Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 15:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Hey psyc'ers!

Og tak igen, for en altid fed side med gode svar og folk der gider bruge tid på at besvare alle de spørgsmål som bliver stilt!

Jeg har et spørgsmål, som jeg tænker nogle af jer erfarne growers derude måske kan svare på. Min temperatur i mit telt som er 80x80x160 (kører 250watt samt 175 m3/h) plejer at ligge på ca 26-27 grader, men efter noget tid er temperaturen begyndt at være en anelse højere. Den ligger og svinger omkring de 29-30 grader lige p.t. og jeg har endda åbnet for en ekstra intake-ventilators-hul-flap-ting .. så airflowet burde være bedre nu, men der sker ingenting. Jeg har en bordblæser stående derinde som har 2 hastigheder. Den giver rigeligt med luft, men stadigvæk.. Det er ligesom om at varmen ligger sig i toppen og ikke rigtigt kommer ud hurtigt nok?

Umiddelbart syntes jeg det virker underligt, så jeg undersøger selvfølgelig årsagen og opdager at det stof som sidder rundt om mit kulfilter efterhånden ikke er ret hvidt længere (snavset/sort/gråligt) ..

Vil det gavne flowet at eventuelt tage stoffer som sidder rundt om selve kulfilteret, og så vaske det? Vil det øge outtake? eller gir det ingen mening?

Og hvad kan jeg eventuelt gøre for at sænke temperaturen?

Jeg har hejst pæren til absolut højeste punkt så planterne er længst muligt væk fra varmen, imens jeg venter på et udredende svar. :)

På forhånd tak.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Ja, det tror jeg det vil, men hvis stoffet rundt om filteret er dækket af skidt, så skal du nok heller ikke regne med at kullene er noget værd længere. Skal du ikke bare skifte hele skidtet?

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Forventet levetid på et kulfilter er ca 1 år. Mit har kun været brugt i ca 6 måneder. Det gir ingen mening at skulle skifte det allerede nu?

Medlem

Jeg tror ikke det vill hjælpe, som Bubber siger.

Jeg vil nok hellere købe et helt nyt filter til det,

Hvor længen har du haft kulfilteret?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

6 måneder godt og vel.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Du kan jo selv rense filteret og købe noget frisk kul til det for at spare lidt skejser.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem

Hvis det er Maximum, ring til forhandler du har købt den hos, se hvad han kan gører for dig?

Moderator
Brugeravatar

Jeg tænker at det i hvert fald ikke kan skade udsugningsflowet, og jeg har stødt på en producent der anbefalede at man vaskede vattet, eller hvad det omringende filter er lavet af i vaskemaskinen. Vil nok anbefale at gøre det i hånden, eller på lav temperatur, evt. uden sæbe. Men jeg tror nu temperaturstigningen ligger et andet sted, medmindre det er helt clocket til.

En midlertidig løsning, hvis ikke fugtigheden er for høj er at tage en forstøver og sprøjte lidt vand på planterne, det gør at en del af varmen bliver brugt på at fordampe vandet. Ellers kan man sørge for at de passive indsugningshuller, er på dobbelt så stort et areal som dit aktive udsugningshul. f.eks. ved ens størrelse huller, et ud, to ind, ikke at sammenligne med at lave et hul til ud, og et hul med dobbelt så stor diameter til ind, da det naturligvis giver et andet resultat. På den måde begrænser man ikke udsugningen så meget, og opnår stadig et negativt tryk der holder duftene inde.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

MaximumG skrev:
Forventet levetid på et kulfilter er ca 1 år.

Det er en meeget konservativ måling.Jeg har selv brugt et i over 4 år,hvor det det sidste år var tydeligt at nu skulle det altså skiftes,men ihvertfald et sted mellem 2-3 år skulle være helt fint.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

har også hørt at det er længere end 1 år, men det er jo lidt afhængig af hvor stor en ventilator og filter man har..

Et år som minimum.. og gerne længere.. jeg kører lige mit grow færdigt, og så prøver jeg om det hjælper at vaske det..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]