>Resist: Altså, det er ikke noget mirakelmiddel, som har "gjort op" med nogle lidelser overhovedet. Resultaterne er meget blandede og selvom, der er bedre udsigter for nogle patientgrupper end andre, så er der ikke en eneste lidelse man med sikkerhed kan sige, at kunne kurere. Grof beretter om flere dramatiske forbedringer også af skizofrene patienter, men han skriver også, at der er uenighed om kriterierne for forbedring, altså hvor meget der skal til. Skal patienten være rask, eller skal patienten "bare" have det bedre.
Det er ikke helt så entydigt. Det som Grof fx. beretter (og andre) er netop, at man vil opleve perioder, hvor patienten får en voldsom intensivering og forværring af sine symptomer og hvis man behandler på den måde, så skal man være parat til at rumme og håndtere den forværring og behandlingen skal foregå over lang tid og med lang opfølgning.
Jeg tror mange gav op, når de stødte ind i de forværringer, det tyder meget på fra rapporter og litteratur. Grof tillod fx. en patient at tage sit lem frem og lod ham onanere foran sig og der vil de fleste formentlig få nok og sige stop. Det er i øvrigt det samme der berettes om (forværring), hvis man arbejder meget med de stemmer skizofrene hører, altså går ind i symptomerne i stedet for at gå udenom, med henblik på at patienterne får integreret og accepteret stemmerne, som deres egne.
Grof advarer mod at arbejde med paranoide, hvis terapeuten er en del den paranoide forestilling, selvfølgelig fordi det indebærer en fare for terapeuten. Han betoner hele tiden vigtigheden af relationen mellem terapeut og patient, ligesom ved al anden terapeutisk behandling, så er tillid selvfølgelig alt afgørende for et godt resultat.
Her et rigtig godt eksempel på negative erfaringer og på den måde, man tolker resultaterne negativt og næsten kan forestille sig, at det med den rigtige metode ikke ville være gået galt. Giver også et godt billede af en vildt distanceret og kold psykiatri, synes jeg. Håber det virker:
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=i ... spmWylUL9QJeg har lavet et dokument for mig selv, hvor jeg har samlet en del og ikke umiddelbart kan se, hvor jeg har fundet det. Men her er nogle søgeforslag du/i kan bruge, som har interesse for det:
Swiss Medical Society for Psycholytic Therapy
Prof. Jan Bastiaans
Sidney Cohen
Malleson 1971
Dr. Stanislav Grof m.fl.
På Maryland Psychiatric Research Center, Baltimore.
Dr Oscar Janiger
Hvis man søger på de rapporter og undersøgelser som ligger til grund for følgende rapport (nævnt i noterne til sidst i dokumentet), så er der også en del at finde der:
Handbook
for
the Therapeutic Use of
Lysergic Acid Diethylamide-25
Individual and Group Procedures