Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 19:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey!

Jeg har til venstre for min seng en stor bunke (organiseret) rod/tøj, med alt det overskuds tøj jeg ikke har plads til i garderoben. Under alle skjorterne plejer jeg at lægge mit hash/skunk/pot, samtidigt ligger der både bonger, piber, filters, papers og utallige af lightere i bunken af tøj. Ved siden af bunken er der en lang radiator der altid kører på fuld styrke her i vinteren, og ydermere er der ovenfor radiatoren placeret 3 store vinduer. Boligen er af ældre dato, hvilket gør at vinduerne ikke er så super tætte som man måske kunne ønske sig. Det foresager kondens på ruderne, og en del fugt i de omkringliggende hjørner og kanter. Alt i alt er det et meget skummelt og ændrende luftmiljø. Mit fed er altid opbevaret i de små gennemsigtige poser, med en skjorte eller 2-3 lagt tilfældigt ovenover.

Puha, det var noget af en detaljeret og uinteressant forklaring, nu til spørgsmålet:

Jeg har her i denne lumre vintertid haft en masse forskellige sorter fed. Det har dog ikke alt sammen været lige heldigt. På et tidspunkt lå der en pose med ca 25 gram god skunk, som efter ganske få dage gik fra at være tørt, hårdt og kraftigt duftende - til blødt, "fluffy" og kun en meget mild duft af skunk. Ligeledes aftog virkningen og smagen, og var ikke nær så kraftig som tidligere. Det samme har jeg prøvet med hash. Den blev enten hårdere eller blødere, og duften ændrede sig, det samme med virkningen og smagen. Er mit opbevaringssted ren idioti, og hvor bør jeg istedet opbevare mit fed? Jeg håber i kan hjælpe, penge ud af vinduet er sgu ikke super fedt :wink:

Nyd det sidste stykke af året alle sammen!

Medlem

Geografisk sted: Århus
I et syltetøjsglas med låg.

Medlem
Brugeravatar

Opbevar altid ryger koldt og tørt men god udluftning, Så skulle dig problem være løst

Junior medlem

Hvor er der koldt og tørt i en lejlighed på denne tid af året? Beklager min uvidenhed, men netop ting som luftfugtighed og varme/kulde har aldrig interesseret mig det store. Det er måske også en fin undskyldning for at lære det, så mine akustiske guitarer har det optimalt :D

Har fremtryllet dette glas:

Billede

Bør jeg putte hashen/skunken i direkte, eller skal jeg lade dem ligge i posen og så i glasset?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Hvis du prikker et par huller i låget og ligger en bette pose silica gel ned til det, så er du rimelig sikret... Og hold det væk fra sollys også forresten... Jeg har haft noget skunk opbevaret i omtrent et halvt år nu i en trækasse mellem 18 og 22 grader, det virker ikke til at have tabt noget af det...

Junior medlem

Jamen er udluftning godt, eller bør det undgås? Nogen siger at man bør åbne posen og tillade ny luft en gang dagligt, nogen opbevarer det lufttæt i køleren - men hvis jeg nu prikker huller i låget, hvad er så formålet ved et glas med låg i det hele taget?

Mange tak for jeres svar :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Juletræ skrev:
Hvor er der koldt og tørt i en lejlighed på denne tid af året? Beklager min uvidenhed, men netop ting som luftfugtighed og varme/kulde har aldrig interesseret mig det store. Det er måske også en fin undskyldning for at lære det, så mine akustiske guitarer har det optimalt :D

Har fremtryllet dette glas:

Billede

Bør jeg putte hashen/skunken i direkte, eller skal jeg lade dem ligge i posen og så i glasset?

Det glas du har fundet er ganske ok at bruge, såfremt at låget slutter tæt og der ikke er gammel lugt af ansjoser. Sørg for at det er "luftet ud"!
Jeg anvender selv forskellige afskygninger og størrelser af centrifugeglas og andre (ubrugte selvf.)opbevaringscontainere fra den kemiske/farmaceutiske industri til opbevaring af urt og klump - fælles for dem alle er, at de er helt lufttætte - og lugtfrie!

Smid din urt/klump i glasset, luk låget tæt og smid det så koldt som muligt. Gerne i en fryser, mens et køleskab også kan gøre det.
Nedbrydningen af aktivstofferne i tjalden foregår langsommere jo koldere det er. Derfor er en fryser optimal!
Et tætsluttende låg forhindrer at klump/urt tørrer ind og/eller at der kondenseres is på det. Smag, saft og kraft bibeholdes i lang tid ift. ved opbevaring mll. skjorter og uldne sokker ved stuetemperatur.

Hvis andre er uenige i "min" opbevaring, så må I komme på banen med argumenter.
Jeg baserer mine udsagn på videnskab og langt over 10 års erfaring med laboratoriearbejde i mange afskygninger.
Stabilitetsforsøg på alle mulige og umulige substanser i alle afskygninger af levnedsmiddelforskning, stabilitet af API´er og stabilitet af "snart sagt hvad som helst" understøtter mit udsagn.
Nogle få undtagelser ses på få vacciner, altså peptider, der ikke tåler frost. Men det er en helt anden historie end simple molekyler som THC og dets derivater.

Citat:
men hvis jeg nu prikker huller i låget, hvad er så formålet ved et glas med låg i det hele taget?

Good catch! Det er et rigtig godt spørgsmål :D

Junior medlem

Mange tak fordi du gider skrive et langt, kyndigt og velformuleret svar.

Det vil altså sige at lufttæthed er at foretrække, også ellers bare så koldt som muligt. Det besvarer så også mit spørgsmål med om jeg bør putte det ned i glasset mens det stadig ligger i de små narkoposer: nemlig at det slet ikke gør nogen forskel hvis glasset er lufttæt.

