Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 14:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hej,

Jeg er det man kalder en nybegynder til at gro selv da jeg ikke har prøvet det endnu. Min post her er lavet ud fra mine frustrationer da jeg ikke har været istand til at finde posts eller google mig frem til noget jeg rent faktisk forstår, man kunne kalde mig langsom hehe. Jeg har fundet en masse oplysninger men synes ikke jeg har fundet nogen samlet guide på hvad man skal bruge, nok mest fordi jeg er til step by step guides.

Det eneste jeg har helt styr på er hvilken plante jeg vil dyrke. Planten har jeg valgt af den simple årsag at jeg i Amsterdam var så heldig at finde en coffeeshop so solgte den i en kort periode og har ikke fundet en bedre røg siden:

Planten: SAGE "Sativa Afghani Genetic Equilibrium"

Min plan er at have 4 planter i mit kommende gro rum, så vildt stort skal det ikke være.
Da jeg ønsker at få det mest optimale ud af mine planter og helst ikke vil lave fejl fra starten (ihvertfald hvad rummet angår) så kunne jeg godt tænke mig råd og guidens på nedenstående, gerne med en "hvorfor" kommentar til det.

Hvis i evt. kender en side med en komplet forståelig punkt for punkt guide for hvad man skal have til et optimalt "lav energi" gro skab, så må i gerne poste det eller pm mig det.

Rummet/Skabet:
Jeg havde tænkt at bygge skabet ud af et eksiterende skab eller spånplader som jeg selv tilskære laver huller i osv. alt efter hvilke mål i anbefaler og hvilke dimitioner udstyret behøver.
Mit spørgsmål til dette er så:
- Til 4 planter af "SAGE" hvilke dimentioner burde jeg så bruge og hvorfor?
- Hvad er best eller hvad skal der beklædes med indvendig for lys reflexion?

Lys/Lamper:
Jeg er helt lost her da jeg synes at der er forskellige oplysninger på hvad der skal bruges.. Jeg kunne forrestille mig der skal nogle lamper til der giver en form for "sollys" eller er jeg helt væk? Hvor mange Watt skal der til og hvorfor? Skal der 1,2,3 lamper til?

Ventilator/Filter:
Hvor mange ventilatore skal der til, ind/ud og hvor skal de side? Er der nogen hovedregl for hvor store de skal være? Jeg synes også at der bliver nævnt noget om kulfiltre hvilket jeg synes at kunne gennemskue er til at tage lugten af den luft der bliver ventileret ud af skabet, men hva kan i anbefale på dette område?

Ledninger/Timer:
Er der noget specielt lednings system som skal bruges til noget af ovenstående, jeg synes at læse et sted noget om "ballast" hvad er det?
Hvad med en timer til lyset og blæsere hvis nødvendigt?

Hvis jeg mangler noget så sig endelig til.

Jo flere oplysninger i kan give jo bedre og har i oplysninger i ikke må poste så PM dem til mig. Jeg vil da evt. efterfølgende lave tegninger af mine planer og en udførlig step by step på hvad skal skal bruges som jeg så kan poste hvis der er stemning for det.

Jeg beklager mange gange hvis i har fået disse spørgsmål før igen og igen, i er mere end velkommen til at henvise til andre posts.

Samtidig så har jeg et side spørgsmål om hvad som er mest økonomisk, at bygge selv eller købe et færdigt skab/telt. Hvilke fordele/ulemper er der ved dem begge?

Håber i vil hjælpe!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
http://dcfonline.dk/cf/
den må du få.... :D og velkommen til.

Medlem

Takker for velkomsten og det hurtige svar,
En absolut fed side den der, den kan jeg forstå så den sad lige i skabet..

Jeg synes ikke jeg kan finde noget om størrelsen på skabet, er det noget i har erfaring med? De forskellige planter vokser jo forskelligt og jeg har ingen ide om hvilken størrelse mine planter vil få. Jeg vil selvfølgelig prøve at få en så stor høst som muligt..
Hvis man går ud fra 4 planter i samme skab hvilke diminsioner burde jeg så bygge efter?

