Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 10 aug 2025 13:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hejsa :)
Jeg prøvede her sidste weekend nogle lykkepiller. Vi var to som købte 24 stk - citalopram tror jeg nok de hed..
Men altså, vi åd 12 stk hver samt vi drak en helt masse alkohol og røg noget hash...
Der gik lige lidt tid før jeg kunne mærke noget, men så slog de piller som en hammer... Begyndte at gøre mærkelige ting, og kunne næsten ikke engang stå op. Det var virkelig fucked, og følte som om der var nogen der rykkede i min tunge.... Men det gode var jeg var fuldtændig lykkelig, og følte som om jeg var ude at flyve... Rusen minder meget om ecstasy!

Men dagen efter var jeg virkelig dårlig... Følte mig helt tom indeni, og kunne ikke lukke mine øjne hele natten efter trippet, så begyndte jeg at halliciunere....

Nogen der har erfarringe rmed en "lykke - rus" , så share det venligst :)

Hilsen Ammo- boy

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tjekker gulvtæppet efter rester.
Jeg får ofte en dejlig ''lykkerus'' når jeg tager ritalin, såvidt jeg ved er den såkalte ''lykkerus'' et udtryk for eufori? :)

Mvh. John

Medlem

12 lykkepiller.. Er du sindsyg?

Min kammerat tog to, og han havde det allerede dårligt der. Du kommer til og have det dårligt i LANG tid endnu. Lykkepillers halveringstid er vidst på 72 timer. Og du har taget 12. Så om 3 dage er de 6 ude af kroppen, og om 6 dage er der 3 tilbage.. Ja så kan du begynde og regne på det.

Mht. at hallucinere på piller. Ja. Det er meget normalt på dem der.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
... Skaf jer noget rigtigt narko i stedet. I mit hoved lyder det helt absurd at lamme sig på citalopram.

Medlem

Geografisk sted: JYLLAND
Får selv Citalopram på recept. De eneste gange jeg har taget en større dosis end normalt er det for at få lidt mere overskud dagen derpå.
Har set flere af mine venner prøve på det samme som dig med det resultat at de har fået det virkelig dårligt! intet eufori at all. Og desuden tror ikke det er specielt sundt at fucke med dit serotonin niveau på den måde.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ønske øen, 2. stjerne til højre lige i udkanten af Mælkevejen
Husker jeg korrekt hvis jeg siger at akarin/cipramil og hvad de ellers kaldes er depot medicin?

og fordi en snemand er min ven

Junior medlem

Hey, tak for jeres svar :) Men det med at være dårlig, kunne jeg kun mærke i to tre dage.... men jo, det var citalopram de hed :) Men ja, det skal sgu prøves.... det er fucked og nice ---altså på rusen :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Jeg har slet ikke ord for, hvor dumt det er.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
NightflierDk skrev:
Husker jeg korrekt hvis jeg siger at akarin/cipramil og hvad de ellers kaldes er depot medicin?

Du har en pointe, men nej - SSRI præparater er ikke depot medicin, de virker bare først efter et stykke tid. Nogle mærker en virkning allerede efter en uge (særligt med escitalopram, der er den hurtigst virkende), men for de fleste vil der gå mindst 14 dage. Den endelige effekt opnås helt op til 8 uger efter start. Det er ikke det samme som at det ikke virker med det samme, men det er først når der er sket en ophobning af stoffet gennem længere tid, at det får den kraftige effekt på serotonin (humør, energi osv.).

Jeg kan på ingen måde anbefale SSRI præparater til lykke rus. Hvis man tager præparaterne i forvejen er det måske en anden sag. Nogle fortæller, at de ved at tage en ekstra pille en dag, hvor de skal være ekstra friske kan opleve et energi boost. Det er formentlig fordi de allerede har en del i kroppen i forvejen. Det er dog noget helt andet end at køre 12 i kæften på en gang.

Most of the physical world is unseen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Du har simpelhen meldt dig ind på psychedelia.dk for at vise at du kunne tage 12 citralopram.

Billede

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
arpheus skrev:
NightflierDk skrev:

Du har en pointe, men nej - SSRI præparater er ikke depot medicin, de virker bare først efter et stykke tid. Nogle mærker en virkning allerede efter en uge (særligt med escitalopram, der er den hurtigst virkende), men for de fleste vil der gå mindst 14 dage. Den endelige effekt opnås helt op til 8 uger efter start. Det er ikke det samme som at det ikke virker med det samme, men det er først når der er sket en ophobning af stoffet gennem længere tid, at det får den kraftige effekt på serotonin (humør, energi osv.).

Jeg kan på ingen måde anbefale SSRI præparater til lykke rus. Hvis man tager præparaterne i forvejen er det måske en anden sag. Nogle fortæller, at de ved at tage en ekstra pille en dag, hvor de skal være ekstra friske kan opleve et energi boost. Det er formentlig fordi de allerede har en del i kroppen i forvejen. Det er dog noget helt andet end at køre 12 i kæften på en gang.

