder var mig ikke så vigtigt du formulere det fint selv:"Indrømmet, mine indlæg var ligeledes af barnlig karakter "

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Og efter den tilsvining med smiley, hvor du kalder mig barnlig, vil jeg ønske dig al mulig held og lykke med dit projekt.
Håber det lykkes for dig at holde DF fra magten ved at debattere helt vildt på et narkotikaforum.

Til tider minder politisk forum her inde, meget nationens på ekstra bladet. I har fandme godt af lidt kamp til jeres hår.

Hvilken kamp er det du bidrager til? Indrømmet, mine indlæg var ligeledes af barnlig karakter, og skrevet i øjeblik hvor formulering ikke var på sin top.

Men come on? Din pessimistiske tone throughout bidrager ikke til en skid. Du formår at fremstå arrogant og bedrevidende på trods af du ikke selv skriver noget brugbart de første indlæg. Fedt for dig du har været politisk aktiv, du har sikkert kæmpet for mange sager vi deler. Men med dit høje niveau indenfor politisk aktivisme hvad laver du så her på "Politisk "nation" forum"?
Desuden ved du jo intet om andre brugeres engagement i politik. Og kald ikke mit tidligere indlæg for en tilsvining fordi jeg siger du skal holde kæft.
Det irriterer mig at jeg overhovedet gider svare, men når man har sagt A må jeg også sige B selvom diskussionen ikke fører til noget.

Men kære KK - :gud:

FSO - Hvad kan du bruge min alder til? Jeg er en million år gammel

Jamen tak for endnu en tilsvining.
FSO har ret jeg mente kam til dit hår, stavefejl.

Jeg skriver herinde, man kan nemlig godt være herinde UDEN at skrive - fordi jeg ønsker at niveauet bliver hævet fra de lamme bemærkninger og oneliners. Egentlig kunne jeg jo bare slette alt off topic, men jeg synes det er bedre at italesætte problemet. Så jeg er ked af et du føler dig ramt, men alternativet var simpelthen for arbejdskrævende.

Måske ved jeg bare bedre end dig, har du tænkt over den? Det var sikkert også grunden til FSO spurgte til din alder, så vi måske kunne finde årsagen der.

Diskussioner fører efter min mening altid til noget. Det er godt at folk med forskellige standpunkter snakker sammen og bliver konfronteret med modsættende verdensbilleder. Det skal være ok at stemme på hvad man lyster og ikke være bange for at skrive det herinde, fordi normen er en anden.

Savner stadig et parti at melde mig ind i. Nogen der har et forslag.

Dedikeret medlem

Måske det her ku været interessant?

Forenede Demokrater
I går kl. 21:32 · 
Partiets første officielle pressemeddelelse:

København 25-04-13
Forenede demokrater – Et spirende nyt parti
Vi er nogle borgere, der føler os hjemløse i dansk politik, hvorfor vi er gået sammen og arbejder hen imod at få stiftet en vælgerforening. Vi har en vision om at skabe et parti i det tomrum til venstre for midten, som den nuværende regering har efterladt.
Forenede Demokraters start er måske atypisk, for vi er startet på Facebook og har vokset os fra en tanke til ca. 700 mennesker der debatterer, brænder og VIL en forandring i dansk politik. Alle er velkomne, og der vil snart være en hjemmeside, hvor man kan holde sig opdateret, og hvor der også vil blive indkaldt til stiftende generalforsamling snarest muligt.
Demokratiet, eller på dansk Folkestyret, mener vi i Forende Demokrater er den bedst fungerende styreform, mennesket til nu har kunnet udvikle. Demokratiet bygger på grundlæggende værdier som; ligeværd, gensidig respekt, værdighed, frihed og tolerance og forudsætter åbenhed og dialog mellem de folkevalgte og folket.
Vi er af den opfattelse, at bl.a. regeringspartierne med en teknokratisk tilgang har skadet demokratiet i Danmark. De har besværliggjort borgernes aktive deltagelse ved lukkethed og spin, der dækker over de faktiske begrundelser for forskellige beslutninger, som f.eks. SU-reformen, folkeskolereformen og dele af vækstplanen.
Vi ønsker, at politik skal foregå med åbenhed og gennemsigtighed, så borgerne kan være medskabere og aktive demokratiske medborgere.
Vi finder, at beslutningsprocesserne i dag har bevæget sig længere væk fra folket, og som modvægt hertil ønsker vi at videreudvikle og styrke nærdemokratiet.

Med venlig hilsen
Forenede Demokrater
Kontaktperson: Line Bedin: 27 50 93 59

http://www.facebook.com/groups/146127105558957/ Vores Facebook debatside

http://www.facebook.com/pages/Forenede- ... 5606266428 Vores officielle Facebook side

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

"Jeg skriver herinde, man kan nemlig godt være herinde UDEN at skrive - fordi jeg ønsker at niveauet bliver hævet fra de lamme bemærkninger og oneliners. Egentlig kunne jeg jo bare slette alt off topic, men jeg synes det er bedre at italesætte problemet. Så jeg er ked af et du føler dig ramt, men alternativet var simpelthen for arbejdskrævende.

Måske ved jeg bare bedre end dig, har du tænkt over den? Det var sikkert også grunden til FSO spurgte til din alder, så vi måske kunne finde årsagen der.

Diskussioner fører efter min mening altid til noget. Det er godt at folk med forskellige standpunkter snakker sammen og bliver konfronteret med modsættende verdensbilleder. Det skal være ok at stemme på hvad man lyster og ikke være bange for at skrive det herinde, fordi normen er en anden. "

Det handler ikke om mig, eller om jeg ikke kan acceptere folk "ved bedre" som du formulerer det. Men det passer jo ikke hvad du siger.

"Det er godt med forskellige standpunkter " - Men hvis man ikke stemmer skal man holde kæft?
"slette alt offtopic" - Det er nok mest det der rammer mig hvis noget gør. Hvorfor skulle du slette noget? Ingen overtrædelser af regelsæt og når titlen på tråden omhandler den politiske relevans hvem er du så til at vurdere hvad der skal stå og ikke stå?

"Måske ved jeg bedre end dig" - Hvad er det for et lamt argument? Det kan godt være du gør det på mange områder. Jeg fornemmer du har en del mere livserfaring og det skal man have respekt for. Jeg er ikke en ung gut der tror jeg er bedre end hele verden, og har intet problem med at rose, prise eller se op til forbilleder. Jeg kan også sagtens se et godt argument i måske ophedet diskussion. Det er plat du er nødt til at slå på min alder..

Det du skriver i seneste indlæg er sgu modstridende med de første indlæg i den her tråd. Så er det fanme svært at regne ud.

I øvrigt har jeg alt mulig respekt for at du tidligere har hjulpet FSO, måske andre og lavet meget arbejde på et område vi begge holder kært. Jeg synes dog ikke det har nogen relevans i denne tråd, men misforstå mig ikke. Jeg respektere absolut dit arbejde, jeg er bare ikke enig med dig i det du skriver her. Og synes du har grebet det forkert an.

