Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 18:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hey Psy

Ny bruger på banen, med trang til at dyrke. Jeg er nået til det punkt hvor jeg har samlet tilpas meget info til at forme nogen sætninger og spørgsmål der lader til at give mening. Mit room er et skab på 60x50x180 cm (BxDxH), det er i lejlighed så stealth er påkrævet og jeg er ludfattig haha.. Så det skal altså oss være lowbudget. Jeg havde tænkt mig at male det hvidt indvendigt, jeg har en rest hvid maling stående - så mangler kun rulle og pensel, penge sparet yay :D

Den sparede mængde plads begrænser mig til at nøjes med 4 planter kan jeg hurtigt regne ud, plus jeg har ikke så mange penge - derfor tror jeg at jeg vælger at tage i Harald Skrald og købe omkring 4 stk 30W sparepærer (det er vel en slags CFL erstatning korrekt?) og E27 fatninger, til grolys.

Hvad angår udluftning er jeg stadig lidt i tvivl. Da jeg vil jo gerne holde det lowbudget, så jeg gerne at slippe for udgiften til det store show (det løber hurtigt op over en tusse jo!). Så jeg ser 2 muligheder:
Emhætte - billigste jeg har fundet er 250 kr. + 80 for kulfilter = 330 kr.
2 stk 120 mm computerkølere (164 kr.), forbundet en strømforsyning (?? kr.) og på én eller anden fagong samlet med flex alu rør (rør+spændebånd 130-140 kr.) og et kulfilter . = ??? kr.
Jeg leder især efter inspiration i denne sektion! :D

Så kommer vi til frøsorter! Jeg har efterhånden læst en lille smule omkring emnet, men jeg har stadig intet grasp omkring det haha. Jeg har en eller anden fantasi om at dyrke noget blueberry, men det må vente tror jeg. Jeg vil gerne lige slå fast at jeg er altså mere hash-typen, så der skal ikke lægges skjul på at jeg nok helst vil have noget hash som færdigprodukt. Derfor ville jeg gerne dyrke en Afghani#1 - men jeg har forstået det sådan at den skulle dufte ret meget under blomstring og det går jo ikke med den slags computerkøl vel?
So here we are. På helt bar bund igen, vælger jeg så at spørge om jeg bare skulle vælge en Skunk#1 som første offer? :P

Det må vist konkludere min første krydsforhøring af denne forsamling rygere - hold jer muntre og på forhånd tak for hjælpen!

Moderator
Brugeravatar

Dit grow vil nok være lidt underbelyst med 4 stks pærer af 1900 lumen stykket på ~3 square feet, der skal nok en 2-3 stykker mere til i hvert fald for at få nogle ordentlige buds, og/eller også skal du holde planterne så lave som muligt (LST, SCROG og lign., søg for forklaring).

Emhætte kulfilter er nok ikke nok til at dæmpe duften/lugten tilstrækkeligt. Vær opmærksom på at din anden mulighed med computer kølere kræver nogle kølere, der kan levere et højt tryk, og at du ikke skal have et alt for stort (antal m³/h) kulfilter til det.

Hvis du gerne vil dyrke blueberry, så dyrk da blueberry, formegentlig ikke dyere end andre gængse sorter. Skunk#1 tager også nogle tæsk, og er i den forstand en udemærket begynder sort, men imo. mange andre bedre sorter, og ikke meget sjov i at stå med et andet slutprodukt i hånden, end man egentlig kunne ønske sig. Og du kan lave hash af alle sorter, imo. så er sativa dom. hash mere interessant at ryge end samme lavet på indica planter.

Medlem
Brugeravatar

BisMann skrev:
Dit grow vil nok være lidt underbelyst med 4 stks pærer af 1900 lumen stykket på ~3 square feet, der skal nok en 2-3 stykker mere til i hvert fald for at få nogle ordentlige buds, og/eller også skal du holde planterne så lave som muligt (LST, SCROG og lign., søg for forklaring).

