Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 19:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Her kommer lige en LANG smøre, jeg håber i gider at læse den! :lol:

Jeg er en dreng på 16, og har i lang tid (2-3 år) gået og kæmpet meget med tanker om selvtillid og sådan. Min gamle klasse havde jeg ikke nogen rigtige "venner", ikke at sige at jeg var udenfor, for jeg var en af de populære, men havde bare ikke rigtig nogen som jeg var sammen med efter skole, og sad derfor meget selv foran computeren.

Et tilbagevendende problem, som jeg har haft utroligt meget til hverdag og som stadig plejer mig, er mine håndflader der sveder. Det går mig utrolig meget på, og det kommer i situationer hvor jeg selv mener at jeg føler mig tilpas, men som gør mig utilpas og usikker, da jeg ved at sveden er et tegn på usikkerhed fra min side.

Jeg går nu på efterskole, og har fået en masse venner, er rigtig populær, og har været sammen med 2 skønne piger i sommerferien, og kærester også lidt med en for tiden. Men uanset hvor meget jeg fortæller mig selv at jeg er god nok, er populær, vellidt osv, så vender tankerne om mit selvværd stadig ofte tilbage, og jeg kan f.eks. gå og snakke med kammerater og have svært ved at udtale ord af usikkerhed (ved ikke om i kender det), mens jeg andre gange overhovedet ikke tænker over det.

Jeg ved ikke om der er andre der har det på samme måde som mig, men jeg havde bare brug for at komme ud med det. Jeg ved ikke hvordan jeg skal løse mine problemer, men jeg har planlagt snart (når jeg kommer hjem i weekenden) at sætte mig et sted på en bænk i en skov eller andet, gerne om aftenen da jeg nyder stilheden, og så bare filosofere. Jeg har også prøvet at bruge hash som rekreationelt stof, men det er svært at holde fast i tanker mens jeg er skæv synes jeg.

Svar med citat  
Medlem

Hej Vamos,

Jeg ved præcis hvordan du har det. Og jeg ved, at der er rigtigt mange i din alder, der har det på samme måde.

Det bedste råd jeg kan give dig, er at lægge hashen til side, da det bare højst sandsynligt bare forvære din situation, og får dig til at tænke "dybt" omkring din situation. Men det hjælper dig altså ikke, det forværrer det.

Hold det i hvert fald til min. 1 gang om måneden.

Jeg tror, at det at du skriver omkring dine problemer til os på psychedelia, er et rigtigt stort skridt på vejen mod at få det bedre. Jeg vil også anbefale dig, at tale om det med en voksen, som du stoler på. Tro mig. Det hjælper dig.

Til sidst skal du bare vide, at det er noget der forsvinder med alderen. Hvis bare du lægger hashen til side, og arbejder med dig selv (som du gør nu), så lover jeg dig, at det nok skal forsvinde. Der er ikke noget galt med dig.

Mvh

Rophe

Svar med citat  
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a curious mind
For mig er selvtillid når du lægger mærke til at du faktisk er lige så god som alle dem du mest beundrer og ser op til - vi har bare alle sammen forskellige ting vi er gode til, forskellige kvaliteter som gør os interessante.

Prøv at fokusere på de positive aspekter af dig selv. Forstil dig du er en anden person, som møder dig; hvad ville du beundre ved dig selv?

Det hjælper utrolig meget ikke at give plads til negative tanker, jeg sveder også tit på håndfladerne og falder over ord hele tiden eller mister min pointe. Men så laver jeg sjov af det, og griner af det. Det føles godt, så er man tilbage på det positive spor ;-)

Held og lykke og God Vind!

Svar med citat  
Hej Vamos,

Jeg ved præcis hvordan du har det. Og jeg ved, at der er rigtigt mange i din alder, der har det på samme måde.

Det bedste råd jeg kan give dig, er at lægge hashen til side, da det bare højst sandsynligt bare forvære din situation, og får dig til at tænke "dybt" omkring din situation. Men det hjælper dig altså ikke, det forværrer det.

Hold det i hvert fald til min. 1 gang om måneden.

Jeg tror, at det at du skriver omkring dine problemer til os på psychedelia, er et rigtigt stort skridt på vejen mod at få det bedre. Jeg vil også anbefale dig, at tale om det med en voksen, som du stoler på. Tro mig. Det hjælper dig.

Til sidst skal du bare vide, at det er noget der forsvinder med alderen. Hvis bare du lægger hashen til side, og arbejder med dig selv (som du gør nu), så lover jeg dig, at det nok skal forsvinde. Der er ikke noget galt med dig.

Mvh

Rophe

Jeg fik det måske til at lyde som om jeg var mere på hashen end jeg i virkeligheden er, har højst røget tjald en 15-20 gange i mit liv

Svar med citat  
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Du kan evt skrive dine tanker ned både mens du er skæv men også mens du ikke er.. Hvis du er helt ærlig i begge stunder vil du måske blive overrasket over sammenligningen.

Svar med citat  
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Forstår godt hvad du mener, gennemgår det samme, og har egentlig haft problemet gennem hele folkeskolen. Jeg var dog ikke den meste populære men ikke helt udenfor.
Jeg blev anbefalet af en herinde fra at kontakte csu i min by, som så har hjulpet mig videre gennem samtaler og almindelig snak om hverdagens småting osv.
Det er måske ikke lige csu du skal have fat i, men nogen som har med unge at gøre og lige netop omkring de her "identitetsproblemer" eller hvad man kan kalde det. For det er sku helt okay at få lidt støtte eller hjælp og de fleste der hjælper, gør det ikke for pengenes skyld, men fordi de brænder for det og kan relatere til de unge.

Er selv 23 og det er først nu jeg egentlig har lært, at det er sku okay at tingene ikke er for gode, eller man har det svært. Jeg blev dog tabt af systemet som teenager, da der ikke var nogen der kunne se der var problemer og noget at arbejde med.

Har du nogle ældre søskende? Hvis ja- kan i så snakke om sådan nogle meget, meget personlige ting? ikke sådan omkring ens krop og hvad man har dummet sig med, men som man kan tale med omkring de ting der går en på, inde i hovedet.?

Det skal sku nok gå, kan tale af nyfunden erfaring ;)

Mvh

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]