Jeg gider ikke svare mere, for så bliver det for alvor offtopic. Ligesom jeg er klar over det her måske bliver slettet fordi det ikke har mere med emnet at gøre. Men sådan ender de fleste tråde jo på psy..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tja, hvis du nu vender tilbage under de røde faner, så kan jeg da komme med et par forslag ;) De objektive betingelser er tilstede som aldrig før, som du nok har bemærket. Proletariatets uvidenhed vil snart forsvinde, i ca. samme tempo som kapitalismens krise tager til. Som man kan se i denne tråd mister politikerne mere og mere legitimitet, som tiden går.
Snart går kvantitet over i kvalitet. Klassesamarbejde er umuligt med økonomien som den er nu. Eller rettere, økonomien som den bliver. Snart bliver middeklassen ramt, og så der ballade. Forhåbenligt. Ellers har vi USAnske tilstande om nogle få år

Men kan man stole på folk fra småborgerskabet? hmmmm, jeg ved ikke ;)

Til jer der har droppet at stemme EL; Find en person i partiet i kan stemme på, som har holdninger i kan forholde jer til. Forvent ikke at partiet gør som det siger. Der er også interne magtkampe i partiet skal i tænke på. Træk det i den retning I ønsker.

Junior medlem

Synes det er lidt skræmmende hvor mange herinde der egentligt støtter op om Enhedslisten. For et halvt års tid siden stod der I deres parti program at "Enhedslisten stræber efter at indføre et klasseløst kommunistisk samfund i Danmark", så de ville have at kontanthjælps modtager skal have det samme i løn some famillien Maersk (omfg)? Det kunne da være fedt hvis jeg kunne få lov at ligge på sofaen hele dagen og ryge tjald hver dag, samtidig med at kan inkassere en direktør løn, men come on, hvor lang tid tror i helt seriøst at det ville holde? Nu har de dog ryddet godt og grundigt op i de mest ekstreme holdninger på deres hjemmeside (eller ihvertfald gjort deres ekstreme holdninger mere ugennemskuelige).

Johanne er dog ret sexet. Ku' godt - Hvis altså hun havde en gagball i kæften.

Moderator
Brugeravatar

@smurf: Hvor skriver jeg at folk der ikke stemmer skal holde kæft? Jeg spørger hvorfor?

Off topic: hvem skal vurdere, hvad der er off topic? jamen det er så sandelig Moderators opgave! Tror bare du har kastet dig ud i noget, hvor du ikke kan bunde. Det er også ok, vi slutter det bare her hvis du synes.

@FSO: De Forenede Demokrater lyder interessante. Vil kontakte dem for at høre mere om dem.

@Satori: Af mangel på bedre alternativer kunne jeg godt finde på at stemme Enhedslisten igen. Den fremherskende griskhed savner et modspil. De er også de eneste der går ind for at markedsregulere politikers løn og pensionsforhold.

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg er konservativ.

Mit liv har tidligere været præget af politisk zig-zag.

I min tidlige ungdom identificerede jeg mig selv som meget venstreorienteret. Jeg så uretfærdighed i verden og forstod ikke, at man ikke bare kunne tage en samlet beslutning om at lave om på det (omfordeling).

Senere fik jeg øjnene op for miljø-problematikker. Jeg begyndte derefter at identificere mig selv som stærkt højreorienteret. Mennesket måtte tvinges tilbage i en naturlig orden, der fungerede i harmoni med den omkringliggende natur, som jeg så det.

Fællesnævneren for min højre- og venstresnoning har været en stærk mistro til demokratiet, som jeg ikke mindes at have troet på på noget tidspunkt overhovedet. En af mine tidligste erkendelser i folkeskolen var, at dem der kunne råbe højest og få flest med på en sag, ikke nødvendigvis var dem med de velgennemtænkte løsninger. Yderligere: At mange forhold i virkeligheden er så komplekse, at alle ikke forstår dem lige godt. Demokratiet belønner per definition dem, der kan tale til den største demografi - og udelukker altså ethvert politisk tiltag, der måtte basere sig på en kompleks indsigt, der ligger hinsides en bred forståelse. Hvor korrekt og livsnødvendig denne indsigt så ellers måtte være.

Efterfølgende fulgte en lang periode af politisk apati og desillusion. Jeg var ikke længere højre-venstre-noget som helst. Jeg var bare anti-demokrat.

Nu er jeg imidlertid begyndt at kalde mig konservativ. Jeg tror på, at størstedelen af vores samfunds problemer ville løse sig selv, hvis vi vendte tilbage til traditionen og en mere ydmyg indstilling til livet.

Mine centrale overbevisninger er:

Etnisk- og national separatisme: Ikke fordi at nogle racer eller lande er 'bedre end andre', men fordi homogenitet er en nødvendig forudsætning for et velfungerende samfund. Jo mindre vi har til fælles med hinanden, desto mere har vi brug for eksterne kontrol-mekanismer til at holde os sammen (overdreven lovgivning og overvågning). Store forskelle i samfundets sammensætning skaber øget frygt og større mulighed for kollektiv projektion af fjendebilleder. Vi oplever en stigende ustabilitet og mindre tryghed, som vi 'begrunder' i en dæmonisering af 'de andre'. Vi forfalder med andre ord i stigende grad til 'os og dem'-tænkning.

Basalt set er 'mangfoldighed' bare en enormt dårlig idé.

Monarki: Vend tilbage til et kongehus med faktisk politisk magt. Macchiavelli argumenterede for, at den sande målestok for, hvor godt et politisk system er, ikke er ting som 'frihed' eller 'lighed' men derimod langtidsholdbarhed. Langtidsholdbarhed er stabilitet - og stabilitet er kvalitet (dvs. ingen revolutioner). Vi har verdens fjerde ældeste kontinuerlige monarki. Det er en dum idé at spilde det som vi gør i dag.

Miljø: I første omgang anti-vækst - specielt i befolkningstallet. Hvert eneste nye menneske er her kun bekostning af et stykke natur, der kunne have været i stedet. Vi mennesker bliver nødt til at tænke os selv anderledes: Som en integreret del af en holistisk organisme. Dvs. større ydmyghed, mindre krævermentalitet - og mindre overtro på teknologiske mirakelløsninger. Det er jo i vid udstrækning teknologi og industri der har medført det omfattende pres på miljøet. For mig at se er det fuldstændig tåbeligt at tro, at det er teknologien der vil rede os. Det svarer til at fixe sig ud af en heroin-afhængighed.

Kastesystem: Eller noget der svarer til. Mennesker behøver ikke at se sig selv som undertrykte ofre for én eller anden arbitrær ekstern magtstruktur. Det er vi bare blevet vant til, fordi vi elsker at hævde os selv som moralske fortalere for en eller anden abstrakt lighed, som hverken gør samfundet eller menneskets liv bedre på nogen måde. Kastesystem betyder bare, at dem, der ved hvordan man styrer samfundet styrer samfundet. Dem, der ved hvordan man driver handel driver handel. Dem, der ved hvordan man driver landbrug driver landbrug. Skomager bliv ved din læst.

