Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Hvis jeg vidste det, ville jeg sige det...
Efter længere tids lyst, men uden at kunne ta mig sammen til det, har jeg endelig fået startet med at dyrke selv. Jeg har valgt at starte med en enkelt plante, en Easy Bud, der er både Autoflowering & Feminized. Min plan er at bygge et growroom hvor forskellige planter overlapper i størrelse og alder. Dette er for at jeg kan høste små mængder ofte, så jeg kan eksperimentere med hvornår jeg vil høste, og hvor lang tid jeg ønsker at tørre mit produkt. Mit endelige mål er at skræddersy det til min egen præference.

Udstyr:
1 stk 5 liters rengørings-spand
4 stk 6.5 liter potter
1 stk gødning - Bio-Grow á 1 liter
1 stk gødning - Bio-Bloom á 1 liter
1 stk gødning - Alg-A-Mic á 0,5 liter
1 stk ph-test kit
1 stk 20 liters Djursland sphagnum Så & Priklemuld
1 stk "Ikea" skab til growroom
1 stk 110w CFL spare pære 2700K til blomstring
1 stk 110w CFL spare pære 6400K til vegetativ fase
2 stk Mekanisk tænd/sluk-ur til lampe
1 stk blæser (230v)

Umiddelbart planlagt udstyr (første prioritet som jeg får råd til det):
2 stk blæser (230v)
diverse ledninger, stik osv til et mere pænt strømnet

Dette er kun til at begynde på, med tiden som jeg får råd til det skal mit growroom udbygges med bla. en lignende pære til gro. Selvfølgelig skal der også bygges en effektivt ventilations-system, med fokus på støj-svaghed. På udsugningen vil jeg sætte et aktivt kul-filter. Dette har jeg også overvejet at gøre på indsugningen, men jeg vil lige undersøge om der er nogen gavnlig effekt ved renere indsugningsluft.

Skabet jeg vil bruge til growroom er 2-delt, heri vil jeg ha 1 side til vegge & 1 side til blomstring.

Jeg startede med at spire mit frø 12 timer i et shot-glas med vand. Herefter 36 timer mellem 2 stykker vådt papir & underkopper. Disse stod på radiatoren. Da jeg syntes det var spiret nok fyldte jeg min spand med jord, meget løst, og gav det en go tur under bruseren. Jeg plantede ca 1,5-2 cm nede. Planten fik lov til at stå i vindueskarmen, da jeg ikke havde nogen lampe. Efter 14 dage fandt jeg ud af at min køkken lampe er et lysstof-rør, hvor planten hurtigst mulig blev stillet ind under. Dagen efter læste jeg Christian Florestans Marijuana Guide, for at finde ud af hvor tæt planten skulle være på lampen. Den blev fluks stablet op på en stak tallerkener for at komme tættest muligt på lampen. Dette burde jeg nok have gjort fra dag 1, og jeg tror stammen er meget tynd fordi den ikke fik nok lys de første 2 uger.

Djursland sphagnum Så & Priklemuld varedeklaration:
Findelingsgrad: Fin
Omsætningsgrad: 55-85
PH-Værdi: 5,5-6,0
Ledningsværdi: 3,0-4,0
Nitratværdi: 15-27
Tilsat 5 kg skrivekridt pr m3.
Fosforværdi: 16-30
Kaliumværdi: 20-35
Magnesiumværdi: 20-35
Calciumtal: 135
Borværdi: 1,1
Mangantal: 1,8
Påfyldt: 20 liter
Brugsvolumen: 20 liter

6/6-10:
Så har jeg fået en lille smule mere udstyr hjem. I første omgang har jeg investeret i en pære til blomstring, da det er her det er mest kritisk at den får kontrolleret lys. Derudover har jeg fået købt gødning, ph-test kit + ph-down pulver. Jeg har også købt 4 stk 6.5 liters hvor jeg er i fuld gang med at spire 4 frø til :D

Fra nu af vil jeg bruge min første plante som forsøg-kanin, jeg vil hellere smadre 1 plante end 4 :D

Jeg har fyldt ca 3 cm ekstra jord på planten for at støtte længere op om planten.