Hvis jeg skulle have 6-7 af de pærer ville det jo straks løbe en del op i pris. Ville det kunne svare sig evt. at vælge en 125W CFL pære istedet? Men så skal jeg jo også have en ballast og så løber det jo op. Hvad mener du ville være det rigtige lysvalg, keep lowbudget in mind? :)

BisMann skrev:
Emhætte kulfilter er nok ikke nok til at dæmpe duften/lugten tilstrækkeligt. Vær opmærksom på at din anden mulighed med computer kølere kræver nogle kølere, der kan levere et højt tryk, og at du ikke skal have et alt for stort (antal m³/h) kulfilter til det.

Jeg har læst Ariaji's guide på en 265 m³/h af to 120 mm computerkølere og fik en idé til "forbedring" eller fornyelse måske rettere. Min kammerat og jeg mente at kunne konstruere en lignende model, bare i metal, tilpasset med mulighed for direkte montering af aktivt kulfilter i bundet for at sikre minimalt tab af tryk. Lyder det helt tosset? Hehe.

BisMann skrev:
Hvis du gerne vil dyrke blueberry, så dyrk da blueberry, formegentlig ikke dyere end andre gængse sorter. Skunk#1 tager også nogle tæsk, og er i den forstand en udemærket begynder sort, men imo. mange andre bedre sorter, og ikke meget sjov i at stå med et andet slutprodukt i hånden, end man egentlig kunne ønske sig. Og du kan lave hash af alle sorter, imo. så er sativa dom. hash mere interessant at ryge end samme lavet på indica planter.

Jamen ved du hvad; jeg har faktisk været så heldig at finde en ven som kan hooke mig op med meget billige, garanterede hun-kloner af BubbleBerry - en af mine "drømmeplanter" - så hvis det kan lade sig gøre vil jeg klart kaste mig ud i det. Har du nogen personlige erfaringer med den strain ell generelt bare blueberry strains? :)

Moderator
Brugeravatar

Jeg ville købe 2*55W PL-L lysstofrør, koster en 200-300,- i ballast (2*55W), en 50 kroner per 2G11 fatninger, plus en reflektor. Alternativvis kan det også købes samlet for en 500-600 kroner. (3-4*55W eller 2-3*80W PL-L vil nok være noget bedre til at oplyse hele grundarealet.) PL-L er måske lidt dyere i indkøbspris, men til gengæld så koster rørrene 30-50 kroner stykket i udskiftning, og udformningen af PL-L, sørger for at en større del af lyset sendes ned imod planterne, hvorimod CFL lamper, er slemme til at lyse på sig selv, desuden yder de omkring 20 lumens/watt mere end CFL.
De fleste CFL pærer, også de store, er med indbygget ballast i. Det er i øvrigt vigtigt at du holder dine planter relativt lave, når man har med lav-intensitets lamper at gøre, da intensiteten mindskes eksplosivt med afstanden mellem pærer og planter. Du kommer formegentlig ikke til at bruge store dele af højden i dit skab.

Nej, det synes jeg ikke lyder tosset.

Det synes jeg lyder som et godt bud med klonerne, dét synes jeg bare du skal springe ud i. :) Og nej, jeg har ikke andre erfarringer med Blueberry, end at ryge den.

Medlem
Brugeravatar

BisMann skrev:
Jeg ville købe 2*55W PL-L lysstofrør, koster en 200-300,- i ballast (2*55W), en 50 kroner per 2G11 fatninger, plus en reflektor. Alternativvis kan det også købes samlet for en 500-600 kroner. (3-4*55W eller 2-3*80W PL-L vil nok være noget bedre til at oplyse hele grundarealet.) PL-L er måske lidt dyere i indkøbspris, men til gengæld så koster rørrene 30-50 kroner stykket i udskiftning, og udformningen af PL-L, sørger for at en større del af lyset sendes ned imod planterne, hvorimod CFL lamper, er slemme til at lyse på sig selv, desuden yder de omkring 20 lumens/watt mere end CFL.
De fleste CFL pærer, også de store, er med indbygget ballast i. Det er i øvrigt vigtigt at du holder dine planter relativt lave, når man har med lav-intensitets lamper at gøre, da intensiteten mindskes eksplosivt med afstanden mellem pærer og planter. Du kommer formegentlig ikke til at bruge store dele af højden i dit skab.

