Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 08:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Tak for at finde det jeg søgte, Luftkaptajnen.
Jeg ved, at her på Filippinerne siger alle dem jeg taler med, at 88 familier ejer 90% af landet. Selv om de rige her, generelt ikke er særligt rige i forhold til resten af verden, så sidder de altså på rigtigt meget af det der gerne skulle kunne deles/bruges af over 100mio mennesker. Det er skævt.
Det er en blanding af både dårlige regeringer, samt postkoloniale forhold. De var besat af Spanien i 333år, som indførte nogle meget undertrykkende metoder til at udnytte Filippinere (især Encomienda systemet). Derefter kom amerikanerne og lovede guld og grønne skove, med andre ord frihed... Men det gav de dem selvfølgelig ikke før Amerikanerne havde tvunget en del aftaler ned over hovedet på dem. En del af de uheldige tiltag fra kolonitiden eksisterer stadigvæk hernede, og der er fundet en moderne version på at udnytte fattige lande, hhv ved call-centre (som er større her, end i Indien). Og nej, det er ikke fordi de er dovne de er fattige, selvom det godt kan se sådan ud. De her mennesker arbejder hårdt, men har, føler man, opgivet håbet.

Stresset her er ikke alt det værd. Måske i Danmark.. Men jeg tvivler. Jeg mener nu også det burde være muligt at indrette et samfund, hvor der kan herske materiel velstand, uden så meget stres, hvis goderne bliver omfordelt mere ligeligt og der ikke udnyttes så meget fra toppen. Jeg ved det lyder marxistisk, men det drejer sig mere om en generel idé, om at det er noget pis at sige, at markedet automatisk skaber mere velstand for alle, da det tydeligvis ikke er tilfældet, da få mennesker sidder på det meste, og behandler dem under sig som mindre end mennesker.
Det er hvad jeg ser, erfarer og derved ved, og jeg er sikker på, at der er klogere mennesker end mig der har lavet mere tekniske undersøgelser om det.
Indien kunne jeg også fremhæve som eksempel, hvor der er mange mennsker der ikke har fået noget som helst ud af den velstand få mennesker i Indien sidder på. Og jeg er ret sikker på, at vi kan finde masser af steder hvor mennesker lever for tæt på intet, selvom der efter sigende er en stigende velstand (få steder) rundt omkring i verden.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Apropos den der med, at det altså går godt i Indien, og at der slet ikke er problemer - well, let the pictures talk the talk: (NSFW medmindre du er bedemand eller kloakarbejder) http://www.chinasmack.com/2010/pictures ... chinaSMACK

Her ser man et land, hvor forholdene er meget anderledes end herhjemme. Jeg skal ikke kunne sige noget om, hvordan det opfattes af de lokale, men det viser, at de har hårde kår. Det viser også, at der er lang vej endnu, og at økonomisk vækst måske er lidt abstrakt som mål på hvordan der faktisk er. Vi kan sagtens sidde og filosofere om økonomiske systemer og markedsvækst og alt sådan noget, men vi skal passe på med at miste objektet af undersøgelsen, nemlig hvordan folk har det, og hvordan verden ser ud lige nu og her.

(Billeder er bare så gode og nemme argumenter, lol)

Mvh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Her er en opgørelse over antallet af analfabeter og hvor de findes: http://udd.uvm.dk/200010/udd10-9.htm

Over halvdelen af verdens analfabeter (dvs. 10.3% af jordens befolkning) findes i Indien, Bangladesh og Pakistan, medens koncentrationen af analfabeter er højest i de sydlige dele af Afrika.

Det er også nogle skræmmende tal IMO. Men det ser ud til at være i bedring, hvad det så betyder.

Medlem

Lige midt i maden :O Må nok sige den lille gut der bliver skud i armen trak tåre!! forfærdeligt!!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
pigen med ulna stikkende ud, som lå og jamrede sig på den mest hjerteskærende måde, skulle jeg lige sunde mig lidt på. og det var endda bare en gammel skade. hvordan det er lykkedes hendes krop at hele det sår, sådan som det så ud på det første billede, er mig uforståelig. fy for helv... puha, det var som en kold klam hånd greb om mit hjerte.

Admin
Brugeravatar

Billede

-Jimmy Carter

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Paul Muad Dib skrev:
I andre dele af verden, er misbrugere ofte overladt til deres egen skæbne.

Jeg har det efterhånden sådan, at jeg ville ønske, at folk blot var "overladt til sig selv", når man ser den "hjælp" de får af disse regimer.