-
Jeg er selvsagt ikke tilhænger af det konservative folkeparti. Jeg er tilhænger af nogle moralske principper, som jeg ser som fuldstændig kontinuerlige med det, at leve et meningsfuldt liv. De konservative er ikke konservative i min optik. Det er mere en samling forvirrede mennesker.

-Omgiv dig med de mennesker, som du synes om og inspirerer dig til at yde dit bedste. Dem, som du vil dø for.
-Lad dig styre af ét centralt princip: Det er virkeligheden der betyder noget - ikke idéerne om virkeligheden. Hvis dine idéer ikke længere gør noget for dig, og måske endog modarbejder dine langsigtede interesser, så drop dem.
-Ydmyghed. Vi er alle del af en virkelighed, der er uendeligt meget større end os selv. Det er dig der skal tjene verden - ikke omvendt.

Læs mig: http://paria-konservatisme.blogspot.dk/

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
^Skidegodt indlæg! Jeg kan sagtens følge dig langt henad vejen, men problemet som jeg ser det er, at vi er fanget i et kollektivt storhedsvanvid, generationer af mennesker har oplevet verden gro i et massivt tempo og fået af vide, at de kan blive lige hvad de vil hvis bare de arbejder hårdt for det. Vi har fået lige det vi har peget på og vi har fået blod på tanden og vil have mere! mere! MERE! Vi er ligeglade med miljøet og naturen, vi har forlængst tilpasset os og vist os den overlegen "se bare hvor mange vi er!" - Sagde idioten... Derfor stemmer jeg også psykedelisk ligesom yetien, vi har brug for en indre mental pryglestok for at vende den synkende skude, jeg har svært ved at tro på en ydre autoritet omvende folkemassen som tingene ser ud nu, uden brug af vold i hvert fald...

Et andet problem jeg ser med dine idéer er, hvordan udvælger vi hvilke folk der hører til hvilken kaste? Vi mennesker har det jo med at vi gerne vil putte mennesker ned i tæt forseglede kasser der er meget svære at bryde ud af, og hvis man vitterligt er havnet i den forkerte kasse fra starten af, hvad så? Det system du ønsker kræver en stor tillid for at kunne fungere, en tillid som er i den grad er blevet nedbrudt de seneste år... Jeg ved godt det bare er idéer du kommer med, men jeg gad godt høre om du har gjort dig tanker om hvordan omstillingen til sådan et samfund kunne foregå så fredeligt som muligt? :)

Insane psychedelia user!

Ja, fantastisk. Det lyder jo som noget der er spyttet ud af det tredje rige. I den grad skræmmende. :(

Junior medlem
Brugeravatar

@The Joker

Argh! Praktiske implikationer! Min eneste svaghed! :)

Men i alt alvor: Jeg tror på, at den frivillige sammenslutning ville være den eneste vej frem. Lad os kalde det idéen om Et Nyt Danmark (END).

END ville blive grundlagt på baggrund af et valg, hvor dem der var villige til at opgive den demokratiske diskurs om rettigheder og fri debat fik bevilget et stykke land og lov til at starte et parallelsamfund op i det små: Mængden af areal ville naturligvis være afhængig af, hvor mange mennesker der var med på den. Idealet ville være selvforsyning.

Der ville derfor være behov for nogle, til at iværksætte og organisere et landbrug der kørte så miljørigtigt og effektivt som muligt. Vi andre ville slutte os til som muskelkraft, og arbejde som der blev sagt. END ville være fokuseret om en forenet vilje til at få planen til at fungere.

I END ville der ikke være fokus på overflod, så meget som overlevelse. Alle parter ville være indforståede med at gå ned i levestandard. END ville som sagt være funderet på frivillighed, og alle der ikke var i harmoni med projektets ånd ville være frie til at forlade det.

På samme måde ville det være muligt at ansøge om opholdstilladelse i END. Der ville dog være strenge krav, da END altid ville vægte samfundets organiske enhed over det, at alle har 'ret' til at være med. Det ville måske virke umenneskeligt i nogle sammenhænge, men END ville være baseret på en forståelse af, at sammenhæng er en hellig og skrøbelig størrelse.

END ville være under monarkisk styre, baseret på arveret. Regenten ville have et anderledes liv og anderledes pligter end undersåtterne. Overflod ville dog ikke være tilladt. Regenten levede under samme materielle vilkår som os andre.

END ville have en stærk pligt- og æreskultur. Måden man opnår respekt i END er ved at udvise dømmekraft og gøre det rigtige, på trods af alt ydre modgang. Dette vil være selve ånden i END. Det som samfundet er baseret på.

END ville ikke så meget have en religion som en forståelse for, at naturen og livets kompleksitet er hellige. END ville måske have guder, men de ville være funderet i en forståelse af, at guderne er personificerede naturkræfter og ikke bogstavelige, antropomorfe entiteter.

END ville være baseret i en klassisk familiestruktur ud fra parolen om, at det stærke individ er funderet i en stærk familie. Den stærke familie er baseret i et stærkt lokalsamfund. Det stærke lokalsamfund er funderet i en stærk fællesskabsånd. Og den stærke fællesskabsånd er baseret i en harmoni med naturen, verden og universet omkring os.

Først og fremmest ville END dog være funderet i oplevelsen af større mening og fylde i tilværelsen. Vi ville ikke have ligeså mange ting, og vi ville ikke have mulighed for at rejse og skabe store virksomheder. Men det ville ikke være et problem, fordi vi huskede hvordan det gamle Danmark var at leve i: Bekvemt, men ofte med en ubehagelig følelse af åndelig tomhed og meningsløshed, som ingen mængde iPhones, porno og fast-food kunne slå ihjel. Det ville være denne erindring om genfundet mening i ydmyghed og - efter vores standarder - mere asketiske forhold, der ville være den substantielle ånd i kulturen og opdragelsen. Vi ville vide, at END repræsenterede noget mere rigtigt.

Slutteligt ville END være et meget homogent samfund: For END er baseret på idéer, som i forvejen kun appellerer til folk, der tænker éns. Etnisk homogenitet er ikke at sidestille med udrensnings- og undertrykkelsespolitik. Der kunne f.eks. snildt være et arabisk mindretal, som på sigt ville flyde ubesværet sammen med den fortrinsvis danske befolkning. Samfundet er nemlig bygget op om den fælles vilje, og dem der ikke er i harmoni med denne er frie til at tage væk. De skal bare ikke ødelægge det for os andre.

Vi ville imidlertid ikke importere en ny befolkning, men derimod hjerteligt opfordrer ligesindede mennesker i andre kulturer til at arbejde sammen om noget lignende som END. Samfundet har et helligt bånd med sin jord og sit folk.

