Sidste år var jeg på telttur med to gode venner i Sverige og vi skulle selvfølgelig have lidt sjov med. Mine venner var tilsyneladende ikke bange for at blive taget, så 20 min. inden vi kom til tolden havde vi allerede fyret op for den første pind. Omkring 10 gram hash + lidt mix + 5 gram amf i handskerummet samt, at jeg selv havde 4 gram amf i min pung. Vi ankommer til tolden og vores øjne møder det værst tænkelige syn.. Ved lige præcis den bås vi bliver guidet over til står der ca. 7 toldere, plus en hund og 2 betjente

Til højre for os lidt væk stod de fleste, en gruppe på 5 unge toldere, højst sandsynligt "aspiranter", de 2 betjente og hunden. Vi fik selvfølgelig alle 3 den onde paranoia. Nå men vi standser og de 2 toldere kommer over, den ene mere gammel og erfaren end den anden og stikker nærmest hovedet ind af vinduet og spørg hvad vi skal. Jeg prøver at føre ordet fra bagsædet, velvidende om, at han sikkert kan lugte vores frygt, for slet ikke at tale om den joint vi røg for 20 min. siden. Stammende får jeg fortalt, at vi bare skal på telttur i nationalparken og fiske lidt. Begynder for alvor at svede da han spørg om vi skal op og ryke cannabis! Gruppen til højre kigger mere og mere mistænksomt på os og den gamle stikker nu hovedet helt ind af vinduet, kigger rundt og spørg igen og igen om vi skal ryke cannabis, om vi har cannabis osv. Jeg benægter, forklarer ham underforstået, at vi ikke vil hans land noget ondt og prøver at smile til ham... Til sidst lykkedes det ham at fremtvinge et lille smil og lader os, efter 5 min. udspørgen, køre videre!
Hmm.. Blev jo til en hel rapport. Vi var bare så heldige at jeg lige måtte fortælle det

En anden gang med Oslo færgen, omtrent de samme mængder hash og amf, vader vi lige forbi 5 toldere samt en hund, som stod 2 meter fra mig .... Og den reagerede ikke!?
Tilbage til topic; Hvad er bødepriserne på i Sverige? Så længe du ikke risikerer en massiv bøde, eller at blive tilbageholdt og få ødelagt din festival, ville jeg personligt ikke have noget imod at forsøge at smule et par gram med. Men det er op til dig selv at vurdere, om det er risikoen værd.