Overladt til sig selv ville de have adgang til den selvmedicinering, de ønsker - ja var narko-spørgsmålet overladt til sig selv, ville der såmænd være læger, der kunne hjælpe med at det ikke løb af sporet. Overladt til sig selv ville de have adgang til rene stoffer. Overladt til sig selv ville berigelseskriminalitet, narkoprostitution, vold, afpresning oa. ikke være en faktor i deres liv. Overladt til sig selv ville der ikke være et Rusland, hvor substitutionsbehandling med Metadon var ulovligt. Overladt til sig selv ville de ikke have et brutalt politi på nakken, der på magthavernes anfordring berøver dem deres frihed, penge og værdighed. Overladt til sige selv, ville de have rent injektionsudstyr, der forhindrede at Rusland er et at de lande, hvor HIV/AIDS er mest i vækst.

Jeg kunne blive ved.

Citat:
Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive. It would be better to live under robber barons than under omnipotent moral busybodies. The robber baron's cruelty may sometimes sleep, his cupidity may at some point be satiated; but those who torment us for our own good will torment us without end for they do so with the approval of their own conscience.
- C.S. Lewis

Jeg synes det ville være fint rent faktisk at hjælpe folk, så de ikke er overladt til sig selv, men lige nu ser det ud til, at det er de forkerte, der yder hjælp. De har simpelthen en syg indstilling til det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Så sandt Malkavian..! Gad vide hvor længe der går, før alverdens demokratier finder ud af, at narkoforbuddet er roden til så meget ondskab og dårligdom i verden? Forhåbentligt i min livstid.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Grenaa
Hende med knoglen.. kæft en hård omgang at se det :/ Men synes bestemt du har ret. HR nu !

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
tror sgu ikke HR hjælper her. det er nok snarere et ordentligt socialt sikkerhedsnet der mangler.

Medlem

Geografisk sted: La La Land
Syntes det er kniv i hjertet at se af den lille dreng ikke kan få kontakt med hans eget ansigt, og så alligevel prøver han at suge en sidste lunge på jointen, inden han stiller skoene.

Tak fordi du delte dette

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Malkavian, jeg er ikke helt overbevist om det alt det du siger.

En del af det virker rigtigt nok, men alligevel synes jeg ikke, at det virker som en helt holdbar eller tilstrækkelig løsning. Og så tror jeg også, at du misforstod mig lidt.

Jeg mente, at alt andet lige, så ville de have det bedre, hvis der gjordes noget aktivt for deres sociale situation, også inden den får mulighed for at opstå. Med andre ord, så synes jeg, at der er noget alvorligt galt, når et samfundssystem resulterer i en så hård bund. Det er naivt at tro, at et frit narkomarkede vil løse problemerne.

Din kommentar om politikken med forbud mod køb af rene kanyler og substitutions af heroin->metadon er korrekt - her ville en alternativ politik hjælpe, tror jeg (og mindes at der er blevet postet nogle rapporter herinde, og de pegede alle på den konklusion). Jeg tror også at et humant straffe system (eller helt at undgå at straffe misbrugere) ville hjælpe en del. Men jeg tror ikke, det ville være svaret på "bundens" bønner. For det første, så er der andre træk ved samfundet, som gør, at de overhovedet havner i bunden, og at bunden overhovedet ser sådan ud. Der må være en enorm social ulighed, og der må være begrænsede muligheder for at sikre sig et nogenlunde liv. Der må være forskellige forudsætninger for forskellige mennesker, eller i hvertfald urimelige forudsætninger for de, der ikke klarer at anpasse sig systemet.

Forskellige forudsætninger er nok et grundvilkår i livet, men spørgsmålet er, om et ønskværdigt samfund ikke ville være et, der i nogen grad kompenserer for dette. Jeg mener ikke, at alle skal have lige meget, eller have krav på at have alt, andre har. Jeg mener at alle burde have krav på at få visse ting - som f.eks. et værdigt liv og en værdig død. Medmindre det er mangel på metadon, eller den strenge fængselstraf, der tager livet af staklerne, eller gør deres liv uudholdeligt, så ser jeg ikke, at hele problemet er knyttet til forfejlet "bigmother" - tvært imod. For hvis man går med på, at ingen vælger et så kummerligt liv, hvis alternativet er udholdeligt, så betyder det, at der er noget uretfærdigt der går forud for misbruget, og dermed også den forfejlede opfangning af misbrugerne.

Det, at et 7-10 årigt barn kan omkomme af en heroinoverdosis, eller at <15 årige børn kan leve som misbrugere på gaden, uden behandlet AIDS, sladrer IMO på det faktum, at problemet er dybere end narkotikapolitik som sådan. Det handler om en grundlæggende indstilling til menneskeliv, der ligger langt fra det jeg finder er et moralsk minimum. Jaja, bevares, AIDS-epidemien kan delvis forklares af sprøjtepolitikken, som er forfejlet. Men sprøjtepolitikken havde en hensigt, nemlig at nedbringe narkomisbruget. At den er kontraproduktiv gør, at der formentligt er et moralsk problem i at fortsætte med at føre den, og under alle omstændigheder er det dumt. Men det, at tragedien, billederne vidner om, kan udspille sig, det er IMO mere skræmmende. Det, at en misbruger uden penge, får lov til at dø af sine rådnende sår, det er IMO mere skræmmende end at en misbruger straffes hårdt for sit misbrug.

