Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 01:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Citat:
Laura Lindahl og Thomas Hansen: Alle mennesker ryger hash. Fra bistandsklienten til bankdirektøren. Kvinder som mænd - unge som gamle. De passer deres arbejde, stifter familie, betaler skat - og en lun juniaften, mødes de i gode venners lag og ryger en joint. Det kan man som samfund ligeså godt indse.

Debatten om hash er rødglødende efter det er kommet frem, at hash-handlen udgør en omsætning der let overstiger en milliard årlig - og at den ikke er blevet mindre efter man ryddede Pusher Street med bulldozere i 2004. Man kræver fra politisk side mere synlig indsats fra politiet - flere ressourcer skal smides efter kampen mod hashen. Hvorfor?

Der er aldrig blevet dokumenteret et eneste dødsfald ved brugen af cannabis, og derved færre end ved brugen af sodavand - for ikke at tale om cigaretter og alkohol. Det er også videnskabeligt bevist, at cannabis er mindre vanedannende end kaffe. Cannabis er i modsætning til tobak hverken livsfarligt eller kræftfremkaldende. Der er tale om en plante, der udover at kunne bruges som rusmiddel, har påviste medicinske egenskaber mod sygdomme som sklerose, sukkersyge, hiv og grå stær. Plantens medicinske brug er blevet anerkendt gennem adskillige studier blandt førende forskere verden over. Et forbud giver ikke mening set fra et videnskabeligt perspektiv. Set fra et samfundsperspektiv, giver det slet ikke mening - tværtimod!

Hash-forbuddet har haft vidtrækkende samfundsmæssige konsekvenser og tager form som misforstået omsorg, der har resulteret i et gigantisk kriminelt marked og har gjort tusindvis af helt almindelige danskere kriminelle. Derudover har forbuddet haft en massiv påvirkning på prisfastsættelsen af cannabis. Man betaler ikke for et gram af en plante, men for pusherens risikovillighed til at ryge i fængsel, blive skudt eller få en bøde. Politikerne råber på mere overvågning, men overser de reelle konsekvenser: Større risiko for at blive taget, betyder højere pris for produktet, hvilket kun gør markedet endnu mere lukrativt for kriminelle.

Endvidere har forbuddet medført en væsentlig økonomisk omkostning for samfundet. Udover hvad der bruges af ressourcer i forsøget på at bekæmpe miljøet, mister man også skatteindtægter. En indtægt som regeringen på kreativ vis forsøger at skaffe ved alverdens tiltag, ligger lige foran den. Endda en indtægt, der ikke hæmmer konkurrenceevnen, ikke sender flere i arbejdsløshed og ikke kræver længere arbejdstider som de andre forslag.

Sidst men bestemt ikke mindst, overser politikerne hvordan forbuddet når dybt ind i privatsfæren. Der er tale om offerløs kriminalitet, hvor der ikke synes at være en logisk sammenhæng mellem forbrydelsens karakter og den udmålte straf på området. Der spekuleres i, at flere personer ville ryge hash, hvis det blev lovligt. Kan vi her i landet ikke bare af og til forholde os reelt og selvstændigt til en problemstilling, i stedet for at importere en vanvidstankeslutning uden skepsis og rationalitet?

Er det ikke på høje tid at konstatere, at hvis krigen mod cannabis kunne vindes, så har den forlængst haft alle tænkelige budgetter, tidsgrænser og forudsætninger for at lykkes? En plante der er ældre end mennesket og som kan vokse både inden- og udendørs er svær at få bugt med - det samme synes at kunne siges om plantens tilhængere. Spiralen er ligeså ond, som den er endeløs.

Den handel, der finder sted på Christiania, er ikke problemet og har aldrig været det. Det er blot symptomet på problemet. Faktum er, at 33 pct. af den danske befolkning har prøvet at ryge cannabis. Hvordan kan politikerne legitimere at fastholde et forbud, som ikke har demokratisk opbakning? Hvordan kan det legitimeres at kriminalisere en tredjedel af den danske befolkning? Hvordan kan det legitimeres at bruge skatteydernes penge på at forsøge at bekæmpe noget, der ikke er videnskabelig eller demokratisk opbakning til at bekæmpe? Og sidst, hvorfor er dette overhovedet et politisk anliggende? Forbuddet har aldrig været på valg, og da fire femtedele af borgerrepræsentationen 12. maj fik afvist deres forsøgsordning af justitsministeren, fik man sat en tyk streg under, at lovgivningen er politisk og ikke demokratisk!

