Jeg har også selv tænkt at det er underligt. Urins pH værdi kan ikke blive meget højere end plasmas så det er max. 7,5 vi kommer op på. Du kan heller ikke komme højere op med den svage base. Ifølge Henderson-Hasselbalch er det jo over 99% der er på ioniseret form ved den pH, så der må ske et eller andet.
Min hypotese er, at den renale reabsorbtion af uioniserede molekyler driver ligevægten mod den basiske form, og at den lille pH-stigning er nødvendig for at forskydningen bliver mulig - at de 1% der er uioniseret er nok til at reabsorbtion sker hurtigt nok til at drive ligevægten.
I min lærebog skriver de, at det er urinens pH der er betydende og ikke andre faktorer, ligesom alkalisk pH ville føre til en hurtigere udskillelse af acetylsalicylsyre. De skriver dog ikke hvorfor det er muligt. De snakker også om at pH-justering kan bruges inden for detoxificering.
Mht. 2C-X så tror jeg det ville give en effekt hvis den renale excretion var stor. Deres pKa-værdier burde ligge i samme område som methamfetamins som Imp nævner da de er phenethylaminer.
Spørgsmålet er bare om det er det værd. Vi snakker i bedste fald om en forlængelse af rusen med måske 20% tid. Kan det måske bedre betale sig at redosere (tænk på prisen af 4mg 2C-X i forhold til f.eks. en uge på bagepulver)? I den artikel forsøget stammer fra nævnes det at urinen blev alkaliseret med "kronisk natriumbicarbonat indtag". Jeg ved ikke hvor fedt det er at gå og spise bagepulver. Og jeg ved ikke hvor lang tid det ville tage før urinen opnåede en høj nok pH til man ville kunne få effekt. Tror det giver bivirkninger i tarmsystemet hvis man spiser meget bagepulver, selvom nyrerne optager det for at rense plasma (heraf den alkaliske urin).
Det var derfor jeg oprettede tråden: for at få svar på ovenstående spørgsmål.