Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 21:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

nm-ryger skrev:
Obama skrev:
I "BBC Horizon 2008 Is Alcohol Worse than Ecstasy" har nogle engelske forskere lavet en liste som er identisk svjh. Der siger de at der hvert år dør en om året af cannabis. Men de fortæller ikke noget om det konkrete tilfælde, så igen.. Det vides ikke hvad der ligger bag det dødsfald. Har svært ved at forstille mig at de har fundet en mand som udelukkende har spist hash, eller røget det rent som er død af det.

måske ikke rent hash, men pot/skunk er der nok en hel del af..
og vil nu sige at det fair at sige man dø af cannabis hvis man har røget igennem hele sit liv og det er lunge kræft eller ligne der døds oversagen..

Uenig. Så ville det højst sandsynligt være fordi man har blandet det med tobak, og brugt usunde ryge redskaber som bong og tjubang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Arthur spooner - det er indu ikke blevet bevist om rent pot alene er kræft fremkaldende, man har nu set tilfælde i usa af mennesker der ikke har rørt cigaretter, kun pot
og nu er ved at dø af lungekræft, røg er idet hele taget usundt, noget er mere end andet, men intet af det er direkte sundt jo :)

Og jeg prøver skam ikke at slå ned på rygerne , elsker selv en dejlig skunk joint i ny og næ :)
Folk gøder jo også pot og skunk med så meget sært.. måske kan det spille lidt in ?
Prøv at søg lidt på google så finder du det nok.
Dog skal jeg ikke kunne sige om det er en FAKE

Medlem
Brugeravatar

på en 19. plads står der "alkyl nitrites" i beskrivelsen bliver det kaldt poppers, er det ikke sådan noget som lightergas, benzin, deo og andre opløsningsmidler? og der er da sådan som jeg har forstået det røvfarligt, aaight? eller er det bare fordi poppers er noget helt andet ?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

-haaning- skrev:
på en 19. plads står der "alkyl nitrites" i beskrivelsen bliver det kaldt poppers, er det ikke sådan noget som lightergas, benzin, deo og andre opløsningsmidler? og der er da sådan som jeg har forstået det røvfarligt, aaight? eller er det bare fordi poppers er noget helt andet ?

Wrong :wink: Poppers' er et slangudtryk for amylnitrit, asopentynitrit og isonutylnitrit. Stofferne sniffes og giver en kortvarig rus.

Citat:
Poppers is a slang term for various alkyl nitrites inhaled for recreational purposes, particularly amyl nitrite, butyl nitrite, isopropyl nitrite and isobutyl nitrite.[1][2] Amyl nitrite is used medically as an antidote to cyanide poisoning.[3] Amyl nitrite and several other alkyl nitrites, which are present in products such as air freshener and video head cleaner, are often inhaled with the goal of enhancing sexual pleasure.[4]

http://en.wikipedia.org/wiki/Poppers

Den kunne du sku godt have googlet selv :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Jeg læste en rapport for nogle måneder siden, og i den der stod det at cannabis forhøjer risikoen for hjertestop med (ganske mange) procent, op til 10 min. efter indtagelsen, hvis man er over 50 år gammel. Det skyldes, egenligt rapporten, at hjerterytmen ryger i vejret. Personer med dårligt hjerte risikerer således hjerteanfald. Psychedelia.dk skulle nok afskrive et sådan dødsfald som "cannabispåvirket døde medens h*n tilfældigvis under påvirkning". Jeg tror man skal passe på med at isolere det ene eller det andet fra en hændelse, det giver hurtigt et skævt syn på verden. Hvis jeg dør, fordi jeg har røget cannabis i kombination med mit dårlige hjerte så er det forkert at isolere det dårlige hjerte som den udslagsgivende faktor. HRmæssigt burde man snarare sige: Cannabis kan være dødeligt kun hvis du har dårligt hjerte. Der er ikke noget mere uhensigtsmæssigt end at lulle folk ind i en falsk tryghed. Jeg tror at man skal passe på med at blande HR sammen med legaliseringskampen, hvis ikke man forstår at legalisering er HR, og dermed forudsætter en legalisering ikke at stofferne skal være ufarlige. Derimod må stoffernes farlighed overskygges af forbudets negative effekter. At familjen Danmark stemmer på DF skal ikke være anledning nok til at psychedelia hopper med på propagandavognen.

NB.: Jeg siger ikke at cannabis er dødeligt. Jeg kan ikke finde rapporten, og ved ikke hvor god den var. Jeg studsede bare over den blanke fornektelse af cannabisdødsfald, og måden hvorved i fifler med hændelser. :D

mvh

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
> Paul Muad Dib: Jeg er principielt enig. Det giver heller ikke meget mening for mig, at se noget som helst isoleret. Derfor bragte jeg også flere eksempler på, hvordan andre faktorer kan spille ind :).

Jeg bemærker selv en stigning i blodtryk, men også et efterfølgende fald og meget rolig hjerterytme.

