Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 23:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1214 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 61  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: Foto
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Billede

Billede

Billede

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Hold da fast, folk her er dygtige! Det kan I godt være stolte af.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Nyder virkelig at sidde og kigge denne tråd igennem :D
Og så et spørgsmål der måske er lidt OT, men har et stykke tid selv gået og fiflet med tanken om at komme igang med nogle billeder. Hvilket mærke kamera skal jeg kigge efter, hvis det bare skal være noget opstartsting, og ku der evt (ved ikk om denne type forhandlere er inkluderet i reglerne som forbudt, mange, mange gange undskyld hvis det er tilfældet) blive smidt et link med? :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det kommer lidt an på hvor mange penge du vil smide og hvad du vil med det. Jeg bruger et Canon Ixus 95 IS kompakt kamera. Jeg tror det har kostet lidt over 1000 kroner. Det er egentlig et meget fint kamera og jeg er glad for det. Men der ikke ligeså mange muligheder for at indstille det manuelt, så i visse situationer kan jeg ikke få taget det billede jeg ville. Men det udfordrer dig samtidig. Nogle af dem der ejer dyre spejlreflekskameraer tager bare ud til et flot landskab sætter deres kamera og trykker klik også har de et billede i kassen. Det kan jeg ikke.
Men jeg vil gerne videre til et spejlrefleks hvor jeg kan indstille blænde, lukkertid og lysfølsomhed. Her har jeg hørt godt om Canon EOS 500D eller 1000D som begynder kamera. Men der er prisen også oppe over de 3000.

Medlem
Brugeravatar

Det er lige præcis prisen der har holdt mig fra at bare at springe ud i det. Også med tanke på, at 3000,-+ ville være en del penge at smide afsted, hvis det ikk' var noget jeg blev bidt af. Men du har da i hvert fald fået nogle gode billeder ud af dit kamera, så kunne da godt være det var sådan et jeg skulle overveje.
Du bruger vel også et program (photo shop etc) til redigering? :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Jeg er selv i besiddelse af et Canon EOS 1000D. Jeg er selv på begynder-stadiet, og jeg fik det anbefalet af flere fotonørder på Phosee.dk, som et godt begynder-spejlreflekskamera, i DSLR-kategorien.
En af nørderne derinde afholder kurser i at tage billeder og alt hvad der har med kamerateknik at gøre, og han havde flere begyndere på holdet som havde været ovenud tilfredse med deres Canon EOS 1000D, og derfor sagde han også god for det.
Jeg har været yderst tilfreds siden, selvom jeg stadigvæk er på lege-stadiet. Og endelig har jeg fundet noget der virker afstressende på mig.
Lade mobilen blive derhjemme, og tage en tur ud i landet og få foreviget en oplevelse.

Medlem
Brugeravatar

@Halose: Kunne også godt tænke mig et spejlreflekskamera, da det klart er det optimale, men nu er 2500,-+ (billigste jeg kunne finde Canon EOS 1000D til) en del at bruge fra en SU, specielt da jeg ikk' stoler på mit engagement til nye hobbyer, har svært ved at blive fuldstændig bidt. Så der ville jeg mere hælde til Jack von Hashluder's forslag :)
Men kunne klart overvejes med det kursus. Og så deler jeg virkelig din tanke med; "Og endelig har jeg fundet noget der virker afstressende på mig. Lade mobilen blive derhjemme, og tage en tur ud i landet og få foreviget en oplevelse." <--- Præcis af den grund, jeg godt ville igang med denne hobby.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Mr. Chesire skrev:
Det er lige præcis prisen der har holdt mig fra at bare at springe ud i det. Også med tanke på, at 3000,-+ ville være en del penge at smide afsted, hvis det ikk' var noget jeg blev bidt af. Men du har da i hvert fald fået nogle gode billeder ud af dit kamera, så kunne da godt være det var sådan et jeg skulle overveje.
Du bruger vel også et program (photo shop etc) til redigering? :)

Takker, jeg bruger Gimp til efterbehandling og det er der billederne bliver spicet op, med kontrast osv. Men det er der såvidt jeg ved også mange spejlrefleks dudes der gør.

Medlem
Brugeravatar

@Jack von Hashluder: Ok, tak. Har lige hentet det, kan dog se det er noget jeg lige skal lære først. Btw, dit kamera, hvor godt fungere det i mørke? Tænker på belysning om aftenen og sådan.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Mr. Chesire skrev:
@Halose: Kunne også godt tænke mig et spejlreflekskamera, da det klart er det optimale, men nu er 2500,-+ (billigste jeg kunne finde Canon EOS 1000D til) en del at bruge fra en SU, specielt da jeg ikk' stoler på mit engagement til nye hobbyer, har svært ved at blive fuldstændig bidt. Så der ville jeg mere hælde til Jack von Hashluder's forslag :)
Men kunne klart overvejes med det kursus. Og så deler jeg virkelig din tanke med; "Og endelig har jeg fundet noget der virker afstressende på mig. Lade mobilen blive derhjemme, og tage en tur ud i landet og få foreviget en oplevelse." <--- Præcis af den grund, jeg godt ville igang med denne hobby.

