For lige at gå fra videnskab til pseudovidenskab/metafysik/religion, med mulig interesse for dig og din tripguide, så snakker Timothy Leary i sin bog* om, at man kan anvende den tibetanske dødsbog på psykedeliske oplevelser.
Jeg kan ikke huske bogen klart, men kort fortalt siger han, at man får tre bølger (bardo'er) med mentale tegn og fysiske symptomer i begyndelsen og i løbet af en psykedelisk oplevelse. Hvis man genkender symptomerne i én af disse bardoer, kan man allerede i comeup-fasen bryde igennem til og bestå en egodødsoplevelse, hvor alle livets spilleregler ophører, og hvor man lever i en uendelig og tidsløs sameksistens med alt liv, uden at være underlagt egoets spilleregler og individualisering/personificering af "dig". Nirvana, om du vil.
Hvis man ikke genkender tegnene i den første og "bedste" bardo, så opnår man ikke egofrigivelse, og er henvist til den lavere tilstand af anden bardo, ledsaget af fysiske symptomer (og mentale tegn og hallucinationer). Hvis jeg ikke husker helt forkert, så er dine rystelser et af symptomerne på, at du har fejlet genkendelsen af første bardo, og at anden bardo er påbegyndt. Andre tegn kan være at fryse og at have det varmt samtidigt, at være omringet af et elektrisk felt, at opleve og se biologiske processer i din krop, og andre interessante ting.
Tricket er at leve sig ind i sine symptomer, og eliminere sit behov for at klassificere dem, rationalisere dem eller på nogen anden måde forholde sig til dem. Det er den eneste måde at opnå nirvana. En udfordring for videnskabsmanden i det elektriske felt, der ser DNA og atomer komme ud af sin krop i en egoknusende psykedelisk oplevelse:)
Jeg blander sikkert det hele sammen, men læs bogen selv hvis du synes det lyder interessant

*"The psychedelic experience - A manual based on the tibetan book of death" af Timothy Leary