Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem

Rasta Drengen skrev:
Er det korrekt at de kan vokse en meter og mere til efter de er sat i blomst? For jeg kan da huske fra udendørs at de næsten ikke vokser efter de er gået i blomst? Og hvis de gør det, bliver ens planter så bare 'et langt bud' hele vejen op eller hvordan?

Ja måske ikke lige en hel meter men den vokser jo. Den kaldes "colaen".
http://www.youtube.com/watch?v=BSCd6Rji ... re=related
Læg mærke til hvordan "colaen" vokser frem i toppen fra ca 0:40 og til slut..

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: North State :)
Haha. Lækker video, den giver et meget godt overblik på sammenhængen mellem størrelsen inden blomstring og resultat.

fuck jeg glæder mig :mrgreen:

Medlem
Brugeravatar

Fik endelig sat teltet op, og så går lynlåsen i stykker. Der er lysnås for neden på teltet rundt om 3 af de 4 sider på teltet, og så rundt ved åbningen.. Lynlåsen er til for at lukke tæt og strejke det sidste løse telt ud i en tight possition.

Hvor vigtigt er det at der er helt tæt? Mht. andre alternativer?
Har tænkt følgende mulighedder:

Velcrobånd hele vejen rundt langs lynlåsen. Sættes på enten med lim, eller nål og tråd. Vil det holde tilstrækkeligt på luften? Der skulle jo helst kun komme luft og lugt ud af ventilationen?Der vil være 2 små blæsere der er aktive derinde, så airflowet spiller sikkert også en rolle for dette lufttæthedsproblem.

Sy med nål og tråd. Ville aldrig blive sindsyg tæt men måske med 2 cm's mellemrum mellem trådene? Dårlig løsning?

Tape?

Medlem
Brugeravatar

Har et spørgsmål mht. ventilation.

I mit setup kommer jeg til at have en Chaysol Kanalventilator, og en bætte wc-ventilator som yder 95 m3/h.

- Hvilken en syns i umiddelbart der skal sidde på Cooltuben?

For jeg tænker lidt at det er bedre at bruge den stærke (Chaysol) til at suge hele teltets luft, i stedet for kun at suge omkring pæren?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kanalventilatoren kan klare begge dele, du.

Ang. teltet - surt det gik i stykker, men så længe det er lystæt så er det fint nok. Velcro, tape, sort plastik, whatever floats your boat, så længe der bare ikke kan komme lys ind i mørkeperioden.

Medlem
Brugeravatar

Okay nice. Men jeg forstår ikke helt hvordan et cooltube setup funker..

Kan man gøre sådan her:

Luften suges ind igennem Kulfilteret -> Igennem et flexrør -> igennem cooltuben -> igennem flexrør -> igennem ventilator som suger -> og ud et sted udenfor teltet

tror det er det samme der sker her: http://www.uk420.com/boards/uploads/119 ... _21228.jpg

For jeg havde en tanke om at man havde kulfilter yderst, til sidst i kredsløbet, men det har man ikke eller hvordan fungerer det?

Moderator
Brugeravatar

Du skal gøre som på billedet, kulfilteret sidder sidst i systemmet, og der bliver suget luft ind igennem dét, så kommer det til kanalventilatoreren, som puster luften igennem cooltuben og ud af teltet.

Medlem
Brugeravatar

Okay, så har jeg nogenlunde fat i setup :) det er egentlig ret enkelt :)

Så ville jeg høre en ting; jeg har fået afvide af en, at det er dumt at bruge jord fra haven. Da han sagde at det er det samme som at inviterer insekter eller sygdomme der kan være i jorden ind i sit grow skab, faldt det mig meget logisk ind. Har i nogensinde gjordt det, for det ærger mig at jeg må købe en all-mix når min have er fyldt med lækker jord. Jeg orker ikke lave 'ovn metoden' med at varme det op så den er udelukket, ville bare hører om det er nognelunde sandt, eller om der er andre tips?
Hvis man meget gerne selv vil blande, er købe-muld + perlite + osv, så en sikker løsning uden kryb og svamp?

