Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 20:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 147 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
Medlem

Har nu klippet de to nederste skud af den ene plante og sat dem i vand ved at stikke stilken igennem en CD lagt ovenpå en kop. Det kunne være sjovt, hvis de begyndte at slå rødder. Det ser således ud:
Billede

Derudover har jeg rykket lidt rundt på opstillingen i skabet. Og det ser sådan her ud:
Billede

Til sidst har jeg et spørgsmål ang. høsttidspunkt: Det ser ud til den ene af planterne er langt foran de andre selvom de kun er 49 dage gamle. Der burde være 11 dage til de 8 uger er rundet, men så lang tid tror jeg ikke der går før den er klar. Kan det passe at den allerede snart skal høstes hvis jeg ikke vil have for steneren røg?
Se forskellen på farven her:

Den jeg mener er klar snart.
Billede

En af de andre til sammenligning:
Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er ikke farven på de hvid/røde fanghår der er afgørende for det rigtige høsttidspunkt. Hvis du sprayede dine skud med koldt vand et par gange i dag ( eller hvis det regnede hele dagen udenfor) så bliver de fleste ''hår'' brune i morgen, men det betyder jo ikke at planten er klar af den grund. Det er farven på de små hvide krystaller der er afgørende. Man kan dog godt bruge de rødhvide hår som en indikator, når man kender sine planter/sorter og det rum man dyrker i. Så frem med forstørrelsesglasset.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt der ude hvor køerne har nummerplade på.
hvis du ikke har et forstørrelseglas, vil jeg råde dig til at invistere i et 60-100X microskop med lys, jeg gav kun 120kr for mit, og det kan købes hos de fleste growshops.

Moderator
Brugeravatar

God idé med CD'erne :D

Jeg ville nok tage den øverste af pottere klonerne står på væk, så de kommer lidt væk fra lyset. Kloner har på grund af manglende rodnet svært ved at transportere vand, så kommer der for stor fordampning fra bladet, så skvatter de sammen. Desuden så skal de helst ikke vokse for meget, da det yderligere skubber overjordsisk plante til rodnet forholdet. De skal helst stå under begrænset lys og koncentrere sig om roddannelse. Når de så får rødder og nænsomt omplantes, kan der så komme mere fut i lyset igen.

Og som de andre siger så er et +30X loup eller mikroskop virkelig den håndøre det koster værd. Når det er sagt er favningen af støvfangerne en okay modningsbestemmelse, i hvert fald relativt i forhold til planter af samme sort.

Medlem
Brugeravatar

jeg kan godt anbefale at bruge blå og røde LED pærer til kloner og møderplanter, fordi blåt lys gør at de ikke strækker sig særlig meget efter lyset (også meget praktisk hvis man ikke har så meget plads), men i stedet bruger energi på roderne.
jeg har sammensat LED pærene i min klon/moder box, så der er ca 50% blå og 50% rød.
jeg bruger faktisk kun LED til mit grow.

Medlem

Tak for den gode respons!

rasmus spandmand skrev:
jeg kan godt anbefale at bruge blå og røde LED pærer til kloner og møderplanter, fordi blåt lys gør at de ikke strækker sig særlig meget efter lyset (også meget praktisk hvis man ikke har så meget plads), men i stedet bruger energi på roderne.
jeg har sammensat LED pærene i min klon/moder box, så der er ca 50% blå og 50% rød.
jeg bruger faktisk kun LED til mit grow.

LED-pærer, det har jeg faktisk ikke læst så meget om - er de ikke ret dyre at anskaffe?
Mr.Cookie skrev:
Det er ikke farven på de hvid/røde fanghår der er afgørende for det rigtige høsttidspunkt. Hvis du sprayede dine skud med koldt vand et par gange i dag ( eller hvis det regnede hele dagen udenfor) så bliver de fleste ''hår'' brune i morgen, men det betyder jo ikke at planten er klar af den grund. Det er farven på de små hvide krystaller der er afgørende. Man kan dog godt bruge de rødhvide hår som en indikator, når man kender sine planter/sorter og det rum man dyrker i. Så frem med forstørrelsesglasset.

