Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 23:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6409 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98 ... 321  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: pleadian´s and back
Hejsa, nu har jeg lavet mit første svampefund - jeg fandt ti styks på en halv time.
De er alle fundet i siden af en græsset sti i et fugtigt område. Jeg synes, der er to slags svampe, da tre af dem har betydeligt hårdere stilk.
Her er nogle billeder af dem:
[ Billede ]
[ Billede ] (den tidligere svamp fra bunden)
[ Billede ]
[ Billede ]
[ Billede ]
[ Billede ]
[ Billede ] (samlet billede af alle ti svampe)

Det ville være super hvis I kunne be-/afkræfte om jeg har fundet guld eller ej.

Tak på forhånd..! :D

tror sgu det er gn det det.. !!

Dedikeret medlem

Halluchiller, det er ikke SN.

Junior medlem
Brugeravatar

Halluchiller, det er ikke SN.

Godt så, høstsvamp, eller hvad de nu hedder?

Dedikeret medlem

Den er god nok ;) tror det er en og samme slags.
De tykke har suger mere vand og er derfor lidt blødere.

Mener du mine 10 svampe eller en anden post? Det er ikke vildt nemt at skeldne herpå :P

Mente dig men godt det blev rettet for i min stener kiggede jeg ikke på lamelerne (undersiden af toppen) som jo er tydeligt lyse på billedet hvilket de ikke må være.
My bad.

Junior medlem
Brugeravatar

Den er god nok ;) tror det er en og samme slags.
De tykke har suger mere vand og er derfor lidt blødere.

Mener du mine 10 svampe eller en anden post? Det er ikke vildt nemt at skeldne herpå :P

Mente dig men godt det blev rettet for i min stener kiggede jeg ikke på lamelerne (undersiden af toppen) som jo er tydeligt lyse på billedet hvilket de ikke må være.
My bad.

Super, så det er ikke SN?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Nej, du har ret. INGEN af de 10 er SN @ Halluchiller

Junior medlem
Brugeravatar

Nej, du har ret. INGEN af de 10 er SN @ Halluchiller

Alright, tak for svarene, guys. Så må jeg ud og lede igen.

Junior medlem

Nogen der kan sige mig om disse to er SN? Jeg er næsten ikke i tvivl om den første, men den anden ser en smule forkert ud på grund af stilken, synes jeg.

Billede
Billede
Billede
Billede

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Er det den første du mener der er SN?

Jeg synes billede #3 ligner en SN mest, men jeg er næsten sikker på at det ikke er. Ingen af de 2 er så vidt jeg kan se SN, desværre.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

@velvet Nix, desværre.. Du skal prøve at kigge efter en lille dut i spidsen af svampen.
@Halluchiller De ligner meget, farverne på billede 4-5 er meget tæt på, men det er ikke SN.
Ud og kig igen. Tænk på patter drenge, de har en dut som en brystvorte på et pigebryst.

Senest rettet af bindegal 20 sep 2012 23:29, rettet i alt 2 gange.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Vil lige oplyse, at svampene jeg viste billeder af herinde, blev til en fantastisk suppe tidligere i dag, da jeg kom hjem fra arbejde. Jeg stødte en god håndfuld i en morter, sammen med en halv bullion-terning. Overhældte dem efterfølgende med kogende vand, og tildækkede dem med plastic-folie, og lod dem så stå og trække i et par minutter! De virkede fint, og gav et mega nice trip efter en halv times tid... det var lige tid nok til at jeg kunne gå ud i baghaven, og samle en tilsvarende portion én gang til imens jeg hyggetrippede!
Tak folkens ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vil lige oplyse, at svampene jeg viste billeder af herinde, blev til en fantastisk suppe tidligere i dag, da jeg kom hjem fra arbejde. Jeg stødte en god håndfuld i en morter, sammen med en halv bullion-terning. Overhældte dem efterfølgende med kogende vand, og tildækkede dem med plastic-folie, og lod dem så stå og trække i et par minutter! De virkede fint, og gav et mega nice trip efter en halv times tid... det var lige tid nok til at jeg kunne gå ud i baghaven, og samle en tilsvarende portion én gang til imens jeg hyggetrippede!
Tak folkens ;)

