Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 aug 2025 14:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
OT: Jeg er med. Ja, det kan vist give en meget ubehagelig virkning, som om man har to stoffer der kæmper hver sin vej, hvad de på nogle måder også gør. Det giver god mening.

Most of the physical world is unseen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Som skizofren er det fuldstændigt vanvittigt risikabelt at tage LSD udenfor et meget grundigt struktureret terapeutisk miljø. Psykedeliske stoffer som LSD virker ved at vise dig din psyke, og med diagnosen skizofreni er det meget usandsynligt at du kan håndtere det du måtte opleve på en fornuftig måde uden kvalificeret støtte. Det er desværre meget simpelt: Drop ideen, det er det eneste realistiske.

Det er synd, at man har droppet det, men det skyldes blandt andet, at det er en meget kompliceret behandling, der som nævnt kræver meget dygtige terapeuter.

Det skyldes hovedsageligt den hysteriske indstilling som regeringer verden over har til psykedeliske stoffer. Det har derimod intet at gøre med det du siger der.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Som skizofren er det fuldstændigt vanvittigt risikabelt at tage LSD udenfor et meget grundigt struktureret terapeutisk miljø. Psykedeliske stoffer som LSD virker ved at vise dig din psyke, og med diagnosen skizofreni er det meget usandsynligt at du kan håndtere det du måtte opleve på en fornuftig måde uden kvalificeret støtte. Det er desværre meget simpelt: Drop ideen, det er det eneste realistiske.

Det er synd, at man har droppet det, men det skyldes blandt andet, at det er en meget kompliceret behandling, der som nævnt kræver meget dygtige terapeuter.

Det skyldes hovedsageligt den hysteriske indstilling som regeringer verden over har til psykedeliske stoffer. Det har derimod intet at gøre med det du siger der.

Vrøvl og det kan jeg dokumentere, men så skal jeg til at rode efter det. Det blev droppet fordi virkningen var for uforudsigelig og varierede fra person til person og fra behandler til behandler. Det var ikke muligt at kopiere og standardisere behandlingen og hvis du tænker dig om, så kan du nok også godt se logikken i påstanden.

Edit: Ikke helt vrøvl, for du har selvfølgelig ret i, at det skyldtes en hysterisk overreaktion. Det var tildels fordi man var bange for den adfærd, som nogle af de "behandlede" begyndte at udvise. Fx. manglende interesse for materielle goder, uddannelse og job, langt hår osv.

Men også fordi der skete nogle uheldige episoder, hvor man ikke kunne "kontrollere" behandlingens udfald. Med andre ord, at rammerne skulle være gode og behandlerne særdeles dygtige, for at opnå gode resultater og at der var for mange eksempler på, at behandlingen var uden effekt eller forværrede folks tilstand. Der er stakkevis af rapporter fra psykiatere, der rapporterede om elendige resultater og forværring af folks tilstand.

Og det var da i øvrigt en irriterende arrogant afvisning (påstand) du kom med der.

Senest rettet af Agathos D. 21 feb 2012 23:14, rettet i alt 3 gange.

Junior medlem

tak for de mange gode svar

Medlem
Brugeravatar

Hvis du ønsker, at eksperimentere, så synes jeg, at du først bør prøve at give LSD til en ven og se hvordan I harmonerer sammen. Dokumentaren Explorer : Inside LSD har et afsnit om skizofreni og LSD, der angiveligt viste større forståelse fra "ikke-skizofrene" overfor skizofreni, når de selv var på LSD..
Udover det, så tror jeg ikke at det nødvendigvis ville skade dig. Det afhænger som med alle andre af din sindstilstand og settings.. Men synes, at du bør prøve det første først med en erfaren og bekendt tripper.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Udover det, så tror jeg ikke at det nødvendigvis ville skade dig. Det afhænger som med alle andre af din sindstilstand og settings.. Men synes, at du bør prøve det første først med en erfaren og bekendt tripper.

