Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 18:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej her på psy.

Jeg har diabetes og nedsat lungefunktion. Holdt op med at ryge i 98, har dog røget joints
ind imellem uden at begynde at ryge igen.

Joint'ne er kvittet da jeg ikke vil ødelægge mine lunger helt.

Jeg vil gerne vide om man kan indhalere den afkølede damp fra en vaporizer, uden at genere
bronkierne og ødelægge lungerne?

River dampen når man indhalerer den?

De er jo ret dyre og man kan jo ikke afprøve sådan uden videre.

Mvh. Potper.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Hej Potper:)

Er ked af at du har sådan en lidelse/skade, ved ikke lige hvad man kalder det.

Har ikke prøvet en købe Vaporizer, men har selv lavet en for ikke så lang tid tilbage.
Syntes ikke at det krasser så meget, som en joint kan gøre. Om det så er bedre/sundere kan jeg ikke rigtig sige så meget om, men har da hørt en masse om, at det skulle være mindre skadelig end at ryge, Så går da ud fra at det er rigtigt

Mvh Bomlee

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Junior medlem

Geografisk sted: Fyn er fin!
Fornuftig beslutning med kvitning af rygningen. Har af samme grund valgt at lægge såvel smøger som joints på hylden.

Jeg ved ikke om jeg kan gøre dig endeligt meget klogere på brugen af vaporizers vs. skadelighed for lungerne.

Bruger selv en håndholdt/"pibemodel" (VaporGenie), som selvfølgelig stadig er 100% vaporizer (Tjek eventuelt mine indlæg, jeg har skrevet om mine erfaringer med den tidligere herinde).

Varmen omkring læberne kan godt være intens, og medføre udtørring af disse.... men det er mest når jeg glemmer at være opmærksom på teknikken... ellers er brugen ikke problematisk.

Ved inhalering af skunkmateriale i små (men klart virksomme) doser kan jeg intet mærke ift. lungeirritation. Det "river" altså ikke, som du er nysgerrig omkring. Hash på vaporizeren kan fremkalde en smule hoste.

Igen, hvad jeg kan fornemme, og hvad der rent faktisk er skadeligt/nedbrydende for lunger og luftveje, er svært at konkludere noget omkring. Især i det lange løb.

Læs eventuelt videre:

"UC Clinical Study Shows Using Marijuana Vaporizer 'Safe and Effective""
http://hightimes.com/news/ht_admin/2177
http://norml.org/index.cfm?Group_ID=7240

"Heating Element Materials...Are vaporizers safe?" (Læs generelt på dette forum, der står meget info om vaporizers)
http://www.fuckcombustion.com/viewtopic.php?pid=40172

Medlem
Brugeravatar

bomlee@
Tak for svaret, tror dog ikke en hjemmelavet kan holde dampen til den er afkølet.

Bong Energy@
Jeg har læst dit indlæg om VaporGenie, men når man indhalerer dampen direkte vil dampen jo være ret varm.

Jeg så en udsendelse på DR, sidste år "Hvor høj kan jeg blive?" Der så man et tværsnit af et ungt menneskes
lunger som havde røget rent skunk igennem ca. 2 år. Der var huller direkte ned gennem lunger/alveoler!!!

De advarede mod at ryge rent skunk og blande tobak i. Det må jo være fordi at THC'en jo fordamper ved 180-200
grader celsius.

Mvh Potper

Junior medlem

Den *er* ret varm den damp, ja. Spørgsmålet er også, hvorvidt denne varme i sig selv udgør et helbredsproblem. Det diskuteres vist stadig. Derudover er omdrejningen for sundhedsdiskutionen ved vaping, hvilke stoffer selve vaporizeren afgiver under opvarmning (aluminiumsvarmeplade til stoffet, keramisk filter til vaporgenie, lighterflamme osv - alt afhængigt af vaporizer-typen).