Man nyder et glas vin, og man har et hash-misbrug. Man er whisky- eller cigar-connoisseur, men er både narkoman og kriminel, hvis man ryger hash.Det er tankevækkende, at man på den ene side har et rusmiddel, der er ulovligt og tabubelagt, mens der på den anden side findes et rusmiddel, der må forbindes og associeres med fodboldkampe, rock-koncerter, støtte til handicappede eller Tuborgs »Ære eller omgang«. Sanseløst alkohol-indtag er blevet accepteret til fulde i det moderne samfund, og glorificeres gennem diverse »reality shows«. Der skrives sange om druk og tømmermænd, mens der ses skævt til folk, der nyder en plante. Retorikken er skræmmende!

Nu vi er ved hykleriet. På Pusher Street ligger der en Danske Spil tipskiosk (hvor man ikke kan betale med dankort). En stiltiende accept af en statsejet spil-udbyder, skulle man mene. Man vedkender at salg af hash er ulovligt, men vil også gerne dyppe snablen ned i det hul, hvor sorte penge svømmer rundt og hvor man ved, at spillelysten er stor. Samtidig er dette en uhyre nem måde at vaske penge på - mon ikke Danske Spil ved det?

Kan det være rigtigt, at politikerne i vores land skal bestemme, hvordan vi lever vores liv? Kan vi ikke forvente et vist niveau for debatten og forvente, at politikerne af og til forlader Christiansborg for at tage ud og opleve den virkelige verden - den verden, som de engang havde et ønske om at repræsentere? Og kan vi ikke forvente, at de forholder sig til fakta i deres argumentation?

Alle mennesker ryger hash. Fra bistandsklienten til bankdirektøren. Kvinder som mænd - unge som gamle. De passer deres arbejde, stifter familie, betaler skat - og en lun juniaften mødes de i gode venners lag og ryger en joint. Det kan man som samfund ligeså godt indse. Hash-rygning var en integreret del af Klovn The Movie med kendte forbilleder som Cas-per Christensen, Lars Hjortshøj og Medina. Simon Kvamm tændte en joint som vært live i P3 Guld.Forbuddet mod hash er meningsløst - det er spild af skattekroner og moralsk uforsvarligt at almindelige mennesker skal kriminaliseres udfra personlige holdninger og smagsdommeri.

http://www.b.dk/kommentarer/hashforbud-ude-i-hampen

Senest rettet af Frugthat 10 jun 2012 13:57, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Kilde?

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Kilde?

Det var vist en smutter, hermed tilføjet

Dedikeret medlem
Brugeravatar

synes det er en fin artikel, bortset fra den dumme formulering (alle ryger hash), som de fleste i kommentarerne hænger sig i - i stedet for at forholde sig til artiklens budskab...

Efter at have læst kommentarerne igennem og stadig ikke ved om jeg skal grine eller græde, så er der en af dem med nej-hat på der linker til sin egen hjemmeside... Damn :roll:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hasselager
Narko Nej Tak skrev:
Kigger vi på den straf en gadehandler får, så er den jo latterlig lav. I værste tilfælde 30-60 dages fængsel og der hvor der ikke kan bevises salg, men udelukkende besiddelse, er straffen en bøde på 2.000-4.000 kr. En fuldstændig latterlig straf. Et korrekt straffenivaeu for handel eller besiddelse med henblik på salg af mindre mængder ville være:
1. gang: 5 års fængsel. For udlændinge skal de tillige dømmes til udvisning for bestandigt og for udviste personer skal der ikke ske prøveløsladelse før tid.
2. gang: 10 års fængsel.
3. gang: 15 års fængsel.

For besiddelse, herunder beruselse med stoffet:
1. gang: 60-90 dages fængsel, med mulighed for at veksle straffen til behandling på åben institution med en tillægsbøde på 3 nettomånedslønninger.
2. gang: 6-12 måneders fængsel med mulighed for at veksle straffen til behandling på lukket institution med en tillægsbøde på 3 nettomånedslønninger og for udlændinge uden permanent opholdstillladelse en udvisning af landet.
3. gang: 1-2 års ubetinget fængsel og for udlændinge med permanent opholdstilladelse udvisning af landet.

For udlejning/udlån til hashklub:
Fængsel i indtil 4 år.