Som det ser ud lige pt. ville jeg heller ikke have 3000 bananer at smide efter noget at tage billeder med, men jeg var så heldig at få det i julegave sidste år.
Jeg var selv fuldstændig på bar bund omkring hvad jeg skulle vælge/ønske mig, men da ham geeken så fortalte mig at det var et skide godt begynder-kamera, og at man kunne bygge videre på det med objektiver osv, så var jeg ikke længere i tvivl.
Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg også forelskede mig i AEB-funktionen på forhånd, når der skulle tages HDR-billeder, da jeg synes at de er så forbandet kræs. Det leger jeg også en hel del med!

Man kan sige at det er lidt mere omstændigt at bygge videre/skifte objektiver på et kompaktkamera, men det kommer selvfølgelig an på hvordan man prioriterer.

Det med hobbyen kender jeg alt til, jeg har godt nok kastet mig ud i mange forskellige former for hobbyer og ting at gå op i, uden at blive fænget.
Men her er jeg sikker på at jeg har fundet noget jeg oprigtigt kan li', og man behøver jo ikke tage en tur ud og knipse billeder dagligt, man kan bare tage ud når man føler for det, eller når der er blå himmel og gode præmisser for at få et kongebillede i kassen :).

Medlem
Brugeravatar

@Halose: Kan udemærket godt følge dig ang. prioritering, men som det ser ud lige nu, ville jeg nok først få råd til sådan et kamera i starten af sommeren med en masse held, men det er nok mere sandsynligt det først ville være til efteråret.
Har så mange ting der skal ligges penge til, for bare at tage de dyreste, så mangler jeg stadig 1500 for min tus til næste måned (av for økonomien!), plus jeg har planer om Tommorowland (som jeg nok dropper) og Ozora. Men ellers ville jeg klart også vælge mulighed for at købe et kamera jeg kunne opgradere, hvis det så en smule mere realistisk ud det kommende tid.

Har dog overvejet lidt, evt. at prøve at starte ud med en god kameratelefon (ved godt det er en rimelig fesen løsning, men mere overskueligt økonomisk). Kiggede på en samsung, der havde et 12 megapixel kamera. Ville det evt. kunne fungere til nogle anstændige billeder?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Mr. Chesire skrev:
Har dog overvejet lidt, evt. at prøve at starte ud med en god kameratelefon (ved godt det er en rimelig fesen løsning, men mere overskueligt økonomisk).

Ville du ikke kunne få et kompaktkamera i samme prisklasse, som ville kunne tage markant bedre billeder end et mobilkamera? Er det fordi du alligevel står og skal have ny mobil?

Men hvis jeg selv stod og skulle smage på fotograf-faget, så ville et kompaktkamera være det mindste jeg ville anskaffe mig inden.
Har du ikke nogen bekendte der kan låne dig et kamera i en måneds tid eller noget, så du kan få lov til at lege lidt og se om det er noget for dig, inden du begynder at investere?

Medlem
Brugeravatar

Halose skrev:
Mr. Chesire skrev:
Har dog overvejet lidt, evt. at prøve at starte ud med en god kameratelefon (ved godt det er en rimelig fesen løsning, men mere overskueligt økonomisk).

Ville du ikke kunne få et kompaktkamera i samme prisklasse, som ville kunne tage markant bedre billeder end et mobilkamera? Er det fordi du alligevel står og skal have ny mobil?

Men hvis jeg selv stod og skulle smage på fotograf-faget, så ville et kompaktkamera være det mindste jeg ville anskaffe mig inden.
Har du ikke nogen bekendte der kan låne dig et kamera i en måneds tid eller noget, så du kan få lov til at lege lidt og se om det er noget for dig, inden du begynder at investere?

Har overvejet ny tlf, da min touchscreen er begyndt at drille. Men via abonnement kan jeg få det billigere end hvad jeg skulle betale for nyt kamera. Ved den første betaling i det mindste. Men er stadig klar over at, billeder ville være en del bedre ved den anden løsning, så bare om det kunne betale sig. Ved dog at de fleste telefoner ikk' dur til noget så snart mørket begynder at trænge sig på.

Men jo, kunne da godt være jeg lige skulle prøve at spørge lidt omkring. Godt at andre kan få gode idéer for mig, når jeg ikk selv gør :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvis du vil lære at fotografere skal du i hvert fald ikke købe en kamera mobil. De har kun auto, og her kan du slet ikke styre lys, eller fokusere som du vil. Så kan du jo købe en billig telefon ved siden af dit kompaktkamera.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Billede

Medlem

-

Senest rettet af Dullface 06 apr 2011 00:34, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem
Brugeravatar

Så skal jeg da også lige være med her...xD

Billede
- Det kalder jeg en parkering :wink: ..og nej der er ikke mig der kører den..

Billede
- Min lillesøster var kreativ! Så tog et billed og siden har det været min mobil baggrund :peace:

Billede
- Min maskot :joint:

Billede
- ..Tja?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Jeg vil vædde med at du godt kan gøre det bedre.... Ellers er der også en tråd som hedder dagens billede i off-topic... Det er jo trods alt kunst forummet du er havnet i ;)

Junior medlem
Brugeravatar

Sorry var jeg ikke lige klar over :oops: men det er da også en kunst at parkere på denne måde.. :lol: men jo kan sagtens gøres bedre xD

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1214 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 61  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]