Ikke enig. Jeg tror risikoen er høj for at det vil forværre hans tilstand, og det er bare ikke det værd. Selvom psykedeliske oplevelser muligvis ikke kan inducere psykoser som ikke er i personen i forvejen, er der nogenlunde bred enighed om at de kan udløse latente psykoser. Når han i forvejen har en diagnose, vil det efter min mening være et særdeles dumt gamble. Psykedeliske stoffer har uden tvivl behandlingsmæssigt potentiale for visse mentale problemer under veluddannet terapeutisk bistand, men jeg tror ikke på at det kan have nogen gavnlig effekt på skizofreni taget under ukontrollerede forhold.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Vrøvl og det kan jeg dokumentere, men så skal jeg til at rode efter det. Det blev droppet fordi virkningen var for uforudsigelig og varierede fra person til person og fra behandler til behandler. Det var ikke muligt at kopiere og standardisere behandlingen og hvis du tænker dig om, så kan du nok også godt se logikken i påstanden.

Det kunne være enormt interessant at se den dokumentation. Jeg arbejder selv med bl.a. psykisk syge mennesker, og er meget interesseret i alt hvad der har med psykedelisk terapi at gøre, især inden for de svære grupper af psykiske sygdomme. Så hvis du gider rode efter det, vil det blive højt værdsat.

Citat:
Edit: Ikke helt vrøvl, for du har selvfølgelig ret i, at det skyldtes en hysterisk overreaktion. Det var tildels fordi man var bange for den adfærd, som nogle af de "behandlede" begyndte at udvise. Fx. manglende interesse for materielle goder, uddannelse og job, langt hår osv.

Men også fordi der skete nogle uheldige episoder, hvor man ikke kunne "kontrollere" behandlingens udfald. Med andre ord, at rammerne skulle være gode og behandlerne særdeles dygtige, for at opnå gode resultater og at der var for mange eksempler på, at behandlingen var uden effekt eller forværrede folks tilstand. Der er stakkevis af rapporter fra psykiatere, der rapporterede om elendige resultater og forværring af folks tilstand.

Og det var da i øvrigt en irriterende arrogant afvisning (påstand) du kom med der.

Jeg vil stadig fastholde at den primære årsag til at man dropper en behandling, som har vist sig i nogle tilfælde faktisk at virke på sygdomme der ellers regnes for uhelbredelige, er politisk, og ikke videnskabelig. Og det uanset hvilke argumenter der blev brugt da det blev stoppet. Det kunne selvfølgelig også have noget at gøre med lægemiddelindustriens politiske indflydelse, de tjener jo ikke penge på at psykisk syge bliver helbredt terapeutisk.

Min påstand er at man selv skal have gennemgået en dyb psykedelisk proces for overhovedet at overveje at begive sig ud i behandlingen af svært psykisk syge med psykedeliske stoffer, noget som langt de fleste af de psykiatere du nævner formentlig ikke har(ret mig gerne hvis jeg tager fejl).

Og ja, jeg var måske lige skråsikker nok i mit tidligere indlæg, men jeg har ikke så meget som et milligram tillid til sundhedspolitiske/-faglige beslutningstageres kompetence hvad angår psykedeliske stoffer. Til gengæld har jeg stor tillid til politikeres argumentresistens indenfor området, den fejler næsten aldrig.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

>Meth:

Det lyder som om vi er meget enige. Jeg mener også, at årsagen til de dårlige resultater primært skal findes i behandlingsmetoden og at behandlerne selv skal have prøvet det og være langt i deres egen proces. Så vidt jeg husker kørte Grofs team også efter det princip og der var også andre.