Det synes jeg næsten ikke vil kunne svare sig, taget i betragtning at jeg kunne få 400W HPS kit OG cooltube for rundt regnet 800.. Jeg har derimod kigget lidt i min lokale Silvan og fundet en 15W sparepære til 35,-, som yder 800 Lumen og 2700 Kelvin. Hvis jeg nu købte mig en 4 stykker af dem til vegge og så senere opgraderede med yderligere 4 pærer til blomst, ville det så kunne fungere?

BisMann skrev:
Nej, det synes jeg ikke lyder tosset.

Tror du det rent faktisk også ville kunne fjerne lugten? :)

BisMann skrev:
Det synes jeg lyder som et godt bud med klonerne, dét synes jeg bare du skal springe ud i. :) Og nej, jeg har ikke andre erfarringer med Blueberry, end at ryge den.

Spændende - er smagen meget blåbær-"orienteret"?
Lige en lille update - skabet er blevet malet!

Moderator
Brugeravatar

jenshansen skrev:
Det synes jeg næsten ikke vil kunne svare sig, taget i betragtning at jeg kunne få 400W HPS kit OG cooltube for rundt regnet 800.. Jeg har derimod kigget lidt i min lokale Silvan og fundet en 15W sparepære til 35,-, som yder 800 Lumen og 2700 Kelvin. Hvis jeg nu købte mig en 4 stykker af dem til vegge og så senere opgraderede med yderligere 4 pærer til blomst, ville det så kunne fungere?

Men betaler du ikke også for strømforbruget? Det er imo. mere dét, der kan vælte budgettet ift indkøb.
Jeg vil hellere råde dig til at købe de 30W's du havde tænkt dig i starten, end dem på 15W, generelt er CFL under 23W ikke meget ved til dyrkning.

jenshansen skrev:
Tror du det rent faktisk også ville kunne fjerne lugten? :)

Ja, jeg har haft gang i en lignende løsning, i et 1*1*2 meter telt, hvor det fjernede det meste, det var dog et midlertidigt setup(færdigblomstring af udendørsplanter), så løsningen var generelt ikke så ideel.

jenshansen skrev:
Spændende - er smagen meget blåbær-"orienteret"?

Har prøvet både hvor jeg kunne smage bær i røgen, og hvor jeg absolut ikke kunne, jeg har aldrig prøvet hvor smagen var meget gennemtrængende, men det gælder generelt for de skunksorter jeg har prøvet, som er opkaldt efter smag. Som oftest er det lidt ligesom at læse bag på en vin, hvad vinen smager af, af opskure ting - man skal lede efter smagen.
Det er pheno-afhængigt. Spørg evt. ham der kan skaffe dig kloner, om den plante (pheno) klonerne kommer fra. smager deraf.

Medlem
Brugeravatar

BisMann skrev:
Men betaler du ikke også for strømforbruget? Det er imo. mere dét, der kan vælte budgettet ift indkøb.
Jeg vil hellere råde dig til at købe de 30W's du havde tænkt dig i starten, end dem på 15W, generelt er CFL under 23W ikke meget ved til dyrkning.

Jeg bliver bare rund på gulvet af alle de her muligheder uden at vide hvad der er bedst og billigst. Jeg har mulighed for at købe ordentligt growudstyr om nogle måneder og vil jo bare prøve at lave et noob-grow. Kun for erfaringer (selvfølgelig også for at prøve det og at prøve at stå med sit eget færdige produkt i hånden). Hvis jeg nu valgte din løsning med PL-L rørene, skriver du at jeg kan regne med en totaltudgift på omtrent 5-600 kr., hvis jeg skulle købe de 30W pærer fra Harald Skrald (bare 4 stykker) ville det blive 372 kr kun for fatninger og pærer.