Medlem
Brugeravatar

Selvfølgelig skal du ikke det rasta drengen, brug du hellere all mix ;)

Ville i vegge under en '400W GIB Lighting Flower Spectre' eller en 'CFL Plug And Grow 200W 6400K', hvis i havde begge dele og blot skulle vælge? CFL'en er måske lidt træt, da den allerede har kørt et helt grow, Ved ikke hvor meget styrken aftager på sådan en?

Edit:
Og til blomst er det så en fordel at bruge min 'CFL 200W 2700K' sammen med min HPS? Vil det ødelægge det lysspectre som er designet til GIB'ben, og forvirre planterne eller er det bare en bonus med ekstra watt med lave kelvin? Tænkte også på måske bare at bruge CFL'en som ekstra luksus de sidste 3 uger f.eks. ?

Senest rettet af Theis-0n 09 maj 2010 11:11, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
CFL har ca. 12 måneders "aktivt" forbrug, så den kan du sagtens kører med i flere grows...

Moderator
Brugeravatar

Jeg ville nok bruge CFL'en til vegge hvis jeg havde den. Man kan lige så godt spare lidt strøm, hvor man kan, og hvor det ikke går nævneværdigt ud over udbytte.

Og det ødelægger ikke lysspektret for planterne at blande lys. Så sæt du bare blomstrings CFL'en ind sammen med, hvis du føler behovet for det.

Medlem
Brugeravatar

Nice, tak for oplysningerne.

Et andet spørgsmål:
Jeg tænkte på at bruge en lille svag ventilator, til indsug, i den ene insugnings-åbning i teltet, hvor jeg så trækker luft oppe fra vinduet af, (kun den smule tid vinduet nu engang er åbent) igennem et flexrør, for at der evt. skulle komme en smule mere co2 ind i teltet samtidig med at luftudskiftningen måske ville være mere optimal.. Er det fjollet, eller?
Billede

INDE i teltet kommer der til at være: kulfilter 125 mm > 125 Kanalventi >> cooltube > luften kommer ud i lokalet via flexrør, i det hvide hul på tegning. Der vil være 2 miniblæsere til snydevind/luftcirkulation.

Medlem
Brugeravatar

Der må jeg så bruge min egen intuition, nu er det i hvert fald installeret. Så må jeg se om jeg føler brug for at tænde den.

Frøene er sat til spirring idag:
6 x White Russian (Serious Seeds)
4 x Amnesia Haze Feminized (Royal Queen Seeds)
2 x Belladonna (Paradise Seeds)

Og i den anledning har jeg et par spørgsmål om mine sidste overvejelser, som jeg håber på nogle af jer har lyst til at kommenterer. Er taknemmelig overfor et hvert svar, og er beklagelig over de kedelige begynder-spørgsmål, men vil godt være sikker på at det bliver bedst muligt.

1)
Havde forestillet mig at have vegge lys 18/6 fra klokken 14:05 til 8:05, for at undgå at lukke lys ind i mørkeperioden når der skal kigges til dem. Men ved ikke hvor vigtigt det er om man kigger til dem i mørkeperioden, hvor meget det forstyrre deres skønhedssøvn? For der kunne måske på sigt være fordele i at have 18:00 - 12:00 hvor man bedre at kunne holde en stabil/konstant temperatur, ved at have lampen slukket i de varmeste timer på døgnet?

2)
Hvor ofte skal 'blæseren' være tændt? Er det godt hvis den kører i de samme 18/6 som lampen, så planterne også får lidt "læ" om "natten", eller behøves den kun at køre en time eller to, et par gange i døgnet? Afhænger det af noget specielt? Den er vel til for stammens skyld, og ’airflow’?

3)
Hvor ofte skal ventilatoren være tændt? Den er rimelig heftig syns jeg (125 mm), i forhold til det første lange stykke tid. Skal den køre døgnet rundt eller følges med lampen, eller blot tænde en gang i mellem? Forstår at den er til for at nedsænke både temperatur og fugtighed, så det kan sikkert være individuelt, men hvad gør i, og hvad kunne i forestille jer ville være nødvendigt her i starten under 200w CFL?

4)
Mit termo/hygrometer gider ikke vise hygro; den viser to streger (- -) ved relativ fugtighed. Nogen der kender til det problem?

5)
Mht. til blæser og ventilator, så ville det være bedst at have dem slukket omkring sengetid, så de ikke vækker opsigt når overboen ligger sig til at sove, men ville det være mere optimalt hvis de var slukkede samtidig med lyset, for at planterne skulle synes at det virkede mest realistisk?