Vides det ved hvilken temperatur thc'en har det bedst/værst?

Mit glas er by the way fra en chili pesto fra svansø. Har søgt lidt, og Miljøstyrelsen har i en random artikel beskrevet et syltetøjsglas som værende lufttæt. Eftersom samtlige madglas er lavet efter samme procedure, så er mit pesto glas også lufttæt - hvis Miljøstyrelsen altså ikke tager fejl. Jeg har desuden lige lavet vandtesten på glasset, og det ser ud til at det er lufttæt.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Juletræ skrev:
Mange tak fordi du gider skrive et langt, kyndigt og velformuleret svar.

Det vil altså sige at lufttæthed er at foretrække, også ellers bare så koldt som muligt. Det besvarer så også mit spørgsmål med om jeg bør putte det ned i glasset mens det stadig ligger i de små narkoposer: nemlig at det slet ikke gør nogen forskel hvis glasset er lufttæt.

Præcis!

Juletræ skrev:
Vides det ved hvilken temperatur thc'en har det bedst/værst?

Værst? Jo højere temperatur des hurtigere nedbrydning af THC. Man kan vel godt snakke om en øvre temperatur hvis en given nedbrydningshastighed ikke må overstiges, men det giver ikke rigtig mening.

Bedst? Generelt så koldt som muligt! Jeg kan ikke finde nogle oplysninger om THC specifikt, men jeg tør altså godt at satse resterne af min sparsomme faglige stolthed ved at sige, at jo koldere des bedre. Omvendt, så tror jeg dog ikke at man i praksis vinder meget ved at opbevare det ved f.eks. -80°C ift. ved dybfrosttemperatur ~-18°C, når man ser på den større mængde energi det kræver for at opbevare klumpen ved den lavere temperatur.

MEN: Foruden temperaturen, så har lyspåvirkning også en stor effekt. Det er derfor at du skal/bør opbevare det mørkt, som f.eks fryser eller i køleskab.
En kuglerund klump tjald har en lille overflade i forhold til rumfang, hvorfor lyspåvirkningen på denne klump er langt mindre end f.eks nol opløst i solvent, eller en kvist pot hvor produktet i højere grad er eksponeret for lys!
Det er også godt at have in mente ;)

Juletræ skrev:
Mit glas er by the way fra en chili pesto fra svansø. Har søgt lidt, og Miljøstyrelsen har i en random artikel beskrevet et syltetøjsglas som værende lufttæt. Eftersom samtlige madglas er lavet efter samme procedure, så er mit pesto glas også lufttæt - hvis Miljøstyrelsen altså ikke tager fejl. Jeg har desuden lige lavet vandtesten på glasset, og det ser ud til at det er lufttæt.

Hvis du har lavet "vandtesten" så er det jo nok tilstrækkelig tæt. Skulle der være en ganske lille åbning, så er det nok heller ikke verdens undergang. Men jeg vil nu selv foretrække det lufttæt.
Hvis du skulle ha brug for at vide om skruelågsglasset er helt tæt over tid, kan du f.eks. fylde det ½-3/4 op med varmt vand 50-60-70-80°C, lukke låget og lade det afkøle - evt. i køleskab.
Når du herefter åbner låget skal du kunne høre at det opståede vaccuum udlignes, som en ny, uåbnet chili pesto også(forhåbentlig) gør det.
Har man en rigtig go "ny" klump eller noget herligt duftende urt, så vil jeg mene at det er essentielt at holde det lukket helt tæt!

Junior medlem

Nu kan jeg opbevare mit røg i længere tid med ro i sindet, jeg siger virkelig tak for indsigten.

Nu vi er ved emnet, så lader det til at langtidsopbevaring i fx glas går under navnet curing og har til formål at fremme smag og kvalitet hvis jeg ikke tager fejl. Det er overraskende svært at finde brugbare tips, som rækker bare en smule længere end tågede forum debatter fra det store udland. Jeg er interreseret i at vide lidt mere om processen, og gerne også lidt om måden hvorpå man kan påvirke smagen af urten ved at lægge stykker af frugt eller lign ned sammen i glasset. Er der nogle der kan hjælpe mig en smule på vej?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Juletræ skrev:
Nu kan jeg opbevare mit røg i længere tid med ro i sindet, jeg siger virkelig tak for indsigten.

Nu vi er ved emnet, så lader det til at langtidsopbevaring i fx glas går under navnet curing og har til formål at fremme smag og kvalitet hvis jeg ikke tager fejl. Det er overraskende svært at finde brugbare tips, som rækker bare en smule længere end tågede forum debatter fra det store udland. Jeg er interreseret i at vide lidt mere om processen, og gerne også lidt om måden hvorpå man kan påvirke smagen af urten ved at lægge stykker af frugt eller lign ned sammen i glasset. Er der nogle der kan hjælpe mig en smule på vej?

Det der sker at man høster sin hampplante. Potten tørrer du så til det er halvtørt (rimelig tørt men ikke færdigtørret), så ligger du det i et lufttæt glas hvor at tørringsprocessen bliver langsommere, hvilket resultere i at klorofylen kan nå at blive nedbrudt ordenligt.

I starten skal man huske at åbne glasset 1-2 gange om dagen, da der ellers kan gå mug i potten. Jo længere det har tørret jo sjældnere er du nødsaget til at åbne glasset.

Dette trick kan man så pifte op ved at ligge en vanilie stang, noget tørret appelsin (eller citron) skal, nelikker eller noget helt 4. ved.

Potten vil så optage en del af lugten fra det "krydderi" du har lagt ved.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]