Efter længere tids lyst, men uden at kunne ta mig sammen til det, har jeg endelig fået startet med at dyrke selv. Jeg har valgt at starte med en enkelt plante, en Easy Bud, der er både Autoflowering & Feminized. Min plan er at bygge et growroom hvor forskellige planter overlapper i størrelse og alder. Dette er for at jeg kan høste små mængder ofte, så jeg kan eksperimentere med hvornår jeg vil høste, og hvor lang tid jeg ønsker at tørre mit produkt. Mit endelige mål er at skræddersy det til min egen præference.
Udstyr:
1 stk 5 liters rengørings-spand
4 stk 6.5 liter potter
1 stk gødning - Bio-Grow á 1 liter
1 stk gødning - Bio-Bloom á 1 liter
1 stk gødning - Alg-A-Mic á 0,5 liter
1 stk ph-test kit
1 stk 20 liters Djursland sphagnum Så & Priklemuld
1 stk "Ikea" skab til growroom
1 stk 110w CFL spare pære 2700K til blomstring
1 stk 110w CFL spare pære 6400K til vegetativ fase
2 stk Mekanisk tænd/sluk-ur til lampe
1 stk blæser (230v)
Umiddelbart planlagt udstyr (første prioritet som jeg får råd til det):
2 stk blæser (230v)
diverse ledninger, stik osv til et mere pænt strømnet
Dette er kun til at begynde på, med tiden som jeg får råd til det skal mit growroom udbygges med bla. en lignende pære til gro. Selvfølgelig skal der også bygges en effektivt ventilations-system, med fokus på støj-svaghed. På udsugningen vil jeg sætte et aktivt kul-filter. Dette har jeg også overvejet at gøre på indsugningen, men jeg vil lige undersøge om der er nogen gavnlig effekt ved renere indsugningsluft.
Skabet jeg vil bruge til growroom er 2-delt, heri vil jeg ha 1 side til vegge & 1 side til blomstring.
Jeg startede med at spire mit frø 12 timer i et shot-glas med vand. Herefter 36 timer mellem 2 stykker vådt papir & underkopper. Disse stod på radiatoren. Da jeg syntes det var spiret nok fyldte jeg min spand med jord, meget løst, og gav det en go tur under bruseren. Jeg plantede ca 1,5-2 cm nede. Planten fik lov til at stå i vindueskarmen, da jeg ikke havde nogen lampe. Efter 14 dage fandt jeg ud af at min køkken lampe er et lysstof-rør, hvor planten hurtigst mulig blev stillet ind under. Dagen efter læste jeg Christian Florestans Marijuana Guide, for at finde ud af hvor tæt planten skulle være på lampen. Den blev fluks stablet op på en stak tallerkener for at komme tættest muligt på lampen. Dette burde jeg nok have gjort fra dag 1, og jeg tror stammen er meget tynd fordi den ikke fik nok lys de første 2 uger.
Djursland sphagnum Så & Priklemuld varedeklaration:
Findelingsgrad: Fin
Omsætningsgrad: 55-85
PH-Værdi: 5,5-6,0
Ledningsværdi: 3,0-4,0
Nitratværdi: 15-27
Tilsat 5 kg skrivekridt pr m3.
Fosforværdi: 16-30
Kaliumværdi: 20-35
Magnesiumværdi: 20-35
Calciumtal: 135
Borværdi: 1,1
Mangantal: 1,8
Påfyldt: 20 liter
Brugsvolumen: 20 liter
6/6-10:
Så har jeg fået en lille smule mere udstyr hjem. I første omgang har jeg investeret i en pære til blomstring, da det er her det er mest kritisk at den får kontrolleret lys. Derudover har jeg fået købt gødning, ph-test kit + ph-down pulver. Jeg har også købt 4 stk 6.5 liters hvor jeg er i fuld gang med at spire 4 frø til

Fra nu af vil jeg bruge min første plante som forsøg-kanin, jeg vil hellere smadre 1 plante end 4