Dedikeret medlem

Hvis man går ud fra 4 planter i samme skab hvilke diminsioner burde jeg så bygge efter?

Det kommer jo helt an på hvor stor en plante du vil dyrke, så det er du selv herre over. Hvis du vil sætte den i blomst efter 5 dage, et lille skab - hvis du vil lade den vokse i 6 måneder, et stort skab.
MrAlbani skrev:
Ledninger/Timer:
Er der noget specielt lednings system som skal bruges til noget af ovenstående, jeg synes at læse et sted noget om "ballast" hvad er det?

Ganske almindelige ledninger klare fint 1500W, så medmindre du har planer om at overstige dette, så har du ikke behov for nogen speciel ledning. Skulle du overstige 1500W, skal du blot have en ledninger af større diameter (Jeg aner ikke hvad det hedder på dansk, på engelsk kaldes det Gauge)
En ballast er nødvendig for sparepære, lysstofrør og HID lamper. Den fungere ved at begrænse mængden af strøm til pæren, da den ellers ville ødelægge sig selv gennem et evigt stigende strømforbrug. En ballast fungere oftest specifikt til én type pære med én spænding.
MrAlbani skrev:
Lys/Lamper:
Jeg er helt lost her da jeg synes at der er forskellige oplysninger på hvad der skal bruges.. Jeg kunne forrestille mig der skal nogle lamper til der giver en form for "sollys" eller er jeg helt væk? Hvor mange Watt skal der til og hvorfor? Skal der 1,2,3 lamper til?

Groft sagt er der en proportionalitet mellem mængden af mulig vækst og forbrugte watt. Typisk ville man nok bruge en HPS da den har et meget passende spektrum for blomstrende plante vækst (som en sensommer sol, domineret af lange bølgelængder, men med hele spektret repræsenteret)
Der er dog en endeløs mængde muligheder når det kommer til lys, og ingen løsning er den endegyldige sandhed. Mellem forskellige HID lamper, lysstofrør og dioder sætter kun fantasien grænser.
Den bedste løsning vil være at bruge google til information om tilgængelige lamper og deres fordele/ulemper, og derefter vurdere hvad der passer bedst til din situation.
MrAlbani skrev:
Jeg har fundet en masse oplysninger men synes ikke jeg har fundet nogen samlet guide på hvad man skal bruge, nok mest fordi jeg er til step by step guides.

En guide på hvad man skal bruge? Lys, vand, næring og en plante. At sætte de fire ting korrekt sammen skal du bruge oplysningerne til, ikke en guide. :P
Det bliver kun så godt som du selv gider, og hvis man blot følger en guide uden at forstå hvad man gør og hvorfor, er de meste da dømt til at gå galt før eller siden. :)

Men så længe du ikke forventer en step-by-step guide, byder jeg gerne ind med mere info/uddybning.

Senest rettet af Randomname 17 mar 2012 23:16, rettet i alt 4 gange.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: the Land of Ooo
Først vil jeg gerne sige at det er et utroligt flot indlæg som mange herinde kan lære meget af, det giver en mere seriøs stemning omkring tråden og ofte mere seriøse svar.

Jeg har aldrig selv haft et grow igang, men jeg forbereder mig til at flytte hjemmefra ;) så lidt ved jeg da.

svar på dine spørgsmål:
rummet:
For at få det optimale ud af dine planter skal de nok have ½x½m hver det vil sige at rummet skal være 1x1 meter. Diverse growshops sælger så vidt jeg ved beklædning, der minder om det i teltene.

lys:
Du er nødt til at gøre op om du vil bruge LED HPS eller såkaldte Sparepærer. HPS er det de fleste foretrækker, men der går voldsomt meget energi til varme, hvor LED kan lave samme resultater for den halve elregning (bruger halvt så meget strøm).
Sparepærer giver ikke imponerende resultater da lyset "...ikke trænger ordenligt ind".
Hvad du får ud af dit grow kommer an på hvor mange watt du smider i det, men jeg tror at 250W HPS passer til 4 planter.
Ballast er en form for strømforsyning til din pære, og nødvendig for at den kan lyse.