Visse lykkepiller er depot - fx. venlafaxin (bare til information) men som du siger er der vist ikke nogle SSRI som er depot. Venlafaxin er jo også SNRI :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
ammoboy skrev:
Hey, tak for jeres svar :) Men det med at være dårlig, kunne jeg kun mærke i to tre dage.... men jo, det var citalopram de hed :) Men ja, det skal sgu prøves.... det er fucked og nice ---altså på rusen :)

Den holdning kommer du ikke langt med. Du kan få en bedre og mindre skadelig rus på MANGE andre måder...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
ammoboy skrev:
Hejsa :)
Jeg prøvede her sidste weekend nogle lykkepiller. Vi var to som købte 24 stk - citalopram tror jeg nok de hed..
Men altså, vi åd 12 stk hver samt vi drak en helt masse alkohol og røg noget hash...
Der gik lige lidt tid før jeg kunne mærke noget, men så slog de piller som en hammer... Begyndte at gøre mærkelige ting, og kunne næsten ikke engang stå op. Det var virkelig fucked, og følte som om der var nogen der rykkede i min tunge.... Men det gode var jeg var fuldtændig lykkelig, og følte som om jeg var ude at flyve... Rusen minder meget om ecstasy!

Men dagen efter var jeg virkelig dårlig... Følte mig helt tom indeni, og kunne ikke lukke mine øjne hele natten efter trippet, så begyndte jeg at halliciunere....

Nogen der har erfarringe rmed en "lykke - rus" , så share det venligst :)

Hilsen Ammo- boy

Har du ikke læst noget om lykkepiller og indtagelse af disse før du begyndte at æde af dem? Hvis du ikke har så ville du finde ud af at det ikke er særlig smart og at man får det elendigt af dem dagene efter. Plus der står nok et sted at det ikke er særlig godt for din hjerne...

:hm:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
arpheus skrev:
NightflierDk skrev:

AFAIK skyldes de ca 3 ugers delay på effekten af SSRI'er denne mekanisme (jeg mener det står i en bog ved navn basic druq design and discovery - jeg kan finde det frem, hvis det er):

Citalopram når efter et par timers indtagelse maksimal plasmakoncentration og herefter hæmmer stoffet genoptagelsen af præsynaptisk serotonin ved at hæmme serotonin transport-enzymet. I den presynaptiske neuron er der lokaliseret nogle undertyper af serotonin-receptorer, der har en rolle i mekanismen, hvor vesikler med serotonin smelter sammen med den præsynaptiske-cellemembran (og frigiver serotonin til synapsespalten). Den umiddelbart øgede serotonin-koncentration i synapsespalten bevirker at de før nævnte undertyper af serotonin-receptorer bliver delvist hæmmet, hvorved frigivelse af vesikler med serotonin til synapsespalten hæmmes.
Som mange andre steder i kroppen er der en negativ feedback-mekanisme, hvor der kan kompenseres for en ændret tilstand. Jeg mener der står i den nævnte bog, at forsøg har vist at det tager omkring 3 uger for disse undertyper af serotonin-receptorer at blive desensitizerede - således at vesikler med serotonin kan smelte sammen med den præsynaptiske cellemembran og frigive serotonin med en mere almindelig frekvens.
Så først øger citalopram serotonin koncentrationen i synapsespalten ved at hæmme serotonin transporteren -> ved negativ feedback hæmmes mekanismen, hvor vesikler med serotonin kan smelte med den præsynaptiske cellemembran og frigive serotonin. (her er der altså endnu ikke den store effekt af citalopram på humøret). -> efter 3 ugers tid desensitizeres serotonin-receptorerne (det sker nok gradvist), der er ansvarlige for den mindskede frigivelse af serotonin fra den præsynaptiske neuron -> serotonin koncentrationen i synapsespalten øges mere markant med heraffølgende effekter.

Måske nogle tænker, hvordan topic starter, så kan have fået et respons. Man kan sagtens forestille sig et umiddelbart respons af at blokere en stor del af serotonin receptorerne her og nu. Men over nogle dage ville det nok udligne sig. Og, hvis topic starter kan finde på at tage 12 af disse tableter ligger det lidt ligefor at foreslå, man måske kunne forestille sig at ham og hans ven ikke var snu nok til at indse de havde pisket en stemning op :P

Medlem

første gang jeg spiste 20 mg citalopram fik jeg det også ligesom kex, lidt flimrende med øjnene og det kildede lidt i underbukserne. men dig min ven du har altså spist 480 mg, så det undrer mig ikke du var ude og flyve.....