Well, som Bismann også siger kan det jo være en god indikator når jeg har andre planter af samme sort i rummet og de er jo, som man kan se på billedet, betydeligt hvidere end den pågældende plante. Så noget må der være om det. Anyways, jeg har faktisk et 30x mikroskop, jeg har anskaffet mig for en fiffer, det kan godt bruges men det er svært - tror måske at den får en lille uge mere, så slagter jeg den :)

Medlem
Brugeravatar

[/quote]
LED-pærer, det har jeg faktisk ikke læst så meget om - er de ikke ret dyre at anskaffe?[/quote]

jo de er dyre, men du spare det hjem i løbet af ca 1/2-1 år på elregningen (det kommer selvfølig an på om man dyrker hele år). men hvis du beslutter at køre LED stilen på et tidspunkt, kan jeg godt sætte dig ind i det.

Medlem

Lige en lille update på planterne. Overvejer at høste den ene af dem snart, måske torsdag eller fredag alt efter hvordan det ser ud - jeg synes at ca. halvdelene af trichomerne er mælkehvide på den ene, så den er ved at være der, men det er svært at se med et mikroskop med kun 30x zoom. Og så har jeg været så dum ikke at have et ordentligt billede af den anden uden blitz lige inden høst, til at sammenligne med :gud:

Medlem

Lad os lige få gang i psy igen efter den irriterende down-periode :)

I dag har jeg høstet den ene plante, som var klar - jeg vil stadig skyde de andre til at være klar torsdag formentlig eller måske onsdag. Lige lidt billeder her:

Billede

Billede

RIP (Planteresterne fra første grow og dette grow efter de sidste er høstet skal bruges til chai eller nol):
Billede

Moderator
Brugeravatar

Ser godt ud Jauwnes! Overlevede klonerne egentligt?

Medlem

BisMann skrev:
Ser godt ud Jauwnes! Overlevede klonerne egentligt?

Tak tak - nej, det gjorde de ikke. Var alt for doven til at skifte vand osv., så det blev ikke rigtigt til noget :p Skal sgu have en bubbler hvis jeg engang skal lave kloner :D

Der kommer lige lidt billeder her også:

Et billede af den ene klon - bladene er ligeså stille begyndt at blive lysere, og der er ingen rødder kommet, så jeg har hængt den til tørre (se sidste billede).
Billede

Et billede af handiplanten - den lugter MEGET kraftigt, mere end de andre med rigtige skud, den er rigtig fedtet, men der er ikke nogle egentlige skud på den. Så jeg tror den bliver rigtig god til nol/chai eller hvad det bliver til. Har hængt den til tørre i et mørkt tørt skab.
Billede

Et billede af de sidste to planter, som endnu ikke er blevet slagtet. Satser stadig på torsdag, men man ved aldrig. Tror måske der er risiko for at høsttidspunket bliver udsat lidt for den til højre, da bladene begynder at blive lysere. Ved ikke om det kan være en reaktion på at blive flushet og i så fald, nedsætter det så væksten/modningen så tæt på høst?
Billede

Et billede af det jeg har til at tørre. De to stiklinger hænger til højre på ståltråden og høsten fra den første af de 3 LR2's ligger på pappet på jorden. Det har ligget til tørring siden søndag aften.
Billede

Moderator
Brugeravatar

Hehe okay, fair nok, og ja en bubbler er noget nemmere og mere effektiv.

Når du flusher stopper du jo nærringstilførslen, for at planten skal bruge sine nærringsreserver og man derfor ikke smager/bemærker gødningen i slutproduktet. At bladene bliver gule, er et tegn på at dette virker, og i slutningen af modningen hvor man flusher, nedsætter det ikke væksten betydeligt, da der alligevel skal høstes før planten løber tør for nærring.

Pas på med at have bladene liggende oven på hinanden i en skål, der risikere at gå mug i det, og derefter kan sporer evt. spredes over i dine buds, så du også får mug deri også.

Medlem

Ja, det er jo logik. Dumme mig.. Har lige spredt dem ud på et stykke bagepapir :) Der kommer update igen ved næste høst, eller hvis folk har spørgsmål. Hold jer grønne.

Junior medlem

slet

Senest rettet af Qua112 26 jul 2013 12:25, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Qua112 skrev:
super tråd
især for mig for jeg ret ny og kan se vi bruger 100% samme lys ;P og har tænkt meget over om de var kræfte nok
men kan da se at du har fået en del ud af LR
keep op the good work :) håber at se nogen flere smukke planter fra din side

Mange tak for roserne - godt at høre en der bruger samme lys. Kan jeg lokke dig til at smide nogle billeder op i en tråd? Jeg vil MEGET gerne se hvordan det går hos dig siden du bruger præcis samme lys! Og ja, de kan sagtens bruges, regner med 120-130 gram vådt. Ikke dårligt på et cfl-grow med 3 lowryders anden gang, efter min mening. Udover det har jeg jo også tilraget mig en masse erfaring og viden, så det er top dollar.

