Hej igen

"Det første par uger af pausen var gode . Det var en lækker følelse langsomt men sikkert at få bedre styr på mit liv." - Dette er den følelse jeg netop gennemgår og det hjælper mig utroligt meget med at holde mig fra røgen. Du lyder sku til at være meget fornuftig og klar over hvor hvad der er godt og skidt. Din oplevelse efter MDMA minder meget om mit første solotrip på svampe. Kom frem til det samme som dig, men fik ikke gjort noget ved det.
Din følelse af at alt bliver "skidt" når du ryger, kender jeg alt for godt. Hvis man sidder med nogle uafsluttede kapitler i sit liv, så er det nemt at fokusere på alt det dårlige, når man ryger sig skæv. Og her sidder personer som os tit fast, da vi tit ikke kan overskue problemerne og derfor ofte vælger at ryge mere. Kender alt for godt følelsen af at være bevidst om problemerne, men ikke at få løst dem. Og det kan være meget svært hvis man "sidder fast".
"men lige så snart tjalden kommer ind i billedet, fucker det hele op. " - dette siger rigtigt meget om dig selv og dit (mis)brug. Når jeg selv havde en lille uges pause, så var det hele rart, men savnede følelsen af at være skæv, afslappet og kunne grine af mange ting, men hvis tjalden fucker tingene for dig, så får du den forkerte effekt og det er sjældent positivt.
"Den eneste måde, jeg kan forklare det på er, at 'skæve jeg' ikke er kommet videre." - igen, en velkendt tanke/følelse som kan være meget svær at acceptere. Det kræver bare tid og at man acceptere problemet (men ikke sige at det er OK).
Ang. min holdning, i forbindelse med din situation, så har du vist svaret for mig "Jeg ved i hvert fald ikke, hvad der skal til -og på den anden side, er det jo nok meget sundt at holde sig væk fra tjald i det hele taget." Siger ikke du SKAL stoppe, men siden du selv siger det sådan, så lyder det i mine øre som den rigtige løsning og at du vist er rimelig bevidst om dette.
Men for at give et svar: Ja det er muligt at løse disse problemer. Det bliver hårdt og vil kræve rigtigt meget af dig som person, da det tit er svært at acceptere sin situation og bearbejde det hele.
Prøv at starte med en solid pause, gerne undgå at komme i miljøet, hvis du da har mulighed for det. Kunne forestille mig at dem du ryger med også er gode venner du laver andre ting med. Sæt dig ned en dag sammen med dem du bruger mest tid sammen med, forklar din situation, hvad du føler og hvad du ønsker at opnå. Min erfarring er: Hvis de virkelig er dine venner, rygere eller ej, så burde de som minimum lytte til dig og snakke med dig omkring dine tanker. Har selv gjort dette med min rygervenner, som også er blevet nære venner, da jeg fra starten var ærlig omkring mine tanker og problemer. Det kan godt være svært at få startet sådan en samtale, da faste rygere ikke altid vil tale om misbrug (i hvert fald min erfarring) og ofte bare tænker at det er noget pjat og du skal tage dig sammen.
Som du selv siger, så ligger dit problem i din rus og i det stof du benytter dig af. Cannabis er en dejlig ting, men ikke for alle mennesker. Prøv at spørg dig selv: Vil jeg helst ryge tjald og have det skidt hver gang, eller vil jeg undvære det og faktisk have det godt med mig selv og mine omgivelser?
Hvor gammel er du forresten hvis jeg må spørge?
Hvad er din families holdning til alt dette? hvis de da er klar over det. I min familie har det ikke altid været særligt rart at tale om disse ting da vi har haft nogle meget svære tider og dårlige(mange) oplevelser. Men det hjælper meget at snakke med familie omkring det. Bare det at få sine problemer fortalt, om ikke andet skrevet, som du så flot gør her, hjælper rigtigt meget og kan styrke din selvtillid.
Jeg syntes det er stort at du erkender der er nogle problemer, samt at det du spørger efter råd og vejledning, viser at du gerne vil have hjælp.
Føler du forresten at tjalden forhindre dig i at udføre visse ting i livet du gerne vil? små som store, alt har betydning.
Er altid på Psy på alle tider af døgnet, så har du noget du vil ud med, så er jeg her til at lytte og hjælpe alt jeg kan

Pas på dig selv og hav det godt så længe