Jeg har fyldt ca 3 cm ekstra jord på planten for at støtte længere op om planten.
Jeg plantede 4 stk midnat, natten til søndag. Potterne blev fyldt helt op og overhældt med 1.5 liter vand med gødning. Det var åbenbart lige præcis den rigtige mængde, for der var kun en lille smule vand der kom ud af bunden... De fik lov til at stå 2 timer for at dræne godt, inden jeg plantede frøet.
8/6-10:
Da jeg kom hjem fra arbejde idag, var min lille baby gået i blomst

Jeg gik med det samme igang med at sætte mit skab op til blomstring, fik sat gaffa på alle samlinger for at gøre det lys-tæt, fik sat min pære+reflector op.
Så satte jeg hende ind og fik justeret pæren til 3-4 cm over.
Jeg har tænkt mig at køre 18/6 lys (18 timers lys/6timers total mørke). Normalt har jeg hørt folk bruger 12/12, men da min er autoflowering burde den kunne klare længere tids lys.
22/6-10 (dag 45):
Jeg ved stadig ikke hvad der er galt med min baby, men det lader til at den bruger al næringen på skuddene. De ser store og lækre ud (jeg ville ønske jeg havde et bedre kamera, så jeg kunne dele synet med jer

), men bære-bladene har det ikke godt. De nederste er næsten helt døde, og de øverste er godt på vej.
Der er opstået noget mørkegrønt i jorden, det ligger i yderkanten og ligner en form for alger. Jeg ved ikke om det er muligt, men jeg vil begynde på at plante i mindre potter, og så plante om, hvis det er fordi planten ikke kan bruge alt vandet. Eller hvis jeg er heldig, kan det løses ved at blande perlit og leca-sten i jorden.
27/6-10 (dag 50):Idag fik jeg taget billeder af de 4 nye små. Jeg har eksperimenteret lidt med at fylde ekstra jord på, for at modvirke det dårlige lys, da jeg tror de stræber ekstra meget opad og får en tynd stamme i starten.
Jeg har en enkelt "problem-barn". Da de lige var kommet op af jorden, gravede jeg et godt stykke under jorden og flyttede dem ind i midten af potten. Med den ene fik jeg ikke gravet tilstrækkeligt dybt under planten, og jorden omkring faldt fra hinanden. Jeg besluttede mig for at prøve om den ikke kunne overleve, hvilket den ser ud til at gøre. Den vokser dog noget langsommere end de andre, men det ser ud til at den overlever.
Jeg har også fået rigget en lille nød-blæser til. Jeg havde en lille 12v computer-blæser liggende, og et blå, roterende lys med en 12v strømforsyning liggende. Jeg strippede det blå lys, og brugte kun de nødvendige dele til at holde den oppe med. Det eneste problem er, at strømforsyningen er AC og blæseren en DC, så den arbejder kun ved 1/2 kraft. Men det er det bedste jeg kan klare indtil jeg får råd til noget ordentligt
10/7-10 (dag 63):Siden sidst har jeg fået anskaffet en pære til vege-fasen, en blæser til ventilation og gødning med mikro-næringsstoffer (hvilket ligner grøn sæd forresten

)
Jeg forventer at jeg får bestilt det meste af mit resterende udstyr i næste uge, efter det mangler jeg kun kulfilter til udsugning
19/7-10 (dag 72):Det lader til at mine 4 små er gået i blomst. Da det jo er auto-flowering kan jeg ikke styre hvor store de er før de bringes i blomst, men jeg har tænkt på om det kunne skade plantens udvikling at holde den i vegetativ lys-fase? Altså, de får 18/6 timers lys fra start til høst, men under forskellige lysspektre.
Min første er ved at modnes, flere af fimrehårene har skiftet farve til orange, og bud'sene er begyndt at svulme op og tætnes

Det lader til at jeg nogenlunde har fået reddet den med min nye gødning med mikronæringsstoffer.
Billed-del:
Dag 0: plantning & udstyr

Dag 6:

Dag 9:

Dag 12:

Dag 16:

Dag 19:

Dag 29:

Dag 31:

Dag 33:

Dag 38:

Dag 45:

Dag 50:

Dag 59:

Dag 63:

Dag 72:

Det var alt for nu, jeg vil løbende lægge nye billeder ind, når jeg syntes der er sket tilstrækkeligt udvikling i planten, eller når jeg får købt nyt udstyr

Ps: Mange tak til Smoke'N'Fly for inspiration til grow-tour & hjælp til opstart