Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 aug 2025 16:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om folk kan fortælle lidt mere omkring disse 2 ret kendte "bivirkninger" ved MDMA:

1. Uro/ængstelighed lige omkring come-up-fasen. Det er som om, lige inden man for alvor rammer carebear-land, er der en periode på 5-10-15 minutter, hvor man føler sig urolig, ængstelig, småskidt tilpas. Jeg er ret sikker på, at dette er mere end bare almindelig mental nervøsitet overfor at skulle ud på et MDMA-trip.

2. Kæbespændinger. Sidste gang jeg tog MDMA, som var et nyt batch rigtigt lækkert krystal, fik jeg den ondeste kæberasler nogensinde. Jeg har da prøvet det i svag grad andre gange, men denne gang gik det helt amok. Fuldstændig smadret i kæbe/nakke regionen de efterfølgende par dage. :?

Måske kunne nogle forklare sådan rent bio-kemisk, hvorfor koppen frembringer disse bivirkninger, og måske er der nogle tips/tricks til at forhindre/minimere dette? Det eneste jeg fandt ved at søge lidt rundt på siden, var at magnesium muligvis skulle kunne afhjælpe kæbespændinger. Nogle der kan be/afkræfte dette?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Magnesium skulle forebygge kæberaslen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Gode spørgsmål! Jeg kunne især godt tænke mig et svar på det første spørgsmål - jeg følger spændt med :wink:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Uro ved come-up varierer fra person til person. Jeg oplever det selv, og jeg kender som som slet ikke oplever det, men snarere det modsatte.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg tror din comeup er, som rnelin også siger, bare en måde du oplever det på.
Jeg har oplevet begge dele, og tror det er ret normalt. Det er jo også psykoaktivt, og det kan i hvert fald godt gøre lidt for mig på comeup (på den ubehagelige måde).

Jeg har haft stor succes med at preloade med magnesium en time inden MDMA-trip, og det har min ven også. Det er legit nok.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Medlem

Jeg får selv det samme. Bliver liidt angst, dog intet vildt. Og det forsvinder altid efter de små 5 - 10min :s

Medlem
Brugeravatar

Man mindsker kæbespændinger (og andre bivirkninger) væsentligt ved at oprense sine "krystaller" grundigt.

Medlem

Tror ligeså vel det er noget psykisk ved comeup.. Angsten for at trippet tager en uventet drejning og alt ikke går efter planen (selvom der aldrig er en plan at følge på emma - man skal bare følge med strømmen ;) ) Men oplevede det da også selv, den ene gang jeg har prøvet det..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

At man bliver lidt urolig er da bare positivt. Jeg får det selv som dig - man bliver spændt! Jeg tvivler på, at det har noget med stoffet at gøre, da det jo ikke har nogen effekt, før det rent faktisk virker - det tager jo tid om at blive optaget. Det er bare ren spænding over det faktum, at du har taget en substans, som skal give dig en (forhåbentlig) fed oplevelse.

Medlem
Brugeravatar

At man bliver lidt urolig er da bare positivt. Jeg får det selv som dig - man bliver spændt! Jeg tvivler på, at det har noget med stoffet at gøre, da det jo ikke har nogen effekt, før det rent faktisk virker - det tager jo tid om at blive optaget. Det er bare ren spænding over det faktum, at du har taget en substans, som skal give dig en (forhåbentlig) fed oplevelse.

Jeg tager ikke MDMA særlig tit, og i de sidste par dage/timer op til, er jeg altid meget spændt/exited over den kommende forhåbentlig fede oplevelse. Så jeg giver dig helt ret i, at man er mentalt påvirket af spænding.
Når det så er sagt, så er jeg stadig sikker på, at kroppen bliver påvirket af en eller anden kemisk/biologisk reaktion lige der omkring hvor MDMA-molekylerne for alvor begynder at lege med serotoninsystemet og receptorerne, som medvirker, at man føler sig ekstra ængstelig/forvirret/urolig i en kort periode på 5-10 minutter.

Dette bliver også bekræftet inde på erowid, hvor der står:
"the onset of MDMA is very quick. Often at the point one realizes that perhaps they are starting to notice effects, they are already 'launching' quickly towards the peak. This quick and extremely sharp 'launch' can be unnerving, feeling a bit like it's too quick and hard to know when it's going to end, but the feeling generally only lasts a few minutes until the full effects are reached."

Medlem
Brugeravatar

Jeg har haft stor succes med at preloade med magnesium en time inden MDMA-trip, og det har min ven også. Det er legit nok.

Hvilken "slags" magnesium skal man så bruge og hvor meget?
Og det har forhåbentlig ikke nogen indvirkning på selve MDMA-rusen? Fordi selvom kæbespændinger kan være lidt irriterende (ihvertfald bagefter), er det slet ikke generende nok til, at jeg ville tage et tilskud, der på nogen måde kunne risikere at forrringe selve rusen.
Spørgsmålet er, om man måske endda ville savne den kæberasler lidt, hvis den blev elimineret. Det føles jo ustyrligt godt at gumle løs på de gummer, mens man er påvirket. :lol:

Men ok, det er jo nok lidt svært både at blæse og have mel i munden, som de siger... :roll:

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Det er jo også psykoaktivt, og det kan i hvert fald godt gøre lidt for mig på comeup (på den ubehagelige måde).

Går ud fra at du mener psykedelisk?

Silver_Bullet skrev:
Når det så er sagt, så er jeg stadig sikker på, at kroppen bliver påvirket af en eller anden kemisk/biologisk reaktion lige der omkring hvor MDMA-molekylerne for alvor begynder at lege med serotoninsystemet og receptorerne, som medvirker, at man føler sig ekstra ængstelig/forvirret/urolig i en kort periode på 5-10 minutter.

Dette bliver også bekræftet inde på erowid, hvor der står:
"the onset of MDMA is very quick. Often at the point one realizes that perhaps they are starting to notice effects, they are already 'launching' quickly towards the peak. This quick and extremely sharp 'launch' can be unnerving, feeling a bit like it's too quick and hard to know when it's going to end, but the feeling generally only lasts a few minutes until the full effects are reached."

Erowid bekræfter bare at man bliver spændt og ængstelig lige omkring/før peaket - men altså... Alle følelser er jo "biokemisk" genererede, at de måske føles stærkere end normalt lige inden det sparker, er velsagtens fordi man er bevidst om at denne her oplevelse er kraftigere end de fleste - ligesom følelsen man har, lige inden man læner sig ind for at kysse en pige man kan lide for første gang :) ... jeg tror man kan sammenligne det lidt med et fuldblods psykedelisk trip, hvor man også er nødt til at give slip for at få forløsning, med MDMA behøver man bare ikke sigte bevidst efter det, fordi det som regel sker af sig selv. Jeg har lægger aldrig selv mærke til det, og hvis jeg gør, fokuserer jeg på at give mig til oplevelsen og så glemmer jeg lynhurtigt den smule ubehag...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]