Andre har været inde på, om man risikerer infektioner i lungerne pga den lavere temperatur der er i apparatet. Altså, simpelthen om bakterier i piben/vaporizer-apparatet har nemmere ved at passere ind i kroppen. Dén sætter jeg spørgsmålstegn ved, da vi immervæk stadig taler om ca. 200 graders varme.

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med huller direkte i lungerne/alveolerne, men det lyder ikke for godt. Nu nævner du dog selv at det udelukkende var som følge af rygning. Ved vaping må det antages anderledes?

Hvad mener du med "advarede mod at ryge rent skunk og blande tobak i"? For så tænker jeg jo umiddelbart, at der er tale om en normal joint eller evt. et miks til bong. :-)

Jeg er spændt på om nogen har kunnet grave undersøgelser og studier af emnet op... jeg har indtil videre kun fundet den som jeg har linket til. Anyone?

Medlem
Brugeravatar

Bong Energy@

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med huller direkte i lungerne/alveolerne, men det lyder ikke for godt. Nu nævner du dog selv at det udelukkende var som følge af rygning. Ved vaping må det antages anderledes?

Det er 2 huller direkte ned gennem lungevævet! Som hvis man med " 2 rør
havde stukket ned i lungen og havde trukket vævet ud ".

Hvad mener du med "advarede mod at ryge rent skunk og blande tobak i"? For så tænker jeg jo umiddelbart, at der er tale om en normal joint eller evt. et miks til bong.

Jeg opfattede det som om at personen havde røget rent skunk på en bong
gennem 2 år. Man frarådede at ryge skunk rent, også i joints sådan som
jeg forstod det. Det er et stykke tid siden den blev vist

Skunk er jo som regel en betegnelse, for marihuana med et meget højt
indhold af THC, typisk omkring 18%. Og da THC'en jo er ret varm når den
fordamper, brænder den lungevævet i stykker.
Når der tilsættes tobak, og man ryger det som mix, ja, så fortyndes THC'en
og dermed nedsættes den skadelige " forbrænding " af lungerne.

Bong Energy, du nævner selv i en tråd, at det kan være varmt at indhalere fra din VaporGenie, og du har ovevejet at indsætte et stk. slange ml.
hoved og mundstykke.

Nuvel, hvis man venter med at indhalere dampen til den er afkølet i posen,
på en vaporizer, og det ikke river/kradser i halsen, så burde det være en
god måde at indtage THC på.
Ud fra det burde der så ikke være nogen fare for at ødelægge sit helbred.

Mvh Potper.

Junior medlem

Jeg tror de dyrere vaporizers, har mere hensigtsmæssige metoder til at undgå for meget varme ved inhalering. Der er bl.a. én der har en pose/ballon, som dampen bliver trukket ind i, hvorfra man så kan nappe det thc-damp man er interesseret i.

Medlem
Brugeravatar

Jeg har en forholdsvis lowtech vapolutioun vaporizer som jeg har været meget glad for. synes ikke at dampen er varm når den kommer igennem plastik slangen. mht. materialer er det en glasvarmer og et glasrør der opvarmes, så der er ikke kontakt med metaller eller andet. selvfølgelig er der den der foodgrade plastik slange men jeg er helt overbevist om at dampen ikke er særlig varm når den kommer igennem. jeg synes dog hvis jeg har skruet for højt op på varmen (på grænsen til forbrænding) at dampen kilder ret meget i lungerne.
det tager 3-4 min for den at varme op. koster ca. 900 kr, som dog hurtigt er tjent ind igen fordi den udnytter plantematerialet meget bedre end ved forbrænding. den fungerer dog ikke rigtig sammen med hash, med mindre det er så klæbrigt at det kan sættes fast på indersiden af glasrøret.
mvh.

Junior medlem

Hvor lang er slangen der? For det er klart, at for hver cm, vil dampen blive mere nedkølet. Men det lyder ellers som et fint apparat. :-)

Hvor længe har du været i gang med vaping, Psilonautimus?