Jeg er også enig i, at det i sidste ende er og var en politisk beslutning, men det er her jeg mener, at beslutningen blev foretaget på et selektivt videnskabeligt grundlag, hvor man fokuserede på de dårlige resultater. LSD blev også anvendt i privat psykiatrisk praksis i fx USA (jeg mener endda også i DK, men der er jeg mere usikker), hvad også er fuldstændig hovedrystende, fordi det netop er noget helt andet (på mange måder det præcis modsatte), end at give benzodiazepin, antidepressiv eller antipsykotisk medicin.

Jeg mener det var en katastrofe, at man lukkede forskningen helt ned. Man kunne fx. have givet dem licens til at fortsætte, som viste gode resultater. Der var Grof og hele det hold og der var også et team i England og jeg mener, at der var et i Holland, som fik nogle dramatisk gode resultater. Og så er der endda anekdoter fra mange af de behandlinger der kørte, hvor der bare skete en spontan bedring, uden nogen form for forklaring eller terapi, nærmest uanset hvor dumt behandlerne bar sig ad.

Jeg har selv arbejdet med psykisk syge og eksperimenteret lidt med svampe og lsd på egne psykiske problemer, der dog ikke har psykotisk karakter. I den forbindelse læste jeg tusindevis af sider om de forskellige metoder og de resultater man fik. Det var et resultat af mange, mange timers søgen og læsning (også af alt muligt irrelevant), som førte mig til nogle af de rapporter, der kommer frem til det her med, at det var for uforudsigeligt et stof.

Men jeg synes også det virker logisk, fordi det kræver dygtige terapeuter og rigtig gode rammer, når man kører efter præcis det modsatte behandlingsprincip, end det man gør i dag. Altså at man fremprovokerer og forstørrer problemet, retrauamatiserer, for at kunne arbejde med det.

Jeg kan huske en del episoder jeg læste om, hvor det resulterede i voldsomt aggressiv adfærd, smadret møblement og behandlere der måtte løbe ud af behandlingslokalet. Grof og andre dygtige kunne rumme og håndtere det, men rigtig mange kunne ikke og man endte endda med at betale erstatning til nogle stykker i DK.

Jeg har mødt to, der prøvede det og de sagde at det var forfærdeligt. De fik voldsomme angstanfald og den ene blev spændt fast, da han fik det og sked i bukserne af angst. Jeg kan godt forestille mig hvor slemt det må være, når man har det rigtig dårligt og bliver tvunget til det under de forhold (i en kælder med hvide vægge, kunstig belysning og psykiatere der bare sidder og kigger, spørger og vurderer med afsæt i stive middelklasse normer og snæver normal opfattelse). Det undrer mig ikke, at det gik galt.

Nå, jeg vil prøve at kigge lidt rundt og se om jeg kan finde noget jeg kan henvise til. Men jeg lover ikke noget, det kommer an på hvor lang tid jeg skal bruge.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det lyder virkelig spændende. Jeg følger interesseret med her. :)

Arpheus, præcis hvilke psykiske lidelser fik man faktisk gjort op med, igennem terapi med psykedeliske stoffer?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

>Resist: Altså, det er ikke noget mirakelmiddel, som har "gjort op" med nogle lidelser overhovedet. Resultaterne er meget blandede og selvom, der er bedre udsigter for nogle patientgrupper end andre, så er der ikke en eneste lidelse man med sikkerhed kan sige, at kunne kurere. Grof beretter om flere dramatiske forbedringer også af skizofrene patienter, men han skriver også, at der er uenighed om kriterierne for forbedring, altså hvor meget der skal til. Skal patienten være rask, eller skal patienten "bare" have det bedre.

Det er ikke helt så entydigt. Det som Grof fx. beretter (og andre) er netop, at man vil opleve perioder, hvor patienten får en voldsom intensivering og forværring af sine symptomer og hvis man behandler på den måde, så skal man være parat til at rumme og håndtere den forværring og behandlingen skal foregå over lang tid og med lang opfølgning.

