LIB skrev:
Jeg var ude igen idag i 3 timer på 3 forskellige marker, i et håb om at finde SN. Men intet held desværre.
Jeg fandt en mark med 2 heste, og den lå inde i en skov og det var et ret godt spot, da man ikke kunne se ind på marken.
Der er så elektrisk hegn, men jeg kunne lige rulle mig igennem. Jeg får så rest mig op, og ser den ene hest (moderhesten vil jeg gætte på) komme stille og roligt hen til mig, og fodre den lidt med græs. Længere tilbage er der et føl, der bare står og glor på mig. Begynder så min søgen, og ser op et kort øjeblik, da føllet kommer galoperende hen imod mig og jeg aner ikke hva jeg skal gøre. kan ikke bare løbe ud, på grund af hegnet.
Så jeg prøver bare at stå helt stille. Den kommer så hen til mig og begynder at trampe med sine forben, og rykke voldsomt rundt med hovedet. Den vidste sikkert hvad jeg var ude på, at nakke dens svampe! Jeg prøver så at give noget græs, men den vil ikke tage imod det. Prøver så stille og roligt at liste mig tilbage fra hvor jeg kom fra, men føllet fulgte efter mig, og lavede stadig voldsomme bevægelser med hovedet. Der gik panik i mig og jeg vendte mig om og LØB, kastede mig ned på jorden og rullede mig ud.
Jeg hader heste!
2 heste på én mark er heller ikke særlig meget. Grunden til, at SN som regel findes på marker med kreatur, skyldes formentlig at lorten fra dyret funger som en slags "gødning". 2 heste skider dog ikke særlig meget, og det er også begrænset hvor meget græs de kan klippe, da marker med lavt græs klart er bedst, da svampene er nemmest at spotte.
Så mit råd er det samme som Visual Mind's svar. Find en mark med masser køer! Gerne en ur gammel mark. Bemærk at marker ved skovkanten sjældent dyrkes, da jorden ikke er særlig dyrkbar. De står tit som brakmarker eller med kreatur. Det, at marken ikke er blevet dyrket i en lang række år, giver svampene mulighed for at vokse og sætte sporer år efter år.
Har nogle herinde haft meget held med marker, hvor heste har gået/går? For så kender jeg da lige et par spots, som skal tjekkes ud inden for den nærmeste fremtid!