Jeg ville nu ikke være synderlig nervøs for mit helbred, hvis jeg var over 50 år og indtog cannabis. Jeg tror det handler om at udvise respekt, lytte til sine egne reaktioner, koble det med viden på området og reagere på det.

Jeg har set en undersøgelse, der (så vidt jeg husker) konkluderede en gavnlig effekt på hjertet (blandt mange andre gavnlige effekter, særligt neuroprotective egenskaber). Desværre har jeg pga. tidsnød ikke kunne finde den undersøgelse, så det bedste jeg kan komme op med lige nu, er følgende langt mere dæmpede artikel: Dhttp://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4417261.stm

Der står, at thc stopper forsnævringen af blodårerne og hjernen, men kun i et bestemt dosis interval, der ikke kan sammenlignes med de mængder det ryges i. Der advares mod at bruge cannabis forebyggende mod hjerte/kar lidelser (hvilket jeg finder en smule morsomt :) ).

Jeg har som sagt set mindst én anden valid undersøgelse, der tydeligt viste en forebyggende effekt ift. hjerte/kar lidelser (det var en forsker i medicin, der gjorde mig opmærksom på det).

Edit: Jeg har forresten læst den undersøgelse du henviser til og den tyder på at være almindelig anerkendt.

Most of the physical world is unseen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Det billede som topic handler om, er en del af konklusionen som David J. Nutt fandt frem til, hvorefter han blev fyret af den engelske regering, på grund af at det ikke lige passede ind i politikernes propaganda. Det er egentligt utroligt så lidt den sag egentlig fik i medierne, når man tænker på at den tydeligt viser at man lovgiver efter religiøse og populistiske årsager, selvom man har fine videnskabelig undersøgelser, som man kunne basere lovgivningen ud fra. Når det nu engang er sådan man lovgiver i både England og Danmark, så kan man da ligeså godt bare indføre Sharia.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Morten på 14 skrev:
Det billede som topic handler om, er en del af konklusionen som David J. Nutt fandt frem til, hvorefter han blev fyret af den engelske regering, på grund af at det ikke lige passede ind i politikernes propaganda. Det er egentligt utroligt så lidt den sag egentlig fik i medierne, når man tænker på at den tydeligt viser at man lovgiver efter religiøse og populistiske årsager, selvom man har fine videnskabelig undersøgelser, som man kunne basere lovgivningen ud fra. Når det nu engang er sådan man lovgiver i både England og Danmark, så kan man da ligeså godt bare indføre Sharia.

Skemaet i starten af tråden ser da ud som om det er helt ude af proportioner. Heroin har fået en "danger rating" på 2.75, cannabis 1.55 og alkohol 1.85. Kigger man på antallet af dødsfald så scorer alkohol suverænt højest med 22.000, heroin 744 og cannabis 16. Den rating er da helt ude i hegnet - også selvom man regner cannabis øvrige skader med.

Kigger man på antallet af brugere, så forklarer det selvfølgelig noget af den højere dødelighed blandt alkohol brugere. Ser man det på den måde, så er 16 dødsfald om året blandt 3 millioner brugere til gengæld det rene ingenting. Man skal med andre ord være sindssygt uheldig for at dø af cannabis brug.

For mig er der ikke nogen tvivl om, at både almindelig gang, løb og cykling bør ha en langt højere danger rating, hvad angår dødelighed.

Most of the physical world is unseen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
arpheus skrev:
Morten på 14 skrev:

Skemaet i starten af tråden ser da ud som om det er helt ude af proportioner. Heroin har fået en "danger rating" på 2.75, cannabis 1.55 og alkohol 1.85. Kigger man på antallet af dødsfald så scorer alkohol suverænt højest med 22.000, heroin 744 og cannabis 16. Den rating er da helt ude i hegnet - også selvom man regner cannabis øvrige skader med.

Kigger man på antallet af brugere, så forklarer det selvfølgelig noget af den højere dødelighed blandt alkohol brugere. Ser man det på den måde, så er 16 dødsfald om året blandt 3 millioner brugere til gengæld det rene ingenting. Man skal med andre ord være sindssygt uheldig for at dø af cannabis brug.

For mig er der ikke nogen tvivl om, at både almindelig gang, løb og cykling bør ha en langt højere danger rating, hvad angår dødelighed.

Danger ratingen er vurderet ud fra flere kriterier, blandt andet risikoen for afhængighed, byrden brugen af stoffet lægger på samfundet, fysiske skader og abstinenssymptomer. Muligvis nogle flere, som jeg ikke lige husker. Hvis man kun kigger på de fysiske skader, så ligner det rigtigt nok at skemaet er helt ude af proportioner. Jeg kan varmt anbefale at læse hele undersøgelsen, hvis I kan finde den.

Medlem
Brugeravatar

man skal vel bare ryge godt igennem!
http://en.wikipedia.org/wiki/Tetrahydrocannabinol#Toxicity

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]