Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 aug 2025 14:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Har nogle her forsøgt at manipulere med farmakokinetikken af diverse stoffer?

Jeg tænker alkalisering af urin for at øge nyrenes genoptag og derved mindske udskillelsen af umetaboliseret stof. Mange amfetaminer har jo en pKa-værdi der gør at deres umetaboliserede udskillelse er pH-afhængig.
Nogle tanker, erfaringer? En betydelig ændring af effekten ville vel forudsætte, at en stor del af stoffet blev udskilt umetaboliseret så det er nok ikke alle stoffer der er det værd.

Jeg mener ikke at have set dette emne blive vendt her før og synes da det kunne være spændende at få på banen!

Admin
Brugeravatar

En sekundær amin har en pKaH på de 10-11 stykker. Tror sgu det gør ondt i tisseren, hvis man har urin med pH over 11 :P

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det skal du jo heller ikke have. Methamfetamin har pKa 9,5 og uskillelsen ændres fra 16% til 1-2% ved indtagelse af natriumbicarbonat. Du kommer jo aldrig derop uanset hvor meget du indtager.

Artiklen er trykt i Nature for en evighed siden men jeg kan ikke finde den i deres arkiver. :(

http://www.ncbi.nlm.nih.gov.ep.fjernadg ... ed/4379686

Som du nok kan se kan man ikke bare lige så fat på den gennem PubMed - skriv lige hvis du skulle finde originalen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Interessant, selvom det ikke er noget jeg selv kan bruge til noget i praksis :P

Hvad er mekanismen bag? Er det blot pga. højere PH i maven at amfetaminen bedre optages og derfor bedre metaboliseres, eller hvordan?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er fordi molekylet bliver neutralt ladet i urinen og bliver genoptaget i nyrerne frem for at blive udskilt i urinen. Google evt. "renal/tubular reabsorption".

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hmmm, mon det ville virke med 2c-x stofferne?

Kan ikke lige finde noget omkring 2c-b's metabolisme, men jeg mener at kunne huske at have læst at en betydelig mængde bliver udledt gennem urinen i uændret form.

Hvis, er det måske alligevel noget jeg kunne bruge i praksis :P

Admin
Brugeravatar

Det er fordi molekylet bliver neutralt ladet i urinen og bliver genoptaget i nyrerne frem for at blive udskilt i urinen. Google evt. "renal/tubular reabsorption".

Der må jo næsten ligge en anden årsag bag. Ikke at jeg har mega meget forstand på fysiologi. Men man skal jo op på pH 9.5 så, for at halvdelen er på baseform. I øvrigt tror jeg ikke på, methamfetamin har pKaH på 9.5
pKaH for phenylethylamin er 9.83, så jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være lavere for methamfetamin. Jeg synes, pKaH omkring 10 er meget mere sandsynligt. Så ville der være 10% på baseform ved pH=9. Kan pH værdien for urin overhovedet komme så højt op?

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har også selv tænkt at det er underligt. Urins pH værdi kan ikke blive meget højere end plasmas så det er max. 7,5 vi kommer op på. Du kan heller ikke komme højere op med den svage base. Ifølge Henderson-Hasselbalch er det jo over 99% der er på ioniseret form ved den pH, så der må ske et eller andet.
Min hypotese er, at den renale reabsorbtion af uioniserede molekyler driver ligevægten mod den basiske form, og at den lille pH-stigning er nødvendig for at forskydningen bliver mulig - at de 1% der er uioniseret er nok til at reabsorbtion sker hurtigt nok til at drive ligevægten.

I min lærebog skriver de, at det er urinens pH der er betydende og ikke andre faktorer, ligesom alkalisk pH ville føre til en hurtigere udskillelse af acetylsalicylsyre. De skriver dog ikke hvorfor det er muligt. De snakker også om at pH-justering kan bruges inden for detoxificering.