Jeg plantede 4 stk midnat, natten til søndag. Potterne blev fyldt helt op og overhældt med 1.5 liter vand med gødning. Det var åbenbart lige præcis den rigtige mængde, for der var kun en lille smule vand der kom ud af bunden... De fik lov til at stå 2 timer for at dræne godt, inden jeg plantede frøet.

8/6-10:
Da jeg kom hjem fra arbejde idag, var min lille baby gået i blomst :D

Jeg gik med det samme igang med at sætte mit skab op til blomstring, fik sat gaffa på alle samlinger for at gøre det lys-tæt, fik sat min pære+reflector op.
Så satte jeg hende ind og fik justeret pæren til 3-4 cm over.

Jeg har tænkt mig at køre 18/6 lys (18 timers lys/6timers total mørke). Normalt har jeg hørt folk bruger 12/12, men da min er autoflowering burde den kunne klare længere tids lys.

22/6-10 (dag 45):
Jeg ved stadig ikke hvad der er galt med min baby, men det lader til at den bruger al næringen på skuddene. De ser store og lækre ud (jeg ville ønske jeg havde et bedre kamera, så jeg kunne dele synet med jer :D), men bære-bladene har det ikke godt. De nederste er næsten helt døde, og de øverste er godt på vej.

Der er opstået noget mørkegrønt i jorden, det ligger i yderkanten og ligner en form for alger. Jeg ved ikke om det er muligt, men jeg vil begynde på at plante i mindre potter, og så plante om, hvis det er fordi planten ikke kan bruge alt vandet. Eller hvis jeg er heldig, kan det løses ved at blande perlit og leca-sten i jorden.

27/6-10 (dag 50):

Idag fik jeg taget billeder af de 4 nye små. Jeg har eksperimenteret lidt med at fylde ekstra jord på, for at modvirke det dårlige lys, da jeg tror de stræber ekstra meget opad og får en tynd stamme i starten.

Jeg har en enkelt "problem-barn". Da de lige var kommet op af jorden, gravede jeg et godt stykke under jorden og flyttede dem ind i midten af potten. Med den ene fik jeg ikke gravet tilstrækkeligt dybt under planten, og jorden omkring faldt fra hinanden. Jeg besluttede mig for at prøve om den ikke kunne overleve, hvilket den ser ud til at gøre. Den vokser dog noget langsommere end de andre, men det ser ud til at den overlever.

Jeg har også fået rigget en lille nød-blæser til. Jeg havde en lille 12v computer-blæser liggende, og et blå, roterende lys med en 12v strømforsyning liggende. Jeg strippede det blå lys, og brugte kun de nødvendige dele til at holde den oppe med. Det eneste problem er, at strømforsyningen er AC og blæseren en DC, så den arbejder kun ved 1/2 kraft. Men det er det bedste jeg kan klare indtil jeg får råd til noget ordentligt :D

10/7-10 (dag 63):

Siden sidst har jeg fået anskaffet en pære til vege-fasen, en blæser til ventilation og gødning med mikro-næringsstoffer (hvilket ligner grøn sæd forresten :shock: )
Jeg forventer at jeg får bestilt det meste af mit resterende udstyr i næste uge, efter det mangler jeg kun kulfilter til udsugning :D

19/7-10 (dag 72):

Det lader til at mine 4 små er gået i blomst. Da det jo er auto-flowering kan jeg ikke styre hvor store de er før de bringes i blomst, men jeg har tænkt på om det kunne skade plantens udvikling at holde den i vegetativ lys-fase? Altså, de får 18/6 timers lys fra start til høst, men under forskellige lysspektre.