Jeg tror mange gav op, når de stødte ind i de forværringer, det tyder meget på fra rapporter og litteratur. Grof tillod fx. en patient at tage sit lem frem og lod ham onanere foran sig og der vil de fleste formentlig få nok og sige stop. Det er i øvrigt det samme der berettes om (forværring), hvis man arbejder meget med de stemmer skizofrene hører, altså går ind i symptomerne i stedet for at gå udenom, med henblik på at patienterne får integreret og accepteret stemmerne, som deres egne.

Grof advarer mod at arbejde med paranoide, hvis terapeuten er en del den paranoide forestilling, selvfølgelig fordi det indebærer en fare for terapeuten. Han betoner hele tiden vigtigheden af relationen mellem terapeut og patient, ligesom ved al anden terapeutisk behandling, så er tillid selvfølgelig alt afgørende for et godt resultat.

Her et rigtig godt eksempel på negative erfaringer og på den måde, man tolker resultaterne negativt og næsten kan forestille sig, at det med den rigtige metode ikke ville være gået galt. Giver også et godt billede af en vildt distanceret og kold psykiatri, synes jeg. Håber det virker:

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=i ... spmWylUL9Q

Jeg har lavet et dokument for mig selv, hvor jeg har samlet en del og ikke umiddelbart kan se, hvor jeg har fundet det. Men her er nogle søgeforslag du/i kan bruge, som har interesse for det:

Swiss Medical Society for Psycholytic Therapy

Prof. Jan Bastiaans

Sidney Cohen

Malleson 1971

Dr. Stanislav Grof m.fl.
På Maryland Psychiatric Research Center, Baltimore.

Dr Oscar Janiger

Hvis man søger på de rapporter og undersøgelser som ligger til grund for følgende rapport (nævnt i noterne til sidst i dokumentet), så er der også en del at finde der:

Handbook
for
the Therapeutic Use of
Lysergic Acid Diethylamide-25
Individual and Group Procedures

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Umiddelbart er det en dårligt idé. Dog tror jeg at hvis du sætter dig godt ind i den psykedeliske oplevelse inden, finder en tripsitter der ved hvad det går ud på, og holder dine doser lave, og selv mener at det er forsvarligt, at det kan blive en positiv oplevelse - måske endda med enorme terapeutiske fordele.

Det vigtigste i denne sammenhæng er at du går meget stille til værks, dvs. tager en lille dose så du lærer stoffet stille og roligt at kende, dernæst at du har en erfaren tripsitter der kan hjælpe dig igennem, hvis du skulle få problemer.

Jeg tror personligt på at psykedeliske stoffer har et kæmpe potientiale for at helbrede mennesker med svære psykiske problemer/sygdomme, hvis de bliver brugt korrekt, og under professionelt opsyn.

Jeg ønsker dig alt held og lykke med dine eksperimenter, og dit helbred,

Mvh.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Umiddelbart er det en dårligt idé. Dog tror jeg at hvis du sætter dig godt ind i den psykedeliske oplevelse inden, finder en tripsitter der ved hvad det går ud på, og holder dine doser lave, og selv mener at det er forsvarligt, at det kan blive en positiv oplevelse - måske endda med enorme terapeutiske fordele.

Det vigtigste i denne sammenhæng er at du går meget stille til værks, dvs. tager en lille dose så du lærer stoffet stille og roligt at kende, dernæst at du har en erfaren tripsitter der kan hjælpe dig igennem, hvis du skulle få problemer.

Jeg tror personligt på at psykedeliske stoffer har et kæmpe potientiale for at helbrede mennesker med svære psykiske problemer/sygdomme, hvis de bliver brugt korrekt, og under professionelt opsyn.

Mvh.