Mht. 2C-X så tror jeg det ville give en effekt hvis den renale excretion var stor. Deres pKa-værdier burde ligge i samme område som methamfetamins som Imp nævner da de er phenethylaminer.
Spørgsmålet er bare om det er det værd. Vi snakker i bedste fald om en forlængelse af rusen med måske 20% tid. Kan det måske bedre betale sig at redosere (tænk på prisen af 4mg 2C-X i forhold til f.eks. en uge på bagepulver)? I den artikel forsøget stammer fra nævnes det at urinen blev alkaliseret med "kronisk natriumbicarbonat indtag". Jeg ved ikke hvor fedt det er at gå og spise bagepulver. Og jeg ved ikke hvor lang tid det ville tage før urinen opnåede en høj nok pH til man ville kunne få effekt. Tror det giver bivirkninger i tarmsystemet hvis man spiser meget bagepulver, selvom nyrerne optager det for at rense plasma (heraf den alkaliske urin).
Det var derfor jeg oprettede tråden: for at få svar på ovenstående spørgsmål. :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

I den artikel forsøget stammer fra nævnes det at urinen blev alkaliseret med "kronisk natriumbicarbonat indtag". Jeg ved ikke hvor fedt det er at gå og spise bagepulver. Og jeg ved ikke hvor lang tid det ville tage før urinen opnåede en høj nok pH til man ville kunne få effekt. Tror det giver bivirkninger i tarmsystemet hvis man spiser meget bagepulver, selvom nyrerne optager det for at rense plasma (heraf den alkaliske urin).
Det var derfor jeg oprettede tråden: for at få svar på ovenstående spørgsmål. :)

Det lader ikke til at være nødvendigt med kronisk indtag af natriumbicarbonat for at potentiere/forlænge virkningen af amfetaminer iflg. denne tråd på bluelight; http://www.bluelight.ru/vb/threads/6664 ... -Dexedrine)

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke kender nok til biokemi(eller hvad det nu er :D) til at bidrage med noget videre fornuftigt, men jeg følger spændt med hvis nu der dukkede nogen op med viden og/eller erfaringer :)

(off-topic nu vi alligevel rundede urin :P - http://www.bluelight.ru/vb/threads/6667 ... -own-urine )

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu skimmede jeg hurtigt en beretning hvor det lød som om at intensitetet af trippet blev øget. Det giver ikke rigtig mening, da det jeg snakker om ikke øger intensiteten af trippet men blot forlænger det. Det er i så fald enten placebo eller en anden farmakokinetisk mekanisme på spil. Måske øget absorbtion fra tarmen. Men det plejer ikke at være et problem for så små molekyler så det virker urealistisk at han skulle få så vild effekt af det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg fandt ud af at det er omkring 1g natriumbicarbonat/time man skal indtage for at holde urin-pH høj konstant. Jeg ved ikke hvor meget man skal tage for at komme derop, men 4g er en forholdsvis sikker dose. Så måske t0h=4g, t1h=1g osv. Tænker at man kan tage MDMA ved t2h for at urinen har nået at ændre pH.
Det er altså ret heftige doser der skal til.

Til gengæld kan man vende den om og lade være med at drikke alkohol, hvis man vil have mere effekt ved at lege med renal excretion, da det metaboliseres til eddikesyre og er vanddrivende. Har dog ikke kunnet finde et tal for hvad pH af urin bliver når man drikker og hvor meget eddikesyre der skal til for at forstyrre buffersystemet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Jeg kan læse mig frem til at vegetarer har højere pH i dere urin fordi de ikke spiser kød og fordi de spiser mange grøntsager. Hvis man så var smart, så lod man være med at spise kilder med højt protein, da det vil sænke pH i urinen. Samtidig med man indtog bagepulver, grøntsager og bælgfrugt, som er med til at hæve pH i urin.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja det er korrekt at der er små forskelle i pH baseret på kost, men bagepulver er meget mere effektivt. Hvis man indtager bagepulver er forskellen der kommer af at lade være med at spise proteiner ubetydelig.

Hvis nogle af jer har pH-papir må I gerne teste pH af jeres urin næste gang I er på druk. Jeg har desværre ikke den type laboratoriearbejde som giver adgang til det længere (og jeg er for nærrig til at bruge penge på det), men skal nok stjæle noget indikator næste gang jeg ser det og lave samme forsøg.

Admin
Brugeravatar

Hvis nogle af jer har pH-papir må I gerne teste pH af jeres urin næste gang I er på druk. Jeg har desværre ikke den type laboratoriearbejde som giver adgang til det længere (og jeg er for nærrig til at bruge penge på det), men skal nok stjæle noget indikator næste gang jeg ser det og lave samme forsøg.

For science!

Har du i øvrigt prøvet at spise 4 gram natriumbicarbonat på én gang, Alice? Tror det kan lede til en voldsom gang bøvsen.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja der er nok en del CO2 der skal op. Hvis du læser mine indlæg pointerer jeg også at det nok ikke er helt uden bivirkninger. ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]