Der ville være mulighed for social mobilitet, men det ville i høj grad være undtagelsen frem for reglen. Enkelte tilfælde ville vurderes case by case. I udgangspunktet ville hver eneste 'kaste' imidlertid blive opfordret til at sætte en ære i sin egen position. I helheden er alle dele lige vigtige. Vi favoriserer jo heller ikke hjernen på bekostning af hjertet eller leveren. De er alle vigtige - men de er ikke éns. Jeg kunne i hvert fald ikke tænke mig en lever i kraniet :)

Drømmerier :)

@ragamuffin

Jeg tror måske at du har misforstået hvad det tredje rige var. Jeg anbefaler bogen Hitlers sidste dage af den britiske historiker H. Trevor Roper. Den giver et godt indblik i, hvilken type tænkning det tredje rige var baseret i, synes jeg.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg er anarkist, og i erkendelse af, at der trods alt er en marginal forskel på den politik de forskellige partier fører, stemmer jeg på Enhedslisten.
Jeg har ikke læst hele tråden, har bare lyst til at skyde lidt på Am-Ratt Ands dejligt gennemarbejdede indlæg :wink:

Fællesnævneren for min højre- og venstresnoning har været en stærk mistro til demokratiet, som jeg ikke mindes at have troet på på noget tidspunkt overhovedet. En af mine tidligste erkendelser i folkeskolen var, at dem der kunne råbe højest og få flest med på en sag, ikke nødvendigvis var dem med de velgennemtænkte løsninger. Yderligere: At mange forhold i virkeligheden er så komplekse, at alle ikke forstår dem lige godt. Demokratiet belønner per definition dem, der kan tale til den største demografi - og udelukker altså ethvert politisk tiltag, der måtte basere sig på en kompleks indsigt, der ligger hinsides en bred forståelse. Hvor korrekt og livsnødvendig denne indsigt så ellers måtte være.

Jeg forstår ikke hvorfor demokrati per definition skulle belønne dem, der taler til den største befolkningsgruppe. Hvad er det for en form for demokrati? Det er parlamentaristisk repræsentativt demokrati - det er jeg enig i, er alt andet end optimalt, eksempelvis pga. flertalsdiktaturet hvor 51 % kan bestemme over 49 %. Det er ikke demokrati. Demokrati for mig, er det direkte demokrati (der selvfølgelig forudsætter en væsentligt anderledes samfundsopbygning end den nuværende).
Den teknokratiske opfattelse du giver udtryk for, har i mine øjne nogle arrogante undertoner. Jeg tror absolut at langt de fleste mennesker (>99%), er i stand til at træffe de beslutninger, der skal træffes i et samfund. Dette handler udelukkende om oplysning og information, dvs. en uddannet befolkning. Dette forudsætter imidlertid igen en helt anden udformning af demokratiet og samfundet end den nuværende. En gruppe mennesker jeg til gengæld er fuldstændig overbevist om aldrig kan besidde kundskaberne, til at træffe beslutninger på vegne af en hel befolkning (om den så består af 5,3 millioner eller 1,2 milliarder mennesker) er et folkevalgt parlament, bestående af i DK's tilfælde sølle 179 mennesker.

Citat:
Etnisk- og national separatisme: Ikke fordi at nogle racer eller lande er 'bedre end andre', men fordi homogenitet er en nødvendig forudsætning for et velfungerende samfund. Jo mindre vi har til fælles med hinanden, desto mere har vi brug for eksterne kontrol-mekanismer til at holde os sammen (overdreven lovgivning og overvågning). Store forskelle i samfundets sammensætning skaber øget frygt og større mulighed for kollektiv projektion af fjendebilleder. Vi oplever en stigende ustabilitet og mindre tryghed, som vi 'begrunder' i en dæmonisering af 'de andre'. Vi forfalder med andre ord i stigende grad til 'os og dem'-tænkning.

Jeg er helt uenig. Nationalisme og racisme er i mine øjne i dag først og fremmest "ventiler", der fungerer som afledning for andre problemer i gruppers hverdagsliv, eks. økonomiske kriser. Derudover kan det selvfølgelig fungere som demagoiske projekter for politiske interessenter, der af den ene eller anden grund har en interesse i at konstruere et fjendebillede.
Det er ikke et spørgsmål om, at en heterogen befolkning automatisk skaber spændinger pga. kultursammenstød - den gammeldags biologiske racisme var funderet i konkrete opfattelser, der prægede både kultur- og videnskabsopfattelsen bredt: Tanker om udviklingstrin, lavere og højerestillede menneskeracer og kulturer. Den moderne racisme er i højere grad baseret på strukturelle påvirkning af menneskers liv, og fungere som skrevet ovenfor som "ventil". Nationalismen er en politisk "mode", der i dag er fuldt integreret i vores verdensopfattelse.
Nationalisme og nationalstaten er ikke noget naturgivent, men er tværtimod konstrueret og forestillet som B. Anderson skriver: Der findes utallige historiske eksempler på velfungerende og langtidsholdbare multikulturelle statsdannelser.

Citat:
Monarki: Vend tilbage til et kongehus med faktisk politisk magt. Macchiavelli argumenterede for, at den sande målestok for, hvor godt et politisk system er, ikke er ting som 'frihed' eller 'lighed' men derimod langtidsholdbarhed. Langtidsholdbarhed er stabilitet - og stabilitet er kvalitet (dvs. ingen revolutioner). Vi har verdens fjerde ældeste kontinuerlige monarki. Det er en dum idé at spilde det som vi gør i dag.

Jæger-samler samfundet er vel den længst eksisterende og dermed mest stabile livsform vi mennesker har levet under ... burde du ikke foretrække det, hvis du skal følge Macchiavellis argument? :) Jokes aside, så er det et helt indholdsløst argument. Stabilitet er på ingen måde nødvendigvis kvalitet - Sovjetunionen viste sig med al rimelighed, at være et ganske stabil statsdannelse ...

Citat:
Kastesystem: Eller noget der svarer til. Mennesker behøver ikke at se sig selv som undertrykte ofre for én eller anden arbitrær ekstern magtstruktur. Det er vi bare blevet vant til, fordi vi elsker at hævde os selv som moralske fortalere for en eller anden abstrakt lighed, som hverken gør samfundet eller menneskets liv bedre på nogen måde. Kastesystem betyder bare, at dem, der ved hvordan man styrer samfundet styrer samfundet. Dem, der ved hvordan man driver handel driver handel. Dem, der ved hvordan man driver landbrug driver landbrug. Skomager bliv ved din læst.

Lidt forvirrende afsnit. Handler det om frihed eller folks erhverv? Uanset så ér det jo ligepræcis en arbitrær magtstruktur du omtaler: Nogen eller noget udenfor dig selv bestemmer hvad du kan eller skal foretage dig.
Der er intet abstrakt over lighedstanken. Vi er ens når vi fødes, og ingen har nogen naturgiven ret til at bestemme over dig. Ingen indgår fra fødslen en kontrakt eller aftale om hvad de må eller ikke må - vi underkastes ufrivillige strukturelle og ikke-strukturelle magter.

Generelt om dit andet indlæg: Jeg er for det første fuldstændig enig med dig i, at frivillige sammenslutninger er den eneste vej frem. Resten er jeg vist uenig i... ;) Når det er sagt, så har jeg stor respekt for at du er i stand til at fremstille et sammenhængende samfundsideal - det er ingen let sag, og kræver at man overvejer sine egne holdninger godt og grundigt.