Overtrædelse af polititilhold mod at færdes bestemte steder, hvor narkohandel finder sted: Min 1 års fængsel.

Ham Jesper Ørsted lyder ikke som en festlig fyr :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg gad godt se en kilde på at cannabis er mindre vanedannende end kaffe.

Medlem
Brugeravatar

Jeg gad godt se en kilde på at cannabis er mindre vanedannende end kaffe.

Ham her Dr. Philip Leveque lader til at være enig i den udmelding: http://current.com/11v1m4c

Medlem
Brugeravatar

Vi må jo gå ud fra at forbuddet er her med god vilje - for at fjerne noget fra os der kan skade os, eller gøre os til en byrde for samfundet. Men hvad med alle andre "unødvendige" ting, der kan være skadelige? motorcykler, ekstrem sport... Well, usund mad for helvede! At sidde foran computeren for længe. Næsten alt der er nice, er skadeligt.

Det er den ene side af sagen... Den anden er, at forbuddet jo ganske simpelt ikke virker, og medmindre vi eskalerer til Kina-niveau, så sker det heller aldrig. Det gør mere skade end gavn.

Acceptér der altid vil blive taget drugs. Kom med en lovgivning der rent faktisk lykkes i at reducere skaden der resulterer fra at stoffer eksisterer. Forsk i skadesreducering, tilbyd hjælp til folk, før de kommer for langt ud.

Når det går galt med drugs, så sker det på en ret flamboyant måde i forhold til en der æder sig fed og dør af en blodprop. Jeg tror dog i mange tilfælde at stofproblemer egentlig bare er den måde et andet underliggende problem personen har kommer til udtryk. Og da stofproblemet er langt det mest tydelige, så siger man det er stoffernes skyld.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Vi må jo gå ud fra at forbuddet er her med god vilje - for at fjerne noget fra os der kan skade os, eller gøre os til en byrde for samfundet.

Lige netop dette her skal du ikke tro alt for fast på. Der sidder mennesker som bruger frygten for narko til at give politiet flere beføjelser og dermed dem selv mere magt, og der sidder mennesker der tjener styrtende med penge pga forbuddet. Begge grupper(og der er sikkert stort overlap) arbejder helt sikkert for at bevare forbudspolitikken, og det er ikke pga deres store næstekærlighed.

Medlem
Brugeravatar

Villanova Junction -jeg tror da bestemt du har ret i at stofproblemer, skader, afhængighed ofte er et symptom på et bagvedliggende problem.

Selv psykiatere bruger jo ofte begrebet selvmedicinering i forbindelse med misbrug. Men så er det jo også et problem at folk skal kriminaliseres fordi de har fundet noget der virker på deres problem. Og lur mig om det at de har fundet den løsning sommetider kan blive et problem for dem, fordi det er kriminelt og de så bliver trukket ned i en subkultur hvor der evt er påvirkninger som er svære at stå imod.

De problemer tænker jeg at man måske kunne undgå ved at afkriminalisere -ja, så i det mindste da for pokker brugerne.

Medlem
Brugeravatar

Men nihilistig, vi er også nødt til somehow at få det gjort lovligt at producere og statsregulere det. Det er næsten her størstedelen af fordelene er. Hold kæft der har været mange tragiske dødsfald pga. kontaminerede/ombyttede stoffer. Så kommer det også helt ud af de kriminelles hænder, og væk fra de < 18 årige.

Hvordan fanden skriver man dit navn? neth? Seriøst, vi taler om korruption her? Du må gerne uddybe, hvis du ønsker :) Men som sagt, selv hvis det var af næstekærlighed, så gør det mere skade end gavn.

Mange kan ikke overbevises om dette :( Jeg lavede engang en bruger på hestenettet.dk (lol) for at rydde op i deres fejlagtige indtryk af ecstasy. Posten blev slettet :( Folk er ikke åbne til forandring af deres holdning til dette emne - de er for følelsesmæssigt investerede. Og er tilsyneladende så bange for det, at de ikke engang tør reflektere over det - og ærlig talt så har medierne også tegnet et skræmmende billede af det. Og hver gang folk så hører en negativ historie, så bliver det bekræftet. Man kunne ærlig talt tegne samme billede af motorcykelkørsel, hvis man fik kontrol over medierne. Hvorfor kan mennesker blive så følelsesmæssigt investerede i en holdning, at man ikke engang kan få dem til at revurdere?