Min første er ved at modnes, flere af fimrehårene har skiftet farve til orange, og bud'sene er begyndt at svulme op og tætnes :D Det lader til at jeg nogenlunde har fået reddet den med min nye gødning med mikronæringsstoffer.

Billed-del:

Dag 0: plantning & udstyr

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Dag 6:

Billede

Billede

Dag 9:

Billede

Billede

Dag 12:

Billede

Billede

Dag 16:

Billede

Billede

Dag 19:

Billede

Billede

Billede

Dag 29:

Billede

Billede

Billede

Dag 31:

Billede

Billede

Dag 33:

Billede

Dag 38:

Billede

Billede

Dag 45:

Billede

Billede

Billede

Dag 50:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Dag 59:

Billede

Billede

Billede

Dag 63:

Billede

Billede

Dag 72:

Billede

Billede

Billede

Det var alt for nu, jeg vil løbende lægge nye billeder ind, når jeg syntes der er sket tilstrækkeligt udvikling i planten, eller når jeg får købt nyt udstyr :D

Ps: Mange tak til Smoke'N'Fly for inspiration til grow-tour & hjælp til opstart

Senest rettet af JePess 19 jul 2010 20:16, rettet i alt 14 gange.

Medlem
Brugeravatar

Fedt at se at du har startet din egen tråd JePess...

Og tøsen er sq begyndt at se godt ud makker... ser sund og frisk ud i mine øjne.

Gode planer du har lagt dig for, men ved du ligger inde med 4 EB frø mere, så kan du så komme afsted efter flere potter!!! :D

Lige nogle ting til det du skrev:

JePess skrev:
Dette har jeg også overvejet at gøre på indsugningen, men jeg vil lige undersøge om der er nogen gavnlig effekt ved renere indsugningsluft

Interessant at drøfte... Tror et alm. luft filter ville tjene samme formål. Men nogen der renser deres "intake" luft?

JePess skrev:
Efter 14 dage fandt jeg ud af at min køkken lampe er et lysstof-rør, hvor planten hurtigst mulig blev stillet ind under.

Fedt!
ved du har problemer med solen der hvor du bor.
Få lige undersøgt om det er warm white, eller cool white lysstofrør, du kan mærke om den afgiver nogen varme ved planten. Tror da også det er cool white, men det er bare lige så du rister toppen af "fruen" ;)

JePess skrev:
og jeg tror stammen er meget tynd fordi den ikke fik nok lys de første 2 uger.

Få en ventilator til at blæse på planten, så er den skid slået. :rocking:

JePess skrev:
Ps: Mange tak til Smoke'N'Fly for inspiration til grow-tour & hjælp til opstart

Altid homie!
Glæder mig til at følge tråden

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: North State :)
Har det en nautral pH, dit Djursland sphagnum Så & Priklemuld?
Og hvad har du egentlig givet for 'tøj-skabet', det ser umiddelbart meget pænt ud ? ;)

Medlem

Geografisk sted: 2900 happiness?
:offtopic: hvad kostede dit skab?

EDIT: Syntes du burde plante flere planter for en sikkerheds skyld

EDIT: Ja, jeg har selv 2 skabe stående men min mor kan ikke huske hvad de kostede.. :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: North State :)
hehe det er da ikke særlig off-topic..
(skal hjælpe en kammerart med at skrabe et setup ligende det her sammen)
og så ved folk hvad skabet har kostet, det er da altid lidt spændene.

Nå men btw. er enig med Cozhi om at det kunne være en god idé at starte nogle ekstra op.