Det samfund du beskriver, baserer sig for mig at se på et menneskesyn, der er centreret om din umynddigørende opfattelse af individers evner, samt en naiv og fejlagtig opfattelse af magt. Det er et samfund, der kun er tilnærmelsesvis muligt med en befolkning bestående af 100000 Am-Ratt And'er.
En monark, der lever under samme materielle vilkår som de regerede? En total umuliged! Du beskriver ikke konkret hvordan beslutningstagningen i END fungerer, men nu hvor du afviser demokrati og foreslår at vi bruger vores monarki, går jeg ud fra du forestiller dig en form for enevælde. Det må nødvendigvis også baseres på en teknokratisk gruppe med medbestemmelse over deres respektive vidensområder - en blot rådgivende funktion ville åbne muligheden for, at en regent kunne træffe valg på en uinformeret basis imod teknokratens forslag.
Problemet med fåmandsvælde er, at magt korrumperer - og total magt korrumperer som bekendt totalt. Du forestiller dig at magthaverne ville følge en række strenge og uselviske idealer, en struktur der imidlertid er fuldkommen urealistisk. Nogle mennesker er matbegærlige, og vil søge mod indflydelse, blot for indflydelsens skyld, og man kan aldrig garantere den form for politiske og moralske ensretning og konsistens i befolkningen, der forudsættes for et konsekvent uselvisk styre. Og hvad hvis den eneste arving er dybt retarderet? Psykopat? Hvis videnskabskasten ikke formår at reproducere sig selv, eller simpelthen bare får dumme børn?

For mig er det grundlæggende fundament, der må styre vores samfunds opbygning, indsigten om at vi alle fødes fuldstændigt lige. Vi er generelt set altid de bedste til at afgøre hvad vi selv har lyst til, hvad vi selv har brug for, hvordan vi selv vil leve. Vi har ikke brug for eksperter til at bestemme for os, kun til at undervise os tilstrækkeligt til at vi kan træffe informerede valg. Vi har alle ret til at bestemme fuldstændigt over vores eget liv, i den udstrækning disse valg ikke involverer overgreb mod andre mennesker frihed eller personlig velvære, og ligeledes har vi ret til medbestemmelse på spørgsmål der påvirker os. Vi har aldrig pligt til at følge regler vi ikke selv har valgt at indordne os under.

VH :)

Junior medlem
Brugeravatar

Der kan man bare se: En Homo Superior der fortæller os, at vi alle er lige ;)

Jeg forstår ikke hvorfor demokrati per definition skulle belønne dem, der taler til den største befolkningsgruppe. Hvad er det for en form for demokrati? Det er parlamentaristisk repræsentativt demokrati - det er jeg enig i, er alt andet end optimalt, eksempelvis pga. flertalsdiktaturet hvor 51 % kan bestemme over 49 %. Det er ikke demokrati. Demokrati for mig, er det direkte demokrati (der selvfølgelig forudsætter en væsentligt anderledes samfundsopbygning end den nuværende).

Med demokrati mener jeg præcis det, som du ser som ægte demokrati.

Bag ved de tekniske fiksfakserier omkring hvordan vi skal administrere demokratiet ligger der et rent ideal og gemmer sig. Dette er kort fortalt troen: Demokrati = Retfærdighed.

Der må eksistere en udbredt tro på det demokratiske ideal før der kan eksistere et demokrati. Vi har altså kun et demokrati i dag, fordi vi tror på demokratiet. Vi tror at demokratiet tjener os på retfærdig viis - hvilket er en illusion.

Det er nemlig folket der kommer til orde. Og selvom vi alle er folket, så er folket ingen af os. Hvem skal så tale på vegne af os og lede os? Dem, der er bedst til at overbevise os andre om, at de er af folket og taler på folkets vegne.

De overbevisende er på en måde repræsentanter for folkets kollektive selvbillede. Den danske folkesjæl er i dag repræsenteret ved en karriere-kvinde, der bare 'spiller spillet'. Jeg har svært ved at forestille mig en værre repræsentant for folkesjælen. Men hvad ved jeg?

Personligt ville jeg nok foretrække en ældre, viisere og mere kreativ kvinde, der aldrig har været en del af spillet og aldrig nogensinde har behøvet at tænke i karrierebaner.

Citat:
Den teknokratiske opfattelse du giver udtryk for, har i mine øjne nogle arrogante undertoner. Jeg tror absolut at langt de fleste mennesker (>99%), er i stand til at træffe de beslutninger, der skal træffes i et samfund. Dette handler udelukkende om oplysning og information, dvs. en uddannet befolkning. Dette forudsætter imidlertid igen en helt anden udformning af demokratiet og samfundet end den nuværende. En gruppe mennesker jeg til gengæld er fuldstændig overbevist om aldrig kan besidde kundskaberne, til at træffe beslutninger på vegne af en hel befolkning (om den så består af 5,3 millioner eller 1,2 milliarder mennesker) er et folkevalgt parlament, bestående af i DK's tilfælde sølle 179 mennesker.

Min opfattelse er langt fra tenokratisk. Det handler ikke om 'ekspertvælde', men om samarbejde. Et samarbejde uden veldefineret lederskab fungerer sjældent. Et 'samarbejde' hvor alle kun er enige om én ting - at lederskab er umuligt - kan aldrig fungere.

Jo, måske til to ting: At skyde skylden for alverdens ulykker på enhver, der indtager en lederrolle. Og at afsætte ledelsen når tilpas mange bliver utilfredse. Et sådant 'samarbejde' kan destruere det bestående - det kan aldrig opbygge noget nyt.

Anarkister er som regel gode til at pege fingre af magten. Og derefter brokke sig over, at de ikke selv har nogen magt. Total magtesløshed er selvfølgelig også den sikreste position at være kritisk ud fra - for man behøver aldrig selv at levere det, som man konstant kræver af alle andre.

;)
Citat:
Det er ikke et spørgsmål om, at en heterogen befolkning automatisk skaber spændinger pga. kultursammenstød - den gammeldags biologiske racisme var funderet i konkrete opfattelser, der prægede både kultur- og videnskabsopfattelsen bredt: Tanker om udviklingstrin, lavere og højerestillede menneskeracer og kulturer. Den moderne racisme er i højere grad baseret på strukturelle påvirkning af menneskers liv, og fungere som skrevet ovenfor som "ventil". Nationalismen er en politisk "mode", der i dag er fuldt integreret i vores verdensopfattelse.
Nationalisme og nationalstaten er ikke noget naturgivent, men er tværtimod konstrueret og forestillet som B. Anderson skriver: Der findes utallige historiske eksempler på velfungerende og langtidsholdbare multikulturelle statsdannelser.

Så moderne racisme er et resultat af strukturelle påvirkninger? Placer mennesket i en orden, hvor det bliver racistisk. Og sørg for, at der også er mange andre mennesker af andre racer, der selv sidder fast i samme orden. Så kan de gå løs på hinanden, i stedet for at kæmpe imod ordenen, der har skabt deres vilkår.

Jeg tror du har ramt sømmet på hovedet.

Det underlige er bare, at man i dag kalder racisme for multikulturalisme. Og had for tolerance. Underligt.