Jeg færdiggøre mit svar senere, hvis ikke en anden har taget over (har ikke så god tid).
jeg har forresten lavet en tråd om noget LED, hvor jeg har skrevet lidt om hvad jeg har fundet frem til. Bestemmer du dig for LED må du meget gerne skrive en PM til mig, jeg hungre efter nogle der vil afprøve det, men det er dyrt i indkøb.

Medlem

Angående selve kassen, så er jeg kommet frem til de samme mål som "Brød" har skrevet. Altså et arial på 1 x 1 meter, jeg læste yderligere på planten selv og er kommet frem til at den efter en 4+ mdr blomstring bliver op til 1.5 meter og derfor skal kassen være det + lampens fylde self.
Resultatet af selve kassen vil jeg tro ender op i noget som ligner (LxBxH) 1.2 x 1.2 x 1.7 meter..
- Lyder det passende?

Ud fra den størrelse kasse og den fantastiske side (http://dcfonline.dk) så siger min hovedregning at 1x 400W HPS lampe burde være nok da den yder 48.000 lumen siden 20-30.000 lumen pr. kvadrat meter er optimalt.. (fine ord jeg endnu ikke forstår hehe)

Jeg er dog på dette tidspunkt i tvivl hvilken løsning vil være best pga varmen..
- Vil den rette udluftning via ventilatore være det smartest (dette vil også indebære et filter for lugten)?
- Eller vil en form for cooltube til lampen være nok (vil ikke tro at det er nødvendigt at lufte ud på samme måde og derfor kan undgå lugten)?
Ved den sidste løsning kan man åbne skabet 2-3 gange om dagen for at skifte luften, men bare en ide for at spare strømmen fra ventilatore samt matrialerne.

Dedikeret medlem

Angående selve kassen, så er jeg kommet frem til de samme mål som "Brød" har skrevet. Altså et arial på 1 x 1 meter, jeg læste yderligere på planten selv og er kommet frem til at den efter en 4+ mdr blomstring bliver op til 1.5 meter og derfor skal kassen være det + lampens fylde self.
Resultatet af selve kassen vil jeg tro ender op i noget som ligner (LxBxH) 1.2 x 1.2 x 1.7 meter..
- Lyder det passende?

Afhængigt af om du ender med at bruge cool-tube eller ej, vil du skulle bruge mere eller mindre frihøjde. Uden cool-tube skal der jo være en større afstand mellem pære og plante top, således at de ikke bliver brændt/overophedet.
MrAlbani skrev:
Ud fra den størrelse kasse og den fantastiske side (http://dcfonline.dk) så siger min hovedregning at 1x 400W HPS lampe burde være nok da den yder 48.000 lumen siden 20-30.000 lumen pr. kvadrat meter er optimalt.. (fine ord jeg endnu ikke forstår hehe)

En lumen (forkortet Lm) er bare en måle enhed for lys - det vigtigste, hvis man ikke gider bruge timer på at sætte sig ind i det, er at et større tal er bedre.
Dog aftager Lm i forhold til afstanden fra pæren, jeg fandt dette billede ved at søge på 'foot candles' som er en måde at måle lys i forhold til areal. Det viser forholdet mellem afstand til pæren og lys intensiteten. Måden du aflæser det på, er ved at finde din pære (400W) og se afstanden til det punkt du ønsker at vide (ca) hvor meget lys får. Fx. kan du se at 10 tommer (en tomme er 2,5 cm - 2,5 gange 10 = 25cm) fra lampen er der 22,918 Lm - hvis udgangspunktet er 50,000Lm.

Det virker måske lidt kompliceret, men så snart man indser at det bare er endnu en måle enhed som cm, meter og km er det ikke så slemt. :)
MrAlbani skrev:
Jeg er dog på dette tidspunkt i tvivl hvilken løsning vil være best pga varmen..
- Vil den rette udluftning via ventilatore være det smartest (dette vil også indebære et filter for lugten)?
- Eller vil en form for cooltube til lampen være nok (vil ikke tro at det er nødvendigt at lufte ud på samme måde og derfor kan undgå lugten)?
Ved den sidste løsning kan man åbne skabet 2-3 gange om dagen for at skifte luften, men bare en ide for at spare strømmen fra ventilatore samt matrialerne.

