arpheus skrev:
Jeg er glad for, at du skriver "mest kvalificerede gæt", det er vi næsten enige om. Jeg er enig med dig i, at udtrykket "simplificering" er mere dækkende.
Det er til gengæld min opfattelse, at argumenter bakket op af videnskabelig forskning de facto betragtes som sandheden, indtil andet er bevist (hvilket kan være svært, når tendenser og holdninger skyller ind over en given historisk periode). "Sandheden" udmøntes i politiske prioriteringer, der igen påvirker forskningen.
Jeg mener det du beskriver, er et ideal. Der er altid mennesker (herunder forskere), der er ærgerrige nok, til at påtage sig en hvilken som helst opgave og få det til at fremstå på en måde, så det kan bruges eller misbruges i forhold til en politisk eller økonomisk dagsorden.
Jeg mener desuden ikke det er muligt, at være objektiv. Tværtimod er det potentielt farligt, at tro på sådan en objektivitet. Det kan kun blive "så objektivt som muligt" ved at man forsøger at udelukke fejlkilder, herunder en selv.
Jeg er for så vidt enig i det meste af det du skriver. Det er måske nok et lidt idyllisk billede af naturvidenskaben jeg tegner, men jeg mener nu stadig, at resultater som man har opnået gennem "godt" naturvidenskabeligt arbejde (altså ved at overholde alle principper for god videnskab) er noget af det tætteste vi mennesker kan komme på en egentlig sandhed omkring den fysiske verden. At mange naturvidenskabelige "sandheder" så må revideres fra tid til anden viser bare hvor svært det er for os mennesker at nå til nogen egentlig sandhed eller "sand erkendelse".
(Det burde måske uddybes, men jeg tror du har fattet hvor jeg vil hen med det - og vi har vist allerede kørt tråden ret off topic...)
Hvorvidt der så eksisterer noget ikke-fysisk (f.eks det du vælger at kalde ånd) er vel noget nær en umulighed at bevise v.h.a. naturvidenskab - det har du ret i. Men det slår mig, at hver gang man har troet at en proces har været styret af noget "ikke-fysisk" eller noget "overnaturligt", har det vist sig at der var en fysisk forklaring. Det er selvfølgelig ikke et bevis for noget som helst, men ren "tankespind" fra min side af.
Et eksempel kunne være vitalismen, som var en fremhærskende tankegang indtil omkring år 1800, som antog at organiske stoffer havde en form for "livskraft" i sig som adskilte dem fra de inorganiske stoffer. Men da Wöhler så på et tidspunkt fik lavet en total syntetese af urea (urinstof), som jo er et organisk stof, da faldt den idé til jorden.
Men en vigtig pointe synes jeg er, at naturvidenskaben er
beskrivende snarere end forklarende. Så man kan beskrive processer og de naturlove der styrer processerne, men det er svært eller umuligt at besvare de store "hvorfor"-spørgsmål vha naturvidenskaben (selvom folk stadig forsøger f.eks at modbevise guds eksistens)...
Jeg er for øvrigt enig i det du skriver om objektivitet.