National-stater er naturlige, hvor meget man end peger på historiske betingelser. De ligger i kontinuitet med en naturlig tanke. Det er mere naturligt at leve i grupper end det er at leve mutters alene. Og det er mere naturligt at leve i grupper der er tæt forbundet med éns egne anskuelser, og som er delagtig i de samme kollektive erfaringer. Det vil i 99 ud af 100 tilfælde sige: Folk der ligner én selv og lever efter de samme værdier.

En lille historie fra det virkelige liv: Jeg blev født af min mor. Hun blev kun gravid ved hjælp af min far. Mine forældre sørgede for mig i min opvækst, og jeg legede meget med min storebror, og nabobørnene, der kom fra en stort set identisk baggrund. Jeg havde en god barndom.

Men jeg ved at vrangsiden af den historie er, hvordan mine racistiske og intolerante forældre boede i en segregeret middelklasse-ghetto, hvor mit grænseløse had til alt og alle spirrede frit. Det er bare ikke en historie jeg selv kan fortælle, fordi jeg levede langt fra had og racisme. Jeg kunne end ikke tænke tankerne. Men jeg ved at andre kan vinkle historien som de selv synes.

(Jeg blev selv vækket til anti-racisme af to årsager: Rap-musik. Og den gryende erkendelse af, at jeg kunne argumentere bedre og mere komplekst end mange af mine jævnaldrene. Derfor begyndte jeg at se- og påpege racisme overalt, hvorefter jeg argumenterede for dens afskaffelse. Det var ikke gennemtænkt, men impulsivt. Jeg testede og udviklede mine egne åndsevner ved at argumentere for absurde standpunkter. Men det fandt jeg først ud af senere).

Både arv og miljø spiller ind. Både gener og omgivelser. Alting arbejder sammen for at gøre hvert enkelt menneske til præcis det, som vedkommende er.

At synes at denne orden er smuk, sand og naturlig er 'nationalisme'. At synes den er forfærdelig, afskyelig og intolerant er 'multikulturalisme'. Hvilken af de to synes du har det mindst neurotiske forhold til virkeligheden?

Citat:
Jæger-samler samfundet er vel den længst eksisterende og dermed mest stabile livsform vi mennesker har levet under ... burde du ikke foretrække det, hvis du skal følge Macchiavellis argument? :) Jokes aside, så er det et helt indholdsløst argument. Stabilitet er på ingen måde nødvendigvis kvalitet - Sovjetunionen viste sig med al rimelighed, at være et ganske stabil statsdannelse ...

Nu tror du at jeg joker, men: Jæger-samler samfundet er et fornuftigt ideal. Der er intet ufornuftigt imod at arbejde tilbagerettet: Små grupper i en omfattende og ressourcerig natur. Absolut intern tillid påkrævet (ellers er overlevelsen truet). Et liv efter årstidernes rytme. Krig og konflikt reduceret til noget, der foregår imellem små, isolerede stammer og - i modsætning til den moderne epoke - ikke noget der inddrager hele verden og slår millioner af mennesker ihjel. Ingen teknologi, der ved et tryk på en knap kan ødelægge nærmest hele planeten (atomvåben).

Det lyder som et hårdt, men tilfredsstillende liv. I dag har vi har vi omvendt et nemt og utilfredsstillende liv. Man kan enten mene at vores liv er utilfredsstillende fordi det er for nemt, eller fordi det ikke nemt nok. Jeg er ikke i tvivl om, hvad jeg mener.

Vores nuværende liv har ingen retning - og hvis det har, peger det imod en usikker fremtid, som vi umuligt kan garantere er i vores basale interesse. Ja, vi kan end ikke vide om det kan lade sig gøre. Er det så ikke bedre at have et ideal, som vi ved at mennesket har kunne leve i fred med i over 10.000 år?

Det kan jeg se en mening i. Jeg kan ikke se mening i: iPhone, storbyer, internationalisme og laveste fællesnævner-kultur.

Vi kan enten arbejde tilbage imod noget, som vi ikke kender, men som vi ved har fungeret på et tidspunkt. Eller vi kan arbejde frem imod noget, som vi ikke kender, og som vi ikke ved om fungerer.

Der er også 'damage control'-aspektet: Hvis vi bevæger os tilbage, skal vi mennesker kun regulere os selv. Vi skal lægge bånd på os selv, og omhyggeligt sørge for, at begrænse de utilsigtede konsekvenser af vores valg. Skal vi yderligere frem bliver vi nødt til at 'modificere' naturen og planeten på en måde, hvis konsekvenser er umulige at overskue.

Et ideal forudsætter ikke nødvendigvis en pludselig omskiftning. Det giver bare én en retning at arbejde frem imod. Hvor man vil hen dikterer også hvad man vil væk fra.

Citat:
Lidt forvirrende afsnit. Handler det om frihed eller folks erhverv? Uanset så ér det jo ligepræcis en arbitrær magtstruktur du omtaler: Nogen eller noget udenfor dig selv bestemmer hvad du kan eller skal foretage dig.

Det handler hverken om frihed eller folks erhverv. Det handler om, at man er hvad man er. Det kan vi enten acceptere, eller vi kan gøre oprør imod det. Accept fører til kastesystem - og oprør fører til krig mod naturen og os selv.

Kastesystemet er ikke arbitrært, men fuldstændig naturligt. Vi organiserer os automatisk efter, hvem vi kan med - som meget ofte hænger nært sammen med, hvad vi kan.

Når jeg er sammen med mine venner taler vi ofte i højst indforståede vendinger, der udelukker at enhver bare kan komme ind i samtalen og deltage på lige fod. Det er en måde at tale på, som er blevet udviklet og raffineret over mange år. Denne enshed i udtryk gør, at vi kan kommunikere mere komplekse og abstrakte idéer til hinanden forholdsvis let og smertefrit. Vi behøver ikke hele tiden forklare hvad vi respektivt mener - for vi er langt hen af vejen enige om, hvordan verden skal forstås (men også meget uenige til tider).

Størstedelen af mine venner er 'tilfældigvis' også akademikere.

Hvorfor tror du, at folk der tager stoffer, også tit kommer i cirkler, hvor der generelt bliver taget mange stoffer?

Sådanne organiske grupperinger opstår naturligt. Vi tænker ikke over dem.

Multikulturalisme og radikal lighedstænkning er nødvendigvis i konflikt med den naturlige gruppedannelse. Disse destruktive ideologier kan derfor kun hævde sig selv, ved at ødelægge en orden, der er der i forvejen. Og de kan kun retfærdiggøre sig selv ved at henvise til, at den orden der burde være i stedet for er meget smukkere, sandere og retfærdigere. Den er desværre bare også altid hypotetisk.

Citat:
Der er intet abstrakt over lighedstanken. Vi er ens når vi fødes, og ingen har nogen naturgiven ret til at bestemme over dig. Ingen indgår fra fødslen en kontrakt eller aftale om hvad de må eller ikke må - vi underkastes ufrivillige strukturelle og ikke-strukturelle magter.

Lighedstanken er ren abstraktion. Jeg har aldrig hverken set-, hørt-, rørt ved- eller smagt ligheden. Jo, jeg har måske lugtet den. Den lugtede vist nok af benzin.