Hvis du havde sat dig ordentligt ind i emnet, ville du vide at en af dem der havde en vis succes med at behandle alvorlige sindslidelser med LSD, Stanislav Grof, skriver at man skal være forberedt på lange perioder med forværring og overførselspsykoser og meget andet. Med andre ord kræves der som regel et fuldt udstyret psykiatrisk værested, med personale som ved hvad der foregår og hvordan de skal forholde sig til det, hvis der overhovedet skal være en chance for at det går godt i sidste ende. Én ting er at nogenlunde velfungerende mennesker selv kan arbejde med LSD sammen med gode venner og få gode resultater, hvis de ellers tager det alvorligt. Men det er altså noget helt andet når vi snakker svære sindslidelser. Hvis manden oplever en drastisk forværring som en del af sin proces(der under de rigtige forhold kunne være sund nok), så vil det jo med det samme blive opfattet negativt af en gennemsnitspsykiater, og blive behandlet med medicin, hvilket formentlig ville stoppe processen et sted der var værre end før.

Det du skriver er formentlig rigtigt for mennesker der er nogenlunde velfungerende og som gerne vil arbejde med sig selv. Men når manden er så meget ude af balance at han har fået diagnosen skizofreni, så skal der nogle forhold til som ikke er realistiske i øjeblikket. Igen kan jeg kun sige, sørgeligt men sandt: Glem det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A

Mvh.

Hvis du havde sat dig ordentligt ind i emnet, ville du vide at en af dem der havde en vis succes med at behandle alvorlige sindslidelser med LSD, Stanislav Grof, skriver at man skal være forberedt på lange perioder med forværring og overførselspsykoser og meget andet. Med andre ord kræves der som regel et fuldt udstyret psykiatrisk værested, med personale som ved hvad der foregår og hvordan de skal forholde sig til det, hvis der overhovedet skal være en chance for at det går godt i sidste ende. Én ting er at nogenlunde velfungerende mennesker selv kan arbejde med LSD sammen med gode venner og få gode resultater, hvis de ellers tager det alvorligt. Men det er altså noget helt andet når vi snakker svære sindslidelser. Hvis manden oplever en drastisk forværring som en del af sin proces(der under de rigtige forhold kunne være sund nok), så vil det jo med det samme blive opfattet negativt af en gennemsnitspsykiater, og blive behandlet med medicin, hvilket formentlig ville stoppe processen et sted der var værre end før.

Det du skriver er formentlig rigtigt for mennesker der er nogenlunde velfungerende og som gerne vil arbejde med sig selv. Men når manden er så meget ude af balance at han har fået diagnosen skizofreni, så skal der nogle forhold til som ikke er realistiske i øjeblikket. Igen kan jeg kun sige, sørgeligt men sandt: Glem det.

Jeg kender godt Stanislav Grof, har læst noget af hans materiale, så jeg kender godt til nogle af hans forsøg og hans holdninger.

Som jeg også skrev før, så er det meget vigtigt at LSD terapien skal forgå under professionelt opsyn, men jeg fik måske ikke udtrykt mig klart nok før. Jeg råder ikke trådstarteren til at tage LSD, trådstarter skal være klar over at det kan gå begge veje, enten forværre det hans lidelse, eller også får han det bedre.

Det eneste jeg ville pointere overfor trådstarter er at hvis han vælger at begive sig ud i at eksperimentere med LSD, så er der nogle forholds regler han bør tage sig -> set/sitting , Dose, (meget) erfaren tripsitter.

Mvh.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Ja, men det er netop det, som er det problematiske. Der er stor sandsynlighed for, at der først vil indtræde en forværring, som meth beskrev. Hvornår skal man sige, at det er en del af processen og hvornår skal man konkludere, at det er gået galt?

En forværring er altså noget man skal være forberedt på og det kan være voldsomt og farligt, hvis man fx. bliver suicidal eller voldelig.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

som meth beskrev.

Jeg foreslår at du kopierer mit navn til google translate og oversætter det fra russisk til dansk ;)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

som meth beskrev.

Jeg foreslår at du kopierer mit navn til google translate og oversætter det fra russisk til dansk ;)

Jeg havde på fornemmelsen, der ville komme noget...Yeti :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]