6)
Hvad syns i om mængden af planter? Regner med at det bliver til mellem 8 og 10 hunner. Teltet er (1.20) – (1.15) – 2.00)

Når planterne kommer op og er vokset lidt smider jeg nogle billeder på, for ved at det kun er rigtig interessant for 'faren' til planterne at se de søde små blive født, men jeg kan mærke at det bliver rigtig vellykket, med mindre jeg bliver busted.

:peace:

Medlem

WOW jeg synes jeg har læst mange forskellige spørgsmål, men aldrig sådanne "forberedende" tanker :D

Du får lidt blandet svar fra mig.
Dine tider må du selv slås med :? Det vist kun dig der kan afgøre, hvad der er bedst for dig?

Skal du absolut kigge til planterne i mørketiden (gud må vide hvilken grund?) skal du absolut ikke gøre det hver dag.

Du siger din kanalventilator er forbundet til et kulfilter og cooltube ja?!?
Tænker jeg rigtigt, så medmindre den kan suge et undertryk så stort at planterne bevæger sig, kan du roligt kun have den kørende på samme tid som lampen. Den skal jo "coole" omkring pæren og suge gennem filteret. Måske lige køre et kvarter om natten for at "lufte ud" gennem filteret. En ide kunne være en halv time til en time før fok vågner i huset.
(dvs natteperiode til planterne når i sover normalt, ups der blandende jeg mig alligevel :roll: )

Spørger du mig skal en blæser/vifte bruges til at sørge for et airflow der..
1 Giver frisk Co2 til planterne. De bruger meget når de vokser meget, så nej jeg synes ikke man kan kalde det fjollet.
2 Forhindre mugdannelse pga stillestående ophobet vand i evt tykke buds og mellem tætte blade.
3 Giver en tykkere stamme og større grene, der derved kan holde større buds.
Dvs den skal køre "efter behov"??? Hvor meget det lige er i dit tilfælde, går vist under indkøring/opstart.

8-10 planter?? Jow deeeet - kommer jo helt and på dyrketekniken?? SOG, Scrog, LST, FIM en combo??
Det altid godt med mange planter til start!! Nogen gange går det galt og nogle kan blive hanner (du skriver ikke femi eller ej?).
Man kan altid tage en plante ud (især nu hvor sommeren kommer), det straks mere ærgeligt der er plads til 4 endnu?

White Russian er en nam-nam sort, der en grund til familien er hvid???? Glæd dig :wink:

Husk at holde farvekode eller en form for log med det 3 forskellige strains..

Medlem
Brugeravatar

Suuper. Tak for det fyldige svar.

Det bliver til lys fra kl. 07:00 til 1:00, og resten efter behov ;) Syns bare det er lidt små uoverskuligt at holde en fugtighedsprocent og temperatur uden hygro/termostat, men det kommer nok.

ved at fugtighedesprocenten i veg fint må ligge mellem 50 og 70 , eller 55 - 65, men nogen der har nogle facs ?
Hvad er det helt mest optimalt?

Mht. til dyrkningsteknik så er det nok tættest på SoG, men det er ikke kloner og der er ike synderligt mange planer. Amnesia Haze skal nok blomstre en måned længere, så den vil jeg toppe da den jo får rigtig god plads til sidst, så det er lidt blandet dyrkningsteknik, man ikke helt kan kategoriserer eller hvad det hedder.

- Forresten, cooltubeen kommer først på til blooom, sammen med HPS'en. Nu kører jeg 200W CFL..
- og det er kun de 4 amnesia haze der er femi.

mht. til ventilation, så har jeg en plan om at sætte en dimmer til at kontrollerer strømstyrken, måske helt ned på halv ventilations styrke, og så bare have den kørerne i længere tid.
Fordele i det tænkte jeg var at kulfilterert bedre kunne nå at opfange flere af de søde partikler + det vigtigeste; at reducerer larmen merkant. ? Nogen kommentarer?

Frøende er alle spiret og er nu sat i jorden. Håber på at jeg kan vegge helt ind til efter roskilde festivallen, for tør sku ikke have en 400 w og en psyko varm ballast stående og passe sig selv en uge.