Det senere er måske dumt, fordi politikken er måske dumt, fordi ideen er født uden en empirisk rygrad, og senere er blevet aflivet af international erfaring. Men det er ikke en idé som er lige så menneskefjendsk som den, at en misbrugers liv er mindre end medicinens/behandlingens pris værd.

Videre, så tror jeg, at hvis du i et samfund, som tydeligvis er så forrået og polariseret, at man kan tvinges til at DIY-amputere sine egne ben hjemme i stuen for at overleve, giver narkoen og behandlingsmulighederne fri, så vil det alligevel være dine penge der bestemmer, om du bliver behandlet.

At der er hjemløse børn, der ikke modtager AIDSbehandling, er jo helt grotesk. Nogle af dem var i behandling, f.eks. et barn født med AIDS. Men majoriteten er ikke i behandling, og visse fødes med AIDS for bare at overlades til deres skæbner. Det er det jeg synes er problematisk. Altså, at ingen griber ind, når det er tydeligt, at situationen på alle måder er uden for deres kontrolsfære.

Og tag et ultra kapitalistisk land som USA. Her medfører forbuddet jo en masse problemer, men det er ikke kun de, der er misbrugere, som lider under det manglende velfærdssystem. Den gruppe som lider under det, er selvfølgelig overrepræsenteret i misbrugsstatistikken, men de efterlades også til ikke-narkorelaterede tragiske skæbner. (tag f.eks.: http://wtrf.com/story.cfm?func=viewstory&storyid=96699 - man som sad i stol i to år, inden han døde i et bjerg af lort, og der findes en masse historier om forfærdelige familjeskæbner, og cancersyge uden penge til behandling), og det er et samfund som tror på at man skal ordne sit liv selv. Faktum er, at visse fødes på bunden og dør på bunden, med eller uden et misbrug.

Nu blev det hele lidt rodet. Hvis jeg skal formulere min grundtanke lidt tydeligere: jeg tror, at der er dybere problemer, end den narkopolitiske. Jeg tror, at de tragedier, der er blevet dokumenteret, er et symptom på dette problem, og at en anderledes narkopolitik er et for ringe plaster på såret. Der må en mere omfattende socialpolitik til. Jeg kan dog ikke lige tænke på en løsning. Det kan da også værre at en legalisering ville være så omvæltende, at meget af elendigheden ville forsvinde. Men jeg kan bare ikke se, at den ulovlige narko er hele forklaringen, for i mit hovede giver det ingen mening at velinformerede mennesker vælger det alternativ, hvis ikke der er en helt absurd kontekst, der får det til at virke mindre absurd... ved ikke om det giver mening.

Mvh

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Øv.. Det første link virker ikke?

Jo, det virker. Det var åbenbart lige min computer som ikke fattet det link..
Det godt nok hårdt at se på! :cry:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 7 seas yaarrrg
Fuck....det er sgu rimeligt nasty....synd at sådan noget kan finde sted :(

Det minder mest af alt som om de ikke er mennesker mere, men egentligt bare lig i forrådnelse ..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
Odden skrev:
The Globalisation of Addiction har godt fat i denne årsag til misbrug. Jeg har kun læst uddrag af den, men den virker rigtig god til at forklare, at det altså ikke bare er menneskelig svaghed generelt, der gør at vi bliver afhængige, men den enorme lidelse og det enorme pres mange mennesker er udsat for i dagens samfund. Mere end der før har været, så derfor flere mennesker. (Mine konklusioner, uden at have læst hele bogen, og uden at have set filmene endnu. Jeg håber jeg får tid til at se dem i morgen.)

Din åbensindethed og tanker om andre mennesker er guldkorn som altid, Odden. Jeg ville bare lige sige, at det du siger giver mening for mig, og det kunne bruges til så meget mere end blot at stå her hvor så få individer læser det.

Medlem
Brugeravatar

http://coaxilinfo.blogspot.com/2011/03/ ... _5374.html

Medlem
Brugeravatar

Virkelig hårdt, jeg kunne sgu ikke få mig selv til at se de børn sprøjte heorin ind i kroppen på deres ven.

Angåedende de døde hudceller giver wiki denne forklaring:

wiki skrev:
Tianeptine (under "Coaxil" brand name) has been intravenously injected by drug users in Armenia and Russia.[29][30] This method of administration reportedly causes an opioid-like effect and is sometimes used in an attempt to lessen opioid withdrawal symptoms.[29] As tianeptine tablets do not fully dissolve and often the solution is not filtered well, particles in the injected fluid can block small blood vessels, leading to thrombosis and then severe necrosis.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tianeptine

Medlem

Her har i den med ham der får savet benet af. Vildt den må ligge på youtube. Jeg kan ikke anbefale at man ser den.

http://www.youtube.com/watch?v=REP6NCDfAtg

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]