Det er nok lidt for reduktionistisk bare at sige at religion er en metafor for det gode og det onde. Den gamle græske filosof Gorgias optræder i en dialog hos Platon og har et berømt citat, der lyder nognenlunde sådan: 1. Intet er til; 2. Selv hvis noget er til, kan vi ikke vide noget om det; 3. Selv hvis vi kan vide noget om det, kan vi ikke formidle denne viden til andre.
Platon har selvfølgelig sit eget svar, men som det også er blevet sagt er kristendom jo platonisme for folket(Nietzsche, ikke?) Nå Gorgias udsagn er udtryk for at påstanden om væren giver lige så lidt meningen eller er lige så gyldig som påstanden om, at intet er. Vi kan ikke bevise det, det ligger uden for vores område, at beskæftige os med dette spørgsmål. Hvis du er konfirmeret eller bare kender lidt til kristendommen husker du måske Johannes evangeliet: Johannes evangeliet kapitel 1
1 Ordet fra begyndelsen Før verden blev til, var Ordet der allerede. Det var hos Gud, og det er Gud. 2Dette Ord var altså fra evighed af hos Gud. 3Ved dette Ord (som er Kristus) er alt blevet skabt, og der eksisterer intet, som ikke er skabt ved ham. 4I ham er det liv, som giver mennesker lys, 5og hans liv er det lys, der stadig skinner i mørket; og mørket har aldrig kunnet slukke det. 6En mand blev udsendt af Gud. Hans navn var Johannes. 7Han kom for at vidne om det virkelige Lys, der snart skulle åbenbares, for at alle kunne tage imod Jesus, når han kom. 8Johannes var altså ikke selv Lyset, men kun en, der skulle fortælle om det. 9Det sande Lys, der oplyser hvert menneske, var nemlig lige ved at bryde frem. 10Men selv om Kristus var i verden, og verden blev skabt ved ham, genkendte verden ham ikke, 11og skønt han kom til sit eget folk, jøderne, tog de ikke imod ham. 12Men dem, som tog imod ham, gav han ret til at blive Guds børn - så de, der tror på ham, 13kommer ind i Guds familie, ikke ved nogen naturlig fødsel eller ved noget menneskeligt påfund, men fordi de bliver født på ny af Gud. 14Og Kristus iklædte sig vor menneskelige natur og levede her på jorden midt iblandt os. Og vi, der færdedes sammen med ham, så hans herlighed - en herlighed, som kun Guds eneste Søn har fra sin himmelske Far, mættet med tilgivende kærlighed og sandhed.
Dette kan ses/er et svar på Gorgias radikale skeptisisme. Ordet er til garanteret gennem gud og kommunikeret gennem kristus. Sammen med Platons filosofi er dette måske det mest afgørende for den udvikling, der har været op gennem det vestens historie. Ideen om Ordet/logos/Gud/det ene/væren, har været så ufattelig afgørende for, hvorfor europa ser ud som det gør idag og ikke ligner Asien eller Afrika fx. Personligt er jeg nok også af dekonstruktiv observans, altså at dette er en process, der afføder sin egen overvindelse. Det vigtige at forstå er at hele din opfattelse af, hvordan du er til i verden stammer herfra og at spørgsmålet om himmel og helvede næsten er helt ligegyldigt i denne sammenhæng, da dette er et lille epifænomen i forhold til det tidligere nævnte.
Senest rettet af Recktall Brown 18 aug 2010 19:31, rettet i alt 1 gang.
|