Hvis jeg valgte PL-L løsningen, hvor ville det så være billigst at købe? Jeg har prøvet at lede lidt på nettet, men jeg tror ikke jeg finder nogle rigtige ting. Finder rør til knapt 100 kr/stk og kan hverken finde ballast eller fatning :s

BisMann skrev:
Ja, jeg har haft gang i en lignende løsning, i et 1*1*2 meter telt, hvor det fjernede det meste, det var dog et midlertidigt setup(færdigblomstring af udendørsplanter), så løsningen var generelt ikke så ideel.

Okay fedt nok. Jeg regnede med at det ville være rigeligt til et skab i min størrelse og det lyder til at være en fair vurdering.

BisMann skrev:
Har prøvet både hvor jeg kunne smage bær i røgen, og hvor jeg absolut ikke kunne, jeg har aldrig prøvet hvor smagen var meget gennemtrængende, men det gælder generelt for de skunksorter jeg har prøvet, som er opkaldt efter smag. Som oftest er det lidt ligesom at læse bag på en vin, hvad vinen smager af, af opskure ting - man skal lede efter smagen.
Det er pheno-afhængigt. Spørg evt. ham der kan skaffe dig kloner, om den plante (pheno) klonerne kommer fra. smager deraf.

Ja det er klart.. Jeg glæder mig sgu til at ligge og rode lidt med alt det her :D

Moderator
Brugeravatar

Kan godt forstå du bliver rundt på gulvet, har også brugt en del tid på at læse om folks erfaringer med forskellige pærer-teknologier, i forskellige antal Watt, og growlogs med samme. Der er stadig en ret væsentlig variabel der er dyrkerens dygtighed.
HPS på mere eller lig med 250W er helt sikkert mere effektivt, lader dig gro større planter, men kræver mere strøm og bedre udsugning.
Forhandlerlinks er imod reglerne her på foraet, men ved at 'Tridonic' laver nogle 2*55W ballaster, fatningerne til PL-L hedder '2G11', og ofte kan det godt betale sig at søge gro-udstyr i de omkringliggende europæiske lande som Tyskland. Det Armatur jeg snakker om som samlet løsning, er inklusiv to stks 55W PL-L pærer i enten farvekode 865 eller 830 [god ide at have farvekode 865 (6500K) til vegge og farvekode 827 eller 830 (2700K/3000K) til blomstring, evt. blande vegge/blomstringsspektrum] og koster 69.80 euro.

Jeg vil helt sikkert mene at du vil få et bedre udbytte og bedre trivende planter med 110W (2*55W) PL-L, end du vil med 120W (4*30W) CFL, i dit skab og de levere iøvrigt omkring 2000 lumen mere for 10W mindre. Bliver du i øvrigt bidt af hobby'en (det kan nemt ske), og vil opgradere til et større setup, så fungere PL-L setup'et også ganske udemærket til at holde mødreplanter med, eller til at vegge planter, og det eneste der skal skiftes ud engang imellem er PL-L rørrene, i modsætning til CFL hvor ballast som oftest hænger sammen med lampen og derfor skal udskiftes samlet, hvilket giver en større udskiftningsudgift.

Medlem
Brugeravatar

Okay jeg er overtalt - hvis jeg anskaffer mig PL-L og kan bruge dem til et moderrum senere hen, er det jo konge! Jeg har nu brugt en hel del tid på google og diverse små, skumle, tyske grosider og synes konstant at jeg støder på mærkelige udtryk. F.x. på den ene side, når man vælger "Beleuchtungssets" kommer den frem med sæt der hedder "NDL" og "EVG" og når jeg endelig finder noget der kunne ligne PL-L hedder det neon istedet - er dét, det samme?
Uanset hvilken side jeg kigger på, ender jeg med at blive endnu mere forvirret end da jeg var på siden før den haha..

