Hej alle hjemmedyrkere,
Jeg har netop modtaget en elregning fra NRGi Danmark på hele 10600kr! Vi bor to i samme lejlighed og har begge computer, TV, Playstation og højtalere på vores værelser. Dertil er det meste køkkenudstyr relativt gammelt (køleskab, ovn og komfur). Den høje elregning virker for mig til at være helt hen i vejret, men da jeg også har et hjemmegro ville jeg først høre om det kunne være årsagen til den sygt høje elregning. Jeg er i forvejen ikke særlig skarp til at læse elregninger, så jeg ville lige høre andre hjemmedyrkere om de kan nikke genkendende til de priser, eller om det er helt hen i vejret? Jeg har selvfølgelig tænkt mig at kontakte NRGi, men tager ingen chancer ift. at skulle blive opdaget (tip og tricks til at svare på "svære spørgsmål" fra NRGi modtages også med kyshånd

)
Min opsætning er som følger:
1x Ballast PRO-V-T 400W (HPS/MH)
1x Philips Son-t Agro 400W bloom/grow lampe
1x Blæser til udsug
Ballast er styret efter en timer (16/12 timer alt efter fase) og blæseren kører 24/7. Jeg har forsøgt at følge denne guide til at udregne elforbrug:
http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... is#p422697. Jeg er kommet frem til følgende:
Pris pr kilowatttime; Elpris er enten 1,47kr./kWh eller 0,46kr./kWh
Samlede antal watt forbrug; 400
Antal timer lampen er tændt pr dag i vækst; 16 timer
Antal timer lampen er tændt pr dag i blomst; 12 timer
Antal dage planterne er i vækst; 50 dage
Antal dage planterne er i blomst; 33 dage
watt * pris * (t-vækst * d-vækst + t-blomst * d-blomst)/1000
Lampe+balast: 400*1,93*(16*50+12*33)/1000 = 923kr.
Blæser: (62*1,93*24*83)/1000 = 238kr.
I alt: 1161kr.
Over perioden på et år har jeg haft høstet tre gange, hvilket giver 3*784kr. = 3483kr.
Altså ikke særligt meget, men så mangler der stadig 7117kr., hvilket i mit optik igen virker af alt for meget for to unge fyre. Men kan det virkelig passe?