Junior medlem

slet

Senest rettet af Qua112 26 jul 2013 12:26, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Ser fint ud, har læst lidt på din anden tråd omkring lugt, sygt nok med 12 planter :) Men de er vel ikke feminiserede eller hvad?

Anyways, en lille update: Vi har i dag høstet de to sidste planter og i går smagte vi på et par af de små skud fra den anden plante som var tørre :) Dejligt røg, dejligt opløftende, men den har en lille smule kradsende eftersmag. Vil skyde på det er fordi jeg flushede den for tæt på høst, så den ikke nåede at smide alle næringsstofferne. Men lad os håbe, at de to andre som har stået længere efter flushet, ikke bærer samme præg.

Rent mængdemæssigt fik vi ved disse tre planter 118,4 gram vådt, så det var udemærket :) Den ene af de høje gav kun 34,6, men sådan kan det gå. Nu ligger det hele til tørring, planterester og skud.
Og lyset er slukket i skabene, der er ingen planter i potter eller noget, det virker sgu lidt underligt :hm:

Lidt billeder til øjnene:

Slagtet og klar til høst:
Billede

Den laveste plantes høst:
Billede

Og den sidste af de to høje:
Billede

Den friske høst af de to seneste på bagepapiret for neden på bordet. Til venstre på pappet, høsten fra den vi høstede i søndags (vi har smugrøget lidt). Handiplanten er slagtet på det rektangulære stykke pap til højre på bordet og resten er planterester fra de "gode" planter.
Billede

Her ses til højre i billedet en blæser som står på afstand og blæser en smule luft ind over bordet for at skabe noget cirkulation i rummet og til venstre en affugter som tager den fugt som nu skulle komme i rummet. Vil gerne lige pointere at blæseren ikke blæser ret kraftigt, så det ikke tørrer for hurtigt. Det er bare for at skabe lidt luftcirkulation så vi ikke risikerer det kommer til at ligge og mugne/rådne :)
Billede

Med hensyn til tørring og curring, kommer det til at ligge en uge og når stilken kan knækkes på de forskellige skud kommer de i lufttætte beholdere sammen med skræller fra citron og appelsin og jævnligt åbnet for at give frisk luft og undgå for meget fugt i beholderne. Er der nogen der har erfaring med at curre tørrede skud sammen med citron- og appelsinskræller? Det er sikkert ikke meget, men man må da kunne give produktet en lille snært af eksotisk smag ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
kæft hvor lækkert !

Junior medlem

slet

Senest rettet af Qua112 26 jul 2013 12:25, rettet i alt 1 gang.

Moderator
Brugeravatar

Jeg har også tørret på samme måde som dig, bare uden blæser, der gik ikke mug i noget af det. Man skal bare huske at skifte papiret ud engang imellem, da det opsuger en del fugt. Her er nogle guidlines for tørring.

Citat:
Ideel temperatur er 18-24°C og en relativ fugtighed på 45-55%!
Temperatur <18°C resulterer i langsom tørring med fare for hurtig stigning luftfugtighed.
Temp. >24°C tørrer planten for hurtigt samtidig med, at luftfugtigheden let kan passere de 50-55%.
Temp. >29°C tørrer planten så hurtigt, at smagen kan blive harsk.
Fugtighed >80% forlænger tørretiden og øger samtidig risikoen for bud-mold.
Fugtighed <30-40% resulterer i for hurtig tørring og en klam "grøn" smag da klorofylen ikke når at blive nedbrudt.
Endvidere kan en hurtig tørring ende med, at smag og duft forsvinder.

Ref.: MARIJUANA Horticulture THE INDOOR/OUTDOOR MEDICAL Growers Bible.

Mht. med curring med smag og duft, så tør skrællerne før de puttes i krukkerne, ellers er de en lækkerbisken for mugsvampe. Du kunne også overveje at putte vaniliestænger eller tørret kanel ned sammen med. Hvis vanilie, så skær den over på tværs og skræl vanilie og frø ud og put stængerne i, de skal nok give masser af duft af sig. Har hørt godt om curring overnævnte ting, men gør dig selv den tjeneste at have noget langtidscurret au naturel også.

Iøvrigt meget sigende med billedet med målebægeret hvor der står sukker på. Der er godt med trichs. Tillykke med høsten.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 147 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]