Medlem

Ja for nogle af ens planter vil ikke samarbejde -.- og så ville jeg også blive rastløs hvis jeg kun havde en plante at holde øje med :)

Junior medlem

Theis-0n skrev:
Har det en nautral pH, dit Djursland sphagnum Så & Priklemuld?
Og hvad har du egentlig givet for 'tøj-skabet', det ser umiddelbart meget pænt ud ? ;)

Har tilføjet varedeklaration i beskrivelsen :)

Aner ærligt talt ikk hvad et lignende skab koster, det var et jeg fik i gave for 3-4 år siden

Cozhi skrev:
Syntes du burde plante flere planter for en sikkerheds skyld

Jeg har også tænkt mig at ha så mange planter som muligt igang, men jeg havde ikk råd til potter, så jeg tog en spand jeg havde stående :D

Medlem

nåå ok ^^ men hvis du bare købe nogle spande kan det ikke koste så meget. :) så se at få skaffet nogle flere planter :D den ene skal jo nødigt være ensom

Junior medlem

Cozhi skrev:
nåå ok ^^ men hvis du bare købe nogle spande kan det ikke koste så meget. :) så se at få skaffet nogle flere planter :D den ene skal jo nødigt være ensom

Har os tænkt mig at der ska bestilles lamper og gødning idag... Så vil jeg os købe en stak potter... Har 4 frø der bare ligger og venter på at blive til små pæne damer XD

Medlem

okay ^^ hvis der er penge problemer så køb nogle store med det samme

Junior medlem

Cozhi skrev:
okay ^^ hvis der er penge problemer så køb nogle store med det samme

Jeg har bestilt 4 stk 6.5 liters potter, mine små EB burde kunne vokse fuldt fra starten :D

Junior medlem

Opdateret 6/6-2010

Medlem

Ser fin ud :)

Junior medlem

Jeg lagde 4 frø til spiring lørdag kl 12, søndag til midnat plantede jeg de 3. Det sidste havde ikke åbnet sig, i første omgang troede jeg det kunne være et dødt frø, men jeg lod det spire videre. Siden imorges har det også åbnet sig, så jeg håber det kan plantes senere idag, så det kun er 1 dag bagud :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
med 10GB internet så syntes jeg satme godtnok din tråd loader SINDSYGT langsom! .. har ventet 2 minutter nu.. og billederne er stadig KÆMPE store... kom nuuuuuuuuuuuuuu!!!!!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er pga. valget af billedhosting. Imageshack er meget ustabilt og folk har ofte dårlig forbindelse dertil. Så det er ligemeget hvor store billederne er eller hvor hurtig en forbindelse du har. Imageshack er forfærdeligt.
Jeg sidder eksempelvis på 3G-nettet og henter med få mbps og tråden loadede indenfor et par sekunder.

Medlem
Brugeravatar

Han kan også bare bruge thumbnail link (tror jeg det hedder)

Så vil billederne være lille, og skal klikkes på for at se i større view. (hvis han vil bruge imageshack)

Junior medlem

Smoke'N'Fly skrev:
Han kan også bare bruge thumbnail link (tror jeg det hedder)
Så vil billederne være lille, og skal klikkes på for at se i større view. (hvis han vil bruge imageshack)

Ja, jeg bruger imageshack, og jeg bruger forum link... Det gør jeg fordi billederne automatisk bliver skaleret, og det syntes jeg ser bedst ud :D

MaximumG skrev:
med 10GB internet så syntes jeg satme godtnok din tråd loader SINDSYGT langsom! .. har ventet 2 minutter nu.. og billederne er stadig KÆMPE store... kom nuuuuuuuuuuuuuu!!!!!

Det er altid værd at vente pa kvalitet :D

Medlem
Brugeravatar

Ser fint ud dit lille skab homie... Især nu hvor der hænger en CFL pære ;)

Og din tøs, Ja, hun er også fin...

Glæder mig til at se billeder af de 4 små du også har plantet

Junior medlem

Mit kamera er ikke godt nok til at vise det, men hun er ved at blive gul i bladende. Jeg går ud fra at det har været fordi jorden var tørret ud, så jeg har vandet idag.

Men jeg brugte også bloom gødning for første gang, så har også overvejet om det kunne være underskud af noget bestemt nærings-stof.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]