Det jeg prøver at sige er; vil du ikke være så venlig at guide mig lidt i den rigtige retning mht hvor jeg burde bestille det (evt i en pm)? :)

Jeg vil lige prøve at smide det jeg ved, omkring cyklussen mellem moderrum og grorum ud, og kan du så ikke rette mine eventuelle fejl?
Når jeg beskærer moderen for kloner, planter jeg dem under PL-L og så kan jeg lade dem vokse i vegge i 2-3 uger (altså en stor del af vejen gennem vegge). Derefter planter jeg dem over i grorummet og kan således skære størstedelen af tiden de skulle have været i grorummet (i vegge) væk, som gør at jeg sparer penge (på el) og tid imellem grows. Altså stort set "kun" køre blomstring i grorummet - er det korrekt forstået? :)

Moderator
Brugeravatar

Nej, du skal ikke bruge neon rør, det er samme CFL teknologi som sparepærer, bare smartere indrettet imo. prøv at søg lidt på google efter nogle af de betegnelser jeg nævnte http://www.google.dk/search?hl=da&clien ... =&aql=&oq=
Ja det er egentligt korrekt forstået, hvis du stiller klonerne ovre i hjørnet af skabet lidt væk fra lyset vil det sikkert virke fint. De skal normalt lige have en 1-3 ugers tid før de laver rødder. Med en lille bobbler er det ret nemt og effektivt at lave kloner, den kan laves ud af plastik box med låg og en luftpumpe, og det kræver ikke andet end at man skifter vandet et par gange.

Medlem
Brugeravatar

Okay, med det link kan finder jeg kun én forhandler og det ser ud til at det meste af...ja faktisk alt hvad skal bruge kan bestilles derfra. Men jeg vil nu alligevel spørge; 1: Når jeg bestiller fra tyskland, vil det så blive tjekket af toldere? 2: Såfremt toldere vælger at åbne min pakke og finder groudstyr og diverse andre sager, kan de jo ikke gøre noget eftersom tingene er lovlige ikke sandt? Dog vil jeg gerne vide om du mener det er sikkert at bestillle den her type ting fra udlandet(?).

Jeg havde tænkt mig at lave en bobbler ud af en bedroller (det lader til at være folks favorable valg) med et luftgardin og pumpe samt lecasten og rockwool-terninger. Så processen er at klippe kloner, (evt give dem rodhormon), sætte dem i terninger ovenpå leca stenene (som ligger på luftgardinet) mens der er hvor meget vand i?
Hvor ofte ville du anbefale at skifte vandet? Burde jeg Ph-justere vandet?
Og sidst men ikke mindst; Jeg er i tvivl om hvordan jeg planter klonerne over i jord, når de først har udviklet rødder i bobbleren. Kommer der ikke til at være sådan en pæn "mængde rod"?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

jenshansen skrev:
Okay, med det link kan finder jeg kun én forhandler og det ser ud til at det meste af...ja faktisk alt hvad skal bruge kan bestilles derfra. Men jeg vil nu alligevel spørge; 1: Når jeg bestiller fra tyskland, vil det så blive tjekket af toldere? 2: Såfremt toldere vælger at åbne min pakke og finder groudstyr og diverse andre sager, kan de jo ikke gøre noget eftersom tingene er lovlige ikke sandt? Dog vil jeg gerne vide om du mener det er sikkert at bestillle den her type ting fra udlandet(?).

Det er skam ret sikkert at bestille fra udlandet.

Du kan evt. bestille det til en kammerats adresse hvis du er nervøs, altså en kammerat der ikke dyrker eller andet :)

Har selv lige bestilt det armatur der med 2x55w- så det blir bare dejlig :D

Held og lykke med projektet ;)

Moderator
Brugeravatar

@Jenshansen

Så vidt jeg ved bliver der ikke tjekket told fra varer fra EU-lande, da der ikke tillægges told hertil. Desuden er det ja helt lovligt at bestille groudstyr, men kan måske give begrundet mistanke om at der skulle foregå ulovligt dyrkning på adressen. Dog ved jeg ikke om det er nok. Kommer nok også an på om man bestiller 4 x 1000W lamper eller lign. til kommercielt brug, jeg ville ikke bekymre mig om et 110W's armatur.

