Hvis man går ud fra 4 planter i samme skab hvilke diminsioner burde jeg så bygge efter?
Det kommer jo helt an på hvor stor en plante du vil dyrke, så det er du selv herre over. Hvis du vil sætte den i blomst efter 5 dage, et lille skab - hvis du vil lade den vokse i 6 måneder, et stort skab.
MrAlbani skrev:
Ledninger/Timer:
Er der noget specielt lednings system som skal bruges til noget af ovenstående, jeg synes at læse et sted noget om "ballast" hvad er det?
Ganske almindelige ledninger klare fint 1500W, så medmindre du har planer om at overstige dette, så har du ikke behov for nogen speciel ledning. Skulle du overstige 1500W, skal du blot have en ledninger af større diameter (Jeg aner ikke hvad det hedder på dansk, på engelsk kaldes det
Gauge)
En ballast er nødvendig for sparepære, lysstofrør og HID lamper. Den fungere ved at begrænse mængden af strøm til pæren, da den ellers ville ødelægge sig selv gennem et evigt stigende strømforbrug. En ballast fungere oftest specifikt til én type pære med én spænding.
MrAlbani skrev:
Lys/Lamper:
Jeg er helt lost her da jeg synes at der er forskellige oplysninger på hvad der skal bruges.. Jeg kunne forrestille mig der skal nogle lamper til der giver en form for "sollys" eller er jeg helt væk? Hvor mange Watt skal der til og hvorfor? Skal der 1,2,3 lamper til?
Groft sagt er der en proportionalitet mellem mængden af mulig vækst og forbrugte watt. Typisk ville man nok bruge en HPS da den har et meget passende spektrum for blomstrende plante vækst (som en sensommer sol, domineret af lange bølgelængder, men med hele spektret repræsenteret)
Der er dog en endeløs mængde muligheder når det kommer til lys, og ingen løsning er den endegyldige sandhed. Mellem forskellige HID lamper, lysstofrør og dioder sætter kun fantasien grænser.
Den bedste løsning vil være at bruge google til information om tilgængelige lamper og deres fordele/ulemper, og derefter vurdere hvad der passer bedst til din situation.
MrAlbani skrev:
Jeg har fundet en masse oplysninger men synes ikke jeg har fundet nogen samlet guide på hvad man skal bruge, nok mest fordi jeg er til step by step guides.
En guide på hvad man skal bruge? Lys, vand, næring og en plante. At sætte de fire ting korrekt sammen skal du bruge oplysningerne til, ikke en guide.

Det bliver kun så godt som du selv gider, og hvis man blot følger en guide uden at forstå hvad man gør og hvorfor, er de meste da dømt til at gå galt før eller siden.

Men så længe du ikke forventer en step-by-step guide, byder jeg gerne ind med mere info/uddybning.