Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om andres erfaringer ved at nolle hash ud med et rivejern.
Min roomie og jeg har brugt rivejern i 3~4 måneder nu. Inden for de seneste to måneder er vi gået over til en lille model fra Tigerbutikken.

(I øvrigt også en genial mixerbakke, den har holdt lige så længe som rivejernet nu!)
Mange der har set os nolle på rivejernet har bemærket at der sidder en del hash tilbage på selv rivejernet når man er færdig. Det sker for det første kun med blød hash, og faktisk er det slet ikke så stort et problem, for det er altid den samme mængde hash der kommer til at sidde tilbage. D.v.s. når du noller på det næste gang, så tager du noget af det forrige hash med af igen.
I sidste ende er rivejernet altid vores backup når vi ikke har mere hash og skal ud at købe nyt. Så renser man rivejernet, laver en ordentlig joint, og så er det ellers bare afsted ud på Staden.
Min roomie og jeg har det med at blive virkeligt akademiske når vi ryger, så vi har selvfølgelig brugt lang tid på at finde ud af om det blot var hurtigere at nolle på et rivejern, (Jeg kan nolle for 600kr. 110'er helt fint ud, på cirka 3 minutter. Eller sagt på en anden måde; et miks til en to-smøgs joint tager under ti sekunder at nolle ud til.) eller om det også var bedre i forhold til at ryge selve jointen.
Vi har en kammerat der har røget i noget der minder om hundrede år. Vi anser ham normalt for guruen når det kommer til joints rulning. Han går meget op i at conet er lavet ordentligt og at hele processen generelt er gjort 110%. Det har vi selvfølgelig taget til os. I starten oponerede han dog meget mod rivejernet, men da han selv fik lov at prøve opdagede han med det samme hvor hurtigt det gik, og bagefter hvor godt en joint lavet på så fint nollet hash, rent faktisk brænder. Ofte er der ingen grund til at rette jointen til imens man ryger, hvad jeg godt synes der kan være ved den almindelige måde at nolle på. (Gave-metoden)
Nu kommer den, i hvert tilfælde for os, store overraskelse så. Man bruger meget mindre hash!
Vores klumper holder væsentligt længere og det er synligt at der er meget mindre i mixerbakken. Vi laver altid to-smøgs joints, og vi bruger ikke særligt meget hash til dem.
Jeg kan sagtens ryge en joint lavet på hash der er nollet helt almindeligt ud, lavet af og til en gammel rotte i faget, (altså med masser af hash i) men jeg bliver nu ikke væsentligt skævere af den grund. Jeg tror at man ved gave-metoden lader væsentligt mere hash gå til spilde. Enten brænder det ikke hash-klumperne hele vejen igennem eller også kan man bare ikke udnytte dem lige så godt når man får klumperne på een gang, i modsætning til at hashen ellers er spredt jævnt ud i hele mixet.
Uanset hvad er det vores klare erfaring at det virker langt bedre.
Har andre prøvet at bruge rivejern til at nolle ud med? Hvad er jeres erfaringer? Er der ulemper ved metoden?
Jeg er klar over at nogle af jer nok sidder og tænker at det altid er bedst at gøre alt i hånden, men faktum er at du ikke kan nolde hverken lige så hurtigt eller lige så fint ud i hånden. Du kan fortælle mig at du godt kan li' at få gaverne når du ryger, men jeg har i hvert tilfælde overbevist et par stykker nu, om at det er bedre på rivejern. På trods af manglen af gaver.
Det kan aldrig skade at eksperimentere lidt..