Hvad er en abstraktion? Matematik og logik: A=A. Matematik og logik findes kun, såfremt vi abstrahere dem fra noget, som ikke er matematik og logik.

Hvis lighed findes i virkeligheden, kan den kun findes på én måde: At alting er identisk med sig selv. En ost er en ost. Et får er et får. En Am-Ratt And er en Am-Ratt And. Det betyder imidlertid også at alting er forskelligt fra alt andet end sig selv. En Am-Ratt And er ikke en ost.

Det betyder ikke at jeg ikke kan lugte som en ost, og på den måde være 'lige' med osten i min lugt. Men at jeg lugter af ost gør mig hverken mere eller mindre til en ost.

Abstrakt kan vi sige: Jorden og Mars er lige, for de begge er planeter. Helle Thorning og Obama er lige, for de er begge statsledere. Du og jeg er lige, for vi begge er mennesker.

Vi abstraherer ('udtrækker') en egenskab ved en ting, og sidestiller den derefter med en anden ting, der har samme egenskab. Ligheden 'eksisterer' kun såfremt vi udtrækker egenskaben: Jorden og Mars er altså kun lige, fordi de begge er planeter... eller fordi de begge er runde... eller fordi de begge kredser om solen... osv. Jorden og Mars er imidlertid ikke lige, når vi ikke abstraherer: Jorden og Mars er forskellige i virkeligheden.

På lignende viis med mennesker: Vi to er kun 'lige' såfremt vi tænker os selv på en abstrakt måde. Det kan have sin brug, naturligvis. Men 'lige' er ikke noget som vi i virkeligheden 'er' i os selv. Vi er forskellige: Alene i kraft af at jeg ikke er dig, og at du ikke er mig. Vi er jo hver især os selv.

Bytter vi om på abstraktion og virkelighed begynder vi pludselig at mene, at der er noget galt med virkeligheden. Så begynder vi at kæmpe imod vores omgivelser, når de ikke opfører sig som de 'skal'. Vi mener at virkeligheden burde være anderledes, fordi vi i bund og grund tror at virkeligheden er noget andet end den er.

Vi tror at virkeligheden er en abstraktion. Men virkeligheden er altid det, vi abstrahere fra. Virkeligheden er der altid før vi tænker noget om den. Den er der bestemt lang tid før vi gør den til en 'ideologi'.

Hver eneste gang virkeligheden fortæller os: 'Nej, jeg er ikke en abstraktion! Jeg er ikke en ideologi!' så har vi to valgmuligheder: Enten at forstå at vi tænker forkert om tingenes sammenhænge, og lade os irettesætte. Eller at reagere ved at ændrer yderligere på tingenes sammenhæng, hvilket tvinger virkeligheden til at fortælle os at den ikke er en abstraktion igen. Denne gang med større bogstaver. Start forfra.

Det bedste er at droppe sine illusioner. Både for sig selv og for andre. Men det gør flertallet ikke - for flertallet er enige om ikke at udpege hinandens illusioner. Det er nemlig 'intolerant'.

I virkeligheden er det majoriteten som er intolerant, fordi de fleste ikke acceptere at man mener noget radikalt anderledes end de gør. Særligt hvis man mener det fordi man har forstået, hvor destruktive og uholdbare de fleste majoritetsoverbevisninger er.

Citat:
Det samfund du beskriver, baserer sig for mig at se på et menneskesyn, der er centreret om din umynddigørende opfattelse af individers evner, samt en naiv og fejlagtig opfattelse af magt. Det er et samfund, der kun er tilnærmelsesvis muligt med en befolkning bestående af 100000 Am-Ratt And'er.

Jeg umyndiggør ikke individet. Jeg giver hvert eneste menneske præcis så meget myndighed som tilkommer det.

Lighedstanken er omvendt at gøre alle og enhver til sin egen diktator. For hvis det enkelte menneskes myndighed er det vigtigste, og alle er lige, så er vi alle principielt det vigtigste menneske i verden.

Mit samfund er kun muligt, hvis der findes én Am-Ratt And, som alle kan snakke med på hver sin måde. Jeg gør ikke andre lige med mig selv, og ønsker intet i den retning. Andre må selvfølgelig godt forsøge at gøre sig lige med mig (de vil fejle, men det er deres eget valg). Det eneste jeg ikke tolererer er, at andre tvinger mig til at være lige med dem - for det har jeg aldrig været og det vil jeg aldrig blive.

Citat:
En monark, der lever under samme materielle vilkår som de regerede? En total umuliged! Du beskriver ikke konkret hvordan beslutningstagningen i END fungerer, men nu hvor du afviser demokrati og foreslår at vi bruger vores monarki, går jeg ud fra du forestiller dig en form for enevælde. Det må nødvendigvis også baseres på en teknokratisk gruppe med medbestemmelse over deres respektive vidensområder - en blot rådgivende funktion ville åbne muligheden for, at en regent kunne træffe valg på en uinformeret basis imod teknokratens forslag.

Du har ret. De regerede vil sikkert bringe smukke gaver til regenten, og eleverer ham (eller hende, men sandsynligvis ham) til et højere materielt stadie end de selv lever på. Så stor vil taknemligheden være i END :)

Jeg tror på at man kan opnå en visdom, der bringer én i overensstemmelse med virkeligheden og sætter én i stand til at træffe de bedste beslutninger. Først og fremmest for sig selv. Men dernæst også for andre. Ikke fordi man tvinger nogen til noget, men fordi andre ser at man lever i overensstemmelse med virkeligheden.

Når du og jeg begge lever i en sådan overensstemmelse regeres vi af den samme visdom. Så er vi grundlæggende enige om alt, og kan begynde at arbejde sammen.

Sådan en visdom er ikke 'personlig'. Den er det modsatte. Den er virkelig. Til gavn for alle der lytter til den. Destruktiv for dem der modarbejder den. Det er den visdom som regerer, og det er den som regenten tjener sammen med sit folk. Regenten bliver så den, der kan tjene den i højeste grad - og ydmyge sig selv for virkelighedens (dvs. virkningens) skyld. Ikke hæve sig over sin verden, men være i harmoni med den.

Tror du på at der kan findes sådan en visdom?

Hvis den findes, så er den modsat vores nuværende samfundsindretning. For i dag belønner vi i højest grad dem, der er i uoverensstemmelse med virkeligheden. Dem, der ikke siger hvad de gør, og som ikke gør hvad de siger.

Citat:
Problemet med fåmandsvælde er, at magt korrumperer - og total magt korrumperer som bekendt totalt. Du forestiller dig at magthaverne ville følge en række strenge og uselviske idealer, en struktur der imidlertid er fuldkommen urealistisk. Nogle mennesker er matbegærlige, og vil søge mod indflydelse, blot for indflydelsens skyld, og man kan aldrig garantere den form for politiske og moralske ensretning og konsistens i befolkningen, der forudsættes for et konsekvent uselvisk styre. Og hvad hvis den eneste arving er dybt retarderet? Psykopat? Hvis videnskabskasten ikke formår at reproducere sig selv, eller simpelthen bare får dumme børn?