Det er lidt snyd når man bare kan gå ud i sin baghave, men der skal jo også være noget der er fedt ved Jylland ellers var der jo heller ingen der gad bo der. Kan du mærke misundelsen her inde fra stenbroen :) Husk at tjekke dine svampe i morgen tidligt, jeg er kommet hjem med nogle sjove svampe hvis jeg har plukket på trip :wink:

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Jup, der er en klar fordel at bo hvor jeg gør -- jeg ved nu ikke om det skyldes den Jyske muld -- eller bare det faktum at jeg bor på bøh-landet. En anden fordel ved bøhlandet-- btw -- er at der ikke kommer nogen og kigger hvad jeg ellers har til at gro på min grund... gratis SN er bare en lille bonus :) .. og ja, nok en god idé at checke hvad jeg har samlet ind, når jeg er mere lige i hovedet igen i morgen! :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Halluchiller.

Det er helt sikker SN du har fundet, ingen tvivl om det.

Jeg har plukket SN siden 1978, og masser af gange har de ikke spidsen i toppen, det har noget med varianten(DNAet) at gøre.
som du kan se så går lamellerne opad mod toppen, og det har intet med Høsletsvamp at gøre, der er lamellerne brune( Høsletsvampe vokser i tusind vis på almindelige græsplæner og fodboldsbaner, så du kan hurtigt lave en sammenligning), og på Glanshatte er lamellerne grå med småpletter på og har tit en randslør. Du kan roligt tørre dem, og du har nu fundet en mark hvor de vokser og kan komme igen i morgen og plukke flere.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Velvet.
Den første( de 2 første billeder) er helt sikker en SN, men som du skriver er jeg osse i tvivl om nummer 2, så smid den ud for en sikkerheds skyld..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Blackdragon.

Fed have du har, kan forstå der osse vokser tomater;)

Har der tidligere gået græssende dyr på grunden siden der vokser SN?

Er selv igang med et eksperiment på min sommerhusgrund for sjov. Jeg har ikke spist SN i 12 år nu da jeg spiste rigeligt i mine unge dage, og er blevet 56 nu, men for 2 år siden smed jeg 15 gram 10 år gamle svampe ud på 2 kvardratmeter græsplæne og pisser altid der, og det gør mine naboer osse når de er inde og få en bajer( husk nu at pisse nede ved de spidse) og for at det ikke skal være løgn, er der begyndt at komme Glanshatte i år, de har aldrig været på grunden før. Så jeg overvejer at gå ned på det lokale spot og hente nogle kokasser og smide ud........

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Halluchiller.

Det er helt sikker SN du har fundet, ingen tvivl om det.

Jeg har plukket SN siden 1978, og masser af gange har de ikke spidsen i toppen, det har noget med varianten(DNAet) at gøre.
som du kan se så går lamellerne opad mod toppen, og det har intet med Høsletsvamp at gøre, der er lamellerne brune( Høsletsvampe vokser i tusind vis på almindelige græsplæner og fodboldsbaner, så du kan hurtigt lave en sammenligning), og på Glanshatte er lamellerne grå med småpletter på og har tit en randslør. Du kan roligt tørre dem, og du har nu fundet en mark hvor de vokser og kan komme igen i morgen og plukke flere.

Jeg tænkte noget af det samme, men det er ikke SN. Det er højst sandsynlig en af de andre Psilocybe eller Psilocybin svampe. Men for ikke at gøre forvirringen total, tror jeg det er bedst at holde sig til SN. Man kan tage et sporaftryk og hvis det har den rigtige kulør (lilla) så er det endnu en pil i den rigtige retning. Men da denne tråd er for folk der endnu ikke kan kende den ene svamp fra den anden er det måske ikke det rigtige sted at komme ind på mykologiens mere eksotiske sider.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har været ude og kigge på et par marker i dag, men det ser meget tørt ud hvor jeg bor. Der er heller ikke mange andre svampe på markerne lige nu. Jeg har de sidste 15-17 år ledt efter svampe her, stort set hver år, og i større og større omkreds, og det er blevet til rigtig mange marker, og jeg har aldrig fundet en eneste.
Da jeg boede på vestsjælland fandt jeg dem flere år i træk, så jeg tror ikke det er mig der er totalt uduelig til at finde dem.