Husk at du ikke kun lufter ud for at køle - dine planter skal jo også trække vejret! :)
Jeg tror det er svært at slippe uden om et aktivt kulfilter, med en plante med så kraftig lugt som cannabis. Om du bruger cool-tube eller ej vil du nok skulle have noget udsugning kørende minimum de timer din HPS er tændt. Jeg må indrømme at jeg aldrig helt har luret det smarte ved cool-tube i forbindelse med almindelig horisontal dyrkning. Blæseren suger den samme luft ud med eller uden cool-tube, så hvis du placere dit kulfilter så lampen er mellem filteret og indsugningen vil du jo automatisk kontinuerligt fjerne luft fra pæren. Samtidig kan du lade dit lys køre om natten fremfor om dagen, hvis den er helt gal med varmen.

Dog er cool-tube måske den mere sikre løsning, men lidt lys går også tabt i glasset og ind gennem udsugningen.

Mht strømmen, så tænk på at pæren bruger 400W hvor en ventilator bruger en 30-40W - og luft er mindst ligeså vigtigt som lys.

Tag forbehold for stavefejl og dårlige formuleringer - det er for sent til en gennemlæsning. :whogives:

Medlem

Jeg har lige haft besøg af et par venner som har haft samme tankegang som mig og de kom med hver deres ide hvilket fik mig til at søge yderligere på forskellige løsninger.

Den ene løsning var at have mit grow room i et PC kabinet, den løsning var jeg ikke meget for selvom den er "stealth".. Der er ikke den plads jeg vil have og give mine planter..

Den anden var at købe et færdigt grow room lige til at sætte op, et "telt".. Den løsning fik mig så til at samligne arbejdstid og priser.. Umidlbart så tror jeg at jeg har fundet noget som jeg synes at være mere atraktivt end at lave mit eget, ikke fordi jeg ikke er handy men prisen er ikke betydelig højre end det jeg ville sætte sammen og samtidig vil det være nemmere på flere punkter.

Kan i ud fra nedenstående fortælle mig om der mangler noget i sættet eller der er noget som ikke er brugbart. Jeg vil gerne høre for og imod for dette.

Billede

Homebox (1200 L X 1200 B X 2000 H mm)
600 W VSG LuxGear 'æske' (Ballast)
600 W Philips SON-T Plus HPS
Cool Tube 600mm lang 150mm dia XL
Ventilator LTI 420 cbm / h ø150
AKF Industry 460cbm / h ø150mm (Aktivt kulfilter)
Slagbøsning ø150 mm
Spændebånd diameter 140-160 mm X 3
Ventilationsslange Combidec Ø 150 mm m. X 3
Easy Roller Reflektor Hanger (ophæng til at ændre højde på lampen)
Timer Omnirex
Connector kabel længde 2m
Kabelbindere 2,5 x 160mm x 2

Jeg fandt det til en pris af 560.00 EUR eller 4100kr.. hvis jeg bygger selv vil jeg skulle koste omkring 3000kr menmindre jeg virkelig finder billige dele..
For mig at se så er sådan et sæt pisse smart, hvis man flytter er det nemt at pakke ned i forhold til en kasse af træ.

Yderligere hvis denne løsning er attraktiv, så fåes den i 3 størrelser med forskelligt lys self.. Kan i nævne hvor mange planter man ca kan have i hver hvis man tager den plante jeg ønsker som eksempel?
Homebox (1200 L X 1200 B X 2000 H mm) 600W
Homebox (1000 L X 1000 B X 2000 H mm) 400W
Homebox (800 L X 800 B X 1600 H mm) 250W

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Du bliver nød til at fjerne det billede, da billeder med forhandler navn som vandmærke er imod reglementet. :)