Du behøver ikke andet end en plastik kasse med låg, noget fast skumgummi af en slags og en luftpumpe med luftsten for at lave din egen bubble cloner ala:
Billede

Når det bare er til kloner behøver du ikke pH-justere dit vand hvis det bare er nogenlunde neutralt, har du dog meget hård vand (basisk pga. kalk) kan det dog være en god idé. Køb evt. noget universal indikatorpapir og tjek dit vand med, mere præcist behøver det i dette tilfælde ikke være. Det er dog noget helt andet når man har planterne længere tid i hydro anlæg hvor det straks bliver nødvendigt at være mere præcis med pH og EC-værdi. Der skal i øvrigt bare være vand lidt over hvor man har afskåret klonen. Der er nogle vejledende råd her ellers: http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=98389
Når klonerne skal plantes over i jorden, behøver de blot en rod eller to på et par cm, så du tager bare klonen op ved at løfte skumgummien og klonen, flytter over i en potte og nænsomt fylder jord omkring, som du ville gøre ved ompotning.

Medlem
Brugeravatar

God tråd, så jeg følger lige med, da jeg selv skal starte et grow.

@BisMann

Hvor stort et areal kan hhv. 2*55W / 2*80W PL-L oplyse? Det oplyser
forhandleren ikke.

2*80W PL-L yder 70.000 lux og hvor meget er det i lumen? Kan ikke lige finde en omregningstabel.

Havde ellers tænkt mig at investere i HPS til blomst og noget billigere
cfl til tidlig vækst/cloner. Men din løsning lyder ret fornuftig, og langt
billigere i drift.

Moderator
Brugeravatar

@Potper
En 0,3-0,4-0,5 m² vil de nok kunne belyse fornuftigt.

Lux er lumens per kvadratmeter. Ellers søg på pærens specifikationer, for at finde lumen info, men sidst jeg undersøgte det, mente jeg faktisk at 55W udgaverne var mere energi effektive (lumen/W)

Medlem
Brugeravatar

@BisMann

Har undersøgt det, og 80W udgaven har flest lumens pr. W.

Men Philips 80W PL-L kan jeg ikke finde i 865 (6500K), så jeg ved ikke rigtigt.

Jeg havde tænkt mig at bygge et groskab på ca. 1.0 x 0.6 x 2.0 el.
0.8 x 0.6 x 2.0.

Jeg skulle gerne snart igang, da jeg havde tænkt snart mig at starte
nogle planter som skal sættes ud i haven når tid er.
Det er vigtigt for for mig pga. diabetes og andre skavanker. Da jeg
samtidig er førtidspens. skal udgifterne ( drift/indkøb ) gerne holdes på
et rimeligt niveau. Det er også for dyrt at købe weed på staden i længden.

Du er må også gerne sende en pm, hvis du har tips der ikke lige kan nævnes her.

Moderator
Brugeravatar

@Potper
Okay, jeg så bare på en phillips 80W/6000 lumen og 55W/4800 lumen begge farvekode 830, og der stod det 87,3 (L/W) hos 55'eren mod 75 (L/W) hos 80'eren.

Til så stort et areal skal du nok have 2-4 armaturer, før det bliver godt og når det alligevel bliver så stort, ville det nok være nemmere med en 250W MH/HPS pærer imo.

Medlem
Brugeravatar

Ja, BisMann og jeg har fået en lille hyggesnak igang hehe :)

BisMann skrev:
@Jenshansen

Så vidt jeg ved bliver der ikke tjekket told fra varer fra EU-lande, da der ikke tillægges told hertil. Desuden er det ja helt lovligt at bestille groudstyr, men kan måske give begrundet mistanke om at der skulle foregå ulovligt dyrkning på adressen. Dog ved jeg ikke om det er nok. Kommer nok også an på om man bestiller 4 x 1000W lamper eller lign. til kommercielt brug, jeg ville ikke bekymre mig om et 110W's armatur.

Du behøver ikke andet end en plastik kasse med låg, noget fast skumgummi af en slags og en luftpumpe med luftsten for at lave din egen bubble cloner ala:

Når det bare er til kloner behøver du ikke pH-justere dit vand hvis det bare er nogenlunde neutralt, har du dog meget hård vand (basisk pga. kalk) kan det dog være en god idé. Køb evt. noget universal indikatorpapir og tjek dit vand med, mere præcist behøver det i dette tilfælde ikke være. Det er dog noget helt andet når man har planterne længere tid i hydro anlæg hvor det straks bliver nødvendigt at være mere præcis med pH og EC-værdi. Der skal i øvrigt bare være vand lidt over hvor man har afskåret klonen. Der er nogle vejledende råd her ellers: http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=98389
Når klonerne skal plantes over i jorden, behøver de blot en rod eller to på et par cm, så du tager bare klonen op ved at løfte skumgummien og klonen, flytter over i en potte og nænsomt fylder jord omkring, som du ville gøre ved ompotning.

