Jeg var selv meget overrasket da jeg første gang så dette fænomen. Det er sket en fire/fem gange for mig, i alle tilfælde var der tale om citron frø. Dette havde faktisk ledt mig til at tro det var noget der hovedsageligt forekom for citrus arter.
Der var for mit vedkommende tale om to helt separate planter, der udsprang fra samme frø. Allerede første gang jeg så to små spire komme frem gravede jeg frøet op for at se hvad der var gang i. De to spire var viklet én gang rundt om hinanden ved punktet der havde været inde i frøet (stede hvor rod og stængel mødes i en gråzone på små spire).
Efterhånden som de voksede op var der en klart dominerende plante, der formåede at indeslutte den andens rodnet, således den bliver svært handicappet. Da den ene voksede hurtigere betød det også at den senere skyggede for den lille. Størrelses forskellen var meget markant og den dominerende holdt sig omkring 4 gange større.
I de senere tilfælde har jeg adskilt de to spire relativt tidligt men der har stadig været meget stor forskel på deres vækst (trods separate potter med identiske forhold). Dette har fået mig til at tro at problemet opstår allerede inde i frøet. Der er en fastsat mængde næring føret har til at spire, indtil det selv er i stand til at udføre fotosyntese og optage næring fra jorden. Hvis der er to spire er der mindre næring og hvis en af de to spire får langt den største del, får den anden en meget dårlig start på sit eksistens.
Mht. at tage en stikling er det fuldstændigt irrelevant da der er tale om tvillinger, en stikling vil jo ikke på magiskvis sætte en tvilling, og er derfor ikke mere speciel end dens søskende.

- med mindre den selvfølgelig af andre årsager er en interessant fænotype.
Mine erfaringer med citron planterne får mig iøvrigt til at tro at der ikke er tale om den same fænotype ved "tvillingeplanter" - citron planterne har i hvert fald et relativt forskelligt vækstmønster.