Cannabis entusiast

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Det ser ud til du har det hele, pånær potter, jord og gødning. Du kan nok have 4 eller 9 planter i rummet, afhængigt af hvor store du lader dem blive før du sætter dem i blomst. De bliver nok ret store, da de er Sativa'er, til gengæld giver de et rigtig godt udbytte når først de er færdige. Hvis du vælger 400 watts teltet er det 4 planter og det mindste vil jeg ikke anbefale til at blomstre Sativa'er i. 250 watts lamper har ikke gennemslagskraft til den slags planter, da de bliver meget høje. Ihvertfald ikke hvis du skal have det maksimale ud af dem. Det lille telt er til gengæld fint når først du er hooked og skal til at have moderplanter :-)

Jeg synes iøvrigt billedet er grineren. Stealth dyrkning af aloe vera :-)

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

Køb det telt der! de er geniale!

I det hele taget, forbered dig på at bruge hvad det koster, gør du det er det hele tjent ind på første høst det lover jeg dig. derefter skummer du fløden. Alt andet koster bare en masse tid og penge og risikerer bare at blive noget møg og give dig en masse bekymringer. gør det rigtigt så det kører fra starten!

til ballast vil jeg anbefale Gavitas nye revolutionerende serie af digitale ballaste og dertil hørende og optimerede pærer (De kan også køre med almindelige hps pærer) køb en 400/600w gavita ballast og en 400w vegetativ pære samt en 600w blomstringspære.

Reflektor: Til sådan et telt syntes jeg en Adjust-a-wings reflektor til 600w er perfekt. Den koster lidt men er det værd. Fanger alt lyset under reflektoren da den næsten når ud til siderne på teltet.

Udluftning: Køb den mindste rørventilator du kan få og en tilhørende kulfilter (Helst af den nye generation som vejer det halve men er dobbelt så effektiv og holdbar... De tager virkelig 100% af selv den mest hampre "Duft" jeg forstår stadig ikke hvordan de kan det...) Teltet er udstyret med remme beregnet til at hænge både motor og kulfilter op inde i teltet. Køb en motorstyring til din udluftning. Køb noget flexrør til at samle det hele og få det ud af teltet (og ud af lejligheden ellers får du for meget fugt!)

Lad være med at bøvle med cooltube i starten, det er frygtelig bøvlet og unødvendigt. Køb en bordventilator, hæng dem op i nogle lampe-rollers og træk den ned så den blæser direkte ind på pæren og henover planterne. Den skaber den nødvendige luftcirkulation i teltet OG cirkulerer varmen omkring planterne. Desuden tager det ekstra lag glas fra cooltuben omkring pæren altså nogle af de gavnlige lysstråler.

Hvad angår gromedie... Der er sku SÅ meget du kan vælge, jeg ville gå hydro.... LANGT det mest effektive.
en af mine kammerater laver nogle geniale hydro/bubbler systemer som er super enkle. Han tager 1000kr pr stk og 2 stk passer perfekt til et telt, men hvis du vil lave dem selv er her nogle hints: 3stk 90l murerbljer pr kar, et bundkar, et afstandskar (Der hæver grokarret lidt yderligere og tillader dybere leka/mere vandstand) og et overskåret top/grokar med tråd stripset fast i bunden (Gerne tyk volietråd med et net af finere tråd ovenpå) Et nedløbsrør til driekte vandadgang, 2 stk vandløftere/blækstpruttedryppere som kan købes til 100 kr pr stk i visse groshops. de er drevet af en luftpumpe.) du kan jo skrive en PM til mig hvis du vil have lidt billeder af systemet.

Ph måler, køb en greisinger ph måler og en truncheon ec-måler, så er du set....

Gør det her og jeg lover dig en høst på MINIMUM 500g tørret topskud og trim nok til 20g hjemmepresset haaaassssh! (de 20g hash er hvis du spørger mig det BEDSTE ved høsttiden, og jeg ville ikke sælge det for hvadsomhelst!!!) Ja jeg ville selvfølgelig ikke sælge noget af det da det ikke skal ud på det sorte marked, jeg ser ikke mig selv som kriminel.... Men det er så bare mig! :shock:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]