Jeg har læst på dit link, super god info - der er bare én ting jeg stadig ikke helt forstår. Hvornår fungerer det med skumgummi? Såvidt jeg fangede skulle det kunne erstatte det forholdsvis dyre Rockwool, men jeg forstår ikke hvordan.
Umiddelbart vil jeg mene at vi har en del hårdhed i vandet, dog skal jeg ikke kunne sige om det er for meget. Har prøvet at finde priser på noget ph-papir og én lille rulle (som de unge dage tilbage i fysik og kemi ^^) koster 147(!) hvilket jeg synes er ret pebret. Er der billigere alternativer?
Når du skriver at de "blot behøver en rod eller to på et par cm" er jeg i tvivl om hvad du mener. Mener du at når de har udviklet "en rod eller to på et par cm" (i skumgummi) at så kan de plantes over og man kan køre vegge i jord? Jeg ville jo gerne køre klonerne i 2-3 uger, for at kunne undgå vegge - skal de ikke bare blive i bobbleren? Eller har jeg misforstået det helt?

Moderator
Brugeravatar

@jenshansen
Skumgummi'en er egentlig kun til at holde stammen fast med; hvis du skærer et lille snit i skumgummien, kan du sprede det ud, og sætte plantens stængel imellem, derefter 'klemmer' skumgimmien om stænglen, og så kan skumgummien sættes fast i låget på bubbleren, uden at stænglen lider overlast, men sammentidig fastholdes i positionen. Stænglen fortsætter altså gennem skumgummien og ned i vandet som bliver iltet af luftpumpen.

Nej tror umiddelbart ikke det bliver meget billigere end universal indikatorpapir, ellers skal man til at lege med forskellige hjemmelavede indikatorer, f.eks. kan rødkål bruges, men det har kun 4 omslagspunkter. http://www.science.ku.dk/naturligvis/go ... /roedkaal/
Mener man kan få pH indikatorpapiret på apoteket for en hundrede kroner, ellers se om du kan finde en mindre rulle. Hvis du har mulighed for det kan du også opsamle regnvand, (stil en spand ud når det regner), det er som regel på en pH 5-6 hvilket er noget nær ideelt til formålet.

Jeg mener når de har udviklet et par cm's rod ved afskærringspunktet. Problemmet med at have dem stående i længere tid i bubbleren, er at rødderne filtre sig sammen, og bliver så godt som umulige at fraskilde fra hinanden, hvilket jo så selvfølgelig besværliggøre omplanting en hel del. Der er selvfølgelig andre måder at lave kloner på, men en bubbler er ret så effektiv og billig at lave, og man behøver hverken minidrivhus eller rodhormon.

Medlem
Brugeravatar

@BisMann
Okay, så det fungerer egentlig på præcis samme måde som Rockwool, bortset fra at det så er ét stort stykke skumgummi (basicly). Skumgummien sættes fast i låget? Hvordan og hvorfor? Når man bruger skumgummi, skal man så stadig bruge lecasten i bunden af bobbleren?

Okay - det er indviklet, tror bare jeg sluger nærrigheden og køber mig noget pH papir på apoteket hehe. Jeg har ikke rigtig mulighed for at indsamle regnvand heller.

Okay det lader til at jeg ikke skal have mine kloner i bobbleren i 2-3 uger, men hvordan skal jeg så køre vegge? Plante dem i små potter og lade dem være under PL-L lyset i kloningsrummet? Og hvis jeg gør det, er det så stadig realistisk at kunne være "næsten færdig" med vegge på de 2-3 uger i små potter (+2-7 dage i omplantningsprocess til blomstringspotter og -rum)?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]