Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 22:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Jeg bemærkede da jeg satte mine frø til at spire, at på 2-3 af frøende kom der 2 spirre ud, og ganske rigtig som jeg forventede, kommer der nu på den ene af dem, 2 planter op der vokser meget tæt op af hinanden, det kunne jo være lidt sjovt at lade dem vokse sammen, og toppe dem begge meget, og få 2 små buskede planter... jeg læste noget om det på nettet hvor folk mente at det var ligesom enæggede tvillinger, og at de bliver samme køn os.v.. nogen der kan bekræfte/afkræfte det ?

hvad synes i ? skal jeg aflive den svageste eller lade projektet køre videre :P ?

det er btw apollo13 det sker med.
Det er bare ret sjovt, sået en masse af de samme frø sidste år, der skete det ikke, mutanter ! !.... :D
kan det være pga de har fået lidt varme evt ? stresset ? de spirede på 17-20 timer deromkring.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hasselager
hvis det bliver en eller anden sindssyg pheno, så husk lige at tage stiklinger dude!

on topic har jeg ingen anelse om hvad der skulle ligge til grund for fænomenet

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Den ene er som forventet svagere end den anden, man kunne jo toppe den store og skåne den lille og se hvad der sker...
jeg har bare en fornemmelse på de begge vil forsinke hinannden... så jeg ved ikke helt om jeg skal lade den lille af dem dø, eller lade det køre videre...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngfryd
Synes det er alt for spændende til bare at fjerne den svageste, og have den anden til at køre videre som om intet var sket. Tag chancen og håb en tvillinge plante, et ville være pisse fedt, også lav en "mini mutant grow-log"

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Medlem

Pics!!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

det bliver i aften, men det ser ikke særlig specielt ud... det er jo bare 2 planter med lidt størelsesforskel, der vokser lige op af hinanden... det spændende er at de kommer fra det samme frø :P !

Dedikeret medlem
Brugeravatar

er du sikker på det er to adskilte planter? Det kan jo være de hænger sammen et sted i rødderne. I så fald burde de vel samarbejde og deles om næring osv

Dedikeret medlem

Jeg var selv meget overrasket da jeg første gang så dette fænomen. Det er sket en fire/fem gange for mig, i alle tilfælde var der tale om citron frø. Dette havde faktisk ledt mig til at tro det var noget der hovedsageligt forekom for citrus arter.

Der var for mit vedkommende tale om to helt separate planter, der udsprang fra samme frø. Allerede første gang jeg så to små spire komme frem gravede jeg frøet op for at se hvad der var gang i. De to spire var viklet én gang rundt om hinanden ved punktet der havde været inde i frøet (stede hvor rod og stængel mødes i en gråzone på små spire).
Efterhånden som de voksede op var der en klart dominerende plante, der formåede at indeslutte den andens rodnet, således den bliver svært handicappet. Da den ene voksede hurtigere betød det også at den senere skyggede for den lille. Størrelses forskellen var meget markant og den dominerende holdt sig omkring 4 gange større.

I de senere tilfælde har jeg adskilt de to spire relativt tidligt men der har stadig været meget stor forskel på deres vækst (trods separate potter med identiske forhold). Dette har fået mig til at tro at problemet opstår allerede inde i frøet. Der er en fastsat mængde næring føret har til at spire, indtil det selv er i stand til at udføre fotosyntese og optage næring fra jorden. Hvis der er to spire er der mindre næring og hvis en af de to spire får langt den største del, får den anden en meget dårlig start på sit eksistens.

Mht. at tage en stikling er det fuldstændigt irrelevant da der er tale om tvillinger, en stikling vil jo ikke på magiskvis sætte en tvilling, og er derfor ikke mere speciel end dens søskende. ;) - med mindre den selvfølgelig af andre årsager er en interessant fænotype.
Mine erfaringer med citron planterne får mig iøvrigt til at tro at der ikke er tale om den same fænotype ved "tvillingeplanter" - citron planterne har i hvert fald et relativt forskelligt vækstmønster.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg læste også på en anden side at det var sket for en gut der dyrkede cannabis, hvor den ene klart dominerede, imens den anden var svag, det samme sker for min mutant plante lige nu, der er en lille og svag en, og en stærk en, men om det så ødeligger planten eller ej, lader jeg dem vokse sammen, det er da meget hyggeligt... eller det der...

Jeg lagde som sagt mærke til det allerførst ved at der var 2 spire på vej ud af frøet, senere flettede de sig sammen, inden jeg plantede det om i jord.
et billed kommer senere, men jeg er i tvivl om hvor godt det bliver fra min gamle telefon.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ny stradegi ! planten/planterne vil jo højst sandsynligt opføre sig resten af vejen igennem deres liv som randomname beskriver, og som de allerede viser tegn på, at den ene dominere, for at undgå at den store skulle tage fuldstændigt overhånd kunne man jo toppe den ret meget, og lade den lille gro, evt fjerne sideskud der ville forhindre den lille, med denne plante bliver det ikke om udbytte eller hvor potent det bliver, det her bliver vist bare for sjovens skyld ;) måske skulle man prøve at lave noget bonzai lignende noget ud af planten ;) .......

kom gerne med forslag...

Billede
Billede

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

pga opfordring fra en der har meget mere forstand på det end mig selv, dræber jeg den lille, det er åbenbart ikke noget sjællent fænomen, og gør ikke noget godt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hasselager
Rest in peace little buddy.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]