Hvordan tror i det vil gå med canobi eller hvad de kalder det, den plantehøjdemæssige variation?

Medlem

Geografisk sted: 2900 happiness?
Forstår jeg godt ^^ man kan ikke hygge sig på roskilde hvis man hele tiden går og bekymre sig :b

Medlem
Brugeravatar

Hey igen. Alle planterne er oppe, men jeg har 2 problemer tror jeg!

1. Jeg synes planterne strækker sig? Jeg sætter dem i sammenligning med disse på billedet. De er et par centimeter lavere end dem på billedet, nok nærmere halv højde, men samme størrelse blade. (det er ikke mit billede, men et jeg har snuset op fra en eller anden gammel tråd)
Billede
Og det synes jeg er ikke er helt fair når de står under en 200 W CFL grow spectre.. Lampen hang måske lidt langt væk (omkring de 40 cm). Nu har jeg sat den tættere, (en 10 - 15 cm. fra dem). Havde en forhåbning om at få flotte lave planter med store elegante blade lige fra starten af, som man typisk ser når folk kan finde ud af at dyrke..
Nu får de oven i købet også 18 timers vind, med styrke nok til at de vibrerer ret meget. Vil det have indflydelse på strækningen nu, eller først senere i livet? som jeg lige læste lidt i ham den andens tråd med vindueskarmen..
Kan det være fordi min CFL er træt eller for langt væk, eller vokser de normalt først et stykke op som halv-ranglede, og derefter bare en masse bladvækst? (ved optimale forhold)
Kan det have noget at gøre med min muligvis ringe luft-udskiftning?

2) Skal nok gøre det kort for engang skyld! :) Er det meget skidt, at der er ned til 14 grader om natten? :) (Dagstemperaturen er 21 - 24 grader)

3) Bonus Edit: Er det nu, i dette stadie, (planterne er 4 - 5 dage gamle) at det er bedst at lade det øverste jordlag tørre ud før vanding? (vander stadig med forstøver for at vedligeholde den løse/luftige jordstruktur)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

1. Din CFL har bare været for langt væk. 40cm er lige rigeligt. Sæt den så tæt på som overhovedet muligt. Vinden vil styrke den i dens opvækst. Gradvist vil den blive mere robust hvis den er under konstant blæst.

2. Det er ikke forfærdeligt skidt, men det er langt fra optimalt. Prøv at holde temperaturen på den anden side af 17 grader.

3. Lad være med at vande mere i et langt stykke tid. Vand først når de første 3-5 cm jord er helt tør. Og derefter bør du lære vægten på en potte der er er gennemvæddet og en der er tør, ved at løfte dem op i hånden. Så ved du altid hvornår dine planter har brug for vand. Og pak forstøveren væk. Sådan en har man næsten aldrig brug for til noget som helst.

Medlem
Brugeravatar

Okay, lampen er nu meget tæt på, (3 - 5 cm. fra de midterste planters top) og det ser faktisk også allerede ud til at det hele begynder at gå i den rigtige retning.

Der er nu en el-radiator i lokalet, justeret til svag varme, som bliver tændt om natten. Og jeg kan næsten holde 25 grader stabilt :) Den kom dog lige op på 28, men så blev der meget hurtigt skruet ned fra varmen, så er ved at have fundet den rigtige indstilling på radiatoren.

Fra nu, vander jeg med vandkanden. Dog tror jeg det går hurtigt med at tørre jorden ud, da jeg bruger (tror det er ½ liters) potter (ca. 10 cm. høj, 6, 7 - 8 cm. bred). (højst 1 liter's).

Tak for hjælpen.

Nyt spørgsmål: Edderkopper er ikke en trussel vel? Tænker lidt at de ikke spiser planterne men insekterne. For slagtede en der var i groteltet idag, men ville lade dem i hjørnerne i rummet hvor teltet står, sidde og fange fluer osv.. ?

Medlem

Geografisk sted: 2900 happiness?
Nice ^^

Altså medmindre de spinder dine blade til med spind så er der vel ikke noget at være bange for.. bare de holder sig for sig selv i siden kan de jo kun tage andre insekter som jo kan være skadelige overfor dine planter.. så de kan jo faktisk være et nyttedyr

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]