Hvis den eneste arving er retaderet eller psykopat, så bliver han da kastet til ulvene. Vi spiller alle vores rolle i naturens store kredsløb :)

Hvem har den absolutte magt i et idéelt demokrati? Folket... Det ideale demokrati er altså det, hvor folket er absolut korrumperet!

I et fåmandsvælde er magtens korrumperende indflydelse trods alt tøjlet af de regerendes karakter. I et demokrati er den regerendes karakter irrelevante, såfremt han er overbevisende. Vi belønner nemlig dem, der kan være i fuld overensstemmelse med magtens korrumperende natur, og samtidig overbevise os om, at de er de mindst korrumperede.

Når det så viser sig, at en politiker ikke er lige så god som vedkommende virkede... så vælger vi én der er mere overbevisende.

Demokrati belønner fremtræden og facade over alt andet. Derfor tager vores magthavere da heller aldrig ansvar for de dårlige beslutninger, men anklager andre i stedet. Mange tager sikkert også æren for andres gode beslutninger, hvis de kan slippe afsted med det.

Vent lidt... det lyder da lidt hen i retning af psykopati, synes du ikke?

Citat:
For mig er det grundlæggende fundament, der må styre vores samfunds opbygning, indsigten om at vi alle fødes fuldstændigt lige. Vi er generelt set altid de bedste til at afgøre hvad vi selv har lyst til, hvad vi selv har brug for, hvordan vi selv vil leve. Vi har ikke brug for eksperter til at bestemme for os, kun til at undervise os tilstrækkeligt til at vi kan træffe informerede valg. Vi har alle ret til at bestemme fuldstændigt over vores eget liv, i den udstrækning disse valg ikke involverer overgreb mod andre mennesker frihed eller personlig velvære, og ligeledes har vi ret til medbestemmelse på spørgsmål der påvirker os. Vi har aldrig pligt til at følge regler vi ikke selv har valgt at indordne os under.

Hvad med tyngdeloven?

For mig er den grundlæggende indsigt, at virkeligheden er som den er, og at vi ikke bliver klogere. Lige meget hvor mange skrænter vi kaster os ud fra.

Tak for dit gennemtænkte svar. Jeg kan godt lide at spille bold :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Bag ved de tekniske fiksfakserier omkring hvordan vi skal administrere demokratiet ligger der et rent ideal og gemmer sig. Dette er kort fortalt troen: Demokrati = Retfærdighed.

Mener du at demokratiets ekistensbettigelse ligger i forlænglse af ideen om dets retfærdighed? Det er selvfølgelig noget vi er blevet indkrtrineret til at tro, men demokratiet, vores styreform, har en funktion som ligger et andet sted en ideer om det ene og det andet. Nemlig magt. Demokratiet er en arena hvor interesser fra forskellige grupper spiller sig ud, på en ganske fredelig måde (magtkampe).

Junior medlem
Brugeravatar

Du har ret. Det er det. Hvad skal man ellers sige, når man støder ind i Satori? ;)

Jeg kan godt lide din avatar.

Ja, demokrati er magten. Men magten ligger i idealet.

At vi kan 'blive enige om at være uenige' og leve side om side i samfundet alligevel, uden at frygte forfølgelse: Vil du ikke sige at det stemmer meget godt overens med den almindelige idé om retfærdighed i dag? At den almindelige konsensus er, at et uretfærdigt samfund er karakteriseret ved forfølgelse af minoriteter?

Fordi vores retfærdighedsideal er sådan underkaster vi os den magt, der hedder demokrati. I et stændersamfund vil du finde retfærdighed i form af andre idealer, såsom ære og loyalitet. I et kalifat noget i retning af total underkastelse under Guds evige love. Og så fremdeles.

Idealer om retfærdighed kan ikke skilles fra magten. Kommer magten i et samfund først i konflikt med den almindelige retfærdighedsfølelse, så begynder flere og flere at modarbejde 'den oficielle' magt og samfundet begynder at falde fra hinanden. Magten forsvinder dog ikke, men ændrer bare skikkelse.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jo, jeg giver dig ret

Citat:
Jeg kan godt lide din avatar.

Jamen mange tak :)

Medlem
Brugeravatar

Jeg stemmer ikke. JEG ser stemmeafgivning som en accept af systemet.

Medlem

Geografisk sted: Esbjerg
Jeg stemmer LA 100 procent.
Det er det eneste parti der kæmper for at staten holder sig langt væk. Jeg vil ikke finde mig i at staten skal blande sig i mit liv så længe jeg ikke gør skade på andre.

At stemme på Enhedslisten som vel er det eneste alternativ hvis man har en positiv holdning til drugs kan jeg da godt forstå, men problemet for mig er at det parti går ind for at staten skal bestemme mere og mere over folks liv og jeg vil det modsatte. Jeg vil have frihed til at foretagde mine valg selv. Også selvom de måtte mene de er dumme De har eks. kæmpet for strammere rygelove hvilket harmonerer dårligt med deres fine holdning til hash.
Derudover vil de have en masse afgifter på varer som de ikke synes jeg skal købe, men det skal de slet ikke blande sig i.

Og endelig så tror jeg ikke på at rød politik har en fremtid hvis Danmark skal vedblive med at være et rigt land der har råd til at tage sig af dem der vitterligt ikke kan selv. Det har selv S og SF og senest Ole Sohn også erkendt. Det kunne meget bedre lade sig gøre i gamle dage da vi ikke på samme måde levede i en global verden.

Moderator
Brugeravatar

Jeg stemmer LA 100 procent.
Det er det eneste parti der kæmper for at staten holder sig langt væk. Jeg vil ikke finde mig i at staten skal blande sig i mit liv så længe jeg ikke gør skade på andre.

At stemme på Enhedslisten som vel er det eneste alternativ hvis man har en positiv holdning til drugs kan jeg da godt forstå, men problemet for mig er at det parti går ind for at staten skal bestemme mere og mere over folks liv og jeg vil det modsatte. Jeg vil have frihed til at foretagde mine valg selv. Også selvom de måtte mene de er dumme De har eks. kæmpet for strammere rygelove hvilket harmonerer dårligt med deres fine holdning til hash.
Derudover vil de have en masse afgifter på varer som de ikke synes jeg skal købe, men det skal de slet ikke blande sig i.

Og endelig så tror jeg ikke på at rød politik har en fremtid hvis Danmark skal vedblive med at være et rigt land der har råd til at tage sig af dem der vitterligt ikke kan selv. Det har selv S og SF og senest Ole Sohn også erkendt. Det kunne meget bedre lade sig gøre i gamle dage da vi ikke på samme måde levede i en global verden.

Citat:
På tide at kende sig selv i en verden
Af love som andre skrev
Og vide at man kun er produkt af de kræfter
Som skabte det liv man blev

På tide at kende sig selv og erkende
Sig selv som gud og fanden
Og vide at fremtiden tilhører dem
Der vil skabe den for hinanden

Medlem
Brugeravatar

Når liberalistiske mennesker siger, de også tænker på andre mennesker, tænker jeg altid: ja, ja, men kun når I onanerer

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 141 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]