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Adhoc> Er vi enige om, at det du beskriver er en teori? Så vidt jeg ved, er der ikke redegjort videnskabeligt for de præcise mekanismer i detaljer og slet ikke de kompenserende...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
arpheus skrev:
Adhoc> Er vi enige om, at det du beskriver er en teori? Så vidt jeg ved, er der ikke redegjort videnskabeligt for de præcise mekanismer i detaljer og slet ikke de kompenserende...

Jeg mener der i hvert fald er redegjort for nogle af mekanismerne i teorien. Jeg finder den bog og slår op, hvad det præcist er der står :)

Det jeg ikke er enig i du skriver er dette
Citat:
(...)men det er først når der er sket en ophobning af stoffet gennem længere tid, at det får den kraftige effekt på serotonin(..)
Tænker du på opnåelse af steady-state-koncentration? Man kan gange halveringstiden med en faktor 5 for at finde det tidspunktpunkt, hvor der indtræder steady state koncentration. Da citalopram har halveringstiden 36 timer, så vil du efter 7,5 døgn [(36*5)/24] døgn have et stabilt plasmaniveau, hvor indtag og nedbrydning følger hinanden. Men tilnærmelsen er ikke lineær. Jeg fandt et billed for methadone, der har en en halveringstid på 30-60 timer, der nogenlunde illustrerer dette:

Billede

Mit gæt er at med almindelig doseringsfrekvens vil du have en relativt høj plasma-koncentration i forhold til den maksimale plasmakoncentration allerede efter et par dage (altså lavere end Cmax, men ikke langt fra). Så jeg tror ikke tiden for maksimal plasmakoncentration kan forklare det alene. Desuden, hvis dette var tilfældet kunne behandlingen teoretisk set anlægges ligesom for hjertemagnyl (http://www.medicin.dk/Show.aspx?docid=s ... ertemagnyl)
Citat:
Doseringsforslag
Voksne. Initialt 150-300 mg, vedligeholdelse 75 mg dgl.
hvorved man hurtigt opnår den ønskede plasma koncentration

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Adhoc> Spændende. Jeg er spændt på at læse hvad du finder ud af. Jeg er enig med dig i, at der formentlig ikke er nogen tvivl, hvad angår citalopram/escitaloprams hæmning af serotonins genoptagelse (enzymet). Når vi er nede i receptor undertyper og feedback mekanismer, så er der så mange komplekse sammenhænge (eksempelvis HT2c og dets indflydelse på dopamin) og utilstrækkelig viden om de præcise funktioner, at jeg tror (med streg under tror) at det er meget svært, præcist at redegøre for dem og endnu sværere at påvise dem i forsøg på levende mennesker.

Jeg synes tit jeg læser eller hører, hvordan en eller anden type psykoaktivt stof virker, helt ned i detaljen. Når jeg går det efter i sømmene, så finder jeg ofte ud af, at der er tale om kvalificerede gæt, ofte direkte fra producenten. Det er ikke det samme som at sige det er forkert, men blot at det ikke er sikkert. Men jeg er spændt på at læse hvad du kommer frem til. Jeg er selv overbevist om, at der er kompenserende mekanismer involveret, men præcist hvordan de spiller ind ved jeg ikke.

Steady state efter ca. 7,5 døgn, synes jeg passer meget godt med effekt allerede efter en uges tid. Når jeg starter op på escitalopram, så kan jeg mærke dem fra første dag. Jeg får tydelige serotonin virkninger og bivirkninger (så tydelige og kraftige, at jeg udelukker placeboeffekt). Efter en uge til to stabiliseres det, men først efter et par måneder opnår jeg den endelige effekt.

Årsagen til at det tager så lang tid, med den gradvise forbedring kan måske skyldes, at den deprimerede ved at få mere tilgængeligt serotonin nu får energi til at leve et mere normalt liv, bliver mere social, mindre hæmmet, måske kommer mere ud, løber en tur mm. Det starter en positiv spiral og påvirker hjernekemien i yderligere positiv retning, blandt andet øget belønning.

PS. Hvis det er for meget off-topic for trådstarter eller andre, så kan vi køre videre på PM.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maryland State Senate
Jeg er selv paa Citalopram og synes det er en emsktremt spaendende diskussion, saa bliv endelig ved!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Wow - jeg vil lige tage hatten af, og kaste en stor portion respekt efter arpheus og især Adhoc - I har formået at forvandle en nærmest skabelons-stereotyp af en psy.dk tråd (<indsæt_brugernavn> ved ikke så meget om stoffer, men tog alligevel <indsæt_astronomisk_høj_dose> af <indsæt_velkendt_skadeligt_og_lettilgængeligt_stof> og det var vildt fedt. Resten af topic går med, at brugere på psy forsøger at tale <indsæt_brugernavn> til fornuft, men han/hun er hooked.)

til noget interessant teori om SSRI'er og deres virkningsmekanismer.

Tak - og fortsæt endelig. Har altid undret mig over SSRI'ernes lange pause, før man når steady state/plateu i behandlingen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]