Sidst, men ikke mindst har vi den medicinske/terapeutiske brug... Hvilket hardcore fucked up forhold skal der lige til, for at en terapeutisk dose MDMA ikke kan lede til en udbedring? Eller til lige at relight the spark :)

Hav en fortsat god aften

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvordan fanden skriver man dit navn? neth?

Prøv at kopiere mit navn til google oversæt, og bed den oversætte fra russisk til dansk :mrgreen:

Seriøst, vi taler om korruption her? Du må gerne uddybe, hvis du ønsker :) Men som sagt, selv hvis det var af næstekærlighed, så gør det mere skade end gavn.

Vi taler korruption på mange niveauer, manipulation vha lobbyisme og bevidst misinformation, og en masse andre beskidte tricks. Jeg har ingen beviser, men der er dælme meget der springer i øjnene som mistænkeligt. Prøv at spørge dig selv hvem der har gavn af narkoforbudet, og overvej så om det er mennesker der ikke forstår den slags sammenhænge, eller om de er intelligente nok til ikke blot at forstå det, men også at udnytte det fuldt ud og gøre alt hvad der står i deres magt for at bevare og udbygge forbudspolitikken. Der er jo helt åbenlyst kriminelle organisationer der har interesser i at opretholde forbudet, men også medicinalindustrien tjener milliarder på det. Så er der den amerikanske fængselsindustri, hvor en kæmpestor andel af de indsatte er der for overtrædelser af narkolovgivningen, og der er diverse politi- og efterretningskorps som gennem tiden har fået udvidet deres beføjelser mange gange med narko som årsagsforklaring. Der kunne nævnes mange flere eksempler, men hovedsagen er at der er et stort internationalt net af magthavere, multinationale selskaber og kriminelle organisationer som alle har en interesse i det her. Jeg siger ikke at alle involverede gør det af ond vilje, der er ganske givet mange der tror fuldt og fast på den propaganda de er blevet fodret med, men når jeg kan se disse sammenhænge, så er der ganske givet også nogle af topfolkene de forskellige steder der kan, de er jo ikke dummere end gennemsnittet.

Medlem
Brugeravatar

Nå lol, er det dig yeti :) Uh ja, den med amerika. Generelt er det uheldigt at verden er skruet sammen således at penge kan tjenes på andres bekostning. Reklamering for unødvendige operationer, privatisering af fængsel, advokater osv. osv. Det er ikke engang en hemmelighed at man bare ikke går op mod et firma der har en kickass lawyer, hvis man ikke selv har råd - det er åbenbart fint.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Synes artiklen som udgangspunkt er positiv og informativ for den gængse borger, men : " Det er også videnskabeligt bevist, at cannabis er mindre vanedannende end kaffe." Det er meget misvisende information, som der intet hold er i. Man kan som sådan ikke rigtig sige at et stof er 100% mere vanedannende end et andet, da afhængighed ene og alene er en subjektiv oplevelse. Nogle mennesker er til stimulanser, nogle til downers, og andre noget helt tredje.

Selvom MDMA er et fantastisk stof ville jeg aldrig personligt kunne udvikle en psykisk afhængighed af det, simpelthen fordi at jeg ikke har "smag" for stimulanser på samme måde som jeg har for F.eks. downers.

Derudover irritere det mig også når legitimerings spørgsmålet bliver baseret på bivirkningerne af stoffer, for så handler det ikke længere om personlig frihed til at bestemme over sit eget liv. Forstå mig ret, det er vigtigt at folk kender til eventuelle bivirkninger, men det må ikke gå hen og blive et argumentations grundlag for at kriminalisere stoffer, men blot fungere som medfølgende råd og vejledning når man købte et stof. I min perfekte verden var alle stoffer der ikke er direkte dødlig giftige, lovlige. Stofferne ville være rene, og kunne købes stede lignede med apoteket. Seriøs og reel information ville være let tilgængelig, og hvert stof ville kræve en adgangsbillet i form af et narkokursus for at sikre at folk vidste hvordan de pågældende stoffer skulle bruges. Der ville selvfølgelig være indlægssedler med til hvert et stof, med informationer omkring dosering, virkning, bivirkninger, osv. præcis som når vi køber medicin.
Gid vi stadig havde enevælden og jeg var kongen af Danmark... :roll:

Mvh.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]