Jeg vil mene at de ikke findes syd for Næstved, eller hele Lolland Falster. Er der nogen der kan sige med sikkerhed at jeg ikke har ret i det?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Bindegal.

Ang Halluchillers svampe.

De svampe Halluchiller har fundet er helt sikkert SN.

Det er ikke græsnøgenhat og ikke gødningsnøgenhat.

Jeg har i min tid plukket da de forøvrigt var lovlige omkring 100 kg frisk SN, og jeg er ikke i tvivl om at det er den rigtige svamp.
Der er mange herinde der går enormt højt op i om de har en spids, det er ikke det der er kendetegnet ved en SN men kun en indikator(der er mange andre der osse har en spids).
Kendetegnet er at lamellerne går opad og har den farve som Halluchillis har, måske med en anelse lilla, plus at de er olivenbrune som friske og tit nogle striber som man kan se på hans svampe, og mere gule som tørre.
SN har jeg fundet i utrolig mange varianter såsom flade som en paraply, og jeg kom igen år efter år og fandt dem flade på det samme lille område på 1 kvadratmeter, det var simpelhen mutationen.
Jeg har osse fundet albinoer der optrådte på det samme område år efter år.
Et sted har jeg fundet en mutation hvor lamellerne faktisk ikke var lameller men lignede pigge( Jeg var ikke i tvivl om at det var SN og testede dem og blev pisse høj)
Jeg vil selvfølgelig ikke opfordre til at samle svampe som ikke ligner SN, men hvis man har set og plukket rigtig mange kan man faktisk mærke om det er SN bare ved at plukke den.
Nogle af dem der minder om SN er mere glatte på stilken når man hiver dem op og andre er mere skøre i det.
Læs lidt om Glanshatte og Høsletsvampe og alle de andre typer der vokser på kreatur/heste/ fåre marker og lær dem at kende, så i kan sige til andre der er med på turen, "dette er er en dit eller dat svamp" fordi "dit eller dat".
At kende den ene svamp fra den anden er i virkeligheden lige så nemt som at gå ned i grønthandleren, du har tænkt dig du skal ha en agurk, den er grøn og aflang, så ser du en squash og den er osse grøn og aflang, men det er ikke en agurk.

Til Halluchilli------ Det er spids nøgenhat du har fundet............http://www.google.dk/search?num=10&hl=d ... dQ5zrvjqmo Redigerer lige indlæget med et link så alle kan se den store variation som SN kan ha.................... Redigerer det lige en gang til. Kik nøje på billederne og i vil opdage at nogle af svampene IKKE er SN, gudhjælpene mig osse et billede fra Wiki. Men hvis i nærstuderer dem kan i TYDELIGT genkende SN i alle dens variationer................... Nu redigerer jeg den for 3 gang. Her er en tråd og billede der viser at det med at spidsen eller patten IKKE en indikator for om det er en SN, men derimod de samme svampe som Halluchilli har fundet, man kan tydeligt se striberne på de friske svampe....http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... ........... Redigerer den for sidste gang. Se min Avatar, det er en SN taget om vinteren med rim og forfald mindst 56 meneskeår;)))))))))

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har været ude og kigge på et par marker i dag, men det ser meget tørt ud hvor jeg bor. Der er heller ikke mange andre svampe på markerne lige nu. Jeg har de sidste 15-17 år ledt efter svampe her, stort set hver år, og i større og større omkreds, og det er blevet til rigtig mange marker, og jeg har aldrig fundet en eneste.
Da jeg boede på vestsjælland fandt jeg dem flere år i træk, så jeg tror ikke det er mig der er totalt uduelig til at finde dem.

Jeg vil mene at de ikke findes syd for Næstved, eller hele Lolland Falster. Er der nogen der kan sige med sikkerhed at jeg ikke har ret i det?

Jeg kan ikke se hvorfor de ikke skulle være syd for Næstved. Jeg er rimelig overbevist om jeg har bekende der har samlet på Lolland Falster og nu hvor jeg tænker over det også nede ved Præstø. Har du prøvet at høre de lokale om de kender nogle steder?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6409 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98 ... 321  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]