Moderator
Brugeravatar

Synes godt nogle gange at vaporizing kan irritere luftvejene, imo. er problemet størst hvor varmen er svær at regulere (bliver for varm/brænder på) eller at dampen bliver 'gammel', som f.eks. i Volcanoen's balloner.
Jeg har lidt svært ved at bedømme hvor meget der skal til før det bliver for meget til dig. Har du overvejet oral indtagelse med kakao/kage eller lign.?

Medlem
Brugeravatar

@potper Mht. om dampen river i lungerne, kommer det an på hvor meget man skruer op for varmen på apparatet. jeg synes man kan få en fin high som også er varm nok til at give lidt couchlock uden at det kradser overhovedet. jo højere varme og eksponering jo mere får man hele spektret af effekterne med, men så er man også nærmere forbrændingstemperaturen og det kan gøre at dampen kilder lidt., ellers ved lavere grader får man de medicinske effekter og en mere klar high. det er i hvert fald min erfaring.

jeg vil lige advare om at hvis man ryger en del og har en tolerance er en vapolution vaporizer nok ikke sagen, da der ikke kan være så meget i den af gangen og det kan tage lidt tid at blive skæv. men til et forbrug uden stor tolerance er den perfekt. ellers skal man nok kigge på noget i retningen af "da buddah" eller "silver surfer" men dem har jeg ikke nogen erfaring med. bare læst lidt om dem.

Og som tidligere nævnt er Fuckcombustion et godt forum til bruger-beretninger af forskellige vaporizere, men der står også ret meget.
Der er også kommet en del nye vaporizere til siden jeg besluttede mig for min.

@bongenergy
jeg vil skyde på slagen er 1 M. jeg glemte at nævne at der er analogtemperatur styring på den, og så virker den ved at man suger i slangen, på den måde kan man også regulere hvor meget varme urten får, der er en lille indlæringskurve med apparatet men man bliver hurtigt fortrolig med den. det er dog ikke altid at ens venner har super nemt ved at bruge den. Jeg har haft den siden november 08. desværre har en kammerat tabt noget ned i den (plastisk eller andet) som jeg ikke havde opdaget. Efter det var blevet varmet kraftigt op har jeg ikke været i stand til at få renset det ud og tilmed ødelagt glasvarmeelementet. hvis ikke jeg kan få den lavet hos forhandleren køber jeg en nok en ny. savner den meget.

Men ellers er vapin' klart min fortrukne indtagelsesmåde.

@bismann
er du glad for din magic launch box? den er i hvert fald langt mere mobil end vapolution vaporizeren.

Moderator
Brugeravatar

@Psilonautimus
Det er jeg bestemt, virker over alt forventning synes jeg. Prøvede forleden at fylde kammeret (der kan ca være 0,1g grønt) med noget svagt til middel kvalitets pot, jeg fik foræret, hvilket jeg blev rimeligt skæv af. Tror jeg ville have brugt to til tre gange så meget til en ego pind, for at opnå lign. virkning. Det er dog lidt en batteri-tyv, så en direkte AC-adapter ville være nice, hvilket også er lavet, men vidst kun til engelske og amerikanske stik.

Skriv endelig hvis der er noget specifikt i vil vide om MFLB.

Medlem
Brugeravatar

Tak for alle svarene.

@BisMann, mener du 'gammel' som på en glas bon m. vand, hvor røgen godt kan smage/virke gammel, når man indhalerer efter at have fyldt
kammeret op?

Hvis jeg investerer i en vaporizer, havde jeg tænkt på Volcanos Digit pga.
den præcise temp. styring.

Moderator
Brugeravatar

Ja, lidt ligesom når man har gammel røg på bong og tjubang, dog ikke så dårligt smagende med damp, men det kradser noget mere end 'frisk' damp, imo.

Temperaturstyrring er også noget jeg ville prioritere med vaporizere i den prisklasse, det er rart nok at kunne finde en temperatur der virker godt for én og kunne få en noget ensartet afdampning, gang efter gang.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]