Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 21:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej alle hjemmedyrkere,

Jeg har netop modtaget en elregning fra NRGi Danmark på hele 10600kr! Vi bor to i samme lejlighed og har begge computer, TV, Playstation og højtalere på vores værelser. Dertil er det meste køkkenudstyr relativt gammelt (køleskab, ovn og komfur). Den høje elregning virker for mig til at være helt hen i vejret, men da jeg også har et hjemmegro ville jeg først høre om det kunne være årsagen til den sygt høje elregning. Jeg er i forvejen ikke særlig skarp til at læse elregninger, så jeg ville lige høre andre hjemmedyrkere om de kan nikke genkendende til de priser, eller om det er helt hen i vejret? Jeg har selvfølgelig tænkt mig at kontakte NRGi, men tager ingen chancer ift. at skulle blive opdaget (tip og tricks til at svare på "svære spørgsmål" fra NRGi modtages også med kyshånd ;))

Min opsætning er som følger:
1x Ballast PRO-V-T 400W (HPS/MH)
1x Philips Son-t Agro 400W bloom/grow lampe
1x Blæser til udsug

Ballast er styret efter en timer (16/12 timer alt efter fase) og blæseren kører 24/7. Jeg har forsøgt at følge denne guide til at udregne elforbrug: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... is#p422697. Jeg er kommet frem til følgende:

Pris pr kilowatttime; Elpris er enten 1,47kr./kWh eller 0,46kr./kWh
Samlede antal watt forbrug; 400
Antal timer lampen er tændt pr dag i vækst; 16 timer
Antal timer lampen er tændt pr dag i blomst; 12 timer
Antal dage planterne er i vækst; 50 dage
Antal dage planterne er i blomst; 33 dage

watt * pris * (t-vækst * d-vækst + t-blomst * d-blomst)/1000
Lampe+balast: 400*1,93*(16*50+12*33)/1000 = 923kr.
Blæser: (62*1,93*24*83)/1000 = 238kr.

I alt: 1161kr.
Over perioden på et år har jeg haft høstet tre gange, hvilket giver 3*784kr. = 3483kr.

Altså ikke særligt meget, men så mangler der stadig 7117kr., hvilket i mit optik igen virker af alt for meget for to unge fyre. Men kan det virkelig passe? :hm:

Dedikeret medlem

3500 pr person pr år er da vist ok billigt.

Edit som jeg læser det er det for et helt år?

Senest rettet af .....? 14 apr 2013 19:01, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nový židovský hřbitov
Jeg har haft samme problem, du bør ringe omgående til elselskabet og kræve en forklaring sendt pr. brev eller email. Medmindre i har brugt EL til at opvarme jeres husstand, eller ikke har betalt en eneste el-rate regning på et år, burde jeres regning ikke være på 10.000!

He whom meddles through the mind of others – He whom interpret the way of living – He whom deliberately chooses an ascetic life – He whom enlighten others to enlarge their mind – He whom indulge – He shall no longer fear death.

Medlem

Geografisk sted: Meget langt væk fra virkeligheden
min elregning var på 5000 på et år og bor alene og har fjernsyn, computer etc som normale mennesker har, og alm opvarming dvs ingen el radiatorer.. så tror ikk det er helt ved siden af

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Min elregning ligger på ca 5k (fordelt mellem 2) om året, så hvis i benytter jer af el-varme og bruger jeres el-legetøj meget, så vil jeg ikke mene det er urealistisk med de 10k, når du nu er hjemme dyrker.
Prøv alligevel at høre ad, det kan jo være en fejl.

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis det er den gamle Playstation 3, kan det også være derfor. Den bruger også en del strøm, hvis den står og kører hele tiden.
Billede

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Jeg fik ofte en elregning på 2.000 pr kvartal! Boede altså også alene, i boligkomples, uden el-radiator, med splinternyt A++ køle-fryseskab og komfur. Og jeg fik endda aldrig sat mit grow igang!! Men.. havde dælme heller ikke travlt med at få slukket for hverken lys, computer, forstærker, eller PS3, selvom det dog alligevel var den nye af slagsen.

Junior medlem

Jeg fik ofte en elregning på 2.000 pr kvartal! Boede altså også alene, i boligkomples, uden el-radiator, med splinternyt A++ køle-fryseskab og komfur. Og jeg fik endda aldrig sat mit grow igang!! Men.. havde dælme heller ikke travlt med at få slukket for hverken lys, computer, forstærker, eller PS3, selvom det dog alligevel var den nye af slagsen.

Det lyder godt nok vildt, jeg betalte 700-800 kr pr. Kvatal i en 55kvm lejlighed med 1 computer tændt mindst 6 timer om dagen nogen gange 2 computere.
Det var self også uden el-varme osv og grow.
Jeg synes nu ikke jeg sparede på helt vildt på strømmen.

Medlem
Brugeravatar

Tak for alle jeres lydhurtige svar! Ja vi bruger vores el-legetøj rigtigt meget, så det har selvfølgelig en indvirkning. Det er ikke den gamle PS3 model (den tykke). Det lyder på jer som at det ikke umiddelbart er en fejl, men jeg kan selvfølgeligt ringe og høre - omend jeg har svært ved at se dem give mig ret, uden at jeg har konkrete "beviser" på det fejlen?

Vi er generelt gode til at få slukket vores ting.

Dedikeret medlem

jeg brugte for 3000kr+ i kvartalet i min 1 værelses lejlighed uden grow så jeg ville nu os sige det er pænt billigt ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]